Externe verlichting vraagje.

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Externe verlichting vraagje.

Bericht door ahameter »

Beste Dubbelluchters,

Op sommige, eigenlijk de meeste :-), bussen zie ik van allerlei verlichting zitten. Verstralers, breedstralers, hoogtelampen, zijmarkering etc etc. En ook diverse luchthoorns.

Nu vroeg ik me af hoe jullie dit aangesloten hebben ? Met name de breed- en verstralers zullen wel wat stroomtrekken (helemaal als er 4 tegelijk aan gaan) Zitten ze op de HH accu/start accu, met een relais, zekering etc etc. ?

Misschien wil ik zelf ook wel wat bij plaatsen, dus vandaar dat ik er over aan het nadenken ben :wink:
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Externe verlichting vraagje.

Bericht door Arnold Smeets »

Ik heb dit nu niet meer maar had dit vroeger wel.

Dik snoer gebruiken voor de stroom, goed zekeren, goed passend relais gebruiken. Alle componenten zo goed mogelijk uit de waternevel monteren en voor alles een kwaliteit gebruiken die in auto's toepasbaar is. Het moet tegen langdurig trillen en jutteren kunnen.
Alle doorvoeren van een tule voorzien en zo nodig afkitten. Draad goed vastzetten, niet laten schuren. Aarde draad bereikbaar houden, bevestigingspunt is gevoelig voor niet geleidend worden. Deugdelijke klemmen gebruiken en de daarbij behorende klemtang.

In het begin gebruikte ik wel eens wat ik ergens tegenkwam, later alleen maar Hella. Iets duurder maar minder storingen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

en dan schiet me nog iets te binnen,

stel je hebt verstralers voorop en een luchthoorn op je dak en ook nog werklampen achterop (ja ja ik heb ze gezien !)

Hoe sluit je dit allemaal aan op je accu? Allemaal op je + pool schroeven? of zijn hier ook relais voor.... :?:
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

In principe allemaal op de + schroeven maar dan wel rekening houden met het feit dat je ze met een relais schakelt. Gewoon dun schakeldraadje vanuit het dashboard naar het relais en een zo kort mogelijke draad naar de lamp, hoorn of wat dan ook die toch wel wat amperes wegwerkt. Wel even zekeren met voldoende zware zekeringen. (En misschien is het handig om het draadje wat je gebruikt om naar de verschillende schakelaars te gaan ook even zekert.

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Externe verlichting vraagje.

Bericht door Arnold Smeets »

Er zijn hele mooie kleine separate kastjes waar je 1 voedingsdraad naar toe brengt en vervolgens een heel stel verbruikers op kunt prikken. In de kastjes zitten zekeringhouders.

Zet die ene voedingsdraad op de + pool, kort daarachter een zwevende zekering in de draad, zet het zekeringkastje op een praktische plaats en sluit de draden naar de gebruikers aan.

Een relais is een electrisch bediende schakelaar die je over het algemeen gebruikt om compact te kunnen werken. Om het relais te bedienen heb je maar weinig vermogen nodig en dus kun je met een dun draadje toe. Verder kun je kleine schakelaars gebruiken. De dikke draad vanaf de voeding naar de gebruiker blijft dan zo kort mogelijk en blijft in de technische ruimte waar meestal plek genoeg is.

Kijk even naar je startmotor, het bijbehorende relais en je startschakelaar. Bedenk wat er aan je auto moet veranderen om de voeding van de startmotor naar het dashboard te brengen en hoe groot je startschakelaar zou moeten zijn om de startmotor te bedienen. :shock: Gelukkig heeft iemand het relais uitgevonden :lol:

Plaats een relais op een plek waar je er enigszins bij kunt zonder gelijk je handen open te halen maar wel uit de rijwind zodat er geen vocht bij komt.

Voor de min bestaan er ook van die kastjes, zonder zekering.

Ik heb zo'n set boven de motorkap, onder het opklapbare deel van het dashboard en het bevalt mij heel goed. O.a. de radio en de voeding van de mobiele telefoon zitten er op

Bedenk overigens dat je voor gelijkstroom een dikker snoer nodig hebt dan voor wisselstroom!

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Gaaf ! Hier kan ik wat mee, ik ga eens even rondneuzen naar dit soort relais !
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

veel lampen kunnen trouwens op 24v en 12v geplaats worden, is hier een voorkeur voor uit te spreken ? Of gewoon wat jezelf makkelijk vind :?:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik ben electrisch niet zo goed en zit met het volgende,....

Ik zou de verlichting aansluiten op de + van de accu en dan gewoon een aan/uit schakelaar en een steekzekering ertussen zetten.

Als ik een drietonige hoorn (leuk melodietje) wil aansluiten dan zou ik dezelfde constructie gaan maken. Aansluiten op de accu en een zekering ertussen.

Waarom moet zoiets over een relais gaan. Ik zie die toegevoegde waarde niet. :oops:

Dennis
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Dennis,

Zoals Arnold hierboven al aangaf: het relais zèlf bedien je met een dun draadje en een lichte schakelaar (maar wel mechanisch stevig genoeg!), de stroomkring spanningsbron-relaiscontacten-apparaat (b.v. claxon)-massa sluit je aan met een kabel die voldoende zwaar is voor de stroomsterkte die er kan lopen.

FYI "Relais" betekent "pleisterplaats" (vandaar Relais des Routiers :-) ), d.w.z. de plek waar de vermoeide paarden voor de postkoets door verse werden vervangen. Zo werden in de 19e eeuw de door de weerstand van een kilometerslange draad verzwakte punten en strepen van de Morse-telegraaf "ververst" door een relais met een spanningsbron.



Hallo Ahameter,

De keuze 12 of 24 V is beslist niet willekeurig. Die hangt af van de spanning die je voertuig op het aansluitpunt aanbiedt. Kort door de bocht komen er bij MB drie situaties voor:
- alles is 12 V;
- alles is 24 V;
- alleen de startmotor is 24 V en de hele rest is 12 V.
(Bij 24 V voertuigen is er vrijwel altijd ergens een omvormertje ingebouwd dat maximaal een paar Ampère levert bij 12 V voor de radio).

Een 24 V apparaat op 12 V werkt niet of slechts op halve sterkte.
Een 12 V apparaat op 24 V werkt heel heftig, maar slechts heel kort :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Admin schreef: Hallo Ahameter,

De keuze 12 of 24 V is beslist niet willekeurig. Die hangt af van de spanning die je voertuig op het aansluitpunt aanbiedt. Kort door de bocht komen er bij MB drie situaties voor:
- alles is 12 V;
- alles is 24 V;
- alleen de startmotor is 24 V en de hele rest is 12 V.
(Bij 24 V voertuigen is er vrijwel altijd ergens een omvormertje ingebouwd dat maximaal een paar Ampère levert bij 12 V voor de radio).

Een 24 V apparaat op 12 V werkt niet of slechts op halve sterkte.
Een 12 V apparaat op 24 V werkt heel heftig, maar slechts heel kort :roll:
hoi ernst, bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik zal bij mijn hh f65 de boel eens gaan nameten. Uiteraard is mn startmotor op 24v, mn campeergedeelte is 12v. Ergens zit dus het omschakelpunt, die ga ik even zoeken, lampen etc dus op 12v aanschaffen :-)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat starten op 24 volt gebeurd middels een serie/parrallelrelais.
Er zitten dus 2 accu's in waarvan een aan de automassa - vast zit en continu 12 volt geeftv aan de auto.
De kabels van die andere verdwijnen in een kastje en worden
daar parrallel gehouden met die andere accu, + op + en - op -.
Ga je nu starten word het relais aan gesproken en word zolang als het starten duurt in serie geschakelt dus + op - dat geeft dan tijdelijk 24 volt alleen op je startmotor!
Als de motor aanspringt stop je met starten en de zaak word weer + op + en - op - gezet ( ruststand).
In deze situatie worden ze ook weer opgeladen middels de dynamo.

Nu ik toch bezig ben: als je een hh accu aan wilt sluiten doe je dat aan die accu die aan massa ligt, verbonden door een blanke gevlochten kabel (lits).
Bijschakelen gebeurt dan door achter het dynamolampje een aftakking te maken naar het relais zodat je er geen omkijken meer na hebt.
Er zijn nog meer mogelijkheden, oa. Cyrex en diodebrug.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ahameter
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 mei 2007, 22:55

Bericht door ahameter »

Fantastisch ! Het word steeds duidelijker !
Eigenlijk overal 12v dus, behalve tijdelijk bij het starten, dan 24v.
Ik heb in mn accubak 2 accu's liggen, die serie geschakeld zijn dus, + nog een accu, als HH accu waarschijnlijk, ook 12v.

Tis nogal een rommeltje qua bedrading (met dank aan de vorige eigenaar), ik ben dus bezig om dit weer allemaal netjes te ordenen zoals het hoort.....
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Arjen,

Of de HH F65 een serie/parallelrelais heeft of niet zou Jeroen Hanomaf je vermoedelijk zo uit z'n hoofd kunnen zeggen.

Als je ziet dat de twee accu's in je accubak in serie staan (dus een plus aan een min met een korte, dikke kabel die nergens anders naartoe loopt), lijkt dat op een "echte" 24 V installatie. Als die verbindingskabel echter loopt via een blikken kastje (het serie/parallelrelais dat Anton beschrijft), zit je in de derde groep (alleen de startmotor op 24 V).

De zoekfunctie van dit forum brengt je meer informatie binnen handbereik. Mogelijke zoeksleutels:
serie
parallel
relais
cyrix
laadstroomverdeler
... verzin maar wat relevante termen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Admin schreef:Hallo Dennis,

Zoals Arnold hierboven al aangaf: het relais zèlf bedien je met een dun draadje en een lichte schakelaar (maar wel mechanisch stevig genoeg!), de stroomkring spanningsbron-relaiscontacten-apparaat (b.v. claxon)-massa sluit je aan met een kabel die voldoende zwaar is voor de stroomsterkte die er kan lopen.
Maar als je een schakelaar neemt die wwaar genoeg is kan het wel zonder relais?

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Het gaat er dus om, om de zo veel mogelijk spanningsverlies te vermijden.
Dat doe je dus door de kabels kort te houden, kijk maar eens onder je motorkap van je auto.
Wil je nu een een verstraler van bv 100 watt aan sluiten moet je al een beste schakelaar hebben das logies!
Maar meestal worden er 2 gemonteerd das al 200 watt.
Nu: 200 : 12= 16.7 ampere dan word het toch wel een dikke schakelaar op je dashbord.

Daarom hebben ze het relais uitgevonden: kan zware stromen schakelen en word aangestuurd met een klein beeje stroom, deze draad hoeft niet dik te zijn en het relais kan dicht bij de bron en verbruiker geplaats worden.

Denk maar eens aan je startmotor in je auto; van de plus loopt een dikke kabel naar het startrelais, waar zich ook een dunnere bevind daar komt dus de stuurstroom op te staan!
Gevolg is dat een dashbord er ook vaak nog aardig uitziet : geen onbenulige schakelaars die je met grof geweld moet bedienen
Het verlies in lichtleidingen in auto's mag bij 12 volt maar 0,2 volt zijn!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Nu is het een stuk duidelijker. 100 watt is inderdaad geen led lampje!

Dennis
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Een fotootje van mijn serie-parallel relais vindt je hier:
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... 6516#16516
(een schoonheidsprijs verdient deze evenmin)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten