Mercedes 409D witte rook bij starten en na het tanken
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15
Mercedes 409D witte rook bij starten en na het tanken
Hallo ik heb al gezocht op dit forum en helaas niet gevonden waar ik op zoek was.
Ik heb een camper gekocht uit 1983 het chasis is van een 407D en er is een 409D motor ingekomen. De km stand is op dit moment 230.000 en als ik moet geloven is de km stand van de 409d motor maar 80.000 helaas is er geen bewijs van.
Het probleem waar ik last van heb is dat de motor bij een koude start eventjes wit rookt en na een keer goed gas geven is dit weg na een beetje zwarte rook. Dit vind ik niet erg en lijkt mij ook geen probleem.
Als ik ermee rijd is er ook niets aan de hand geen rook of andere onverwachte dingen. Alleen wanneer ik ga tanken met een warme motor natuurlijk en dan de auto start komt er een gigantische hoeveelheid witte rook uit de uitlaatpijp. Deze rook blijft komen voor ruim een minuut en daarna is het weer weg. Meeer gas geven of weinig lijkt weinig invloed te hebben op deze witte rook pluim. Als ik daarna de bus weer stationeer laat lopen is er niks aan de hand.
Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik zat zelf te denken aan een lekke koppakking, maar dan zou ik verwachten dat hij ook wit zou roken als hij normaal stationeer draait. Een collega van mij verdenkt eventueel diesel inspuiting.
De bus verbruikte aardig wat diesel op mijn trip naar frankrijk ongeveer 1 op 6 bij een gemiddelde snelheid van ronde de 90 km/h. Het betreft een bus met een verhoogd dak en het ledig gewicht inc. camper intereur is 2600kg.
Iemand een heldere ingeving wat dit probleem zou kunnen zijn. Ik wil zelf trouwens al gaan kijken naar de klepafstelling en dieselinjectoren. Weet iemand de maat voor de klepafstelling van deze motor uit zijn hoofd ik moet nog zo'n sleuteltje maken.
Groeten Joost
Ik heb een camper gekocht uit 1983 het chasis is van een 407D en er is een 409D motor ingekomen. De km stand is op dit moment 230.000 en als ik moet geloven is de km stand van de 409d motor maar 80.000 helaas is er geen bewijs van.
Het probleem waar ik last van heb is dat de motor bij een koude start eventjes wit rookt en na een keer goed gas geven is dit weg na een beetje zwarte rook. Dit vind ik niet erg en lijkt mij ook geen probleem.
Als ik ermee rijd is er ook niets aan de hand geen rook of andere onverwachte dingen. Alleen wanneer ik ga tanken met een warme motor natuurlijk en dan de auto start komt er een gigantische hoeveelheid witte rook uit de uitlaatpijp. Deze rook blijft komen voor ruim een minuut en daarna is het weer weg. Meeer gas geven of weinig lijkt weinig invloed te hebben op deze witte rook pluim. Als ik daarna de bus weer stationeer laat lopen is er niks aan de hand.
Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik zat zelf te denken aan een lekke koppakking, maar dan zou ik verwachten dat hij ook wit zou roken als hij normaal stationeer draait. Een collega van mij verdenkt eventueel diesel inspuiting.
De bus verbruikte aardig wat diesel op mijn trip naar frankrijk ongeveer 1 op 6 bij een gemiddelde snelheid van ronde de 90 km/h. Het betreft een bus met een verhoogd dak en het ledig gewicht inc. camper intereur is 2600kg.
Iemand een heldere ingeving wat dit probleem zou kunnen zijn. Ik wil zelf trouwens al gaan kijken naar de klepafstelling en dieselinjectoren. Weet iemand de maat voor de klepafstelling van deze motor uit zijn hoofd ik moet nog zo'n sleuteltje maken.
Groeten Joost
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15
Ik had dat topic inderdaad al doorgelezen, maar dit geeft helaas geen uitsluitsel over mijn probleem.
Mijn bus rookt dus echt alleen bij het starten. Bij warm starten is het probleem dus heel erg. Ik weet niet of het kwaad kan, maar normaal lijkt het niet. Als ik dus gewoon stationair loop heb ik nergens last van.
Mijn bus rookt dus echt alleen bij het starten. Bij warm starten is het probleem dus heel erg. Ik weet niet of het kwaad kan, maar normaal lijkt het niet. Als ik dus gewoon stationair loop heb ik nergens last van.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Probeer eens voor te gloeien voor een warme start?
Is het damp of rook? Damp lost nogal snel op in het niets, rook blijf je zien.
Koelwaterpeil in orde? Koelwater schoon? Drijft er geen smurrie op?
Waar ruikt die rook naar? (moeilijke vraag)
Mvg, Leo.
Is het damp of rook? Damp lost nogal snel op in het niets, rook blijf je zien.
Koelwaterpeil in orde? Koelwater schoon? Drijft er geen smurrie op?
Waar ruikt die rook naar? (moeilijke vraag)
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15
Oeps sorry had deze vragen niet gezien :shock:Leo schreef:Probeer eens voor te gloeien voor een warme start?
Is het damp of rook? Damp lost nogal snel op in het niets, rook blijf je zien.
Koelwaterpeil in orde? Koelwater schoon? Drijft er geen smurrie op?
Waar ruikt die rook naar? (moeilijke vraag)
Mvg, Leo.
Het koelwaterpeil lijkt mij redelijk in orde ik kan alleen niet precies zien tot waar je hem moet vullen. Ik kan net de bovenkant zien van de koelribben. De motor blijt netjes op temperatuur en het koelwater ziet er schoon uit geen smurrie. Hierdoor verdenk ik niet mijn koppakking.
Voorgloeien doe ik eigenlijk altijd. Dus eventueel zit daar een probleem in.
Het is echt superwitte rook (beste omschrijving die ik eraan kan geven) Ik heb er helaas neit aan geroken. Het lijkt mij meer op damp, maar het bleef wel eventjes hangen. Erg vaag antwoord ik weet het. Het was wel erg dikke witte rook.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 13 nov 2007, 21:15
Re: Mercedes 409D witte rook bij starten en na het tanken
Hoi Allemaal,
Ik heb gister mijn verstuivers weg gebracht naar het revisie bedrijf en ik kon er bij blijven kijken toen deze getest werden. De laatste die werd getest piste al snel een straaltje uit wat erg duidelijk op afkeur wees. De andere waren iets minder makkelijk. Ze hadden allen een mooie openingsdruk en een mooie nevel. Het nadeel was dat deze nevel alleen mooi was wanneer het langzaam gebeurde. Het verstuivingsbeeld was alleen erg slecht wanneer het snel gebeurde (zoals bijv. in de motor) in plaats van een mooie nevel bestond dit uit een combo van nevel en straaltjes. De man die mij hielp gaf aan dat dit mijn zeer hoge brandstof verbruik zeer zeker kan verklaren. Ik merk nu dat de motor veel mooier loopt.
Ook heb ik mijn kleppen gesteld en ik moet zeggen dat ik aangenaam verast was dat veel van de kleppen goed stonden. Er waren 3 kleppen die te strak stonden en 1 die te open stond.
Ik denk dat mijn probleem wel verholpen is, maar ik heb nog geen idee of dit ook echt het geval is. Ik heb helaas nog geen lange trip kunnen maken om dit te onderzoeken. Die trip komt rond pinksteren wanneer ik weer een golfsurftrip maak naar zuid Frankrijk. Dus rond die tijd zal er een update zijn. Wat ik nu wel al heb gemerkt is dat mijn motortje een stuk minder lawaai maakt dan hiervoor, wat praten al makkelijker maakt, eerst nog even wat meer isolatie aanbrengen en misschien is fluisteren dan een optie
Bedankt voor alle suggesties.
Ik heb gister mijn verstuivers weg gebracht naar het revisie bedrijf en ik kon er bij blijven kijken toen deze getest werden. De laatste die werd getest piste al snel een straaltje uit wat erg duidelijk op afkeur wees. De andere waren iets minder makkelijk. Ze hadden allen een mooie openingsdruk en een mooie nevel. Het nadeel was dat deze nevel alleen mooi was wanneer het langzaam gebeurde. Het verstuivingsbeeld was alleen erg slecht wanneer het snel gebeurde (zoals bijv. in de motor) in plaats van een mooie nevel bestond dit uit een combo van nevel en straaltjes. De man die mij hielp gaf aan dat dit mijn zeer hoge brandstof verbruik zeer zeker kan verklaren. Ik merk nu dat de motor veel mooier loopt.
Ook heb ik mijn kleppen gesteld en ik moet zeggen dat ik aangenaam verast was dat veel van de kleppen goed stonden. Er waren 3 kleppen die te strak stonden en 1 die te open stond.
Ik denk dat mijn probleem wel verholpen is, maar ik heb nog geen idee of dit ook echt het geval is. Ik heb helaas nog geen lange trip kunnen maken om dit te onderzoeken. Die trip komt rond pinksteren wanneer ik weer een golfsurftrip maak naar zuid Frankrijk. Dus rond die tijd zal er een update zijn. Wat ik nu wel al heb gemerkt is dat mijn motortje een stuk minder lawaai maakt dan hiervoor, wat praten al makkelijker maakt, eerst nog even wat meer isolatie aanbrengen en misschien is fluisteren dan een optie

Bedankt voor alle suggesties.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast