motor drager maar dan anders dan anderen

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

motor drager maar dan anders dan anderen

Bericht door bart »

Hi

Ik ben mijn motor drager aan het designen en heb met sketchup al wat tekeningeng gemaakt.

Ik wil dit op deze manier omdat het laden van de scooter veel makelijker gaat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben nu aan het bedenken hoe ik de draag in de haagste stand kan
borgen, mag in twee stappen, een voor het omhoog tillen en vast klikken
en een tweede die er voor zorcht dat hij onder het rijden niet naar
beneden donderd.

Voor het omhoog tillen moet dus een eenvoudig systeem zijn dat door 1
persoon bedient kan worden met het laden en lossen van de brommer.

Help eens mee denken hoe meer mensen hier over na denken des te
beter wordt de construktie

Alvast bedankt.

Bart
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Moment=Kracht x Arm :idea:

Je zou een motor- of handlier kunnen monteren (even berekenen wat de belasting is).
Eenvoudig doch betrouwbaar borgen wordt het lastigst denk ik. In elk geval één standaard en één nood (net als een aanhanger)
NU ik er aan denk: Misschien is een "omgekeerd-trekhaak-principe" wel zo gek nog niet.

Gelden hier ook geen keurings eisen voor?



Leuke plaatjes trouwens!
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Zo ver ik weet is er maar 1 regel voor dit soort constructies.

Het moet degelijk gemonteerd zijn.

Wie zal het zeggen, maar ik weet van mij zelf dat ik altijd alles veel te stevig maak :-)

Dat van die standaard is een hele simpele oplossing voor het laden en
lossen probleem, bedankt. Wordt er zeker in verwerkt.

Ik heb ook al een oplossing voor het vastzetten van de drager.
Weer wat plaatje, zie zeggen namelijk veel meer dan 1000 woorden, toch :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groen zit vast aan het chassis en blauw is de lift.

die zwarte knop is gewoon een moer met een grote knop er omheen
hierdoor kun je genoeg kracht zetten om hem met de hand vast te
draaien. Die knop kan natuurlijk wel weer geborgd worden.

betere ideeen, mogelijke wijzigingen, laat het horen.

Bart
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Zit daar ook niet ergens je reserve band? Nog wel ruimte overlaten om daar bij te kunnen uiteraard...

Tot hoeveel kg zou je hem kunnen belasten? 200kg? (gewicht van mijn F650)
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Precies waar ik ook net aan dacht Koert.
Misschien dat je je reserveband ook kan monteren op die balken die je nu laat zakken met deze constructie.
Ik heb laatst een reservewiel onder de bus opgehangen, pff, dat was bijna niet te doen. Ik heb uiteindelijk een stuk gereedschap gemaakt met een touw en een balkje waarmee ik het wiel op zijn plaats kon hijsen (min of meer..)
Een mooiere contructie is heel fijn, en als je er nu alvast over na denkt, kun je em meteen meenemen in je ontwerp.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Ik neem geen reservewiel mee,( sheelt zo'n 70 kilo ) je hebt er toch 6
onderliggen. Even voor de duidelijkheid ik heb een < 3500 KG. Dit
betekend dat de achteras 2.5 ton minder belasting heeft ( 608 ) dan dat hij mag hebben. Als ik een lekkeband krijg leg ik die aan de binnenkant achter er op en verhuist de goed binnenste band naar de plek waar hij echt nodig is. En hoe vaak heb je nu een reservewiel nodig, ik heb hem in bijna 20 jaar nog maar 1 maal nodig gehad.

Ook heb ik een reparatie setje in de bus liggen voor spijker lekkages. even naar de benzienpomp en hij doet het weer. Voor totaal schade even naar de banden boer.

Belasting, ik zelf moet er maar een brommer van 90 kilo op kwijt, maar alles in deze constructie is schalen ( wand dikte van de ijzere balken, ik ga
voor 3 mm ) . Het zal me niet verbazen dat deze ook die 200 kg aan kan
( maak altijd als veel te stevig ) . zo'n motor steekt aan de zijkant uit,
oke het is 9 cm iedere kant, mag dat ? dit weet ik dus niet geen last van.

Bart
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4385
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Hesel (Ostfriesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

zo'n motor steekt aan de zijkant uit, oke het is 9 cm iedere kant, mag dat?
Misschien moet je de motor en motordrager er even afhalen als je naar de APK gaat :wink:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als jenaarItaliegaat heb je een probleem: daar mag de fietsniet buiten de auto ujit steken (zijkant) en er wordt nog gecontroleerd op ook............ :cry:
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Nou een redelijk design is nu klaar heb natuurlijk weer wat plaatjes
( als er interessen is in de sketchup files hoor ik het wel )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste beugel om de scooter te borgen, gaat waarscheinlijk
vervangen worden door een vrachtwagen spanband. Het is namelijk niet
mogelijk om op deze manier beide deuren open te doen zonder de drager
naar beneden te laten als er geen scooter op staat. Dat de deuren niet
open kunnnen als de scooter er opstaat is duidelijk. Maar misschien is het
toch mogelijk om de rechtse deur open te doen als de drager naar
beneden is gelaten.

Bart
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

Ziet er geloofwaardig uit.
Wel een plankje meer voor onder de standaard, anders zakt ie bij zachte ondergrond zo de grond in... :wink:
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Heb de standaard er al weer er uit gedesigned, de oplossing die ik nu heb
bevalt me echt veel beter kost ook veel minder energie en is veel makkelijker
te bedienen. Een lier onder de bus tussen het chassis :-)

Afbeelding

Heb een bedrijf gevonden die deze kunnen leveren voor niet al te
veel geld. Ken het bedrijf niet, maar ik ga hem daar zeker betellen, het
is hier ook nog eens in de buurt, Maasbracht.

http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=394

Bart
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Zo, jij bent handig met Sketchup ! ziet er mooi uit hoor.
Een goede link van dat bedrijf, kan nog wel eens van pas komen in de toekomst. Die bookmark ik even..
Zag dat ze o.a. mooie potkrikken hebben.

Is dit wellicht geen optie voor je motorrek:
http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=791
Handlier 1000kg a 35 euro, ben je ook niet afhankelijk van elektriek..

Of anders deze elektrische? 60 euro
http://www.valkenpower.com/item.cfm?id=707&lang=du
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Let op met deze laatste electrische lier.

Ik heb ook precies deze lier gekocht via Marktplaats:
€35 echter.

Het is een prut ding!!
Niet kopen!

Toen we laatst met de camper vast zaten, ding gebruikt...
Motor te zwak. Kon niet eens de camper meer dan 2cm achteruit trekken uit het zand.

Het is een erg misleidende advertentie met:2750kg ROLLEND gewicht.

Alsof je een 2750kg wegend object rollend over een vlakke snelweg zou willen lieren... :evil:

Ik betwijfel of je er zelfs 900kg ware trekkracht uit kan halen.
Wil iemand hem van me overnemen?
€15 euro

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Bij nader inzien:
Als ik nu een katrol zou hebben geeft hij wel al weer 2x zo veel trekkracht af...
Misschien nog eens over nadenken.

Weten mensen nog betere alternatieven voor een dergelijke lier waar je bussen mee uit de modder kunt trekken?

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

eh.. nu niet meer :wink:
Wel interresant om te horen dat iemand ervaring heeft met een lier op zijn bus.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Hmm... Deze lier zit niet OP mijn bus.
Door de plaat die er bij geleverd wordt kun je hem aan je trekhaak hangen. Dan zweeft hij op de spanning van de kabel.

Maarja, mijn ervaring met deze lier is niet zo best.
Toch wil ik zeker een lier hebben.

Ik heb al een paar keer vast gezeten, en gek genoeg meestal als we op het camping plekje de eerste en laatste 2 meter reden...
Dat ding zou een uitkomst zijn. Als hij goed werkte althans. :wink:

Uit de modder komen:
Voor als we vast zouden komen te zitten op leeg terrein:
Ik heb 5 beton ijzers van 1m en een 3kg voorhamer.
Die ram je dan in de grond, van elkaar verweiderd.
Doet er afzonderlijke kabels aan.
Bind die samen aan een sleepkabel.
Doet daar je lier aan.
En dan maar hopen dat je de bus vooruitkrijgt.
(nog niet getest)

Ik wil hier zowizo nog eens een topic over starten.
UIT DE MODDER KOMEN

Groet,
Melchior
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

die lier van 60 Euro is veel te groot ik heb nu een lier gekocht voor 65 euro
900kg ( is dus niet voor het vlot trekken van de bus, daar koop ik nog een 8000 LBS lier voor ).
Heb ook een 8 ton pot krik gekocht voor onderweg( is 5 euro goedkoper bij valk zag ik net ).

http://www.iriktrading.com/index.php?pa ... p&Itemid=4

Ben vandaag begonnen met de bouw er van. Grondplaat van de lier is klaar
Morgen de balken maken die onder tegen de chassis balken aan zitten en
deze dan vast maken aan de grondplaat. dan is het ook tijd voor de
eerste foto's, deze zullen niet zo duidelijk zijn als de tekeningen. :-)

Heb nog wat kleine wijzigingen gemaakt om het allemaal nog wat beter te maken.

Afbeelding

- buizen frame voor lier
- lier in het midden zodat hij ook nog gebruikt kan worden tussen de trekhaak door naar achter.
- lengtebalken iets door laten lopen ( overlappen ) zodat ze niet rond de lier ophanging scharnieren.
- U profile verkort van de achterste ophangpunten. Steken nu maar een paar cm achter de bus uir en zitten binnen de trekhaak, ( kan nog wel eens een APK afkeur puntje zijn.
- ik maak ook nog een treeplak, die ik de achterste ophangpunten kan monteren als de drager ik niet op zit.
- vastzetten van de scooter kan nu met een vrachtwagen spanband ( ratel) van 5 cm breed.

Bart,
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Mooi ontwerp bart!
Ik hoop dat het een beetje wil lukken?
Ik kwam nog wat tegen dat handig kan zijn bij de bouw van bewegende constructies die elektrisch bediend moeten worden;

Elektrische actuators.
Een nederlandse leverancier vind je hier:
http://www.linak.nl/Producten/?id3=268
De gelinkte pagina geeft meer uitleg over het principe van de lineaire actuator. Zo maken nog meer typen, kijk maar even rond en laat je inspireren!
Heb geen idee wat ze hier kosten, ik zag wel een prijsindicatie van een amerikaanse(?) leverancier:
http://www.dcactuators.com/
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Bart, ik ben nieuwsgierig of je ons al iets kan tonen?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

hier de eerste keer dat de scooter het lucht ruim koos.

een youtube filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=mqlvUBUWUMw

scooter zakt op deze opnamen nog naar beneden als je de schakelaar los laat . Dit heb ik opgelost door de 12 meter kabel van de lier of te halen en er 2 meter opte zetten waar door er een vele kleinere hefboom onstaat van de kabel naar de lier moter.

Bart
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Kijk, een filmpje!! :D Dat is weer eens wat anders!
Ziet er erg goed uit zeg!
Wel maakt ie best veel herrie, is dat enkel het geluid dat de lier maakt?

Hoe luidt het gezegde ook al weer?
..een filmpje zegt meer dan 1000 foto's.. :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Ik denk dat het probleem van het zakken ligt in de verkeerde overbrengingsverhouding.

De lier trekt te snel te veel kabel.
En de last is zo zwaar dat hij de lier met motor bij stroomwegval gewoon weer los laat draaien en naar beneden trekt.

Hier wat gedachten volgens de overbrengingsverhouding wetten.

Wat je nodig hebt is niet minder kabel, maar (meer) katrollen.
Als je ipv. waar nu de kabel aan de drager zit een katrol maakt en de kabel weer terug leid, heb je al 2x vertraging en dus minder kracht op je lier.
Als je 2 katrollen gebruikt zit je nog beter. Dan gaat de motor drager netter om hoog en blijft hij ook goed hoog als je de knop los laat.

Suc6,
Melchior
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Melchior wat jij zegt werkt ook had alleen geen omkeer rol en die 12
meter kabel gingen iedere keer in de war als ik de boel demonterde. Door
de hele korte kabel heb ik nu een hele kleine hefboom van de kabel naar
de lier. En heb dit ook getest, de scooter blijft nu perfect boven hangen.
Maar mocht hij weer gaan zakken zonder dat ik het wil, gaat er een katrol
op. Waar door de kracht op de lier weer halveerd.

Heb ook al rond gereden met de scooter er op en hij staat als een huis.
nog een paar kleine dingtjes veranderen
- het lier oog is nog niet stevig genoeg
- bescherming van de achterlichten
en dan wordt het gegalvaniseerd.

Winand, die herrie, ja het is niet zo veel als je op het filmpje hoord ( Je
hoord de voetstappen ook, ben wel zwaar maar ook weer niet zo zwaar )
maar het is wel veel. Maar ja voor 65 Euro kun je niet al te veel
verwachten ik ga de lier wel even open maken om er een bak vet in te
gooien maar of dit veel uit maakt weet ik nog niet

Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Bericht door paulv »

Mooi ontwerp Bart.
Als mogelijke verbetering zou ik kijken of het geheel niet wat stijver kan worden, de scooter slingert nogal.
Een oplossing hiervoor zou een zo groot mogelijk (in de hoogte) vertikaal kruis van draadijzer tussen de twee langsliggers kunnen zijn.
Bijvoorbeeld aan een steun waar de scooter tegenaan kan leunen, (de liggers worden dan L vormig), kijk maar. :wink:

Groeten,
Paul
Bezoek altijd welkom!
21-GB-69
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 feb 2005, 10:17

Bericht door 21-GB-69 »

hoi Bart,

blokkeer je het geheel ook nog mechanisch in de hoogste stand, o te voorkomen dat bv door kortsluiting het geheel spontaan gaat dalen.......?

m.vr.gr.

Kees
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast