Banden balanceren zonder lood
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Banden balanceren zonder lood
Zelfs met nieuwe banden rammelde het stuur van Tranquillo alle kanten nog op.
Nou komt dat voornamelijk vanwege kromme remtrommels (heb al nieuwe besteld) maar toch..
De wielen waren dus niet goed in balans te krijgen met ponden lood.
Nu zit er iets nieuws in: Balanceerzand.
Al het lood werd verwijderd en zo'n zakje speciaal zand van 350 gram werd in de banden gegooid.
Het resultaat mag omschreven worden als "It's Amazing!!" :shock:
Het stuur is zo goed als stil, en dat met remtrommels die zo'n 5mm ovaal zijn.
Dus hou het in je gedachten als je bus blijft rammelen ondanks de lood-inspanningen van de bandenboer.
Mvg, Leo.:D
Nou komt dat voornamelijk vanwege kromme remtrommels (heb al nieuwe besteld) maar toch..
De wielen waren dus niet goed in balans te krijgen met ponden lood.
Nu zit er iets nieuws in: Balanceerzand.
Al het lood werd verwijderd en zo'n zakje speciaal zand van 350 gram werd in de banden gegooid.
Het resultaat mag omschreven worden als "It's Amazing!!" :shock:
Het stuur is zo goed als stil, en dat met remtrommels die zo'n 5mm ovaal zijn.
Dus hou het in je gedachten als je bus blijft rammelen ondanks de lood-inspanningen van de bandenboer.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Heb geen idee hoe dat kan werken.
Gewoon een zakje in de band gooien :?
Of alleen het zand :?
En wat doet het zand dan, versmelt het aan de band ofzo, want als je stil staat zou het gewoon weer naar beneden vallen.
Gewoon een zakje in de band gooien :?
Of alleen het zand :?
En wat doet het zand dan, versmelt het aan de band ofzo, want als je stil staat zou het gewoon weer naar beneden vallen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Winand,
als ik snapte hoe het precies werkte had ik het hier wel uitgelegd. :oops:
Wat ik er van weet:
Je gooit de inhoud van dat zakje in de band.
Ik heb dat spul bekeken en het lijkt een mix van zand en metaaldeeltjes.
Aan het gewicht van dat kleine zakje te zien zal het wel lood zijn ofzoiets.
Meer kan ik je er ook niet over vertellen, want ik hoorde vanmorgen pas voor het eerst van dat spul.
De naam van dat spul voor mensen die goed kunnen Googlen: Equal Tire Performance.
Mvg, Leo.:D
als ik snapte hoe het precies werkte had ik het hier wel uitgelegd. :oops:
Wat ik er van weet:
Je gooit de inhoud van dat zakje in de band.
Ik heb dat spul bekeken en het lijkt een mix van zand en metaaldeeltjes.
Aan het gewicht van dat kleine zakje te zien zal het wel lood zijn ofzoiets.
Meer kan ik je er ook niet over vertellen, want ik hoorde vanmorgen pas voor het eerst van dat spul.

De naam van dat spul voor mensen die goed kunnen Googlen: Equal Tire Performance.
Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 15 mar 2007, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Mooi spul.
Nog niet gelezen maar hier alvast 1 google resultaat:
http://www.imiproducts.com/equal/how-equal-works.aspx
Nog niet gelezen maar hier alvast 1 google resultaat:
http://www.imiproducts.com/equal/how-equal-works.aspx
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ah, Okee, het is dus de bedoeling dat het los in je band blijft rollen
Het haalt vibraties uit het wiel. Het verhaaltje op de bovenstaande link is goed te begrijpen, maar ik weet niet of dit echt wel een vervanger is voor de reguliere manier van balanceren met loodjes.
Ik kan me zo voorstellen dat dit alleen voor kleine correcties gebruikt kan worden.

