repareren krukaskeerring??
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
- Locatie: Den Haag
repareren krukaskeerring??
helaas lekt mijn bus (na 100.000 km) wel erg veel olie en blijkt ie een lekkage te hebben bij de krukaskeerring en brandtofpomp.
het gaat hier om een 508D uit 87 (de bekende legerambulance)
Aangezien ik niet zo'n sleutelaar ben (en de middelen niet heb) zoek ik een betrouwbaar en betaalbaar adres regio Den Haag.
Wie o wie
nb Olsthoorn en Schouw in 's gravenzande zijn hier niet zo in thuis en hebben het al over alleen al 40 uur voor de keerring.
het gaat hier om een 508D uit 87 (de bekende legerambulance)
Aangezien ik niet zo'n sleutelaar ben (en de middelen niet heb) zoek ik een betrouwbaar en betaalbaar adres regio Den Haag.
Wie o wie
nb Olsthoorn en Schouw in 's gravenzande zijn hier niet zo in thuis en hebben het al over alleen al 40 uur voor de keerring.
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Via het forum heb ik al eens begrepen dat zeker die keerring niet zomaar een rubber rondje is. Op het forum wordt deze keerring intussen meerdere keren besproken maar het komt er op neer dat het een grote klus is (omdat het een complexe "keerring" is) maar hoeveel uren weet ik niet. Bij een auto laat ik deze keerring eigenlijk standaard meenemen bij een vervanging van de koppelingsplaat maar bij de OM314 is het bijzonder onverstandig om het preventief te doen.
Zoek maar eens op keerring.
Voor een garage kun je het best op zoek gaan naar een liefhebber van deze bussen. Ik heb besloten voorlopig voor de reparaties die ik niet kan/wil doen Harry van der Kraats in Nijkerk in te schakelen. Mijn indruk van de garage na de 23ste is bijzonder goed.
Marc
Zoek maar eens op keerring.
Voor een garage kun je het best op zoek gaan naar een liefhebber van deze bussen. Ik heb besloten voorlopig voor de reparaties die ik niet kan/wil doen Harry van der Kraats in Nijkerk in te schakelen. Mijn indruk van de garage na de 23ste is bijzonder goed.
Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 11 jan 2005, 08:18
- Locatie: Den Haag
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ben er een beetje over aan het denken geweest tijdje terug.
Bij mij is het vooral de karter pakking die doorgeblazen is doordat Diesel Service Den Haag er een keer ruim 1,5 liter te veel olie in had gegooid...
Los daarvan de krukas kering heeft een kleine vlek ernaast van wegspatten. Maar ik weet niet hoelang of hoe oud die is.
De karter pakking betekend iets loshalen, schoonmaken en opnieuw insmeren met vloeibare pakking.
Maar aangezien je bij het openen van het karter (kan met wat truucken ook als de motor er nog in zit) ook de krukas kering half open maakt, heb ik met de gedachte gespeeld die ook te vervangen.
Al is het maar omdat die vast niet beter wordt door het openmaken.
Maar het is link omdat als het mis gaat je alsnog de krukas naar beneden moet halen.
Ik zal die Merdcedes Smeets eens vragen wat voor truuk dat dan is om het zonder neerhalen van de krukas te doen.
Neem vooral een garage die je kunt vertrouwen doordat hij vele andere mensen met vergelijkbare reparaties gelukkig heeft gemaakt.
De een kan beter lassen de ander beter reviseren...
Ik ging dus op aanraden van een medewerker van de MB dealer zelf naar Diesel Service Den Haag, maar die heeft uiteindelijk meer schade aangericht dan gemaakt.
Alleen kun je dat niet verhalen...
Hoe kun je namelijk bewijzen dat je karter is gaan lekken door het teveel aan olie en wie zegt dat hij niet zowizo al lekte...
Maarja daar had ik deze bus juist op uitgezocht...
Groet,
Melchior
PS.
De krukas kering heb ik hier toevallig liggen. Kost 7 euro's en heb ik een keer foutief besteld. Het is een soort touwgevlochten koord met metaal kern, gedrenkt in grafiet en in vorm geperst.
Ik kan we wel voorstellen dat zoiets niet een sterk punt is.
Tegenwoordig doen ze dat hopelijk iets geavanceerder.
Bij mij is het vooral de karter pakking die doorgeblazen is doordat Diesel Service Den Haag er een keer ruim 1,5 liter te veel olie in had gegooid...

Los daarvan de krukas kering heeft een kleine vlek ernaast van wegspatten. Maar ik weet niet hoelang of hoe oud die is.
De karter pakking betekend iets loshalen, schoonmaken en opnieuw insmeren met vloeibare pakking.
Maar aangezien je bij het openen van het karter (kan met wat truucken ook als de motor er nog in zit) ook de krukas kering half open maakt, heb ik met de gedachte gespeeld die ook te vervangen.
Al is het maar omdat die vast niet beter wordt door het openmaken.
Maar het is link omdat als het mis gaat je alsnog de krukas naar beneden moet halen.
Ik zal die Merdcedes Smeets eens vragen wat voor truuk dat dan is om het zonder neerhalen van de krukas te doen.
Neem vooral een garage die je kunt vertrouwen doordat hij vele andere mensen met vergelijkbare reparaties gelukkig heeft gemaakt.
De een kan beter lassen de ander beter reviseren...
Ik ging dus op aanraden van een medewerker van de MB dealer zelf naar Diesel Service Den Haag, maar die heeft uiteindelijk meer schade aangericht dan gemaakt.
Alleen kun je dat niet verhalen...
Hoe kun je namelijk bewijzen dat je karter is gaan lekken door het teveel aan olie en wie zegt dat hij niet zowizo al lekte...
Maarja daar had ik deze bus juist op uitgezocht...
Groet,
Melchior
PS.
De krukas kering heb ik hier toevallig liggen. Kost 7 euro's en heb ik een keer foutief besteld. Het is een soort touwgevlochten koord met metaal kern, gedrenkt in grafiet en in vorm geperst.
Ik kan we wel voorstellen dat zoiets niet een sterk punt is.
Tegenwoordig doen ze dat hopelijk iets geavanceerder.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
keerring waar ?
over welke keerring gaat het eigenlijk de voorste ( bij de dynamo) of de achterste , afijn als er olie bij de pomp lekt kan dat ook het inspectie luikje zijn an de voorzijde van de distributie kast, de pompzijde heeft een lange rand en zal niet zo snel gaan lekken
en de hele distributie kast kan ook gaan lekken , ( het gaat toch om de OM 314). of het voordeksel , ... als er teveel olie in het carter gedaan wordt heeft dat geen gevolgen voor de carterpanpakking , slechts in het ergste geval gaat de motor er vanzelf van draaien , en kan op hol slaan , zonder gas te geven , bij geringe teveel gooit de motor het er wel uit .
de voorkeerring is makkelijk , (!) voor de betere monteur te vervangen
de achterkeerring is een ander verhaal die is bij de diverse motorenserie's totaal anders van constructie dus een panklare oplossing is er niet omdat ik altijd eerst een kijkje neem in het carter.
niet alle blokken hebben namelijk een keerring , er is ook een viltversie.
maar een vaste prijs van 450 euri voor de achterkeerring is gezien de uren sleutelen / bak eraf / bellhuis eraf / carter er vanonder en wat al niet meer ( krukas laten zakken) de kosten voor het vervangende onderdeel
en de hele distributie kast kan ook gaan lekken , ( het gaat toch om de OM 314). of het voordeksel , ... als er teveel olie in het carter gedaan wordt heeft dat geen gevolgen voor de carterpanpakking , slechts in het ergste geval gaat de motor er vanzelf van draaien , en kan op hol slaan , zonder gas te geven , bij geringe teveel gooit de motor het er wel uit .
de voorkeerring is makkelijk , (!) voor de betere monteur te vervangen
de achterkeerring is een ander verhaal die is bij de diverse motorenserie's totaal anders van constructie dus een panklare oplossing is er niet omdat ik altijd eerst een kijkje neem in het carter.
niet alle blokken hebben namelijk een keerring , er is ook een viltversie.
maar een vaste prijs van 450 euri voor de achterkeerring is gezien de uren sleutelen / bak eraf / bellhuis eraf / carter er vanonder en wat al niet meer ( krukas laten zakken) de kosten voor het vervangende onderdeel
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb er ook al meermalen iets over opgemerkt; maar voor 450,= zou ik hetlaten doen, maar heb van deskundigen gehoord dat het het aanzienlijk meer werk is dan verwacht.
Ik zal dit item blijven volgen want er loopt bij mij steeds meer olie uit en hoewel dat geen technisch maar milieuprobleem is, heb ik net een nieuwe oprit.... :(
Frank
Ik zal dit item blijven volgen want er loopt bij mij steeds meer olie uit en hoewel dat geen technisch maar milieuprobleem is, heb ik net een nieuwe oprit.... :(
Frank
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Dus...Frank.fjph schreef:maar voor 450,= zou ik het laten doen, maar heb van deskundigen gehoord dat het het aanzienlijk meer werk is dan verwacht.Frank
Als praktisch gezien je motor dan toch op slopershoogte in een werkplaats ligt wil je ook (shraapveren, lagers, kleppen ?, etc, hele waslijst) nakijken, repareren omdat dat toch meegenomen moet worden omdat 'ie nu toch open ligt ?
Dan is 450,- Euro ineens ... (ietsje ? hoger) Euro.
Of gaan voor een een totale remake over, (als je 508 verslaafd bent)
Of blijf lekker rijden, er is namelijk altijd wel wat met die krengen...
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten