Vermogens/koppel kromme grafiek
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Vermogens/koppel kromme grafiek
Hallo,
Ik ben aan het rekenen gegaan met tandwiel verhoudingen van versnellings bakken etc.
Maar ben erg op zoek naar de vermogens kromme/koppel kromme van de OM616? (of aanverwante voorkamer motoren)
Weet iemand die te vinden of in een boek te staan?
Ik kan alleen de max waarden van 65pk bij 4200 rpm en 131Nm bij 2400 rpm vinden.
Groet,
Melchior
Ik ben aan het rekenen gegaan met tandwiel verhoudingen van versnellings bakken etc.
Maar ben erg op zoek naar de vermogens kromme/koppel kromme van de OM616? (of aanverwante voorkamer motoren)
Weet iemand die te vinden of in een boek te staan?
Ik kan alleen de max waarden van 65pk bij 4200 rpm en 131Nm bij 2400 rpm vinden.
Groet,
Melchior
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Hoi Melchior, ouwe wandelende zakjapanner.. :D
Je kunt jezelf helemaal het leplazerus rekenen natuurlijk, maar er staan een paar dingen vast:
a) De eerste versnelling moet korter dan je had, want je komt niet eens weg op een bergje.
b) je hoogste versnelling kan niet veel langer dan 1:1, want daar heb je geen vermogen voor.
Als je bij a) met langere 1e versnelling LPG gebruikt kom je ongeveer op hetzelfde wielkoppel uit en sta je dus nog steeds stil.
Indien je dezelfde verhouding gebruikt + LPG ga je de koppeling errug zwaar belasten.( en dan moet je ook nog niet te hoog staan, anders gaat die LPG slechts in rook op)
Bij b) en een langere hoogste versnelling woon je de motor uit als je dmv LPG langdurig boven het normale max vermogen gaat zitten.
Mijn conclusie voor die vrij zware bus van jou: Een kortere 1e, en een hoogste versnelling van 1:1.
Bij een vijfbak heb je dan in de bergen het genot van kortere "stappen" tussen de onderlinge versnellingen.
Maar misschien zie ik het weer te simpel hoor..
Mvg, Leo.:D
ps: Ff een verre roep uit mijn hersenkwabben: Ik dacht dat ik ooit ergens gelezen had over een losse achterbak voor een Fiat Ducato(?), die alle versnellingen in 2 deelde.
Heb je opeens 8 of 10 versnellingen + een machtig wielkoppel in je 1..:P
Je kunt jezelf helemaal het leplazerus rekenen natuurlijk, maar er staan een paar dingen vast:
a) De eerste versnelling moet korter dan je had, want je komt niet eens weg op een bergje.
b) je hoogste versnelling kan niet veel langer dan 1:1, want daar heb je geen vermogen voor.
Als je bij a) met langere 1e versnelling LPG gebruikt kom je ongeveer op hetzelfde wielkoppel uit en sta je dus nog steeds stil.
Indien je dezelfde verhouding gebruikt + LPG ga je de koppeling errug zwaar belasten.( en dan moet je ook nog niet te hoog staan, anders gaat die LPG slechts in rook op)
Bij b) en een langere hoogste versnelling woon je de motor uit als je dmv LPG langdurig boven het normale max vermogen gaat zitten.
Mijn conclusie voor die vrij zware bus van jou: Een kortere 1e, en een hoogste versnelling van 1:1.
Bij een vijfbak heb je dan in de bergen het genot van kortere "stappen" tussen de onderlinge versnellingen.
Maar misschien zie ik het weer te simpel hoor..

Mvg, Leo.:D
ps: Ff een verre roep uit mijn hersenkwabben: Ik dacht dat ik ooit ergens gelezen had over een losse achterbak voor een Fiat Ducato(?), die alle versnellingen in 2 deelde.
Heb je opeens 8 of 10 versnellingen + een machtig wielkoppel in je 1..:P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast