achteras 308 snel of traag

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
ebag
Contacteer:

achteras 308 snel of traag

Bericht door ebag »

hallo, ik heb een 308 uit 1978. als ik ongeveer 80 op de gps rij is dat 95 op de teller. nu heb ik ergens gehoord dat er voor mijn bus langzame en snelle achterassen zijn. het verschil daartussen zou ongeveer 12% in overbrengverhouding moeten zijn. komt in de buurt van de afwijking die mijn snelheidsmeter (km teller ook) heeft.

zou me niks verbazen als ik een langszame as heb, want in zijn vorige leven reed de bus voor de feuerwehr met zware last achterin.

ik wil wel wat harder, as vervangen maar heb ik wel een trage as??
kan iemand mij op basis van de nummers hieronder, allemaal van het plaatje van de as afgehaald vertellen of mijn idee ergens op slaat en ik een trage as heb.

I= 48-9-5,300
typ HL 0/1 -2,2
FZ 741 405 - 6537917
var 1H 3616.

ben beniewd
gr gabe
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

De I waarde die je noemt komt neer op een overbrenging van 5,3 en dat ljktme een trage , ik dacht dat 4,91 normaal is.

Wel is devraag hoe het zit met de overbrenging die normaal is, want ik heb ooit een brw 208 uit 78 gehad en dat was een benzineuitvoering, maar die liep dik 100.

Frank
ebag
Contacteer:

Bericht door ebag »

100, ik kan het wel halen, zelfs wel 110(130 op de teller), maar dan draait hij zo enorm veel toeren dat ik er bang (en doof) van word. hij loopt op gas(115 motor), ook een reden om dat niet te doen.
bedankt voor je reactie Frank. ik wacht nog even af en anders ga ik wat rond vragen bij garagebedrijven. ik heb alleen altijd graag een second opinon, dus als iemand het zeker weet hou ik me aanbevolen.
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Gabe,

Als je met je kenteken naar de MB-dealer gaat kan die je het wel vertellen wat er onder zit.
Mijn 608 d loopt volaan ook 100 km/h, ook op de gps.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Aan je reaktie te horen denk ik dat er wel de originele as onder zit.
Zeker als je meer dan 100 wel kan halen maar het niet durft.
Ik had op m'n werk ook zo een bus van 78, en die maakte ookbehoorlijk herrie, als de herrie vanuit de achteras komt is dat ook niet bijzonder, want dat deed die 208brandweer ook.Was een bekend kwaaltje van die dingen. Als je een 308 hebt zit er inieder geval een zwaardere as onder dan de 207D die ik nog heb, want daar was in zijn vorige (aannemers)leven de overbelasting zodanig geweest dat de as een paar cm doorgezakt was (krom) Hij heeft het toch nog 150.000 km als camper volgehouden voordat we hem moesten vervangen :cry: :cry: $$$

Als je doet wat Anton zegt, ben je snel wijzer, bij een goede MB dealer helpen ze je vast op weg, )het magazijn zal het snelst zijn , kan nl op oinderdeelnummer en chassisnummer gaan vergelijken.
)en ze zien een nieuwe klant komen....$$$

Frank
ebag
Contacteer:

Bericht door ebag »

= goed plan, ga ik doen.
ebag
Contacteer:

Re: achteras 308 snel of traag

Bericht door ebag »

mb dealer heeft geen idee. auto is te oud, staat niet in de computer. kunnen me niet helpen. via een monteur nog een paar kanalen geprobeerd. maar dead-end.
ik zal eens kijken naar zo'n as van een 207. misschien dat iemand van de sloop zekerheid kan bieden.
Rene

Bericht door Rene »

Volgens mij is dit een langzame, ik was bij een man in waalwijk en die vertelde me dat 44 de snelle is en 48 een langzame. Hij had ze nodig voor te crossen oid. Hij zocht een langzame ( omruilen??) ik kan je in contact met hem brengen als je dat wil.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
ebag
Contacteer:

Bericht door ebag »

bedankt voor het aanbod. de as die ik er nu onder heb heeft nu 30dkm gelopen. alles wat ik anders koop veel meer. en om een fallback scenario te houden wil ik deze as houden tot ik zeker weet dat wat er onder ligt 100% is. ruilen is geen optie voor mij dan.
grgabe
roos en elroy

Bericht door roos en elroy »

ebag schreef:hallo, ik heb een 308 uit 1978. als ik ongeveer 80 op de gps rij is dat 95 op de teller. nu heb ik ergens gehoord dat er voor mijn bus langzame en snelle achterassen zijn. het verschil daartussen zou ongeveer 12% in overbrengverhouding moeten zijn. komt in de buurt van de afwijking die mijn snelheidsmeter (km teller ook) heeft.

zou me niks verbazen als ik een langszame as heb, want in zijn vorige leven reed de bus voor de feuerwehr met zware last achterin.

ik wil wel wat harder, as vervangen maar heb ik wel een trage as??
kan iemand mij op basis van de nummers hieronder, allemaal van het plaatje van de as afgehaald vertellen of mijn idee ergens op slaat en ik een trage as heb.

I= 48-9-5,300
typ HL 0/1 -2,2
FZ 741 405 - 6537917
var 1H 3616.

ben beniewd
gr gabe
waar haal je die nummers vandaan? ik ben er ernstig naar opzoek!
Rene

Bericht door Rene »

Als je vanaf achter onder de auto kruipt rechts op het dif. Zit meestal vol met troep dus doekje meenemen.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII

Bericht door DVIII »

uit de gegevens op het plaatje blijkt dat je een 1:5,3 as hebt , met een laadvermogen van 2,2 ton een prima as voor een motor die tot 7500 toeren kan draaien , gaat de motor dan lawaai maken , prima . Thats nature's way to tell you your balls do not comply with your speed ( uit het grote V8 boek) 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
ebag
Contacteer:

Bericht door ebag »

:lol: :D :lol:
Een dikke V8 past er helaas niet in, dus die regel zal hier wel niet op gaan
:lol: :D :lol:
ik dacht afgelopen weekend meer in de zin van "meten is weten". dus heb ik er even een metertje aan gehangen om te kijken hoeveel toeren hij nou echt maakt. ik dacht heeeeel veel.

maar dat was bij 110 km op de teller 3600 toeren!!! 110 is 95kmph op de gps, lekkere cruisespeed.
3600 toeren voor een motor die 6000 mag draaien.
dus in die zin heeft je v8 boek helemaal gelijk, waar zeur ik over. nou, ik zeur niet meer.

ik had ook de klepjes even gesteld, schone olie en de rest afgesteld. daar werd hij ook een stuk stiller van. misschien dat zelfs het flashlube systeem wat ik er op gezet heb nog een positief effect had.

ik laat het hier maar bij.
Plaats reactie