Naar aanleiding van Ernst post in dit form was ik zo onder de indruk van de mogelijkheden van mobiel Internet dat ik tot aanschaf van een camper ben overgegaan ;-) Na een kort bezoek om een live opstelling te zien bij Ernst (waarvoor nog dank) is het eerste dat extra is geinstalleerd de sateliet configuratie - die Ernst in dit form heeft beschreven. Direct nadat de schotel en modem geinstalleerd was ben ik naar het zuiden gereden om zowel de camper als het Internet te gaan testen. Het leek me daarom wel zo gepast om hier even een reactie te geven over mijn bevindingen.
1. Datasnelheid is prima om websites te bezoeken.
Zoals ernst beschreef is de responsetijd wat langzaam, maar als eenmaal de dataoverdracht is gestart gaat het als een speer. Bij normaal gebruik, gewoon surfen op het web, email verkeer, MSN merk je hier eigenlijk niks van behalve dat de reactie (response snelheid) een fractie trager gaat.
2. Webapplicaties
Deze zijn vaak in twee categorieen onder te verdelen. Web2.0 of ouder. Met Web2.0 applicaties wordt over het algemeen alleen de benodigde dataoverdracht gedaan (middels zogenaamde Ajax techniek, niet echt relevant). Je moet daarbij even bewust zijn dat hij wat langzamer reageerd, verder is het prima te doen. Ouderwetsere webapplicaties (die dus wat meer overhead per handeling hebben) gingen naar mijn beleving ook goed. Nogmaals, je moet bewust zijn van de responsetijd, maar er is goed mee te werken. Een applicatie als
http://www.google.nl/maps is dus prima te doen en lekker handig onder weg ;-)
3. Videoconference
Via MSN getest en ging meestal buitengewoon goed, maar niet perfect. Wellicht stemd dat nog wat finetuning van de configuratie. Bij dit soort applicaties moeten de twee communicerende partijen eigenlijk op elkaar afgestemd zijn en gewend zijn om met dit soort applicaties te communiceren. En indien een van de partije een zwakkere computer of verbinding heeft zie je al snel gestotter. Tevens moet je geen gesprekken voeren waarbij na elke zin een bevestiging verwacht wordt. Dus vraag stellen (zo uitgebreid mogelijk) en dan moet de ander gaan praten. Met name omdat het fullduplex niet echt werkt bij deze eenvoudige applicaties. Maar indien eenmaal iedereen het truukje door heeft gaat het communiceren op deze manier prima.
4. ftp transfer
Nog niet echt geprobeerd. Tegenwoordig is dit echter niet meer zo'n probleem gezien een bestand dat is afgebroken niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Dus is er enige storing, dan gaat hij daarna gewoon lekker verder. Uploaden zal natuurlijk wat langzamer gaan.
5. VPN verbinding, terminal server en/of remote beheer
Dit heb ik nog niet kunnen testen, zal hier later meer over roepen als ik mijn bevindingen heb indien iemand geintresseerd is.
Tot zover de algemene bevindingen, nu de frustraties van een newbie.
1. Neem een compas mee
Dan kun je van te voren zien of de boom op een camping niet in de weg staat ;-) Je moet uiteraard een goed ontvangst hebben, anders geen Internet. Indien je dit weet en het voor bent, is er geen enkel probleem. Maar in een stad wordt het dus wel wat lastig de juiste spot te vinden.
2. Wegvallen van Internet
Ik ervaarde een aantal keren dat het Internet weg viel of regelmatig niet lekker werkte. Conclusie, als er wat wind staat gaat de schotel teveel op en neer dat het signaal stoort. Wellicht heeft het ook nog te maken indien de voetjes van de camper niet uit staan en het te veel schommelt bij het op en neer lopen. Maar het vormt wel degelijk een probleem. (hoop dat dit de verklaring was)
3. Router is zonder firewall / nat-translatie
Dat betekend dat het IP adres dat je krijgt toegewezen direct op het Internet zit met alle porten open en de mogelijkheden die daarbij horen. Leuk, maar als je hier niet van op de hoogte bent heb je binnen 1 minuut een virus of een hacker te pakken. De PC die je aansluit moet dus een eigen firewall hebben of je moet er een kastje tussen zetten zoals een wifi-router die al vaak een firewall of nat-translatie heeft.
Over dit laatste heb ik direct een newbie vraagje. Wil alles op 12v laten werken (ik wil tenslotte mobiel zijn). Mijn wifi-router werkt volgens de adapter op 12v (1.0A). Volgens mijn theorie kan ik deze adapter dus ongestraft weg laten. Ben echter bang dat de 12v spanning geen nette constante stroom is. Wat is hier het advies?
1. gewoon doen
2. converter van 12v - 220v en daar de adapter in steken die het weer converteerd naar 12v
3. extra 12v UPS (als deze al bestaan) er tussen plaatsen.
Tot zover mijn praktijk bevindingen en input aan dit form. Omdat ik dus nieuw ben in de camper wereld (wat is het toch een geweldige wereld) zal ik hier nog vaker op gaan neuzen en zal me dus ook nog even echt voorstellen voordat ik nog meer vragen ga stellen. Want vragen hebben ik nog genoeg ;-)
Succes en bedankt (vooral Ernst),
Guus