verstandig?

Plaats reactie
okki

verstandig?

Bericht door okki »

Goedendag. Mijn naam is Frank en ik hem me hier geregistreerd omdat ik me aan het oriënteren ben op de aanschaf van en MB-bus voor campergebruik. Ik reis alleen en de hoeveelheid ruimte speelt dus een minder grote rol. Mijn voorkeur gaat uit naar een 3xx of 508 (korte versie). Mijn grootste probleem is dat ik zelf totaal niet technisch ben. Ik zal onderhoud e.d. dus moeten uitbesteden aan een bedrijf. Vraag me dan ook af of aanschaf wel zo een verstandige keuze is. Wanneer ik een goed basisvoertuig (laten keuren etc.) heb gevonden is het dan reeël uit te gaan van een gemiddeld bedrag van Eur 800,= per jaar aan onderhoud? En is er een wezenlijk verschil qua kosten in het op de weg houden van een 508 of een kleinere 3xx uit begin jaren '80?

alvast bedankt voor jullie reacties

Frank
zeerover

Bericht door zeerover »

Hoi Frank,

als je een enigszins goede 508 hebt, kan je voor 800,- per jaar toch aardig wat doen en laten doen. :~)
En, eh.. als je niet technisch bent, kan je het wel worden hoor :~)
Sommige dingen zijn echt heel simpel en het is heel leuk om te leren. Zelfs als je het uiteindelijk niet zelf aandurft is het al heel leuk en interessant om onder die bus te gaan liggen en te kijken hoe het werkt en eruit ziet.
Dat is het leuke van zo'n 508, het is allemaal vrij groot en grof en daardoor behoorlijk overzichtelijk en ideaal om van te leren.
Toen ik mijn bus gekocht had, heb ik er de eerste paar dagen alleen maar onder gelegen en gekeken. "Wat zou dat zijn.." "Wat zou dat doen..." "Hé, daar loopt een pieletje van dat ding naar dat, dan is dat vast de..." :~) Echt heel leuk. Voor je het weet, zit je dingen uit elkaar te halen. En op dit forum zijn heel wat ervaren en behulpzame mensen, die je meestal vrij snel antwoorden als je zegt: "er komt olie uit een ding dat er zo-en-zo uit ziet" Helemaal als je er een foto bij zet. Dan is er altijd wel iemand die je vertelt wat het voor onderdeel is en of het makkelijk zelf te doen is of niet.
En je kunt alle handboeken bestellen (downloaden, geloof ik zelfs, tegenwoordig), zodat je ook heel veel kunt opzoeken.

Dus álles laten doen is vast niet nodig. Of je moet al niet van vieze handen houden, maar dan zit je eigenlijk op het verkeerde forum :~)
Je kunt vast wel af en toe iets zelf doen en af en toe kiezen om het te laten doen. En als je het op die manier doet, vind ik 800 euro per jaar een kapitaal, kan je een boel mee doen. :~)

Van kleinere 3xx's weet ik niks, dus of dat een goede optie is, weet ik niet.

Groetjes,
Sandra
If I can't dance, I don't want to be part of your revolution (Emma Goldman)
Arnold Smeets

verstandig?

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Frank,

Ik ben het met Sandra eens, voor dat geld kun je heel wat verhelpen bij een 508D, mits je uiteraard een betrouwbare garage hebt die niet onmiddellijk bij over de drempel rijden al een rekening begint te schrijven en mits je een voldoende goede 508 hebt bemachtigd.

Ook ik ben niet technisch maar met een keer goed opletten kun je bij een beurt heel snel leren wat je zelf kunt doen en wat niet. Het komt er bij mij op neer dat ik ieder jaar bij de APK (en als die van frequentie verandert blijf ik ieder jaar komen voor het onderhoud) even alles naloop. De remtrommels gaan er af en alles wat gesmeerd en doorgesmeerd kan worden zal ook gesmeerd en doorgesmeerd worden. Hierdoor zie je in een vroeg stadium problemen ontstaan waardoor je ze ook in een vroeg stadium kunt oplossen.

Het scheelt enorm in de kosten of je een lekke remcilinder constateert op het moment dat het ding begint te zweten of pas nadat de remvloeistof je remvoering heeft verzadigd.

Hetzelfde met brandstoffilters, oliefilter al dat soort dingen.

Het in elkaar zetten en het afstellen laat ik door de garage doen. Dan zijn zij er voldoende zeker van dat het allemaal weer goed zit, zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de APK.

Als je een 3xx van dezelfde leeftijd neemt zit er qua techniek niet veel verschil in. Ik heb overigens altijd een groot model als de 508D willen hebben maar dat is persoonlijk.

Groet,

Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
DVIII

reëel

Bericht door DVIII »

beste Okki, waar begin je aan , je bent niet technisch en je wilt/ kan niet sleutelen. koop een nieuwe auto , die gaat 5 a 6 jaar mee zonder reparaties en je bent klaar.
onderhoud voor 800 euro per jaar is roofbouw omdat het ene jaar kom je er wel mee uit maar het andere jaar wordt dat het dubbele omdat je nooit preventief zal kunnen onderhouden voor 800 euri.
dus als je erg goedkoop wil rijden , een opel kadett uit bv '95
jooph

Bericht door jooph »

Hallo DVIII

Ik zie geen smileys dus neem aan dat je het serieus bedoelt!?

Lees dan nog even zijn vraag! Hij zoekt een camper!
Hij zegt niet dat ie zelf niet iets wil maar dat ie het niet kan.

Bedenk ook even dat niemand met een set ringsleutels is geboren.

Vind je reactie een beetje bot!

Joop
winand

Bericht door winand »

Ik ben helemaal blij met mijn F40 (406) bus.
Ik heb diverse auto's gehad, ook oude, maar deze waren allen luxer met meer toeters en bellen: stuurbekrachtiging, injectie, elektrisch dit en dat, LPG installatie. Al deze extra dingen kunnen kapot gaan en vergen extra onderhoud.

Vanaf vorige week is mijn bus mijn enige vervoersmiddel, en ik ben er erg happy mee. Alle bovenstaande dingen zitten er niet op, en kunnen dus ook niet kapot. De kosten voor onderhoud kunnen dus al beperkt blijven tot de basics van het voertuig.

Bovendien zijn de oude busjes (weet niet hoe de 80-er 20x en 30x zijn) erg simpel kwa techniek. Zoals al vermeld is zie je stangetjes en pieletjes die het werk doen, niks elektronika, ideaal dus voor een 'beginner'.

Ik reken mezelf ook zeker tot deze categorie.
Zo heb ik zelf twee dagen terug voor het eerst mijn mechanische koppeling afgesteld door aan wat moertjes te draaien. Hij schakeld weer prima nu en ben trots dat ik dat zelf kan. 8) Tevens bleek het een klusje van 5 minuten te zijn.

Probeer wel iemand mee te nemen die het een en ander weet van deze bussen als je een bus wilt gaan aanschaffen. Kwa techniek kan zo'n persoon kijken of het zijn geld waard is, maar ook weet ie welke chassisbalken vaak problemen geven.
Rotte chassisbalken moet je echt vermijden. Alles kun je eenvoudig vervangen met een sleutelsetje, maar chassisbalken vervangen kun je zelf niet en kost aardig wat duiten.
Schroom je niet om iemand van het forum te vragen om mee te gaan kijken naar een bus, het is ook allemaal een hobby van ons, dus dikke kans dat ie graag met je mee gaat! 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII

reactie

Bericht door DVIII »

niet dat dit topic hier over gaat , maar even dan , Jooph , hij vraagt een verstandig advies , niet een bloemlezing over hoe mooi het camperleven is. dus een minder romantische reactie van mij is dan meteen bot ? , "are we gonna shoot the messenger" ?
jooph

Bericht door jooph »

Sorry, DVIII

Maar ik blijf je reactie wat bot vinden!
Je kunt het ook anders benaderen zoals anderen al deden!

Bovendien is hij niet op zoek naar een personenauto maar naar een camper. :shock:

Joop

P.S.: Bij gebrek aan beter noem ik je DVIII, maar vind het niet echt prettig discussieren.
Dennis en Nancy

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik kon ook niets en heb toch al snel leren lassen, epoxy verwerken, slopen, sleutelen, bouwen, smeren, schuren en verven.

En bij de dealer noemen ze me nog steeds meneer.

Bus te duur betaald €5000 waarna er nog zeker minimaal €2500 is aan gespendeerd in 3 maanden tijd.

Het kan snel hard oplopen. Defecte krukas keerring, koppeling of bak zet je snel €1000 of meer terug.

Dennis
okki

Bericht door okki »

alvast bedankt voor alle reacties. Ik ben niet bang voor vieze handen en wil zeker heel veel gaan leren. Maar ik vind dat je al heel wat geleerd moet hebben eer je aan bijvoorbeeld de remmen gaat lopen pielen. Wil graag veilig de weg op. En ik doel ook op regulier onderhoud. Niet op tegenvallers. Die zullen er altijd zijn. Ook bij nieuwere personenwagens, zoals ik onlangs heb ondervonden. Gelukkig stemmen de meeste reacties van jullie me positief. Ik zal me de komende tijd dan ook veel gaan bezighouden met lezen, kijken en luisteren. En voor de volledigheid; de keuze voor een oude bus is geen geldkwestie. Het spreekt me gewoon veel meer aan. Net zo zeer als dat ik van mijn oude Volvo Amazon soms meer geniet dan van een nieuwere auto.
Plaats reactie