HELLUP! Motor gecrashed...
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
HELLUP! Motor gecrashed...
Na de recente aanschaf van een mercedes L 407D 1978 en een paar weken voorbereiding voor de keuring heeft de motor het serieus begeven (1 dag voor de keuring).
Op dit moment wordt er gekeken wat er precies is gebeurd, maar ik vrees het ergste. Het klonk als een ouderwetse vastloper: Harde knal en daarna niks meer. De motor verbruikte voor deze uitval nauwelijks olie en hij is ook niet overhit geweest...
Hij staat bij Truckland in Amsterdam. Uiterst vriendelijke mensen daar, maar ik schat dat een motor overzetten daar onbetaalbaar gaat worden. Omdat we het busje nog maar kort hebben geven we het nog niet op, maar ik heb hulp nodig en vooral een nieuwe betrouwbare OM616 evt met versnellingsbak.
Heeft iemand ervaring (tips en adviezen): Graag!
Groeten,
Jojanneke en Koert
Op dit moment wordt er gekeken wat er precies is gebeurd, maar ik vrees het ergste. Het klonk als een ouderwetse vastloper: Harde knal en daarna niks meer. De motor verbruikte voor deze uitval nauwelijks olie en hij is ook niet overhit geweest...
Hij staat bij Truckland in Amsterdam. Uiterst vriendelijke mensen daar, maar ik schat dat een motor overzetten daar onbetaalbaar gaat worden. Omdat we het busje nog maar kort hebben geven we het nog niet op, maar ik heb hulp nodig en vooral een nieuwe betrouwbare OM616 evt met versnellingsbak.
Heeft iemand ervaring (tips en adviezen): Graag!
Groeten,
Jojanneke en Koert
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Oei oei, maar hopen dat het meevalt :?
Misschien eerst even afwachten wat de diagnose is, wat er precies kapot is?
Ik wens je veel succes!
Je moet maar denken; Alles wat kapot kan gaan, kan ook weer gerepareerd worden
Misschien eerst even afwachten wat de diagnose is, wat er precies kapot is?
Ik wens je veel succes!
Je moet maar denken; Alles wat kapot kan gaan, kan ook weer gerepareerd worden

:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Slopers
Hoi Koert en Jojanneke,
veel sterkte met de motor. Laat ons weten wat er aan de hand is. Mocht er een nieuwe motor nodig zijn loont het de moeite de diverse slopers af te bellen, ik ben daar de laatste tijd vaak over de vloer en daar gaan met hoge doorloopsnelheid allerlei bussen (in onderdelen) richting Afrika. Daar moet ook een motor vandaan te krijgen zijn, maar het probleem is dan natuurlijk een goede zien te krijgen. B.v. in Benthuizen zit een sloper waar ik een loods vol motor blokken zag staan. Weet niet of er iets bijzit, via Marktplaats zijn wel telefoonnummers ed te krijgen.
Succes,
Fulco
veel sterkte met de motor. Laat ons weten wat er aan de hand is. Mocht er een nieuwe motor nodig zijn loont het de moeite de diverse slopers af te bellen, ik ben daar de laatste tijd vaak over de vloer en daar gaan met hoge doorloopsnelheid allerlei bussen (in onderdelen) richting Afrika. Daar moet ook een motor vandaan te krijgen zijn, maar het probleem is dan natuurlijk een goede zien te krijgen. B.v. in Benthuizen zit een sloper waar ik een loods vol motor blokken zag staan. Weet niet of er iets bijzit, via Marktplaats zijn wel telefoonnummers ed te krijgen.
Succes,
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
@ Cowboy Dennis: Grapje zeker.
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.
@ Fulco: Terugkijkend heb ik er echter wel steeds meer vertrouwen in dat het niet helemaal einde oefening is.
Nog geen uitslag van de analyse. Daarna ga ik gericht speuren naar onderdelen. Het evt. vinden van een goede (gereviseerde?) motor zal inderdaad het moeilijkst worden.
Blijven duimen allemaal...

Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.
@ Fulco: Terugkijkend heb ik er echter wel steeds meer vertrouwen in dat het niet helemaal einde oefening is.
Nog geen uitslag van de analyse. Daarna ga ik gericht speuren naar onderdelen. Het evt. vinden van een goede (gereviseerde?) motor zal inderdaad het moeilijkst worden.
Blijven duimen allemaal...
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ik weet het telefoonnummer van iemand die zelf een moderne (tweedehands) sprinter motor in een 208 heeft gezet omdat hij hem intensief gebruikte en meer trekkracht wou.
Hij had vorig jaar de oude 616 nog over. Ik heb er toen bij hem de 5bak af gesleuteld.
Volgens hem was het wel een karwij om de boel aan te passen aan de nieuwe electronica, maar zeker de moeite waard.
Als je wilt stuur ik je het telnr.
Overigens heb ik toen zelf ook wel eens rond gebeld om een andere motor in te laten bouwen (toen hadden we de bus net een geen tijd... :oops: )
Ik heb toen offertes gekregen van rond de 1500 euro.
Misschien heb ik die nummers nog.
Groet,
Melchior
Hij had vorig jaar de oude 616 nog over. Ik heb er toen bij hem de 5bak af gesleuteld.
Volgens hem was het wel een karwij om de boel aan te passen aan de nieuwe electronica, maar zeker de moeite waard.
Als je wilt stuur ik je het telnr.
Overigens heb ik toen zelf ook wel eens rond gebeld om een andere motor in te laten bouwen (toen hadden we de bus net een geen tijd... :oops: )
Ik heb toen offertes gekregen van rond de 1500 euro.
Misschien heb ik die nummers nog.
Groet,
Melchior
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Nou eigenlijk was ik vrij serieus.KOERT schreef:@ Cowboy Dennis: Grapje zeker.![]()
Ik kan helaas niemand de schuld geven. Oorzaak onbekend.
Als er binnen een afzienbare tijd 2 motoren kapot lopen uit een gezin dan komt bij mij de vraag wat ermee gebeurd is. Is dat zo raar?
Ik bedoel het niet lullig hoor.
Maar het maakt mij ook allemaal niet uit.
Veel succes ermee.
Dennis
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
@ Dennis: Antwoord ook niet kwaad bedoeld. ;-)
Het onderhoud is voor beide auto's door iemand anders gedaan.
Vastlopen van beide bussen is dus noodlot geweest.
Vriend van m'n zus was in haar geval eigenlijk een iets te laat ingezette noodhulp.
Eigen noodplan is in ontwikkeling.
Er is hoop, mede door Melchiors eerdere offerte
groet, Koert
Het onderhoud is voor beide auto's door iemand anders gedaan.
Vastlopen van beide bussen is dus noodlot geweest.
Vriend van m'n zus was in haar geval eigenlijk een iets te laat ingezette noodhulp.
Eigen noodplan is in ontwikkeling.
Er is hoop, mede door Melchiors eerdere offerte
groet, Koert
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Update:
De analyse laat even op zich wachten (Truckland gaat het 'er tussendoor' doen) en dat is OK, want we hebben voor dit jaar een andere vakantie geregeld.
Ik heb tijdens een belrondje (bedankt Melchior) ons aller Mercedes vriend Harry v d. Kraats (die overigens nu zelf aan het toeren is) ook even gebeld en die wist me voor 90% zekerheid te vertellen dat het de distributieketting is. Afgeschreven motor dus.
Hij wil me wel gaan helpen zoeken naar een (oude-) nieuwe OM616.
Redelijke zijn er al vanaf 500,- tot zo'n beetje 2500,- voor een gereviseerde.
We zijn in beraad voor de beste keuze.
Nog maar eens goed de bus in haar ogen kijken of ze het nog waard is...
De analyse laat even op zich wachten (Truckland gaat het 'er tussendoor' doen) en dat is OK, want we hebben voor dit jaar een andere vakantie geregeld.
Ik heb tijdens een belrondje (bedankt Melchior) ons aller Mercedes vriend Harry v d. Kraats (die overigens nu zelf aan het toeren is) ook even gebeld en die wist me voor 90% zekerheid te vertellen dat het de distributieketting is. Afgeschreven motor dus.
Hij wil me wel gaan helpen zoeken naar een (oude-) nieuwe OM616.
Redelijke zijn er al vanaf 500,- tot zo'n beetje 2500,- voor een gereviseerde.
We zijn in beraad voor de beste keuze.
Nog maar eens goed de bus in haar ogen kijken of ze het nog waard is...
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Kun je niet beter op zoek gaan naar een OM314 ofzo?
Voor ons is de 65pk zo krap bemeten dat ik er nooit een zelfde meer in zou stoppen.
We zouden toch graag wel eens tegen de wind in niet naar 70km/h af te hoeven zakken.
Maar in ieder geval prettig om te horen dat je er weer positief over nadenkt hem gewoon weer wilt laten rijden!
Groet,
Melchior
Voor ons is de 65pk zo krap bemeten dat ik er nooit een zelfde meer in zou stoppen.
We zouden toch graag wel eens tegen de wind in niet naar 70km/h af te hoeven zakken.
Maar in ieder geval prettig om te horen dat je er weer positief over nadenkt hem gewoon weer wilt laten rijden!
Groet,
Melchior
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
OM314
Hoi, mocht je over willen gaan naar een OM314 dan heb ik er nog een prima exemplaar liggen. Overgehouden van mijn overgang naar een OM364A (overigens bij ons aller Harry gekocht).
Groeten,
Twan
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
aandrijflijn
Hoi Jeroen,
Dat wist ik niet bedankt voor de info.
Mijn aandrijf lijn kon bij de ombouw naar de OM364A blijven zitten dus die is niet voor de verkoop beschikbaar.
Groeten,
Twan
Dat wist ik niet bedankt voor de info.
Mijn aandrijf lijn kon bij de ombouw naar de OM364A blijven zitten dus die is niet voor de verkoop beschikbaar.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- KOERT
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik ben inderdaad op de hoogte van ombouwen (lang leve het forum!)
Ik denk echter dat ik liever geld stop in meer betrouwbaarheid dan in meer kracht. Ombouwen inclusief aandrijfas (en achteras!) is heel wat extra werk (en dus geld, want dat lukt me nooit alleen)...
Moet je zien hoe mooi zo'n compleet gereviseerde 616 eruit ziet, dat is toch wel heel erg aantrekkelijk...

Boeddhistische wijsheid:
Het gaat niet om dat je de top (snel) bereikt, maar om de weg ernaartoe.
Ik denk echter dat ik liever geld stop in meer betrouwbaarheid dan in meer kracht. Ombouwen inclusief aandrijfas (en achteras!) is heel wat extra werk (en dus geld, want dat lukt me nooit alleen)...
Moet je zien hoe mooi zo'n compleet gereviseerde 616 eruit ziet, dat is toch wel heel erg aantrekkelijk...


Boeddhistische wijsheid:
Het gaat niet om dat je de top (snel) bereikt, maar om de weg ernaartoe.
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
- Twan Schoenmakers
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 12:35
- Locatie: Groesbeek
- Contacteer:
OM314
Koert, dat van die snelheid daar ben ik het helemaal mee eens. Want wij hebben de OM354A niet geplaatste om een hogere top te halen (hoewel dat wel mogelijk is) maar puur om berg op veilig met het verkeer mee te kunnen. Wij maken er beslist geen race van om op onze bestemming te komen.
In het verleden vielen wij met onze relatief zware 508 op de snelweg bij een klim terug naar 30KM wat 2 keer geleidt heeft tot een situatie waarbij een vrachtwagen (ruim voorzien van PK's) bijna zonder kloppen bij ons achter naar binnen gereden kwam. In tegen stelling tot bus modellen is bij ons aan de achterkant niet te zien dat er een 508 onder zit uit 1980, dus die jongs op de ruim van PK's voorziene vrachtwagens verwachten dan ook geen terug val van 95KM naar 30KM, met alle gevolgen en irritaties van dien.
Maar dat een ombouw veel extra werk met zich mee brengt daar weet ik (of beter gezegd mijn technisch wonder team, want ik heb dit niet zelf gedaan) alles van. Maar alles overzien vinden we het achteraf meer dan de moeite waard.
Groeten,
Twan
In het verleden vielen wij met onze relatief zware 508 op de snelweg bij een klim terug naar 30KM wat 2 keer geleidt heeft tot een situatie waarbij een vrachtwagen (ruim voorzien van PK's) bijna zonder kloppen bij ons achter naar binnen gereden kwam. In tegen stelling tot bus modellen is bij ons aan de achterkant niet te zien dat er een 508 onder zit uit 1980, dus die jongs op de ruim van PK's voorziene vrachtwagens verwachten dan ook geen terug val van 95KM naar 30KM, met alle gevolgen en irritaties van dien.
Maar dat een ombouw veel extra werk met zich mee brengt daar weet ik (of beter gezegd mijn technisch wonder team, want ik heb dit niet zelf gedaan) alles van. Maar alles overzien vinden we het achteraf meer dan de moeite waard.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, grote remtrommels van vooras 608D, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 400ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Tjo, ziet er wel heel gelikt uit die mooie 616 :shock:
Ik herken er bijna ieder onderdeeltje van.
Wel past dit cedan model totaal niet in onze busjes.
Dan moet je bijna de heflt van al dat moois verwisselen met je oude blok.
Ik zou dan toch verder zoeken naar een gerevisserde 617 (5-cylinder)
Kan iemand uitsluitsel geven over of je tegenwoordig WEL zonder RDW her keuring naar een hoger aantal cylinders of vermogen mag?
Groet
Melchior
Ik herken er bijna ieder onderdeeltje van.

Wel past dit cedan model totaal niet in onze busjes.
Dan moet je bijna de heflt van al dat moois verwisselen met je oude blok.

Ik zou dan toch verder zoeken naar een gerevisserde 617 (5-cylinder)
Kan iemand uitsluitsel geven over of je tegenwoordig WEL zonder RDW her keuring naar een hoger aantal cylinders of vermogen mag?
Groet
Melchior
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast