Turbo op OM314?
Turbo op OM314?
Bestaan er standaard turbo-sets voor een OM314? Uit welke onderdelen bestaan die en wat levert dat aan extra vermogen op?
Doei,
corné
Doei,
corné
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Ik heb dat van die turbo's ook al eens op het duitse forum gelezen maar eigenlijk kwam het erop neer dat de OM314 in een unimog leverbaar was met Turbo maar het "enige" verschil was een hoger koppel (geloof omgerekend "maar" 15 %). Deze om314 was dan ook speciaal aangepast met oliekoeling van de zuigers. Als je dat in een standaard OM314 wil doen dan zijn de aanpassingen te talrijk in mijn ogen (en voor zover mijn info accuraat is). Ook zou de brandstofpomp standaard niet geschikt genoeg zijn. Overigens is er op dat duitse forum wel iemand die het gedaan heeft de ombouw (en dan niet met een Unimog motor voor zover ik heb begrepen).
Persoonlijk zou ik eerder naar andere bussen omkijken. Hoewel natuurlijk dan veel eerder ook een ander rijbewijs om de hoek komt kijken.
Misschien dat anderen vanuit de techniek hier nog een accurater of helderder verhaal kunnen vertellen.
Marc
PS: Had hier toch ook iemand gezien met de spreuk: "ik ben op reis en niet op de vlucht" (o.i.d.)
Persoonlijk zou ik eerder naar andere bussen omkijken. Hoewel natuurlijk dan veel eerder ook een ander rijbewijs om de hoek komt kijken.
Misschien dat anderen vanuit de techniek hier nog een accurater of helderder verhaal kunnen vertellen.
Marc
PS: Had hier toch ook iemand gezien met de spreuk: "ik ben op reis en niet op de vlucht" (o.i.d.)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 223
- Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Kijk (als je een beetje duits kunt lezen) hier en hier maar eens. Het is jouw keuze maar alleen als je uitgebreide kennis hiervan hebt (zodat je het in de woestijn zelf kunt oplossen) zou ik het doen (het is namelijk geen standaard optie geweest dus zal de kennis van de monteur daar die mogelijk de standaard OM314 wel kent niet toerijkend zijn) en anders niet.
Oliekanalen om de koeling van de zuigers te regelen is al een intensieve aanpassing (waar volgens mij niet te makkelijk over gedacht moet worden). Ga desnoods op zoek naar een compleet blok dat al aangepast is ervoor (er worden wat suggesties gedaan bij mijn links en ik geloof dat Harry v.d.. Kraats ook met iets dergelijks bezig was). Overigens de lagerschalen en alles van de motor zijn ingesleten op normaal gebruik en de turbo kan daarwel eens een ongewenste extra belasting veroorzaken waardoor je eerder van de OM314 moet scheiden dan je lief is).
En zoals Leo ook al terecht opmerkte elders moet je je misschien afvragen waarom de verkoper over gestapt is naar een 613.
Ik wens je veel succes met de beslissing (ik denk dat mijn mening al duidelijk is :D ) en als je het wel doet zijn we allemaal benieuwd naar je ervaringen (vooral ook het gevolg voor de levensduur van de motor).
Marc
PS: Ik zou bij de eventuele ombouw deze in ieder geval combineren met een revisie van het blokje.
Oliekanalen om de koeling van de zuigers te regelen is al een intensieve aanpassing (waar volgens mij niet te makkelijk over gedacht moet worden). Ga desnoods op zoek naar een compleet blok dat al aangepast is ervoor (er worden wat suggesties gedaan bij mijn links en ik geloof dat Harry v.d.. Kraats ook met iets dergelijks bezig was). Overigens de lagerschalen en alles van de motor zijn ingesleten op normaal gebruik en de turbo kan daarwel eens een ongewenste extra belasting veroorzaken waardoor je eerder van de OM314 moet scheiden dan je lief is).
En zoals Leo ook al terecht opmerkte elders moet je je misschien afvragen waarom de verkoper over gestapt is naar een 613.
Ik wens je veel succes met de beslissing (ik denk dat mijn mening al duidelijk is :D ) en als je het wel doet zijn we allemaal benieuwd naar je ervaringen (vooral ook het gevolg voor de levensduur van de motor).
Marc
PS: Ik zou bij de eventuele ombouw deze in ieder geval combineren met een revisie van het blokje.
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
die kerel heeft de turbo in kwestie nooit zelf ingebouwd gehad in zijn eigen bus. Hij koopt bussen op, maakt ze kaal en doet ze op de export, leuke dingen als stuurbekrachtiging en turbos en goeie banden verpatst ie in nederland.mfellman schreef:
En zoals Leo ook al terecht opmerkte elders moet je je misschien afvragen waarom de verkoper over gestapt is naar een 613.
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Ik heb laatst gehoord dat je wel zelf een tijdelijke turbo kunt maken.
Dit door een kleine compressor in te bouwen en perslucht gedoceerd in voor de luchtklep in te spuiten.
Hierdoor krijg je meer lucht, precies dat wat je de berg even over kan helpen.
Je moet wel een doceerbaar kraantje hebben en ook weer dichtdraaien bij het afdalen...
Groet,
Melchior
Dit door een kleine compressor in te bouwen en perslucht gedoceerd in voor de luchtklep in te spuiten.
Hierdoor krijg je meer lucht, precies dat wat je de berg even over kan helpen.
Je moet wel een doceerbaar kraantje hebben en ook weer dichtdraaien bij het afdalen...
Groet,
Melchior
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
mogelijk
afgezien dat alles mogelijk is , moet ik lucht inblazen toch plaatsen bij een disney verhaal. en een turbo op een standaard 314 is een beetje lauwloenen omdat je er erg weinig op vooruit gaat, en de turbo niet een twee drie op het blokkie zit , dat alles afgezien van het ontbreken van zuigerkoeling en inspuitpomp compensatie
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
Om ff iets meer te geven dan een smylie.
Het is natuurlijk niet zoals het hoort.
Maar:
Hoog bergop = veel vermogen nodig
Minder zuurstof = minder verbranding
Hoog in de bergen is er minder luchtdruk = minder lucht in de zuigern
Minder lucht in zuigers + minder zuurstof = meer onverbrande diesel = minder vermogen = meer rook
Op zo'n plek 10min een wat hogere druk in je luchtinlaat creëeren hoeft dan zo slecht nog niet te zijn. Is misschien zels om je motor toch nog normaal te laten functioneren goed.
Houd vooral je toerental ten temp in de gaten die lopen synchroon met je vermogen of mogelijke overbelasting.
En als je nu echt van plan bent een stofzuiger op je luchtinlaat te monteren zodat je 120km kan is dat een ander verhaal.
Bovendien, doe het alleen als je ook echt weet wat je doet!
Zo is de motor toch ook uitgevonden?
Groet,
Melchior
Het is natuurlijk niet zoals het hoort.
Maar:
Hoog bergop = veel vermogen nodig
Minder zuurstof = minder verbranding
Hoog in de bergen is er minder luchtdruk = minder lucht in de zuigern
Minder lucht in zuigers + minder zuurstof = meer onverbrande diesel = minder vermogen = meer rook
Op zo'n plek 10min een wat hogere druk in je luchtinlaat creëeren hoeft dan zo slecht nog niet te zijn. Is misschien zels om je motor toch nog normaal te laten functioneren goed.
Houd vooral je toerental ten temp in de gaten die lopen synchroon met je vermogen of mogelijke overbelasting.
En als je nu echt van plan bent een stofzuiger op je luchtinlaat te monteren zodat je 120km kan is dat een ander verhaal.
Bovendien, doe het alleen als je ook echt weet wat je doet!
Zo is de motor toch ook uitgevonden?

Groet,
Melchior
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten