19V laptop, mogelijkheid direct 12V aansluiten? of omvormen
-
19V laptop, mogelijkheid direct 12V aansluiten? of omvormen
Gezien de laptop een centrale plek in de camper gaat innemen voor muziek, staat deze vaak aan. De laptop heeft echter een input van 19V gelijkstroom nodig, maar een accu is natuurlijk 12V.
Een omvormer heb ik wel, maar dit kost natuurlijk extra vermogen om via deze weg op 19V uit te komen. Daarom mijn vraag of het eenvoudig en goedkoop te doen is om een directere weg te nemen.
Een omvormer heb ik wel, maar dit kost natuurlijk extra vermogen om via deze weg op 19V uit te komen. Daarom mijn vraag of het eenvoudig en goedkoop te doen is om een directere weg te nemen.
- paulv
Hallo Frenkck,
Een omvormer kost natuurlijk een paar % aan extra energie maar is wel de gemakkelijkste oplossing.
Dat "verlies"
kan je wel weer compenseren door 230V TL lampjes (warm wit) te gebruiken voor de verlichting, die gebruiken veel minder dan 12V gloeilampjes en zijn veel goedkoper dan 12V TL lampjes.
Je moet dan ook het totaalpaket zien en dan is voor mij de keus simpel, een omvormer
!
Ik heb er zelfs 2
, één voor tijdens het rijden op de startaccu's, voor de laptop en diverse opladers (scheeropparaat, batterijen, tandenborstel, enz.) en één voor stilstand op de boordaccu's voor de TV, sattelietontvanger, laptop en de lampjes.
Groeten,
Paul
Een omvormer kost natuurlijk een paar % aan extra energie maar is wel de gemakkelijkste oplossing.
Dat "verlies"

Je moet dan ook het totaalpaket zien en dan is voor mij de keus simpel, een omvormer

Ik heb er zelfs 2

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
-
ik wil geen reklamen maken, afstand is toch te groot, maar er zijn gewoon converters te koop
http://www.brigatti.nl/
en zoek maar eens op CARS3500
zoek even op internet en ik vermoed dat je ook wel een locale electro boer kunt vinden die dit kan leveren ( misschien help je deze pagina )
http://www.circuitsonline.net/shops/
Houd wel rekening met de plus en de min van de voeding.
Bart
zoek even op internet en ik vermoed dat je ook wel een locale electro boer kunt vinden die dit kan leveren ( misschien help je deze pagina )
Bart
-
Super! Ziet er goed uit. Is alleen de vraag of de uitgangsspanning niet teveel gaat wisselen als de dynamo aan staat. De wat duurdere versies zijn wel wat toleranter met de ingangsspanning (11 tot 16 volt) dus zullen het uitgangs signaal misschien beter reguleren.bart schreef:ik wil geen reklamen maken, afstand is toch te groot, maar er zijn gewoon converters te koop
Bart
Denk dat dit een hele goede oplossing gaat worden!
Als verlichting zat er nu halogeen in, misschien is ombouwen naar TL geen slecht plan. Zal in combinatie met omvormer alsnog energiezuiniger zijn dan halogeen.
- paulv
Hallo Frenkck,
Nog even over de verwachte "besparingen"
.
Een beetje 12V-230V omvormer heeft een rendement van 90%, voor een laptop van 70W dus een verlies van 7W.
Eén halogeen lampje van 20W vervangen door een TL lampje van 3W geeft al een besparing van 17W.
En dan heb ik nog geeneens over het verlies van de omvormer naar 19V (ook een paar %) en de aanschafkosten
hiervan.
Ik denk dat je met een omvormer van 12V-19V inplaats van een omvormer van 12V-230V, je maar een paar W wint (4W?, tegen relatief hoge kosten), de grote winst zal 'm zitten in het vervangen van je halogeen peertjes door TL
.
Groeten,
Paul
Nog even over de verwachte "besparingen"

Een beetje 12V-230V omvormer heeft een rendement van 90%, voor een laptop van 70W dus een verlies van 7W.
Eén halogeen lampje van 20W vervangen door een TL lampje van 3W geeft al een besparing van 17W.

En dan heb ik nog geeneens over het verlies van de omvormer naar 19V (ook een paar %) en de aanschafkosten

Ik denk dat je met een omvormer van 12V-19V inplaats van een omvormer van 12V-230V, je maar een paar W wint (4W?, tegen relatief hoge kosten), de grote winst zal 'm zitten in het vervangen van je halogeen peertjes door TL

Groeten,
Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 09 jun 2007, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
-
- paulv
Hallo Frank,
Met een kapotte batterij in een oude laptop zou ik het ook wel proberen. Die oude batterij dempt wel wat spanningsverschillen. Hij kan dan ook niet leeglopen en de autoaccus gaan "opladen"
.
Met een goede batterij en een goede laptop zou ik het persoonlijk niet willen proberen :? .
Groeten,
Paul
Met een kapotte batterij in een oude laptop zou ik het ook wel proberen. Die oude batterij dempt wel wat spanningsverschillen. Hij kan dan ook niet leeglopen en de autoaccus gaan "opladen"

Met een goede batterij en een goede laptop zou ik het persoonlijk niet willen proberen :? .
Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
- winand
Vergeet niet dat elke laptop verschillend is en dat jouw laptop dus wellicht niet werkt met alleen 12V. Ik denk echter dat het aanbieden van een te lange spanning (12 ipv 19V) nooit tot een defect kan leiden van de laptop.
Ik zou het gewoon proberen.
Zelf heb ik wel een convertertje van 12V->19V ertussen zitten (uitgangsspanning is regelbaar, merk 'trust', kostte een paar tientjes bij de Makro)
Ik zou het gewoon proberen.
Zelf heb ik wel een convertertje van 12V->19V ertussen zitten (uitgangsspanning is regelbaar, merk 'trust', kostte een paar tientjes bij de Makro)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Contacteer:
Ik heb zelf het voordeel dat ik destijds bij de antieke laptop een 12V adapter had bijgekocht. Maar of die laptop zo geschikt is weet ik niet (doet wel MP3 maar MP4 enzo daar is die echt veel te langzaam voor, draait nu op Win98).
Marc
PS: Maar het is wel een idee voor mij en de accu is al lang geleden naar zijn grootje gegaan.
Marc
PS: Maar het is wel een idee voor mij en de accu is al lang geleden naar zijn grootje gegaan.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
De computer zelf maakt van z'n 19 V om te werken 12 en 5 of 3.3 V. Of een en ander werkt bij 12 V input hangt af van de schakeling van de voeding, maar je hebt een goede kans.
Het moge duidelijk zijn dat van het laden van de accu geen sprake kan zijn...
Het moge duidelijk zijn dat van het laden van de accu geen sprake kan zijn...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!