lijm
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Ik ben een beetje aan de late kant met mijn reactie.
Ik heb zuurvrije siliconen gebruikt.
Iemand heeft mij dit aangeraden omdat gewone siliconen of lijm een stof bevat die op den duur het plaatwerk kan doen roesten.
Ik ben niet erg te spreken over de plakkwaliteit van de zuurvrije soort maar het blijft hangen.
Maar, nadat ik het oude glaswol heb verwijderd om te vervangen voor extreem, zag ik een soort lijmresten die toch wel aan bisonkit doet denken...
Ach, voor wat het waard is,
groet, Herman.
Ik heb zuurvrije siliconen gebruikt.
Iemand heeft mij dit aangeraden omdat gewone siliconen of lijm een stof bevat die op den duur het plaatwerk kan doen roesten.
Ik ben niet erg te spreken over de plakkwaliteit van de zuurvrije soort maar het blijft hangen.
Maar, nadat ik het oude glaswol heb verwijderd om te vervangen voor extreem, zag ik een soort lijmresten die toch wel aan bisonkit doet denken...
Ach, voor wat het waard is,
groet, Herman.
Hi
Ik zit hier te dubben of ik hier epoxy hars voor ga gebruiken.
Ik gebruik epoxy ook altijd om sandwitch vleugels voor modelbouw vliegtuigen te maken en dat is een piepschuim core met balsa aan de buiten kant. Met polyester verdwijnd de piepschuim als sneew voor de zon maar met epoxy gaat dat perfect.
Je hoeft maar 1 laag op te brengen op de bus en dan de Xtrem er tegen aan duwen. Eerst even proberen op een stukje afval want ik ben nog niet aan het isoleren. over een maandje weet ik het zeker.
Bart Keser.
Ik zit hier te dubben of ik hier epoxy hars voor ga gebruiken.
Ik gebruik epoxy ook altijd om sandwitch vleugels voor modelbouw vliegtuigen te maken en dat is een piepschuim core met balsa aan de buiten kant. Met polyester verdwijnd de piepschuim als sneew voor de zon maar met epoxy gaat dat perfect.
Je hoeft maar 1 laag op te brengen op de bus en dan de Xtrem er tegen aan duwen. Eerst even proberen op een stukje afval want ik ben nog niet aan het isoleren. over een maandje weet ik het zeker.
Bart Keser.
Nu sta ik op het punt om mijn xtrem er in te lijmen.
En nu vraag ik mij af, of ik het gehele opervlakte van de xtrem in moet smeren met epoxy of maar gedeeltelijk
Waar ik namelijk aan denk is dat als je het helemaal in smeerd is de extreem ook een anti dender matriaal die zeer goed geluid isoleerd.
Ook komt er dan nooit water tussen het metaal en de xtrem voor deeldje voor roest voming.
Probleem wat je natuurlijk hebt als je het helmaal in smeerd dat het er in de toekomst moekijk van af te krijgen is als je er bij moet
Wat is wijsheid ???
Bart Keser
En nu vraag ik mij af, of ik het gehele opervlakte van de xtrem in moet smeren met epoxy of maar gedeeltelijk
Waar ik namelijk aan denk is dat als je het helemaal in smeerd is de extreem ook een anti dender matriaal die zeer goed geluid isoleerd.
Ook komt er dan nooit water tussen het metaal en de xtrem voor deeldje voor roest voming.
Probleem wat je natuurlijk hebt als je het helmaal in smeerd dat het er in de toekomst moekijk van af te krijgen is als je er bij moet
Wat is wijsheid ???
Bart Keser
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
- Locatie: Rotterdam
polystyreenschuimlijm
Hoi wij hebben net twee XPS platen met polystyreenschuimlijm op het polyester dak geplakt en twee XPS platen met purschuim vastgeplakt om te kijken naar het verschil. In eerste instantie leek die lijm niet echt ideaal en het is ook rete duur, maar na die twee platen met purschuim denk ik dat die lijm toch beter zit. Het purschuim zet teveel uit naar mijn mening en geeft dus ruimte voor vocht. Dit lijkt minder bij de polystyreen schuimlijm. Het moet allemaal nog drogen dus het is nog ff afwachten wat de resultaten zullen zijn
- Jurg & Marleen
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24 apr 2007, 13:03
- Locatie: Utrecht
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
In dit topic gaat het vooral over warmte-isolatie, daar is XTrem in eerste instantie voor bedoeld.
Voor geluidsisolatie kun je gebruik maken van:
- noisekiller (hele dure, om maat pakketten voor onze bussen)
- anti-dreun platen. Zwaar aanvoeldende 'gummi' platen met een zelfklevende laag. Plak deze op metalen panelen zoals deuren(buitenwand) die de neiging hebben om te gaan resoneren. (De plaat hoeft het paneel hiervoor niet helemaal af te dekken) Verkrijgbaar bij automaterialenzaken. (voor ong. 6 euro voor een plaatje van 50 bij 30 zag ik laatst)
- Geluidsisolatieschuim (zie ook topic 'Gamma') Het zachte foam met het bekende eierdoosjesprofiel. Kost bij de bouwmarkt geen drol (10 euro voor zo'n 2(?) vierkante meter). Is hittebestandig, dus ook voor de motorkist en onder de motorkap en je kunt het vastzetten met bisontix of montagekit.
Als je bus nog geen geluidsisolatie heeft, zeker de laatste optie doen! Als er al op diverse plekken geluidsisolatie zit, verwacht dan niet teveel van nog meer isolatiemateriaal.. Het wordt nooit zoals in een gewone auto..
Voor geluidsisolatie kun je gebruik maken van:
- noisekiller (hele dure, om maat pakketten voor onze bussen)
- anti-dreun platen. Zwaar aanvoeldende 'gummi' platen met een zelfklevende laag. Plak deze op metalen panelen zoals deuren(buitenwand) die de neiging hebben om te gaan resoneren. (De plaat hoeft het paneel hiervoor niet helemaal af te dekken) Verkrijgbaar bij automaterialenzaken. (voor ong. 6 euro voor een plaatje van 50 bij 30 zag ik laatst)
- Geluidsisolatieschuim (zie ook topic 'Gamma') Het zachte foam met het bekende eierdoosjesprofiel. Kost bij de bouwmarkt geen drol (10 euro voor zo'n 2(?) vierkante meter). Is hittebestandig, dus ook voor de motorkist en onder de motorkap en je kunt het vastzetten met bisontix of montagekit.
Als je bus nog geen geluidsisolatie heeft, zeker de laatste optie doen! Als er al op diverse plekken geluidsisolatie zit, verwacht dan niet teveel van nog meer isolatiemateriaal.. Het wordt nooit zoals in een gewone auto..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:44
- Locatie: Utrecht
Re: lijm
De vloer van mijn camper wil ik gaan isoleren (na-isoleren). Maar dan aan de onderkant. Verlijmen bijvoorbeeld. Heeft iemand daar ervaring mee?
Hobby 600 & Peugeot J5 2,5l diesel uit 1989 (model G5 type 280, motor U25/661)
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: lijm
Lijkt me wel erg lastig omdat makkelijk bereikbare plekken zeldzaam zijn onder je camper.
Ik weet niet hoe je (hobby?) camper er van de onderkant uitziet, maar een MB bus zoals die van mij zit vol met balken, remleiding, watertanks, uitlaat, brandstoftank etc..
Veel kan je wel eerst demonteren, maar ik denk dat bijvoorbeeld chassisbalken enorme koudebruggen zijn, die je bijna onmogelijk kan isoleren.
Op de vrije stukken bodem ben je natuurlijk vrij om Xtrem oid te lijmen, het zal altijd wel iets helpen.
Wellicht kan je overwegen om er nog dunne aluminium plaat op te lijmen tegen steenslag.
Succes!
Ik weet niet hoe je (hobby?) camper er van de onderkant uitziet, maar een MB bus zoals die van mij zit vol met balken, remleiding, watertanks, uitlaat, brandstoftank etc..
Veel kan je wel eerst demonteren, maar ik denk dat bijvoorbeeld chassisbalken enorme koudebruggen zijn, die je bijna onmogelijk kan isoleren.
Op de vrije stukken bodem ben je natuurlijk vrij om Xtrem oid te lijmen, het zal altijd wel iets helpen.
Wellicht kan je overwegen om er nog dunne aluminium plaat op te lijmen tegen steenslag.
Succes!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast