kritiek op schema?

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
leo609
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2007, 22:22
Locatie: Rotterdam

kritiek op schema?

Bericht door leo609 »

Hallo allen,

ik heb voor de bouw van mijn 609 het onderstaande schema bedacht. Ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak dus .... , zijn er misschien ideeën bij jullie dat dit beter of anders kan?
Het gaat er om dat de 609 een 24 Volts installatie heeft: de dynamo is volgens de specs 28V-30A
de startaccu's staan in serie (2 * 88Ah); ik wil 2 hh accu's van 105Ah in serie (deep cycle) via een relais laten voeden door de dynamo of als we mogelijk op een camping staan eventueel bij laden aan de 220V.
Achter de hh accu's wil ik een omvormer 24 > 12 zetten voor de koelkast, boiler, waterpomp, etc. (deze 12V apparaten heb ik inmiddels al gekocht, anders was alleen 24V nog een mogelijkheid).
Ook denk ik aan 24 V voor bijv. een koffiezetapparaat en een oventje.
ik heb in het schema gezet wat ik denk aan te schaffen... alle opmerkingen zijn welkom.

Leo Afbeelding
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bijna goed

Bericht door GerardM »

Ziet er goed uit Leo, ik heb bijna hetzelfde in mijn bus.

Toch heb ik twee opmerkingen:

- aan de Cyrix moet ook nog een draadje naar massa, maar dat lees je ook wel in de gebruiksaanwijzing
- ik zie dat je een CTEK XS acculader wilt aansluiten. Dat is een prima nieuwerwetse doos, maar uit eigen ervaring kan ik melden dat die op hol slaat als je tijdens het laden je accu's gaat belasten (zoals de koelkast etc. zullen gaan doen). Ik zou daarom een ouderwetse acculader adviseren, of eentje die daarvoor geschikt is, bijv. de TBC600 van Proosten Electronics, maar er zijn ook andere.

Succes !

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,

Ziet er wel goed uit, ik zelf heb gekozen voor 2 x semitractie 90 Ah die ik in serie oplaad tijdens het rijden, en daarna voor verbruik handmatig omschakel naar parrallel, zodat ik 180Ahbij 12 V beschikbaar heb.
De koelkast heb ik van 24 V element voorzien en wordt alleen tijdens rijden gevoed met 24V , gewoon achter het contact of met relais.
Dit laatste nadat ik 2 stuks DC/DC converters doorgebrand heb op alleen een koelkastje. De laatste was een 18A uitvoering.
Ik raadt jou dan ook aan om de koelkast ook op 24 V aan te sluiten, kost een paar tientjes dat element, en bovendien heb je het voordeel dat je kabels dunner kunnen worden, want als je 10A voor de 12 Volts uitvoering over een meter of wat wilt vervoerin zit je zo aan kabeldiktes van 4 mm2 of meer.

Succes er mee.

Frank
leo609
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 jul 2007, 22:22
Locatie: Rotterdam

Bericht door leo609 »

dank voor de antwoorden

vraagje aan Gerard: is die TBC600 lader ook zo in te stellen dat beide accu's (start en hh) geladen worden?

vraagjes aan Frank: hoe werkt zo'n element voor de koelkast, en waar haal je dat en heb jij helemaal geen DC/DC omvormer 24-12 gebruikt?

groet
Leo
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door GerardM »

leo609 schreef: vraagje aan Gerard: is die TBC600 lader ook zo in te stellen dat beide accu's (start en hh) geladen worden?
De TBC is er in 1 kanaals en 2 kanaals uitvoering. In de 2 kanaals uitvoering zou je dan 2 accusets onafhankelijk van elkaar kunnen laden.
Die heb je echter niet nodig want je bent al zo slim geweest om een Cyrix te gaan gebruiken; de Cyrix werkt twee kanten op. Als je dus aan de 230V hangt en de acculader heeft de spanning op de hh set boven de 26,4 V gebracht zal het kontakt openen en wordt de startset paralel geschakeld en daarmee ook geladen.

Groet,

Gerard
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Antwoord op je vragen:

Betreft element: ik weet het alleen van de electrolux koelkastjes (tegenwoordig Domatic,maar is zelfde apparaat)

1. Wert eenvoudig, aluminium huls en isolatie om de schoorsteen van de KK verwijderen en dan het 12V elem er uit schuiven en het 24 Volt element daarvoor in de plaats.Isolatie etcer weer omheen en klaar ben je.

2. Ik heb het bij Electrlolux in Alphen ad rijn gehaald destijds, maar volgensmij is de logistiek verandert en hebben ze daar niet veel meer op voorraad en komt het van elders, even bellen lijkt me handigst.


En tot slot,nee ik heb geen 24/12 omvormer (nodig) de enige omvormer is een 150W 220 Volt mod.sin invertertje om telefoons etc mee op te laden.
Kosten van mijn systeem:
a. Scheidingsrelais (standaardartikel,paar tientjes
b. Omschakelaar 12/24 V : uit oude schakelkast 22o/380V , Eu 0,00 (nieuw ook enkele tientjes)



Succes, Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ziet er prima uit je schema.

Ik zou echter niet zo prat gaan op alles op 12/24v aan te sluiten.
Dat is wat ouderwets.
Bovendien verlies je veel in je dure dikke draden.

Wat tegenwoordig meer wordt gedaan is een goede sinusvormige 220v omvormer gebruiken en gewoon vrijwel ALLES op 220v laten draaien.

De omvormers van tegenwoordig hebben nog maar een paar procent verlies en de kosten om alle apparatuur op 12/24v te kopen zijn vele malen hoger dan gewoon standaard 220v spullen.

In onze eigen camper ook:
Door dat er altijd 220v is is het gehele 12v netwerk gewoon verwaarloosd en niet eens meer aangesloten. Waarom zou je nog...?

Ik heb laatst zelfs het schema van iemand van die zelfs gewoon een omvormer op de startaccu's had gezet die vervolgens een 220v acculader de HH accu's liet laden. Hierop had hij een goede 220v omvormer gezet die de rest van de camper van stroom voorzag.
Dat gaat wat ver vond ik zelf, maar zijn schema zat verder goede in elkaar. Ik kan me alleen niet meer herinnenren... Was het onze voorzitter ofzo? Staat op het bouwverslag een persoonlijke site.
Dit gaat wat ver, vond ik zelf. Maar gewoon alles 220v is echt een aanrader.

Als je wat meer wilt besteden aan een 220v omvormer (bv. omdat je de 24>12v uitspaard) zijn er ook zeer geavanceerde zoals de Victron Phoenix.
Deze blauwe jongens doen veel meer. Die schakelen automatisch ongemerkt over naar walstroom zodra de stekker er in gestoken wordt. En laden meteen je accu.
Denk er maar eens over: de kosten uitsparen van je 24>12v omvormer en die van de accu lader en alle 12/24v apparatuur!

En dan ook nog ALTIJD 220v in je camper zonder onderbrekingen.
Dan mag je toch wel wat aandacht aan een goede omvormer besteden lijkt me.

Let er wel op dat je bij voorkeur een 'zuiverer sinus' omvormer koopt ipv. een 'gemodificeerde sinus'. De laaste is veel goekoper maar sommige apparatuur zoals een Senseo werken er niet op.

Groet,
Melchior
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Dat laatste is wel de belangrijkste aanwijzing die je geeft, want niet alleen de senseo werkt niet op zo'n goedkoop ding, maar ook mijn tl looplampje ging stinken, en ik hoorde dat de braun elek tandeborstel er kapot van gaat en een Philips scheerapp werkt niet.

In principe werkt alleen apparatuur er op die redelijk simpel is en die een gelijkspanningsadaptor hebben (laptops ed) want daar wordt weer gelijkspanning gemaakt van de krakkemikkige wisselspanning.

De sinewave inverters van Victron, Mastervolt en ook andere merken zijn goede produkten, maar er hangt dan ook een leuk prijskaartje aan..... :cry:
Bovendien heb je bv bij een koelkast etc een piekstroom/aanlopstroom die je parten kan spelen ,..denk ik

Frank
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Sluit ik me bij aan Frank, maar de piekstroom hoef je ook weer niet al te bang voor te zijn.

Mijn 1200W zuivere sinus omvormer heeft een piekbelastings mogelijkheid van 2500W voor enkele minuten! (tot hij te heet wordt)

Overigens hangt het ook af van de kwaliteit van de gemodificeerde sinus omvormers.
Zo heb ik toch een jaar lang een vrij goekope 600W hiervan gebruikt en vrijwel geen problemen mee gehad. Enkele dingen deden het niet of gingen stinken.
Helaas ook een bepaald merk spaarlampen...
Toch heb ik niet eens om die reden nu een suivere sinus gekocht.

Ook heb ik met een ZEER goede gemodificeerde sinus omvormer te maken gehad. Die had alleen laagspannings elektronica in zich en dit werd door een zware trafo tot 220v omgezet. Hierdoor werden veel pieken al afgerond en was het eindsignaal beter dan de meeste gemodificeerde sinus omvormers.
Als 3-traps accu lader werkte hij vice versa.
Het was een Xantrex van 4,5kW met automatische 10A stoppen er in. Helaas wel 24v en ik vond het iets te ver gaan om naast deze 35kg zware omvormer ook nog een extra 70kg accu te plaatsen.
Daarom heb ik hem enige tijd terug aan een ander clublid verkocht die hem in zijn boot zou gaan bouwen.

Groet,
Melchior
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten