2 LPG tanks om op te rijden en voor de koelkasten
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 02 mei 2007, 11:25
- Locatie: Roelofarendsveen
2 LPG tanks om op te rijden en voor de koelkasten
Deze zomer gaan we op vakantie met de van de winter aangekochte L409. Deze was al in het bezig van een LPG tank, maar aangezien de bus behoorlijk is verbouwd is het LPG gedeelte ook veranderd.
Er zal wel eens vrij gekampeerd worden en omdat we met een behoorlijke groep zijn, zijn 2 koelkasten hard nodig. Nu hebben we 2 koelkasten die zowel op gas als elektriciteit gaan.
Ook gebruiken we LPG voor het rijden en 2 tanken zijn dan geen overbodige luxe, aangezien de 80 liter tank die er nu onder zit een beetje te klein is. Het wordt dan van LPG station naar LPG station rijden om niet zonder LPG te zitten.
Nu wil ik dus een extra tank aanschaffen en die in verbinding stellen met de al bestaande tank.
1 van de 2 tanks wil ik ook laten fungeren als dampgastank, waar ik gas voor de koelkasten kan krijgen.
Nu komen de volgende vragen bij mij op:
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
Ik zeg nog wel even dat ik niks zal doen zonder dat ik weet dat het 100% veilig is, ik weet de gevaren van gas en daarom moet het veilig uitgewerkt zijn voordat ik aan de bouw ervan ga beginnen.
Er zal wel eens vrij gekampeerd worden en omdat we met een behoorlijke groep zijn, zijn 2 koelkasten hard nodig. Nu hebben we 2 koelkasten die zowel op gas als elektriciteit gaan.
Ook gebruiken we LPG voor het rijden en 2 tanken zijn dan geen overbodige luxe, aangezien de 80 liter tank die er nu onder zit een beetje te klein is. Het wordt dan van LPG station naar LPG station rijden om niet zonder LPG te zitten.
Nu wil ik dus een extra tank aanschaffen en die in verbinding stellen met de al bestaande tank.
1 van de 2 tanks wil ik ook laten fungeren als dampgastank, waar ik gas voor de koelkasten kan krijgen.
Nu komen de volgende vragen bij mij op:
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
Ik zeg nog wel even dat ik niks zal doen zonder dat ik weet dat het 100% veilig is, ik weet de gevaren van gas en daarom moet het veilig uitgewerkt zijn voordat ik aan de bouw ervan ga beginnen.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi,
Om twee gastanks in een keer te vullen kun je bij de gasboerverdeel stukken kopen.
Als je 2 verschillende koelkasten gebruikt moet je even op het typeplaatje kijken daar staat welke druk ze moeten hebben.
Te hoge en te lage druk werkt echt niet!
Dan zul je 2 leidingen moeten trekken.
Zie verder: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... hlight=lpg
Groet Anton
Om twee gastanks in een keer te vullen kun je bij de gasboerverdeel stukken kopen.
Als je 2 verschillende koelkasten gebruikt moet je even op het typeplaatje kijken daar staat welke druk ze moeten hebben.
Te hoge en te lage druk werkt echt niet!
Dan zul je 2 leidingen moeten trekken.
Zie verder: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... hlight=lpg
Groet Anton
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Volgens mij mag je een LPG tank die voor de motor gebruikt wordt miet gebruiken om er kook gas uit te halen.
Reden daarvoor is dat de LPG tank die gebruikt wordt voor het rijden aan keuringseisen moet voldoen ( ook bij de APK ) , En dat betekend dus direct dat de kook/koelkast aan die zelfde eisen moet voldoen. Als je ze volledig gescheiden houd is dit geen probleem, dan mag je met de tweede tank doen wat je wil ( in Nederland ). Moet er wel bij zeggen dat je in frankrijk in de problemen kunt komen als ze zien dat je een normale LPG tank gebruikt voor huishoud doeleinden. In het ergste geval mag je dan niet meer verder. Daar wordt dus een rode Dampgastank geeist voor huishoud doeleinden.
my2cents Bart,
Reden daarvoor is dat de LPG tank die gebruikt wordt voor het rijden aan keuringseisen moet voldoen ( ook bij de APK ) , En dat betekend dus direct dat de kook/koelkast aan die zelfde eisen moet voldoen. Als je ze volledig gescheiden houd is dit geen probleem, dan mag je met de tweede tank doen wat je wil ( in Nederland ). Moet er wel bij zeggen dat je in frankrijk in de problemen kunt komen als ze zien dat je een normale LPG tank gebruikt voor huishoud doeleinden. In het ergste geval mag je dan niet meer verder. Daar wordt dus een rode Dampgastank geeist voor huishoud doeleinden.
my2cents Bart,
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Even wat antwoorden (deels al gegeven door anderen, maar nu even bij elkaar):
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
1- Ja, slechts een T-stuk in de drukslang nodig.
2- De 80% beveiliging zit in elke tank en werkt dus gewoon.
3- Ik denk dat de gastoevoer niet langer dan een fractie van een seconde onderbroken zou worden, MAAR de aansluiting van de motorverdamper krijgt vloeibaar gas onder tankdruk, terwijl de spanningsregelaar (óók de tweetraps) ontworpen is voor damp. Permanent met vloeistof vullen is niet de bedoeling. Daarnaast kijkt de APK naar je gasinstallatie en in denk niet dat ze "vreemde aftakkingen" op prijs stellen.
4- Als beide koelkasten op dezelfde druk werken (vermoedelijk 30 cm waterkolom), kunnen ze op dezelfde leiding, aangenomen dat die niet te smal is.
5- Een handafsluiter is niet onveiliger dan een elektrische, alleen minder gemakkelijk, gezien de fysieke bereikbaarheid.
Op grond van het bovenstaande zou ik zeggen: zorg voor een grote(re) tractie-LPG-tank en voor een volledig gescheiden huishoud-dampgastank. Over het hoe en wat (en waarom) van dampgastanks is al voldoende geschreven op dit forum.
Succes!
Ernst
- Kan ik de 2e tank vullen als ik de eerste tank aan het vullen ben? Of moet de diameter van de leiding dan zo groot zijn om het gas snel genoeg te verplaatsen van de vultank naar de 2e tank?
- Als ik de 2e tank vul via de 1e tank, werkt de 80% beveiliging dan nog?
- Om geen vloeibaar gas in de leidingen naar de koelkasten te krijgen, zijn er speciale reduceerkleppen te koop die vloeibaar gas tegen houden. Stel dat er vloeibaar gas in de reduceerklep terecht komt, stopt de gas toevoer dan in de koelkastjes? Of loopt deze wel door.
- Zijn er voor 2 koelkasten aparte reduceerkleppen nodig voor de juiste druk?
- Op de huidige tank zit een elektrische afsluiter die pas open slaat als de massa op de bus wordt aangesloten, voor de koelkasten betekend dit bij een elektronische afsluiter dat de massa er altijd op moet blijven. Is het gebruikelijk om voor deze aansluiting een handmatige afsluiter te gebruiken? Of is dit te erg bezuinigen op de veiligheid.
1- Ja, slechts een T-stuk in de drukslang nodig.
2- De 80% beveiliging zit in elke tank en werkt dus gewoon.
3- Ik denk dat de gastoevoer niet langer dan een fractie van een seconde onderbroken zou worden, MAAR de aansluiting van de motorverdamper krijgt vloeibaar gas onder tankdruk, terwijl de spanningsregelaar (óók de tweetraps) ontworpen is voor damp. Permanent met vloeistof vullen is niet de bedoeling. Daarnaast kijkt de APK naar je gasinstallatie en in denk niet dat ze "vreemde aftakkingen" op prijs stellen.
4- Als beide koelkasten op dezelfde druk werken (vermoedelijk 30 cm waterkolom), kunnen ze op dezelfde leiding, aangenomen dat die niet te smal is.
5- Een handafsluiter is niet onveiliger dan een elektrische, alleen minder gemakkelijk, gezien de fysieke bereikbaarheid.
Op grond van het bovenstaande zou ik zeggen: zorg voor een grote(re) tractie-LPG-tank en voor een volledig gescheiden huishoud-dampgastank. Over het hoe en wat (en waarom) van dampgastanks is al voldoende geschreven op dit forum.
Succes!
Ernst
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast