Serie/parallel schakeling tbv. 12v camper en 24>220 omvor

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
melhof

Serie/parallel schakeling tbv. 12v camper en 24>220 omvor

Bericht door melhof »

Ik heb een zeer mooie Heart Freedom 20 omvormer op de kop getikt voor een zacht prijsje omdat ik hem zelf kan repareren. :D

Dit is een TOP apparaat 2000W continu en een zeer goede geintegreerde 3traps lader met remote panel mogelijkheid.

Hij is echter voor 24v accu's! :(
En onze camper is geheel 12v ingericht! :cry:

Er staan notabene een vrij nieuwe startaccu en een 12v 180A semitractie accu in en heb net de dynamo laten reviseren.

Nu ben ik aan het kijken of het mogelijk is:
Een extra 12v 180A semitractie accu er bij te plaatsen.

Kijken of er aan zo'n 'serie/parallel' relais schakeling te komen is uit een leger ambulance of andere oplossing.

1: Bij draaiende motor de woon accu's parallel te schakelen zodat ze 12v vormen en de dynamo deze samen met de startaccu laad.

2: Bij 'stilstaan' de woon accu's in serie schakelen zodat ze 24v vormen en de omvormer ze kan gebruiken of opladen via de 'walstroom'.

Het enenige nadeel is dan dat de 220 onderbroken wordt als de motor draaid.

Eventueel kan ik dan hier een kleine omvormer voor gebruiken die de 220v dan overneemt.

De enige 12v verbruiker in het woongedeelte is de ijskast. Maar die zou ik toch praktisch niet op de accu laten werken tenzij de motor draaid.

Is er zo'n serie/parallel schakeling te komen? :roll:
Ik ben reparateur dus een defecte is geen probleem. :wink:

Groet,
Melchior
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb het omgekeerde gedaan, 2 x 12volt serie tijdens laden en arallel met verbruiken.
De schakeling die ik heb gemaakt bestaat uit een zware (25 A) aan/uit schakelaar (3-polig) en een 2polige omschakelaar waarmee ik ze handmatig omschakel.Werkt perfect.

Volgens mij kan dat ook in jouw geval, eventueel met een relais. Het gebruik van het M.B relais lijkt me niet zo'n succes.

Frank
melhof

Bericht door melhof »

Waarom lijkt het MB relais niet zo'n succes? :?:

Ik heb tot nu toe alleen over zo'n ding gehoord.
Hoe ziet hij er uit en tegen hoeveel ampaire is hij bestand?

En als elektronicus weet ik een beetje hoe hij zal horen te werken.

Ik zal hem anders om aan moeten sluiten omdat ik liever heb dat de accu's in rust 24v vormen en uitsluitend als de motor loopt (het D+ contact) de relais omschakeld en ze 12v worden.
Maar wat draden aan het relais omsolderen is mijn specialiteit.
(tenzij hij zit ingegoten in hars of volledig on toegankelijk is natuurlijk)

In relais rusttoestand zal:
De omvormer in piekstroom ongeveer 200A trekken (maar ik hoop niet te vaak...)
Gemiddeld zal er niet meer dan 100A gaan lopen.

Een grote schakelaar is een alternatief wat zeker het overwegen waard is.
Het is zowizo wel aanbevelenswaardig om de huishoud accu's wat meer bewust te laden (bij grote ritten enzo, of als de startaccu vol is).
En dan heb je iets meer controle over het uitvallen van de 220v als de motor wordt gestart. :wink:

Ik zou er zowizo een Cyrix tussen de start en woon accu's zetten om die problemen te voorkomen. Mogelijk laat ik dan de Cyrix ook bepalen wanneer de serie/parallel schakeling om gaat.

Ik zie trouwens op de Stroomwinkel.nl pagina dat deze ook een serie/parallel relais hebben. Maar hier staat verder geen info over.
Ik zal ze een mailtje sturen.
melhof

Bericht door melhof »

Een alternatief is een GROTE handschakelaar.
Deze moet:
- 2 wisselcontacten hebben (of min 3 maak EN breek contacten)
- de piekstroom over minimaal 1 contact moet 300A kunnen verdragen

Wel kan ik zorgen dat er nooit geschakeld wordt met deze stroom er door heen lopend.
De schakelende stromen liggen meer in de 50A.
winand

Bericht door winand »

Zo'n serie-parallel relais die voor OM314's gebruikt word is een erg dure oplossing om je accu's te laden.
Zo'n ding kost nieuw 300 euro :shock: (zag ik laatst op internet, maar kan nu het bedrijf niet meer vinden..)
Een schakelaar a 30 euro lijkt me veel geschikter..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
melhof

Bericht door melhof »

Hi Winand,

Bedankt voor je antwoorden.

Ik heb er ook een gezien bij stroomwinkel.
Deze is alleen niet echt aan te passen om in rusttoestand serie 24v te geven en bekrachtigde toestand parallel 12v.
Hij heeft namelijk 2 verbreek contacten en 1 maak.
Schematechnisch lukt het dan net niet.
Wel is hij 150A nominaal en 600A piek.
De prijs is nog net overheen te komen: 158 incl.

A: Zijn die serie/parallel relais ook tweedehands te krijgen?
Hij mag voor mij ook kapot zijn, kan hem repareren.

Heeft iemand nog zo'n ding liggen?

B: Bij wie of waar kan ik aan een grote handschakelaar komen die heeft:
2 wisselcontacten met constant 150A
OF
2 maak- EN 2 verbreek contacten

Heeft iemand nog zo'n ding liggen of weet er een te koop?

Melchior
Frank.fjph

Nog even iets over het 12/24 volt startrelais:
Als ik op gevoel redeneer, dan denk ik dat het relais bekrachtigd de seriestand aanneemt en in rust de parrallelstand. Als je een relais van een dergelijke zwaartw (amps) bekrachtigd heb je een behoorlijke spoel nodig, maar omdat het alleen tijdens starten wordt bekractigd zal het wel voor korte inschakelduur zijn bedoeld/ontworpen, dus daarom heb ik zo mij twijfels over hetsucces van dat apparaat.
Als electro jouw vak is, dan ken je ook wel de aanduidingen 100% ED op een spoel, of 20% ED etc.
Ik denk dat zo'n startrelais daar ver onder blijft, dus bij continu bekrachtiging door zal branden.

Ik zou voor de zware schakelaar gaan, als je een pakketschakelaar kan krijgen met 3x maak en breek (breek voor maak) dan heb je een betrouwbare optie.
Wel opletten dat een schakelaar voor gelijkstroom iets anders is als voor wisselstroom, vooral als je evt belast omschakeld, gelijkstroom trekt een vonk die de contacten behoorlijk inbrand.

Frank
melhof

Bericht door melhof »

Ik heb laatst een 4 polige 500V AC 125A schakelaar gevonden.
Dit is zo'n grote hoofd schakelaar die in oude gebouwen zit.
Hij is nu 4 polig gelijk geschakeld, maar door de inwendige symetrie kan ik eenvoudig er een stang tussen maken en er een dubbel maak en dubbelbreek contact van maken. Het lijkt alsof hij er voor gemaakt is om aan te passen.

Als ik er nog een foto'tje van maak zet ik het op de site.

Het lijkt me een ideale schakelaar en door zijn forse uitvoering robuust genoeg om er een max van 250A korstondig door heen te laten lopen.
Ook kan hij niet gaan plakken doordat de contacten worden geschoven ipv. gedrukt.

Het zijn vrij gebruikelijke schakelaars in oude gebouwen en fabrieken, dus wellicht dat iemand anders een zelfde schakelaar kan gebruiken.

Groet,
Melchior
Frank.fjph

Lijkt me de ideale oplossing.
Mijn schakeling werkt met een 3voudige pakketschakelaar met 3 x 2 maak en breek kontakten, op de juiste manier aangesloten heb ik een 12/24 serie parrrallel schakelaar. Werkt goed maar is niet perfect want in de 24V stand blijft er 12 volt van 1 accu op het systeem staan, dus moet ik er op letten dat ik dan geen verbruikers aan heb staan.
Ik moet nog eens kijken of ik aan een 4 polige schakelaar kan komen, en dan een met 3 standen: 1 - 0 - 2 dan is alles opgelost, want nu heb ik er ook nog een 3polige aan/uit schakelaar voor staan.

Ik snap alleen niet waarom je tijdens het rijden 220 V nodig hebt, want de koelkast was toch op 12 volt??

Frank
Plaats reactie