Het haalt vibraties uit het wiel. Het verhaaltje op de bovenstaande link is goed te begrijpen, maar ik weet niet of dit echt wel een vervanger is voor de reguliere manier van balanceren met loodjes.
Ik kan me zo voorstellen dat dit alleen voor kleine correcties gebruikt kan worden.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Winand,
Lees mijn inleiding nou nog es ff goed, en beweer dan nog eens dat het alleen voor kleine correcties is? 8)
Ter info: Ik heb het over banden van 22,5 X 10 en remtrommels van 50cm die zodanig zwiepen dat het ding praktisch niet meer op de weg te houden was boven de 60km/uur.
Ondanks al het lood wat er op zat.
Nu zit er totaal geen lood meer op en heb ik slechts SOMS een kleine trilling in het roer.
Als ik dan onder het rijden even het rempedaal aanraak wordt ie bij tijd en wijle helemaal stil.
Kan er ook niks aan doen dat het werkt he?
Al snap ik er nog geen moer van.. :P
Mvg, Leo.:D
Lees mijn inleiding nou nog es ff goed, en beweer dan nog eens dat het alleen voor kleine correcties is? 8)
Ter info: Ik heb het over banden van 22,5 X 10 en remtrommels van 50cm die zodanig zwiepen dat het ding praktisch niet meer op de weg te houden was boven de 60km/uur.
Ondanks al het lood wat er op zat.
Nu zit er totaal geen lood meer op en heb ik slechts SOMS een kleine trilling in het roer.
Als ik dan onder het rijden even het rempedaal aanraak wordt ie bij tijd en wijle helemaal stil.
Kan er ook niks aan doen dat het werkt he?
Al snap ik er nog geen moer van.. :P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Achteraf logisch dat het de trommels waren natuurlijk, hebben 4 jaar lang met de voering tegen ze aan lopen drukken
Dat we daar niet eerder achter zijn gekomen :oops: :oops:
laterrrr

Dat we daar niet eerder achter zijn gekomen :oops: :oops:
laterrrr
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
De handrem staat bij mij alleen op de achterwielen Otto, en het zijn de voortrommels die ovaal zijn.it camperke schreef:Achteraf logisch dat het de trommels waren natuurlijk, hebben 4 jaar lang met de voering tegen ze aan lopen drukken![]()
Dat we daar niet eerder achter zijn gekomen :oops: :oops:
Volgens de bandenboer en de Mercedesgarage krijg je al kromme trommels indien je een band verwisselt terwijl de trommels nog heet zijn.
De bandenboer laat ze minstens een uur afkoelen voordat de moeren losgehaald worden.
Ook een heftige noodstop bij hete trommels schijnt al genoeg te zijn om die krengen krom te krjgen.
Nou jah, weer een weekloon richting Mercedesmagazijn.. :?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
uuuhhhh, je remboosters zijn toch drukloos en dus staat alles vast?? of ben ik nu een beetje in de war



http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Beetje in de war Otto, krijg je op die leeftijd he?:P
M'n scanner werkt niet, anders had ik wel een mooie tekening voor je.
Maar die veerbelaste handrem zit dus alleen op de achterwielen.
Gooi je de de handrem er af, dan wordt die veer door luchtdruk ingedrukt zodat de remschoenen vrij komen te staan.
Daarna werken alle vier de remmen gewoon proportioneel op druk, dus niet op drukVAL.
Valt de druk opeens weg, dan gaan die veren dus weer weer tegen de remschoenen aan drukken, en stopt ie vanzelf met 2,6 m/sec2.
That's all Folks. 8)
Mvg, Leo.:D
M'n scanner werkt niet, anders had ik wel een mooie tekening voor je.
Maar die veerbelaste handrem zit dus alleen op de achterwielen.
Gooi je de de handrem er af, dan wordt die veer door luchtdruk ingedrukt zodat de remschoenen vrij komen te staan.
Daarna werken alle vier de remmen gewoon proportioneel op druk, dus niet op drukVAL.
Valt de druk opeens weg, dan gaan die veren dus weer weer tegen de remschoenen aan drukken, en stopt ie vanzelf met 2,6 m/sec2.
That's all Folks. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Ow ja, was een beetje in de war met Daf, daar zit het ook op de voorremmen, vandaar. (en bedenk me ook ineens alleen bij 6*6 en 8*8 uitvoeringen, it all comes back to me)
Ken van mercedes allees die onvoorstelbare onstelbare remmetjes van die kleine bussies van ons..
Weer wat geleerd :D :D
latorrr.
vergeten.....
Ken van mercedes allees die onvoorstelbare onstelbare remmetjes van die kleine bussies van ons..
Weer wat geleerd :D :D
latorrr.
Het probleem zit em meer in het feit dat ik niet zoveel bitjes in mn hoofd kan hebben, elke keer als er iets in komt gaat er weer iets uit. Gister de hele dag een raar geluid uit een apparaatje, bleek het mijn telefoon te zijnBeetje in de war Otto, krijg je op die leeftijd he?

http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten