Bacterie in de Diesel
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Bacterie in de Diesel
Goeiedag mensen,
Afgelopen weekend hebben we geconstateerd dat er diesel bacterieen in mijn brandstofsysteem zitten. Ik dacht, laat ik hier een apart draadje over opstarten (niets kunnen vinden op dit forum).
Ik weet hoe de bacterie erin komt. Het heeft te maken met water in de diesel (en schuim middel in de diesel wat de oppervlakte spanning vermindert waardoor de bacterie in de diesel kan komen en daar welig tiert). Gelukkig houdt het diesel filter veel tegen, maar verstoppingen kunnen ook elders ontstaan, dus het is zaak deze bacterie te verwijderen.
Verwijderen moet met een bacterie dodend middel. Een biocide. Namen die ik kan vinden zijn Kathon-B of Kathlon (?). Heeft iemand ervaring hiermee, wat gebruikt men dan en waar haalt men dit?
Om het verhaal iets completer te maken; op mijn filter zag ik allemaal zwarte aanslag in korrelvorm. Hoe herken ik bacterie van roest of andere vervuiling?
Groetjes,
Fulco
Afgelopen weekend hebben we geconstateerd dat er diesel bacterieen in mijn brandstofsysteem zitten. Ik dacht, laat ik hier een apart draadje over opstarten (niets kunnen vinden op dit forum).
Ik weet hoe de bacterie erin komt. Het heeft te maken met water in de diesel (en schuim middel in de diesel wat de oppervlakte spanning vermindert waardoor de bacterie in de diesel kan komen en daar welig tiert). Gelukkig houdt het diesel filter veel tegen, maar verstoppingen kunnen ook elders ontstaan, dus het is zaak deze bacterie te verwijderen.
Verwijderen moet met een bacterie dodend middel. Een biocide. Namen die ik kan vinden zijn Kathon-B of Kathlon (?). Heeft iemand ervaring hiermee, wat gebruikt men dan en waar haalt men dit?
Om het verhaal iets completer te maken; op mijn filter zag ik allemaal zwarte aanslag in korrelvorm. Hoe herken ik bacterie van roest of andere vervuiling?
Groetjes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
He Fulco,
vond het volgende:
De bacteriesoort die verstoppingen van leidingen, filters en verstuivers kan veroorzaken, steekt helaas regelmatig de kop op. Vrij en onvermengd water in de tank is daarvoor een goede voedingsbodem. Onrustig vaarwater brengt het vuile bezinksel aan het zweven, zodat de organismen zich door het gehele brandstof systeem kunnen verspreiden. Hoe warmer de olie, hoe sneller de bacterie zich vermenigvuldigt en een verstoppende gelei afscheidt.
Is er wat te doen tegen de vervuilende bacterie? Gelukkig wel. Een aantal olieleveranciers voegt zelf al biociden toe aan de brandstof om de bacteriën te doden. Het middel is vrij te koop. Een andere remedie is bij het tanken spiritus of een andere alcohol door de brandstof te mengen (verhouding 1:200) die het vrije water bindt. De beste resultaten worden echter behaald door het monteren van één of meer magneetfilters. Op een nog niet verklaarde wijze ontregelt het magnetisch veld de bacterie, zodat deze niet meer groeit. (einde)
of nog een ander verhaaltje:
Regelmatig hoor ik dat er bacteriën in dieselolie kunnen zitten. Hoe kan ik dat controleren of voorkomen? Men zegt dat de bacteriën alleen kunnen groeien als er veel water onderin de tank zit. Of is het allemaal onzin?
B. Vermaas
Nee, zeker geen onzin! De oliemaatschappijen houden hun opslagtanks en tankwagens niet voor niets zorgvuldig watervrij. Ook controleren ze de dieselbrandstof systematisch op de aanwezigheid van bacteriën. Besmetting met bacteriën deed zich voor toen er anti-schuimmiddelen aan de brandstof werden toegediend. Deze hadden als bijwerking dat ze de oppervlaktespanning van de brandstof verlaagden. Normaal drijft de diesel op het condenswater dat zich in de loop van de tijd in de tank heeft verzameld, want diesel is lichter. De oppervlaktespanning van de brandstof houdt de beide vloeistoffen gescheiden. Dus kunnen de bacteriën uit het water niet in de brandstof komen. Als de oppervlaktespanning van de brandstof wordt verlaagd, kunnen ze dat wel. De brandstof is een ware voedingsbodem waar ze zich snel vermeningvuldigen, met als gevolg verstopte brandstoffilters. Er moet dan een bacteriëndodend middel aan de brandstoftank worden toegediend. Maar dankzij de scherpe controle door de oliemaatschappijen komt dit nauwelijks meer voor en hoeft u zich geen zorgen meer te maken. (DB)
Ik zou me er niet zo druk over maken dus.....
Overigens zag ik bij jou volgens mij alleen zeer veel vuil zitten.....
grt, Detlev
vond het volgende:
De bacteriesoort die verstoppingen van leidingen, filters en verstuivers kan veroorzaken, steekt helaas regelmatig de kop op. Vrij en onvermengd water in de tank is daarvoor een goede voedingsbodem. Onrustig vaarwater brengt het vuile bezinksel aan het zweven, zodat de organismen zich door het gehele brandstof systeem kunnen verspreiden. Hoe warmer de olie, hoe sneller de bacterie zich vermenigvuldigt en een verstoppende gelei afscheidt.
Is er wat te doen tegen de vervuilende bacterie? Gelukkig wel. Een aantal olieleveranciers voegt zelf al biociden toe aan de brandstof om de bacteriën te doden. Het middel is vrij te koop. Een andere remedie is bij het tanken spiritus of een andere alcohol door de brandstof te mengen (verhouding 1:200) die het vrije water bindt. De beste resultaten worden echter behaald door het monteren van één of meer magneetfilters. Op een nog niet verklaarde wijze ontregelt het magnetisch veld de bacterie, zodat deze niet meer groeit. (einde)
of nog een ander verhaaltje:
Regelmatig hoor ik dat er bacteriën in dieselolie kunnen zitten. Hoe kan ik dat controleren of voorkomen? Men zegt dat de bacteriën alleen kunnen groeien als er veel water onderin de tank zit. Of is het allemaal onzin?
B. Vermaas
Nee, zeker geen onzin! De oliemaatschappijen houden hun opslagtanks en tankwagens niet voor niets zorgvuldig watervrij. Ook controleren ze de dieselbrandstof systematisch op de aanwezigheid van bacteriën. Besmetting met bacteriën deed zich voor toen er anti-schuimmiddelen aan de brandstof werden toegediend. Deze hadden als bijwerking dat ze de oppervlaktespanning van de brandstof verlaagden. Normaal drijft de diesel op het condenswater dat zich in de loop van de tijd in de tank heeft verzameld, want diesel is lichter. De oppervlaktespanning van de brandstof houdt de beide vloeistoffen gescheiden. Dus kunnen de bacteriën uit het water niet in de brandstof komen. Als de oppervlaktespanning van de brandstof wordt verlaagd, kunnen ze dat wel. De brandstof is een ware voedingsbodem waar ze zich snel vermeningvuldigen, met als gevolg verstopte brandstoffilters. Er moet dan een bacteriëndodend middel aan de brandstoftank worden toegediend. Maar dankzij de scherpe controle door de oliemaatschappijen komt dit nauwelijks meer voor en hoeft u zich geen zorgen meer te maken. (DB)
Ik zou me er niet zo druk over maken dus.....
Overigens zag ik bij jou volgens mij alleen zeer veel vuil zitten.....
grt, Detlev
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Detlev en Fulco,
bij Fulco was een lichte geleivorming te voelen die wees op beginnende bacteriegroei.
Indien de besmetting erg groot is, gaan die bacterien lichtkleurige slierten vormen waardoor ze gemakkelijker te herkennen zijn.
Daar Fulco en Niels toch nog een keer hier langskomen kunnen ze wel een beetje geconcentreerd gif van me krijgen.
Dan wbt die magneten:
Dat heet een De-Bug filter.
Hij filtert helemaal niks, maar de passerende bacterie wordt "impotent" gemaakt door het sterke magnetische veld.
De bacterie wordt dus niet gedood, maar kan zich niet meer delen.
Dit alles toendertijd volgens de fabrikant dus he? Ik heb geen idee of het in werkelijkheid precies zo werkt.
Maar wat ik wel weet is dat die dingen werken.
In de scheepvaart komt die bacterie nog zeer regelmatig voor, zelfs indien er in NL gebunkerd wordt.
Vorig jaar hadden we nog een besmetting op een vrij nieuwe kotter die ik in onderhoud had.
Als je dan bedenkt dat het filterpatroon van een Jensenfilter ongeveer 300 eurie kost, en hij er twee per week moest verwisselen, begrijp je vast wel dat de eigenaren zich op het hoofd krabbelden.
Zeker omdat een evenoud zusterschip, die bijna altijd tegelijkertijd op de zelfde plek bunkerde, er geen last van had.
Maar die had dan ook dat DeBug-filter ertussen zitten.
Zelf heb ik er ook 1 in de machinekamer hangen en zie sinds die tijd geen bacterie meer.(7 jaar)
Zou het dus nuttig zijn om zo'n ding er bij jullie tussen te zetten?
Ja en Nee.
Het Ja staat hierboven beschreven, en het Nee komt voort uit de prijs van die dingen.
Kom dus maar een beetje van dat gif halen, want je hoeft dit maar toe te voegen in een verhouding van 1:10.000.
Met een klein flesje in de voorraadkist hobbelt een bussie Africa wel door.
Mvg, Leo.:D
bij Fulco was een lichte geleivorming te voelen die wees op beginnende bacteriegroei.
Indien de besmetting erg groot is, gaan die bacterien lichtkleurige slierten vormen waardoor ze gemakkelijker te herkennen zijn.
Daar Fulco en Niels toch nog een keer hier langskomen kunnen ze wel een beetje geconcentreerd gif van me krijgen.
Dan wbt die magneten:
Dat heet een De-Bug filter.
Hij filtert helemaal niks, maar de passerende bacterie wordt "impotent" gemaakt door het sterke magnetische veld.
De bacterie wordt dus niet gedood, maar kan zich niet meer delen.
Dit alles toendertijd volgens de fabrikant dus he? Ik heb geen idee of het in werkelijkheid precies zo werkt.
Maar wat ik wel weet is dat die dingen werken.
In de scheepvaart komt die bacterie nog zeer regelmatig voor, zelfs indien er in NL gebunkerd wordt.
Vorig jaar hadden we nog een besmetting op een vrij nieuwe kotter die ik in onderhoud had.
Als je dan bedenkt dat het filterpatroon van een Jensenfilter ongeveer 300 eurie kost, en hij er twee per week moest verwisselen, begrijp je vast wel dat de eigenaren zich op het hoofd krabbelden.
Zeker omdat een evenoud zusterschip, die bijna altijd tegelijkertijd op de zelfde plek bunkerde, er geen last van had.
Maar die had dan ook dat DeBug-filter ertussen zitten.
Zelf heb ik er ook 1 in de machinekamer hangen en zie sinds die tijd geen bacterie meer.(7 jaar)
Zou het dus nuttig zijn om zo'n ding er bij jullie tussen te zetten?
Ja en Nee.
Het Ja staat hierboven beschreven, en het Nee komt voort uit de prijs van die dingen.
Kom dus maar een beetje van dat gif halen, want je hoeft dit maar toe te voegen in een verhouding van 1:10.000.
Met een klein flesje in de voorraadkist hobbelt een bussie Africa wel door.

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 27 mar 2007, 13:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zat ik ook al aan te denken Dennis..cowboydennis schreef:Zou aceton dit ook niet tegen kunnen gaan?

Alleen bindt aceton zich niet met water, en dat schijnt de truc van die alcohol te zijn.
Nou zit er in normale blauwe spiritus ook iets van 15% water, dus vraag ik me af of dat wel zo'n goed idee is.
Dan zul je toch minstens dat spul moeten gebruiken wat ze in kookapparaten gieten.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Gif
Hoi Leo,
kijk, een goede reden om toch eens naar het noorden te rijden ;-). 1:10000, dat wordt slechts een druppeltje in mijn 90l tank. Ik vond op internet al allerlei referenties naar de scheepvaart.
Hoi Detlev,
ik maak me wel een beetje zorgen, want hier zorgen de Shell etc. wel dat de spullen schoon zijn, maar down south ben ik bang dat men er wat minder zorgvuldig mee omspringt. En dan is een druppeltje op z'n tijd geen slecht idee, denk ik.
Ook het om de zoveel tijd spiritus door de leidingen jagen om water op te lossen is denk ik wel nuttig (naast de waterscheider). En de gewone haal-bij-de-pomp middelen om e.e.a. schoon te brangen. En aceton (wat niet tegen (diesel) bacterien werkt).
Groetjes,
Fulco
kijk, een goede reden om toch eens naar het noorden te rijden ;-). 1:10000, dat wordt slechts een druppeltje in mijn 90l tank. Ik vond op internet al allerlei referenties naar de scheepvaart.
Hoi Detlev,
ik maak me wel een beetje zorgen, want hier zorgen de Shell etc. wel dat de spullen schoon zijn, maar down south ben ik bang dat men er wat minder zorgvuldig mee omspringt. En dan is een druppeltje op z'n tijd geen slecht idee, denk ik.
Ook het om de zoveel tijd spiritus door de leidingen jagen om water op te lossen is denk ik wel nuttig (naast de waterscheider). En de gewone haal-bij-de-pomp middelen om e.e.a. schoon te brangen. En aceton (wat niet tegen (diesel) bacterien werkt).
Groetjes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- yaco
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
- Locatie: Zeeland
Foto'tje van de beruchte bacterie van de Africaganger.
[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img59.imageshack.us/img59/3179/dscn4435xx7
[URL=http://imageshack.us][IMG]http://img59.imageshack.us/img59/3179/dscn4435xx7
608D brandweerbus.
Groetjes Yaco.
Groetjes Yaco.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Vieze handen!
Hoi Yaco,
leuk, bedankt voor die foto! En het is wel duidelijk dat het niet te vroeg was om het filter te reinigen. Goeie tip, Leo. En het is ook niet te vroeg om mijn handen te wassen zo te zien ;-).
Groet,
Fulco
leuk, bedankt voor die foto! En het is wel duidelijk dat het niet te vroeg was om het filter te reinigen. Goeie tip, Leo. En het is ook niet te vroeg om mijn handen te wassen zo te zien ;-).
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Idd een leuke foto, kan zo in de nieuwe kaartenbak als schoolvoorbeeld van een vervuid borrelglasfiltertje..:)
Onderstaande afbeelding is een opengewerkt model van een De-Bug filter.
Ze kosten ongeveer 150euri tot 100pk.
Voor de Googlelaars onder ons: Nu nog een foto van de dieselbacterien.

Mvg, Leo.:D
Onderstaande afbeelding is een opengewerkt model van een De-Bug filter.
Ze kosten ongeveer 150euri tot 100pk.
Voor de Googlelaars onder ons: Nu nog een foto van de dieselbacterien.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Foto
Hoi Leo,
bij deze een link naar een flyer voor Fleet-tech Microbicide (wel bekend denk ik ;-)). Het is een pdf document met een aardige uitleg over e.e.a. Er staat onder andere een foto in van een filter met daarop bacterien. Nu, ik zie het er niet op af. Het zijn niet de bacterien die de problemen veroorzaken zoals al gezegd, maar hun afvalstoffen en reststanten. Ze leven in het water en eten de zwavel uit de diesel. Er wordt overigens nergens duidelijk over welke bacterie type(s) het gaat.
Fulco
http://www.cumminsfiltration.com/pdfs/p ... 045-NL.pdf : Fleet-tech Microbicide
http://www.total.nl/nl/SiteNL.nsf/VS_OP ... enDocument : artikel van Total over de bacterien
bij deze een link naar een flyer voor Fleet-tech Microbicide (wel bekend denk ik ;-)). Het is een pdf document met een aardige uitleg over e.e.a. Er staat onder andere een foto in van een filter met daarop bacterien. Nu, ik zie het er niet op af. Het zijn niet de bacterien die de problemen veroorzaken zoals al gezegd, maar hun afvalstoffen en reststanten. Ze leven in het water en eten de zwavel uit de diesel. Er wordt overigens nergens duidelijk over welke bacterie type(s) het gaat.
Fulco
http://www.cumminsfiltration.com/pdfs/p ... 045-NL.pdf : Fleet-tech Microbicide
http://www.total.nl/nl/SiteNL.nsf/VS_OP ... enDocument : artikel van Total over de bacterien
All those who wander are not necessarily lost....
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Even een antwoord wat er echt niet toe doet maar wel ff wil vermelden wanneer het echt mis is. :twisted: :twisted:
Op een nieuwbouwschip waar ik als machinist kwam hebben we direkt na de proefvaart het ruime sop gekozen. (laden en gasolie bunkeren in Rotterdam en op naar Kalinigrad, Rusland) Er was tegen mij gezegd dat dáár het de-bug filter zou zijn omdat deze was vergeten en ik dus wel met zo`n ding wilde varen.
Goed, in Rusland geen filter dus. Twee weken liggen lossen (er waren geen treinwagentjes :shock: :shock: ) en daarna leeg naar Brindisi Italie. In de golf van Biskaai ging het mis. Éen grote sliertenbende van mijn tanks tot aan de fijnfilters net voor de brandstof pompen. Op een gegeven moment konden we niet harder dan halve kracht want ik kon (oké , dat deden de Fillipijnen natuurlijk :mrgreen: ) de filters niet meer zo snel schoon krijgen.
Eindelijk in italie een soort gif in de tanks gegooid (sorry, ben echt de naam kwijt :oops: ) en een de-bug filter ertussen. Maar voordat alles een beetje schoon was toch al met al een jaartje verder...
Tot zover het verhaaltje
Groetjes.
Op een nieuwbouwschip waar ik als machinist kwam hebben we direkt na de proefvaart het ruime sop gekozen. (laden en gasolie bunkeren in Rotterdam en op naar Kalinigrad, Rusland) Er was tegen mij gezegd dat dáár het de-bug filter zou zijn omdat deze was vergeten en ik dus wel met zo`n ding wilde varen.
Goed, in Rusland geen filter dus. Twee weken liggen lossen (er waren geen treinwagentjes :shock: :shock: ) en daarna leeg naar Brindisi Italie. In de golf van Biskaai ging het mis. Éen grote sliertenbende van mijn tanks tot aan de fijnfilters net voor de brandstof pompen. Op een gegeven moment konden we niet harder dan halve kracht want ik kon (oké , dat deden de Fillipijnen natuurlijk :mrgreen: ) de filters niet meer zo snel schoon krijgen.
Eindelijk in italie een soort gif in de tanks gegooid (sorry, ben echt de naam kwijt :oops: ) en een de-bug filter ertussen. Maar voordat alles een beetje schoon was toch al met al een jaartje verder...
Tot zover het verhaaltje

Groetjes.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
hoi fulco&co
ik heb eens in spitbergen met mijn arm in de dieseltank gehangen om onder in de tank naar die bacterie te vissen (verschikkelijk koud)
Het zag er uit als grijs gelachtig slijm als ik het filtertje zie van fulco herken ik het niet
Nu ik er over nadenk zat ik misschien wel in het water waar de bacterie in leeft te graaien
het is wel 11 jaar geleden en er zijn plezierige herineringen aan deze reis dan tot je elebogen in ijskoude gasolie te hangen
groetjes Johan
ik heb eens in spitbergen met mijn arm in de dieseltank gehangen om onder in de tank naar die bacterie te vissen (verschikkelijk koud)
Het zag er uit als grijs gelachtig slijm als ik het filtertje zie van fulco herken ik het niet
Nu ik er over nadenk zat ik misschien wel in het water waar de bacterie in leeft te graaien
het is wel 11 jaar geleden en er zijn plezierige herineringen aan deze reis dan tot je elebogen in ijskoude gasolie te hangen
groetjes Johan
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Ahoy waarde zeeschuimers,
snappen jullie meteen waarom ik die schuit de Hoogovens in vaar..:P
Allemaal ellende met zo'n rotboot..grinn..
Indien de besmetting zo erg was dat Fulco z'n filtertje grijs was, dan had ie Otterlo echt niet gehaald.
Maar ik voelde een gladde substantie op dat filter, en dat duidt meestal op het begin van het einde.
Zodoende mijn advies om 'm te ontsmetten.
We zoeken dus nog steeds naar een foto van de echte soep met sliertjes..:P
Mvg, Leo.:D
snappen jullie meteen waarom ik die schuit de Hoogovens in vaar..:P
Allemaal ellende met zo'n rotboot..grinn..
Indien de besmetting zo erg was dat Fulco z'n filtertje grijs was, dan had ie Otterlo echt niet gehaald.
Maar ik voelde een gladde substantie op dat filter, en dat duidt meestal op het begin van het einde.

Zodoende mijn advies om 'm te ontsmetten.
We zoeken dus nog steeds naar een foto van de echte soep met sliertjes..:P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
- Locatie: Bij de mummies
- Contacteer:
Heb wel een blikkie vermicelli staan???
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM
Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
foto
Ok, het heeft even googlen gekost, maar bij deze een foto van de soep:Leo schreef:We zoeken dus nog steeds naar een foto van de echte soep met sliertjes..:P Mvg, Leo.:D

Te vinden op: http://www.de-bug.com/boats/boats2.html
Een plaatje van de bacterie:

Te vinden op:
http://translate.google.com/translate?u ... en&ie=UTF8
(oorspronkelijk een spaanse website, maar mijn spaans is niet goed genoeg, dus de link hierboven gaat via google translate)
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Wat ik niet begrijp van de werking van het DeBug filter is dat het na de tank gemonteerd wordt.
Dat lijkt me dan dat bakteriën dus wel welig in de tank kunnen tieren.
Of zorgt de werking van de retour leiding voor uitdunning op en duur?
Het lijke me voor onze busjes veel effectiever er gewoon wat gif in te spuiten. Al is het natuurlijk wel wat miljeu vervuilend. En je bent altijd te laat met ontdekken. Daar komt dat filter weer op naturlijk.
Melchior
Dat lijkt me dan dat bakteriën dus wel welig in de tank kunnen tieren.
Of zorgt de werking van de retour leiding voor uitdunning op en duur?
Het lijke me voor onze busjes veel effectiever er gewoon wat gif in te spuiten. Al is het natuurlijk wel wat miljeu vervuilend. En je bent altijd te laat met ontdekken. Daar komt dat filter weer op naturlijk.

Melchior
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Hierboven staat er iets meer overgeschreven:
Dan wbt die magneten:
Dat heet een De-Bug filter.
Hij filtert helemaal niks, maar de passerende bacterie wordt "impotent" gemaakt door het sterke magnetische veld.
De bacterie wordt dus niet gedood, maar kan zich niet meer delen.
Dit alles toendertijd volgens de fabrikant dus he? Ik heb geen idee of het in werkelijkheid precies zo werkt.
Gtroet Anton
Hierboven staat er iets meer overgeschreven:
Dan wbt die magneten:
Dat heet een De-Bug filter.
Hij filtert helemaal niks, maar de passerende bacterie wordt "impotent" gemaakt door het sterke magnetische veld.
De bacterie wordt dus niet gedood, maar kan zich niet meer delen.
Dit alles toendertijd volgens de fabrikant dus he? Ik heb geen idee of het in werkelijkheid precies zo werkt.
Gtroet Anton
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Bacterien
Na al dat googlen is wel e.e.a. duidelijk geworden. De bacterie leeft dus in het water (voor de zuurstof) en eet de diesel (de zwavelstoffen). Er zijn twee manieren om deze bacterie aan te pakken:
- zorg dat hij geen zuurstof heeft, dus zorg dat er geen water is
- maak hem dood, dus door er vergif in te gooien
Geen water wordt natuurlijk van alles aan gedaan, maar is bijna niet geheel te voorkomen. Zo las ik dat twee vingerhoedjes water in een hele tank voldoende is om een welig tierende colonie te krijgen. Water kan ook condens op de tank wand zijn, in de diesel of toevoegingen aan de diesel voorkomen, of in de lucht in de tank.
Als je er vergif in gooit werkt dit eenmalig. Dus wat er is gaat dood, maar als het gif eenmaal weg is, dan begint het proces weer opnieuw. Vooral in warmere gebieden groeit de bacterie snel. Veel van de gif producerende bedrijven maken ook een goedje wat voor onderhoud (niet bestrijding) werkt. Blijkbaar blijft dat lang in het systeem hangen en voorkomt het nieuwe aangroei.
Ikzelf zou zeggen, af en toe een paar druppeltjes gif erin om het schoon te vegen, en verder gewoon goed je filter in de gaten houden...
Fulco
- zorg dat hij geen zuurstof heeft, dus zorg dat er geen water is
- maak hem dood, dus door er vergif in te gooien
Geen water wordt natuurlijk van alles aan gedaan, maar is bijna niet geheel te voorkomen. Zo las ik dat twee vingerhoedjes water in een hele tank voldoende is om een welig tierende colonie te krijgen. Water kan ook condens op de tank wand zijn, in de diesel of toevoegingen aan de diesel voorkomen, of in de lucht in de tank.
Als je er vergif in gooit werkt dit eenmalig. Dus wat er is gaat dood, maar als het gif eenmaal weg is, dan begint het proces weer opnieuw. Vooral in warmere gebieden groeit de bacterie snel. Veel van de gif producerende bedrijven maken ook een goedje wat voor onderhoud (niet bestrijding) werkt. Blijkbaar blijft dat lang in het systeem hangen en voorkomt het nieuwe aangroei.
Ikzelf zou zeggen, af en toe een paar druppeltjes gif erin om het schoon te vegen, en verder gewoon goed je filter in de gaten houden...
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- Ary
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
- Locatie: Overberg
Hoi ik ken de Diesel bacterie. ik heb hem zelf ook in de tank,en hem al geprobeert kwijt te rakken .wat tot nu toe nog niet gelukt is .moet dus ook maar eens naar wieringewerf rijden! als Leo nog wat missen kan tenminste.ik heb troeuwens wel kleine tussen filters geplaatst die ik al diverse malen vervangen heb. een sterke magneet los in de tank hangen,werkt dat niet?
gr Ary
gr Ary
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Het is "ROND"!
gr Ary.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Welkom hier ouwe hulptroeper.:)
Helaas werkt een losse magneet niet Ary. :(
Heb wel eens zo'n debug gesloopt, en dan blijkt dat die magneten zodanig gemonteerd zitten dat ze elkaar afstoten.
En dan errug dicht op elkaar, dus je krijgt het kreng van je levensdagen niet meer in elkaar.
Maar ik heb nog wel een scheutje gif over hoor, je weet me te wonen.
Mvg, Leo.:D
Helaas werkt een losse magneet niet Ary. :(
Heb wel eens zo'n debug gesloopt, en dan blijkt dat die magneten zodanig gemonteerd zitten dat ze elkaar afstoten.
En dan errug dicht op elkaar, dus je krijgt het kreng van je levensdagen niet meer in elkaar.

Maar ik heb nog wel een scheutje gif over hoor, je weet me te wonen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Ary
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 16:28
- Locatie: Overberg
Haha, ik ken deze magneten, dan moet je ze omkeren, zodat zij elkaar aantrekken en dan je velletje er tussen krijgen! Da tdoet verschrikkelijk zeer! We zakken wel een keer jou kant op.
In april geginnen de kofferbakmarkten in St Maartenszee weer, daar staan wij regelmatig om onze overtollige rommel kwijt te raken.
Dan zijn we dicht bij en komen we dat slokje wel halen!
In april geginnen de kofferbakmarkten in St Maartenszee weer, daar staan wij regelmatig om onze overtollige rommel kwijt te raken.
Dan zijn we dicht bij en komen we dat slokje wel halen!
Probeer niet het "wiel"uit te vinden!
Het is "ROND"!
gr Ary.
Het is "ROND"!
gr Ary.
- frank-witjes
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11 aug 2006, 15:09
- Locatie: de knipe
- Contacteer:
S
Zeker 5 tankstations per week die wij in onderhoud hebben .
De Olie maatschappijen doden deze bacterie in de tank met een vloeistof genaamd "MAR "
Ik zal de specificaties opzoeken .
Wat veelal opvalt is dat dit in het voorjaar en najaar is .
Door de verbeterde filters in de diesel afleverzuilen valt dit de klant niet meer zoveel op , maar het probleem is er nog wel degelijk .
Ik ben van mening dat de bacterie aangroei niet minder is geworden .
Zelf ben ik in het bezit van een 407d , ook met bacterie in de tank en filters .
Zelf heb ik de tank ( 110 ltr )leeg laten lopen en terug gefilterd via een panty.
Bacterie doden middel toe gevoegd , en uiteraard de filters vervangen .
filter in de tank zat ook helemaal verstopt .
Tot nu toe ( 3 weken later ) heb ik nog geen last gehad .
( Service Monteur tankstations )
Frank .
Toch komt het regelmatig voor dat er op tankstations in de diesel tanks nog bacterie aangroei is , meer dan men denkt .Nee, zeker geen onzin! De oliemaatschappijen houden hun opslagtanks en tankwagens niet voor niets zorgvuldig watervrij.
Zeker 5 tankstations per week die wij in onderhoud hebben .
De Olie maatschappijen doden deze bacterie in de tank met een vloeistof genaamd "MAR "
Ik zal de specificaties opzoeken .
Wat veelal opvalt is dat dit in het voorjaar en najaar is .
Door de verbeterde filters in de diesel afleverzuilen valt dit de klant niet meer zoveel op , maar het probleem is er nog wel degelijk .
Ik ben van mening dat de bacterie aangroei niet minder is geworden .
Zelf ben ik in het bezit van een 407d , ook met bacterie in de tank en filters .
Zelf heb ik de tank ( 110 ltr )leeg laten lopen en terug gefilterd via een panty.
Bacterie doden middel toe gevoegd , en uiteraard de filters vervangen .
filter in de tank zat ook helemaal verstopt .
Tot nu toe ( 3 weken later ) heb ik nog geen last gehad .
( Service Monteur tankstations )
Frank .
Rever, rire et risqué (lach, droom en neem risico).
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Diesel filteren
Hoi Frank,
ik vraag me af of het noodzakelijk is om de diesel eruit te halen en te filteren. Volgens mij dood dat middel de bacterien, die spoel je dan tijdens het rijden door de motor heen (waarbij ze wel of niet bij het filter achterblijven, waarschijnlijk zijn ze te klein en zie je alleen de afscheiding van hun maar niet de bacterien zelf). Dan na een paar keer bijtanken en spoelen de filters vervangen en dan zou je ervan af moeten zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Fulco
ik vraag me af of het noodzakelijk is om de diesel eruit te halen en te filteren. Volgens mij dood dat middel de bacterien, die spoel je dan tijdens het rijden door de motor heen (waarbij ze wel of niet bij het filter achterblijven, waarschijnlijk zijn ze te klein en zie je alleen de afscheiding van hun maar niet de bacterien zelf). Dan na een paar keer bijtanken en spoelen de filters vervangen en dan zou je ervan af moeten zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
Groet,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten