scheurtje in veerblad

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Karin&Emil

scheurtje in veerblad

Bericht door Karin&Emil »

Wij zijn voor onze 406D (1970/OM615) op zoek naar een oplossing voor een scheurtje in een veerblad (rechts voor, 3e van boven). We vragen ons af of we slechts dat ene blad kunnen vernieuwen of dat beide pakketten aan de voorzijde vervangen moeten worden. En waar kunnen we deze pakketten vinden?
Alle hulp is welkom.

Karin & Emil

ps: Op marktlaats staan voorveren voor een 508. Passen die eventueel ook?
Tom

Bericht door Tom »

Dit zelfde heb ik in de eind jaren 70 gehad. Ik heb toen een veerblad
laten vervangen bij Eeltink Veertechniek in Heemskerk. Ik weet niet
meer hoeveel dat toen gekost heeft maar ik kan me wel herrinneren dat
de prijs me toen erg mee viel.

Tom
africandreamers
Contacteer:

Bericht door africandreamers »

Hoi Karin en Emil,

op het forum is nogal wat informatie over het vervangen van veerpaketten te vinden. Zo staat er op elk veerpakket, op de kopse kant (ronding) een nummer, dit kun je gebruiken om eventueel een ander pakket te vinden. Bij de onderdelen commisie liggen een groot aantal tweedehands veerpaketten.
Belangrijk is ook waarom dat scheurtje ontstaan is: ouderdom of heeft die kant een harde klap gehad? Er zouden meer beschadigingen kunnen zijn die je pas vind als je het pakket er onder vandaan haalt.

Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Bij de 207D van mijn vader brak een veerblad tijdens de vakantie in Portugal.
Daar er in het verlaten dorpje geen garage in de weide omgeving was werd ie naar een smid gestuurd, die alsof het de gewoonste zaak van de wereld was een nieuw veerblad smeedde uit een op voorrraad liggend stuk verenstaal. Kosten van een halve dag werk: een fractie van de prijs van een veerblad in NL.
Heeft nog jaren dienst gedaan.

Frank
winand

Bericht door winand »

Je hebt hiermee wel geluk gehad dat een smid een nieuwe voor je kon maken. Mocht je een gescheurd veerblad willen (laten) lassen, dan moet je je wel bedenken dat dit absoluut tot APK afkeur zal leiden, of je moet de lasnaad erg goed weten te verbergen.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Onze metallurgische kennis reikt gelukkig ver genoeg, :D dus werd het echt smeden,want het was het hoofdblad met de ogen dat brak.

Wil je het lassen, dan zal je het ipv verbergen voor apk beter de juiste warmtebehandeling aan het blad kunnen geven (als haalbaar)

Frank
Arnold Smeets

Re: scheurtje in veerblad

Bericht door Arnold Smeets »

Karin&Emil schreef:Wij zijn voor onze 406D (1970/OM615) op zoek naar een oplossing voor een scheurtje in een veerblad (rechts voor, 3e van boven). We vragen ons af of we slechts dat ene blad kunnen vernieuwen of dat beide pakketten aan de voorzijde vervangen moeten worden. En waar kunnen we deze pakketten vinden?
Alle hulp is welkom.

Karin & Emil

ps: Op marktlaats staan voorveren voor een 508. Passen die eventueel ook?
Je kunt bij de werkgroep onderdelen vragen of ze een los blad hebben. Het oude meenemen is dan wel heel zinvol want het is wat beroerd uitleggen over de telefoon.

De veren van een 508 zullen qua montage wel passen, dat kun je snel uitmeten. Vermoedelijk is dat pakket wel iets zwaarder maar ik verwacht geen grote problemen.

Het demonteren van je pakketten is een taai klusje waarover al meermalen geschreven is. Zoek dit even op en vervang gelijk de rubber bussen, ze kosten bijna niets.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
A_A

Bericht door A_A »

Is de oog afstand dan ook het zelfde?
Ik heb op mijn 406 achterveren van een 608, waarschijnlijk gelijk met de om314 er in gezet. Maar bij mij zijn de draagarmen die op het chassis zitten ook vervangen toen.
ik heb dus ook geen rubbers maar koperen of messing bussen.
is een serie 608'n geweest waarop dat gemonteerd werd.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Plaats reactie