Aansluitingen op de accu's

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Aansluitingen op de accu's

Bericht door karogegro »

Op de service accu's zit van alles en nog wat aangesloten, zoveel dat je door de bomen het bos niet meer niet meer ziet.
Nu ben ik op zoek naar een oplossing om van die draden zooi af te komen, zodat op een nette en overzichtelijke manier de boel aangesloten kan worden.
Iemand een idee of oplossing?.
Toine.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Een kniptang??
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Dat zou idd de meest ideale oplossing zijn, maar dat heeft als nadeel dat de handel die nu op de accu's zit aangesloten niet meer werkt. Beetje jammer.
Ik zat eigenlijk aan een centrale aansluitkast oid te denken.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

centrale aansluitkast

Hi Toine,

Als je de oplossing al voor ogen hebt, waarom stel je dan je vraag?

Als je nu eens een geschikte klemmenkast, b.v. een voldoende lange zekeringkast, op een centraal punt vastschroeft en een stevige kabel van de accu naar die kast leidt, dan kun je toch op je gemak alle elementen uit je mislukte spaghettioogst opnieuw afwerken, mèt een zekering. Of wil je iets heel anders?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Spaghettie ontwarren is de eerste stap, dan eens kijken waar alles naar toe loopt en hoe de kortste / makkelijkste weg is.
Maak altijd aantekeningen /schema's hoe het zat, ...
Koop evt een klemmenrailof aansluitstrip die je met een dikke kabel met accu verbind en wer vn daaruit verder met een zekeringkastje of meerdere.
Bescherm de ongezekerde kabels met een extra zware zekering (bv 80A gloeibougiezekering van een golfje of zo.

Frank
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Excuseer mijn lompheid hoor, maar laat ik mijn vraag dan anders stellen.
Is, of zijn er in de handel panklare oplossingen die het "alles op de accu bij elkaar geknoopte spagettie zooitje" overzichtelijker maken. Zoja, hoe heet dat dan en waar vind ik dat, zo nee, wat zou dan een goed alternatief kunnen zijn.
Zo beter?.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Panklaar... misschien, maar dan wel voor veel geld. Kijk een rond bij de camper- of jachtrbouwaccessoires.

Met wat creativiteit kun je ook het gewenste doel bereiken met een veel geringere investering. Je kunt b.v. een stevige sigarenkist timmeren, waarin je een zekeringstrip van de autosloop vastzet, of een of meer lange strip(s) grote kroonstenen. Bij de bouwsloper vind je 230/400V klemmenkasten, schakelaars en groepenkasten, waaruit je het binnenwerk kunt verwijderen (eventueel deels ook nog gebruiken).

Krijg je het idee voor ogen?

Bedenk dat de mechanische uitvoering voor deze lage spanningen belangrijker is dan de electrische doorslagvastheid: gebruik geen massieve kabel en zorg dat de lassen stevig zijn uitgevoerd (solderen of deugdelijk klemmen). Frank's voorstel voor een hoofdzekering is zeker navolging waard. Ik heb een grote porceleinen schroefkop met een 50A trage smeltveiligheid, waarover alles loopt (belve de 1000W omvormer en de 2250W kookplaten).
Laatst gewijzigd door Admin op 09 nov 2007, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Bocklet fahrzeugbau doet het zo:

Afbeelding

Heb je een voorbeeld,.. :wink:
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Kijk, daar kan ik wat mee.
Maar waarom kun je geen massieve kabel gebruiken van de accu naar de ehhhh, spagettiekast?.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

waarom kun je geen massieve kabel gebruiken

Pak eens een stukje massieve installatiedraad van b.v. 2.5 qmm. buig dat een minuutje op en neer en je zult merken dat het warm wordt en, als je nog even doorgaat, breekt. Datzelfde gebeurt -soms pas na jaren!- in een trillend voer- of vaartuig.

Dat gevaar is veel kleiner bij het gebruik van zgn "Litze", een kabel die is samengesteld uit een heleboel dunne tiertjes (een geslagen staalkabel is ook veel buigbaarder dan een massieve ijzerdraad met dezelfde oppervlakte van de doorsnede). Als je goed kijkt, zie je dat er in je wagen geen massieve koperdraden zijn toegepast, zelfs die dikke 70 qmm van de accu (of eigenlijk juist die dikke 70 qmm) bestaat uit dunne tiertjes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Goed, da's duidelijk.
Ik heb nu in m'n hoofd hoe ik dit ga aanpakken, en zal tzt vermelden hoe ik het spagettie vraagstuk heb opgelost.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Je kunt ook complete paneeltjes met bv. accuspaning, waternivo, vuilwaternivo wc etc schakelaartje en zekeringen te koop.

Wel relatief dure dingen hoor.
Het ziet er dan wel gelikt uit,
Zoals gezegd, scheepsartikelen of camperbouw levern die dingen wel.

Votronic is er een van.

De voordeligste plek om 12 V spul te kopen is bij de automaterialenzaak,

Frank
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

Die paneeltjes waar je het over hebt, die zitten er al in, evenals een ebl maar, je voelt hem al aankomen, dat werkt dus allemaal niet meer :oops:
en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het eigenlijk een beetje overbodige luxe vind, accu's worden opgeladen door een zonnepaneel of een acculader en kan ik van de laadstroomregelaar aflezen wat de accuspanning is en wat er nog aan water in de tank zit kan ik vrij aardig schatten en dat werkt tot op heden prima :mrgreen: .
Wat dus wel knap moet en kan is dus die draden spagettie zooi.
Hoe eenvoudiger en basic, hoe, wat mij betreft, beter.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Antonio,

nu kom je een beetje in de buurt van mijn onderschrift.:P

Er zullen nu vast wel een paar mensen gaan steigeren :twisted: , maar ik vraag me af waarom een leefruimte van amper 5 meter bedraad moet worden als een atoomcentrale?
Al dat gereutel met stoppies en kastjes, metertjes en frutseltjes: Het kan (en gaat) allemaal kapot.

In m'n kleine bussie heb ik de electriek alsvolgt aangesloten:
Een dikke draad van de HH-accu naar een kastje met welgeteld 3 zekeringen:
1 voor de linkerkant, 1 voor de rechterkant en 1 voor de kachel.
De waterpomp zit toevallig vlakbij de HH-accu en is zelfstandig gezekerd.

Voordeel van dat simpele gedoe: Je trekt een plusdraad langs beide zijkanten van de bus en daar sluit je alle verlichting op aan.
Ieder lampie apart zekeren vind ik de grootste onzin die er is.
Als je maar zorgt dat je bedrading niet kan doorschavielen gebeurt er helemaal niks.


Nou is het bij jou een beetje moeilijker omdat je een bestaande inbouw hebt, maar door het simpele principe te volgen raak je een enorme lading spagettie kwijt.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Aansluitingen op de accu's

Bericht door Arnold Smeets »

Ik was vandaag even in een watersportzaak met ontstellend veel technische dingen, waaronder zeer eenvoudige zekeringkasten met mooie royale aansluitingen voor de draden die je ook nog eens kon vastzetten met schroeven waarvoor je geen vergrootglas nodig hebt.

Bedenk dat in de bootjeswereld vaak dezelfde problemen leven als in de camperwereld, en soms nog wat ernstiger omdat zij altijd met water kampen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Bericht door karogegro »

I rest my case!!! :mrgreen:.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

@ Arnold,

Ben ik helemaal met je eens, maaarheb al eerder gemed dat als er een 'ankertje" op staat de prijs meteen verdubbelt..... :cry:

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten