olielekkage opsporen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Unknown User

olielekkage opsporen

Bericht door Unknown User »

Hoi,

De bus lekt olie en ik probeer te zien waar het vandaan komt.
Da's nog niet zo gemakkelijk...

Heeft iemand tips, waar speciaal op te letten of waar te beginnen?

Sandra uit
Groningen
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Dank voor je tips Ben.
Komend weekend eindelijk weer echt tijd voor de bus.

Nu net even weer een stukje gereden en die olie lekkage is toch echt wel erg...
Milieu-delict... :oops:
Heb er nu nog een houten plaat onder liggen, maar na het rijden drupt het echt overal.
Ik denk dat het wel meer dan één lek is.
Wat in elk geval een lek lijkt is een slang, maar ik weet nog niet wat voor slang het is. Zal zaterdag beter kijken en als ik er niet uitkom maak ik een digitale foto en die plaats ik op het forum... :~)

Verder wil ik de bouten van de carterpan checken, van het oliefilter en van de klepdeksel.

En wat zijn jullie ideeën over barleaks (hoe schrijf je dat...) door de olie gooien?

Sandra
Unknown User

Bericht door Unknown User »

zeerover schreef:Wat in elk geval een lek lijkt is een slang, maar ik weet nog niet wat voor slang het is.
Het is de slang die van de carterbak naar de luchtcompressor (wat doet een luchtcompressor eigenlijk?) loopt.

Is er toevallig iemand in het noorden die dit weekend zo'n slang voor me heeft? :P
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: luchtcompressor

Bericht door ron(372) »

Ben schreef:Hoi Sandra,

Heb jij een 508 met een luchtcompressor, ik denk dat het wat anders is.
De meningen zijn verdeeld over toevoegingen bij de olie.
Als het is om een olielek te stoppen zeg ik volmondig, neen.


Groeten Ben
Hoi Ben,

Makkelijk voor het luchtbed zo'n compressor

groeten Ron
Unknown User

Re: luchtcompressor

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Heb jij een 508 met een luchtcompressor, ik denk dat het wat anders is.
Ik heb het nog niet herkend van de foto, maar als ik het motohandboek er op na sla, denk ik dat dat het is. (morgen ga ik er uitgebreid onder liggen, onder de bus, niet onder het handboek)
De meningen zijn verdeeld over toevoegingen bij de olie.
Als het is om een olielek te stoppen zeg ik volmondig, neen.
Ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor je motor?
Nou ja, eerst maar serieus kijken, voor naar lapmiddelen als olie-toevoegingen te kijken (maar ik dacht ik kan het alvast vragen).
Unknown User

Re: luchtcompressor

Bericht door Unknown User »

ron(372) schreef:Hoi Ben,

Makkelijk voor het luchtbed zo'n compressor

groeten Ron
Hé zeg, we gaan toch geen flauwe grappen maken en een jonge, enthousiaste beginneling uitlachen....?
GROM..

Motorhandboek OM314: Groep 13: luchtcompressor...
Maar wat het zou moeten doen, snap ik dus ook niet.

Ik doe ook maar gewoon m'n best om het te snappen (en ik vind het gelukkig erg leuk om te leren).
:~)
Unknown User

Re: grapjes

Bericht door Unknown User »

Ben schreef:Ik zit me alleen af te vragen wat het kan zijn.
Bedankt dat je mee denkt. :~)
Ik kan het handboek niet vinden van een 508 dus ik weet het niet.
Misschien iemand anders...
Met googelen kwam ik er ook niet.
(maar ga één dezer dagen wat technische boekjes van Ernst halen, dus misschien wordt daar alles duidelijk van) :)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wat er rechts vooraan onder tegen het motorblok zit is inderdaad de compressor... als je luchtbekrachtigde remmen hebt.
Als je in die compressor de plaat met kleppen omdraait, heb je opeens een vacuümpomp. En dat komt goed uit, want de meeste 508'en hebben vacuümbekrachtigde remmen.

Succes verder,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Admin schreef:Succes verder,
Ernst
Er zit eindelijk schot in de zaak! :~)

De bouten van de carterbal zaten aan de rechterkant verbazingwekkend los. Links was het beter en dat was ook te zien (de karterbak is links een beetje roestig, rechts als nieuw).

Die slang lijkt echt wel een spons, dus na het weekend ga ik die vervangen.

En de bouten (het zijn er maar twee, is dat niet weinig?) bij het vliegwiel bleken ook los. Toen ik ze aandraaide perste ik aardig wat olie uit de naden.

Leuk! Voor het eerst in m'n leven aan een auto gesleuteld. :~)
Leuk als het lijkt dat je er niet bij kan met je sleutel en na wat verschillende pogingen het toch kan.
En natuurlijk vooral leuk om oorzaken op te sporen.

Groeten van een blije Sandra
Unknown User

Bericht door Unknown User »

zeerover schreef:En de bouten (het zijn er maar twee, is dat niet weinig?) bij het vliegwiel bleken ook los. Toen ik ze aandraaide perste ik aardig wat olie uit de naden.
Het zijn twee voor en twee achter, maar nu nog maar drie in totaal...
Heb net de kop van één van de bouten gedraaid...
K*T....

Uitboren, neem ik aan?
Volgens mij past daar geen boormachine onder....

:cry: Het ging net zo goed...
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Altijd vervelend: afgebroken bouten en tapeinden. En je was net zo lekker bezig!

In het werkplaatshandboek staan voor alle bouten de aanhaalkoppels. Ook zonder dat je een momentsleutel bij de hand hebt, geven de getallen een indicatie à la "handvast", "vast" of "keihard aantrekken".

In een beetje doe-het-zelf-winkel kun je voor weinig geld setjes "conische linkse tappen" kopen. Dat zijn precies wat de naam al doet vermoeden: conische linkse tappen. Je boort een gaatje dat kleiner is dan de diameter van de afgebroken bout (eerst in het hart een centerpuntje slaan, anders blijft je boortje weglopen), zo mogelijk en zo nodig boor je het gaatje daarna nog wat op.
Dan draai je de passende tap linksom in het gat. Als het goed is, hapt de tap zich na een aantal gangen stevig vast en kun je met het wringijzer de afgebroken bout voorzichtig verwijderen.

Grootste voordeel is dat je de originele binnendraad niet hoeft te beschadigen. Met uitboren moet je altijd nieuwe draad tappen en heb je dus te maken met een overmaat bout.

Sterkte,
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 30 apr 2005, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Dank weer voor de tip van de conisch linkse tap.

Ik verwacht dat de bout er best gemakkelijk uit gaat als ik maar iets (zoals zo'n tap) heb om 'm vast te pakken.
De bout zat aardig los en het aandraaien ging erg licht.
'k heb ook helemaal niet zo belachelijk veel kracht gezet, denk in de categorie "vast"...
Maar ik zal eens kijken wat het handboek ervan zegt..
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik lees ondertussen via Google dat meer mensen dat doen met zo'n linkse tap, maar ook mensen die waarschuwen omdat je bout ervan uitzet en je 'm er dan misschien helemaal niet meer uit krijgt? :?

Of valt dat wel mee?

ZRS
Unknown User

Bericht door Unknown User »

En dat gaatje boren, moet dat diep en komt dat heel precies?

Lijkt me namelijk best lastig om secuur recht te boren, terwijl je onder de bus ligt met allerlei stangen in de weg enzo...
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Enneh.. (elk half uur komt er een nieuwe vraag bij me op)

Dat vliegwieldeksel (of hoe het ook heet...), kan dat echt een lekkagebron zijn of zouden die kieren vol zitten met olie van een andere lekkagebron?
ron(372)
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 dec 2004, 20:51
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: luchtcompressor

Bericht door ron(372) »

zeerover schreef:
ron(372) schreef:Hoi Ben,

Makkelijk voor het luchtbed zo'n compressor

groeten Ron
Hé zeg, we gaan toch geen flauwe grappen maken en een jonge, enthousiaste beginneling uitlachen....?
GROM..

Motorhandboek OM314: Groep 13: luchtcompressor...
Maar wat het zou moeten doen, snap ik dus ook niet.

Ik doe ook maar gewoon m'n best om het te snappen (en ik vind het gelukkig erg leuk om te leren).
:~)
Hoi Zeerover,

Ik snap er nog minder van dan jii, was geintje maar schijnt hier niet te kunnen sorry.

Groeten Ron
Unknown User

Re: luchtcompressor

Bericht door Unknown User »

ron(372) schreef:
zeerover schreef:Hé zeg, we gaan toch geen flauwe grappen maken en een jonge, enthousiaste beginneling uitlachen....?
GROM..
.... was geintje .....
:~)
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ernst, wat voor maat tap moet ik gebruiken (hoeveel kleiner dan de bout) en hoeveel kleiner moet de boor zijn?

Zoals ik al schreef zit de bout best los, dus ik hoef niet superveel grip te hebben. Speel liever op safe m.b.t. scheef boren en afbrekende tappen...

De bout is 5 of 6 mm dik (schuifmaat kwijt :( ) er staat A2-70 op, wat dat ook mag betekenen...

Het is hier koopzondag, dus ik had even hoop het vandaag allemaal al voor elkaar te krijgen, maar op koopzondag zijn natuurlijk alleen de flutwinkels open...

Dus ik ga maar weer verder met de binnenkant schoonmaken...
:~)
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Hoi Sandra,

Beetje lastig op afstand te zeggen... In mijn beleving koop je die tappen in setjes van vier, ik zou heel diep in de schuur moeten graven om er een te vinden :(
Ik schat de maten op zo'n
* 2-5 mm
* 4-8 mm
* 6-10 mm
* 8-12 mm
Als het gebroken boutje M6 is (M5 lijkt me klein voor de carterpan) zou je eerst moeten boren op b.v. 2.5 mm. Voorzichtig, want het boortje is zo gebroken. Dan uitboren tot 4 of 4.5 (eventueel via een tussenliggende maat).

De tap kiezen die er een lekker stukje in te draaien valt, als je er een neemt die er maar een paar gangen in gaat, loop je grote kans het puntje van die tap af te draaien.

Ik hoop dat het in één keer lukt!

Groeten,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

sylvia schreef:Als het gebroken boutje M6 is (M5 lijkt me klein voor de carterpan) ...
't is niet van de carterpan, maar van dat ronde deksel om het vliegwiel. (waarvan ik me nog afvraag hoeveel olie daar in rond "vliegt").
...zou je eerst moeten boren op b.v. 2.5 mm. Voorzichtig, want het boortje is zo gebroken. Dan uitboren tot 4 of 4.5 (eventueel via een tussenliggende maat).
.....
Ik hoop dat het in één keer lukt!
Ik ook! :~)
Dankjewel voor je tips.

Kan iemand me nog iets vertellen over dat "vliegwieldeksel" zoals ik het maar ben gaan noemen?
Er lijkt allerlei kit tussen uit te puilen. Iemand vertelde me dat dat waarschijnlijk pakkingenkit is?
Heeft dat ding dan ook een pakking en hoeveel olie kan er eigenlijk lekken via de naad van dat deksel?
Ik zag dat er onderin een sleuf zit, dus hij is sowieso niet helemaal dicht.

Nou ja, ben wel nieuwsgierig naar wat er allemaal binnenin dat deksel gebeurt. :~)

Weltrusten...
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Nou, vandaag gaat het allemaal gebeuren...

Straks eerst m'n bestelde slang ophalen bij de Mercedes-bedrijfswagendealer.
Gisteren heb ik al bij de Fabory hier in Groningen een linse tap gehaald. Stond lang te twijfelen tussen een setje van "redelijke" kwaliteit of het beste setje dat 70 euro koste... Koop graag goed gereedschap, maar 70 euro voor iets wat ik nog niet ken en niet weet wanneer ik het weer gebruik... En ik zal nog wel meer nieuw gereedschap nodig hebben de komende tijd (momentsleutel, bijv.)

Uiteindelijk op advies van de verkoper één losse goeie (Stahlwille) gekocht. De bout is inderdaad M6, en ik heb nu een tap voor bouten M5-M7. Hij heeft nog een mooi tabelletje voor me gecopieerd, welke tappen je bij welke bouten nodig hebt en hoe dik je dan moet voor boren.

Dus als het allemaal goed gaat, kan ik vanmiddag proefdraaien en is m'n olielekkage (grotendeels) voorbij...
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Zeerover,

Dat ronde deksel onder het vliegwiel houdt geen olie tegen, die ruimte hoort leeg te zijn.
Als je het deksel verwijdert kijk je tegen het vliegwiel aan. Stel je je auto voor bij 92 km/h en denk even aan je vingers. Vervolgens doe je het deksel snel weer op z'n plaats want de schade kan uiteraard ook de andere kant op, een opspringend stuk ijzer tegen je vliegwiel wil je ook niet meemaken.

Dit deksel is van dunne plaat en heeft nog wel eens de neiging wat los te komen. Mogelijk heeft iemand dit willen voorkomen met één of andere kit??

Groet,

Arnold
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten