te hoge laadspanning

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

te hoge laadspanning

Bericht door Janneman »

Hallo,

Bij mijn camper gebeurt het laden van de huishoudaccu middels een 2e dynamo. Maar dat gaat iets te fanatiek met een te hoge laadspanning. Gevolg; accu gaat koken (en stinken).

Wat kan het probleem zijn?
- slechte contacten zodat de dynamo 'ziet' dat de spanning te laag is
- spanningsregelaar defect

En buiten dat, hoe meet ik wat er nu scheelt?

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Jan,

Slechte contacten zijn hoe dan ook uit den boze. En bovendien helemaal niet nodig! Dus pak snel je steek-, ring- of dopsleutels en doe er wat aan!

De spanningsregelaar kun je controleren met een niet te slechte universeelmeter (digitaal werkt voor deze toepassing het lekkerst en is - zelfs bij goedkope exemplaren - behoorlijk accuraat).

De spanning mag bij maximaal toerental niet boven de 14.4 V uitkomen (28.8 V bij een 24 V installatie). Enkele tienden van een volt lager is ook geen probleem. Bij een laadspanning van 14.4 V blijft het zaak het zuurniveau regelmatig te controleren. Bijvullen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water.

Vermoedelijk is de spanningsregelaar niet instelbaar, moderne electronika maakt instelbaarheid overbodig.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Een aantal vragen om het probleem te vinden.
- heeft het ooit goed gewerkt.
- Wat is er verandert voor dat het fout ging. ( nieuwe accu's ? )
- zijn de accu's goed ?

Bart,
Soms een engel
soms een duivel
maar altijd mijzelf
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Hoi Bart,

Ik heb de camper pas een week. Gekocht via een 'handelaar'. Dus of het ooit goed gewerkt heeft? Zal wel want de camper is duidelijk gebruikt :)

Ik heb gisteren alle contacten nagelopen, de accu lijkt me goed (na 2 dagen staan nog keurig bijna 13 volt), maar de laadspanning heb ik gemeten op 17 volt.

Daarom heb ik de spanningsregelaar maar uit de dynamo gedraaid en ga daar vanavond een andere voor halen. Kijken wat dat doet.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Gisteren zitten te meten en zoeken. De oorzaak heb ik gevonden.

Ahum :oops:

Het blijkt dat ik een 24 volts dynamo, 24 volts waterpompje en 24 volts lampjes heb. Kortom een 24 volts installatie. Alleen... er zit maar 1 accu in (12 volt). Geen idee waarom dat door de vorige eigenaar zo is achtergelaten.

Maar wat is nou wijsheid; er een accu bijzetten of gelijk 2 nieuwe (wat wel een stuk duurder is). Ik denk dat ik er voorlopig voor ga er een andere oude accu bij te plaatsen om te zien of het werkt en dan na de winter een paar nieuwe haal.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Theoretisch is dit geen goede oplossing (o.a. omdat de bestaande accu ongetwijfeld erg op z'n kl**** heeft gehad), maar... om te proberen zou ik toch maar een andere gebruikte, werkende accu van (ongeveer) dezelfde capaciteit in de serie opnemen. Sluit de eerste uren liever geen grote verbruikers (1000 W omvormer, 24 V kookplaat, waterkoker e.d.) aan, maar b.v. alleen een lampje.

Houd je ons op de hoogte van de uitkomst? Bedankt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Als je nog lang met de 24 voltsinstallatie wil doorgaan zou ik je aanraden om 2 nieuwe gelijke accu's te kopen zodat ze gelijk blijven.Dit adviseert iedere acculeverancier.
Eventueel een voordelige set kopen ( 2 x 68Ah of zo)

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Frank, de eventueel te verwachten problemen zitten niet in de installatie (de verbruikers), maar in de (te) ongelijke accu's.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Ik heb gisteren 2 redelijk gelijke accu's bijeen gezocht en die eerst eens opgeladen. Verder een verbindingskabel gemaakt om ze in serie te kunnen zetten en de spanningsregelaar weer in de dynamo gemonteerd.

Vanavond de accu's er in zetten en eens kijken of het dan goed werkt.

In de (grote) accu die er eerst in stond (die stond te koken) kon ik 2 liter water bijvullen voordat het niveau weer op peil stond. Wonderbaarlijk genoeg lijkt de accu nog goed, ik heb er (om beide te testen) de koelkast op aangesloten voor een uurtje of 4.

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

Achteraf gezien eigenlijk appeltje-eitje.

Ik heb er nu 2 accu's in staan in serie en de boel werkt prima. Ik was dus mooi op het verkeerde spoor gebracht door die ene accu...


Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Soms is het leven eenvoudiger dan het lijkt :wink:
Wel heel goed dat je er zelf achter gekomen bent. Die handelaar is òf een dombo, òf een boef!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten