Stadslicht gaat niet meer uit..!?
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Stadslicht gaat niet meer uit..!?
Van het een op het andere moment kreeg ik vandaag mijn verlichting niet uit. Sleutel naar links, sleutel eruit, mijn stadslichten bleven branden :?
Dan maar meteen het dashboard open maken. Vorige week had ik met succes de schakelaar van de alarmverlichting gerepareerd, maar de afgelopen week heeft alles naar behoren gefunctioneerd, dus aan die eerdere reparatie lijkt het niet te liggen.
Ik heb uiteindelijk een rode draad (de dunste van de twee rode) losgemaakt van de sleutelschakelaar (zie foto), en waarempel, de stadslichten gingen uit. Op dit contact aan de schakelaar waar de draad vanaf kwam meette ik continue 12V. Dus, schakelaar kapot denk ik meteen, een easy fix..
Maar nu het vreemde; Nu de rode draad los hangt, werkt de verlichting naar behoren! stand 0, geen verlichting, 1 is stadsverlichting en 2 is dimlicht.. Waar dient deze rode draad dan voor !!?? :?
Op de terugweg (ik sleutelde niet thuis) merkte ik dat de volgende zaken niet meer werkte:
Alarmverlichting, claxon (zit op een losse schakelaar op dashboard, niet orgineel) en ruitensproeierpomp (ook losse schakelaar op dashboard, niet orgineel)
Ik dacht toen, die dingen worden gevoed door die rode draad, logisch dat het nu niet werkt.. maar ja, dan zou ik alleen alarmverlichting hebben als de stadlichten aan staan.. Dat klopt dus niet.
Mijn grootste vraag is nu, waar dient die rode draad voor??
Als ik het elektrisch schema bekijk, zie ik maar 1 rode draad bij die schakelaar..
Mijn bus is een HH F40Ka (406) waar later een OM314 ingezet is, dus wellicht is er aan geknutseld, hoewel de rode draad me erg orgineel lijkt. Zijn de draadkleuren van een HH wellicht ook anders?
Dan maar meteen het dashboard open maken. Vorige week had ik met succes de schakelaar van de alarmverlichting gerepareerd, maar de afgelopen week heeft alles naar behoren gefunctioneerd, dus aan die eerdere reparatie lijkt het niet te liggen.
Ik heb uiteindelijk een rode draad (de dunste van de twee rode) losgemaakt van de sleutelschakelaar (zie foto), en waarempel, de stadslichten gingen uit. Op dit contact aan de schakelaar waar de draad vanaf kwam meette ik continue 12V. Dus, schakelaar kapot denk ik meteen, een easy fix..
Maar nu het vreemde; Nu de rode draad los hangt, werkt de verlichting naar behoren! stand 0, geen verlichting, 1 is stadsverlichting en 2 is dimlicht.. Waar dient deze rode draad dan voor !!?? :?
Op de terugweg (ik sleutelde niet thuis) merkte ik dat de volgende zaken niet meer werkte:
Alarmverlichting, claxon (zit op een losse schakelaar op dashboard, niet orgineel) en ruitensproeierpomp (ook losse schakelaar op dashboard, niet orgineel)
Ik dacht toen, die dingen worden gevoed door die rode draad, logisch dat het nu niet werkt.. maar ja, dan zou ik alleen alarmverlichting hebben als de stadlichten aan staan.. Dat klopt dus niet.
Mijn grootste vraag is nu, waar dient die rode draad voor??
Als ik het elektrisch schema bekijk, zie ik maar 1 rode draad bij die schakelaar..
Mijn bus is een HH F40Ka (406) waar later een OM314 ingezet is, dus wellicht is er aan geknutseld, hoewel de rode draad me erg orgineel lijkt. Zijn de draadkleuren van een HH wellicht ook anders?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Aansluiting 30 van het contactslot is behalve de aasluiting van de accu (via het relais op de startmotor) de aansluiting van alle verbruikers waar je permanente spanning voor nodig hebt. Daarom is de aansluiting meestal dubbel uitgevoerd. Zo niet, dan kun je de dunnere (afgaande) kabel samen met de dikke (aankomende) kabel vastzetten. Zie de schema's op de website.
Achter de 16 A zekering in de afgaande leiding hangen:
- de contactdoos
- de + van het combinatieinstrument
- de + van tachograaf/snelheidsmeter
- de alarmknipperlichten.
De dikke draad is bij Hanomag rood, bij de 508 groen (afgaand grijs) en bij de militaire ambu groen (afgaand rood).
Altijd gezellige puzzeltjes! En je wordt er niet vies van. Succes!
Achter de 16 A zekering in de afgaande leiding hangen:
- de contactdoos
- de + van het combinatieinstrument
- de + van tachograaf/snelheidsmeter
- de alarmknipperlichten.
De dikke draad is bij Hanomag rood, bij de 508 groen (afgaand grijs) en bij de militaire ambu groen (afgaand rood).
Altijd gezellige puzzeltjes! En je wordt er niet vies van. Succes!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Je hebt het nu over aansluiting 30. Ik dacht dat de draad die nu los ligt op punt 58 van de schakelaar hing.. Als het inderdaad punt 30 is, dan verklaard dat wel waarom mijn alarmlichten het nu niet doen.Admin schreef:Aansluiting 30 van het contactslot is behalve de aasluiting van de accu (via het relais op de startmotor) de aansluiting van alle verbruikers waar je permanente spanning voor nodig hebt.
Maar de stadslichten hebben hier niets mee te maken :?
Als ik het goed begrijp hoort er dus continu 12V op dat contact te staan?
Mijn schakelaar is dus waarschijnlijk niet defect.
Met dus contact 30 los, werkt de verlichting zoals het hoort, dus het verlichtingscircuit is in orde denk ik.
Maar op een of andere manier laat de draad die nu los is (contact 30) de stadslichten (ook achter-) branden.
Hmm.. Het wordt er niet makkelijker op.
Ik ga er morgen weer mee aan de slag, valt nog niet mee, dat gepruts in het dashboard.
Ernst, bedankt voor je tip. Mochten er nog meer ideeen zijn, zal ik ze met aandacht tot me nemen :)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hoi Winand,
Je bent vast op het goede spoor, want 58 zijn de stads- (en dus ook de achter-)lichten... Ik heb toevallig vanmorgen een hele lijst met aansluitnummers gepost, misschien heb je daar wat aan.
Je bent vast op het goede spoor, want 58 zijn de stads- (en dus ook de achter-)lichten... Ik heb toevallig vanmorgen een hele lijst met aansluitnummers gepost, misschien heb je daar wat aan.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Eh.. ik ben nog steeds aan het denken ...
Ik ga morgen eens een lijstje maken van de dingen in het dashboard die nu wel werken en die niet werken, zowel met de draad aangesloten en los. Wellicht dat ik dan meer te weten kom.
Wellicht is toch de schakelaar van de alarmlichten weer defect geraakt en levert op een of ander manier nu ook stroom aan de stadslichten?
Deze zal ik dan ook eens losgooien.
Ik kan uren naar dat schema staren en lijntjes volgen, maar meten is weten toch? :D (hoop dat ik morgen nog zo lach..)
Ik ga morgen eens een lijstje maken van de dingen in het dashboard die nu wel werken en die niet werken, zowel met de draad aangesloten en los. Wellicht dat ik dan meer te weten kom.
Wellicht is toch de schakelaar van de alarmlichten weer defect geraakt en levert op een of ander manier nu ook stroom aan de stadslichten?
Deze zal ik dan ook eens losgooien.
Ik kan uren naar dat schema staren en lijntjes volgen, maar meten is weten toch? :D (hoop dat ik morgen nog zo lach..)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ah, die lijst die je gepost had met DIN aansluitnummers is nu wel makkelijk, komt als geroepen!
(zie dit topic)
(zie dit topic)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
En ja hoor, ik lach nog :D
Had vandaag het het rode kabeltje weer op de schakelaar aangesloten en.. Alles deed het weer, de stadlichten waren ook netjes uit :?
Blijkbaar heb ik een bus die zichzelf repareert
Ik ben in ieder geval wel op mijn hoede dat het probleem zich snel weer voor kan gaan doen. (Na parkeren altijd even achterom kijken of de lampen uit zijn..)
eind goed al goed.
Had vandaag het het rode kabeltje weer op de schakelaar aangesloten en.. Alles deed het weer, de stadlichten waren ook netjes uit :?
Blijkbaar heb ik een bus die zichzelf repareert
Ik ben in ieder geval wel op mijn hoede dat het probleem zich snel weer voor kan gaan doen. (Na parkeren altijd even achterom kijken of de lampen uit zijn..)
eind goed al goed.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
het blijft tobben met die electra.........
Had ik net gisteren dit verhaal gelezen, belt zoonlief op dat zijn ......stadslichten niet uit gaan (207D), hij zoeken ik op schema kijken, en beiden tot de konclusie komen dat.... de schakelaar stuk is.
Opgelost doordat er een reserve schakelaarin dashbord zat, alleen nu dim en stadslicht even doorverbonden in zek.kast omdat het een enkevoudige schakelaar was....
Frank
Had ik net gisteren dit verhaal gelezen, belt zoonlief op dat zijn ......stadslichten niet uit gaan (207D), hij zoeken ik op schema kijken, en beiden tot de konclusie komen dat.... de schakelaar stuk is.
Opgelost doordat er een reserve schakelaarin dashbord zat, alleen nu dim en stadslicht even doorverbonden in zek.kast omdat het een enkevoudige schakelaar was....
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast