Dit weekeind weer druk bezig geweest aan de 307D en ben zowizo de laaste tijd weer druk bezig met klussen... hier verslagdeel karterpakking.
Teveel olie=karter lekkage!
Sinds een garage bedrijf circa 2liter te veel olie in onze bus heeft gegooid lekte ons karter meer en meer. Bovendien was het halfsyntheet die ook in moderne MB's gaat. De vroeger zo schone karter onderkant was helemaal zwart geworden en na even draaien op de plek kleine plasjes er onder.
Ten einde raad de karter schroeven nog maar wat strakker aandraaien heeft ook niet gewerkt omdat je dan de vloeibaar (blijvende) pakking er alleen nog maar meer uitperst.
Hier waren we niet zo blij mee, met name voor het milieu en omdat we toch regelmatig met onze bus bij mensen op te gast op hun terijn zullen staan lijkt me dat niet zo tof om overal olie plasjes achter te laten.
Motor op steunen onder de bus
Hierom dit weekeind (ik kon even geen andere klus doen), de motor voor op een balk tussen de veren gezet en achter op een steun (ps. heb momenteel geen versnellings bak er onder). Ook alle stangen en uitlaat los. Radiator op de bumper gezet om de ven ruimte te geven.
De motor gecontroleerd of hij echt stabiel stond omdat je ECHT niet wilt dat hij naar beneden komt zetten...

(zal maar op je grafsteen staan: Het motor blok was zwaarder dan zijn lichaam sterk...

Let op dat de bus dan veert maar de motor niet meer...
Motor drager steun
De motor drager er onder uit om het karter ruimte te geven.
Tevens de drager schoongemaakt en in de tektyl gezet.
Trillings dempers
Ook heb ik de motor steun rubbers vervangen. (de oude waren half vergaan en er waren stukken uit. Bovendien zijn ze ruim 1cm korter geworden in de jaren.
Bovendien hadden we regelmatig klachten dat als de motor koud stationair liep de bus half uit elkaar resoneerde en dus altijd hogere stationair toerentallen moesten draaien...
De ronde rubberen kegels die bij deze uitvoering zitten waren overigens vrijwel onmogelijk er zonder pers in te krijgen. Een fixe slangenklem kreeg de onderkant niet eens klein genoeg om door het gat te gaan.
Uiteindelijk bracht de MB dealer pers uitkomst. Die zijden: je weet waar hij staat en hoe hij werkt...

Met banden vet en een hoop scheef en recht persen en geduld schoten ze uiteindelijk langzaam door de gaten heen tot ze goed zaten.
Karter pakking verniewen
Het karter los geschroefd en met wat trekwerk de olie pijlstok langs de ven gekregen. Het olie opzuig en pompstuk er even uit. Met raar kantel werk het karter er onder vandaan gehaald.
Paar uurtjes poetsen en weer mooi schoon.
Optisch natuurlijk niet zo belangrijk, maar vooral de pakking randen goed gereinigd met een verf krab stanly-mes en acetone.
Achterste olie keerring (onder deel) vernieuwen
De halve achterste keerring vervangen door aan te drukken met een geoliede hamersteel en dan op diktemaatjes netjes 1mm erboven afsnijden om persruimte te kreëeren.
Hierdoor hoop ik dat het bovenste ringdeel (dat je alleen kunt vervangen door de krukas te laten zakken) ook dichter aangeperst wordt en minder gaat lekken.
Niet uithardende vloeibare pakking
De boel dun ingesmeerd met niet-uithardende pakking en van het midden uit aangedraaid. Later met 10Nm momentsleutel ook vanuit het midden aangezet zodat de pakking zich kan zetten.
Vooral niet te hard aandraaien! Dan pers je de vloeibare pakking er gewoon tussenuit.
Onderste olie pan
Voor het gemak de onderste olie bak even los gemaakt dan kun je die nog even apart schoonmaken en hoef je de olie aanzuig pomp er pas later in te zetten.
Omdat ik de pakking voor dit laatste deel nog niet heb gekocht even tijdelijk vast gezet.
Olie level
Wat me opviel is dat de olie pijlstok zijn nivo aanduiding ook bij de OM616 maar tot net onder de krukas uitkomt. Hierdoor zou de 2 liter te veel olie die er een tijd in is geweest een aanzienlijke drukverhoging hebben kunnen veroorzaken door in de olie te slaan!
Tot hier het korte verslagje...

Groet,
Melchior