Peeszijde raamrubber binnen of buiten?
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Peeszijde raamrubber binnen of buiten?
Hallo,
Ik ga ramen terugplaatsen aan de zijkant van mijn bus. De ramen plaats ik in nieuwe rubber met nieuwe pees. In de oude situatie zat de pees aan de buitenzijde van de bus. Maakt het uit of de peeszijde van het raamrubber aan de binnenkant of buitenkant van de bus zit?
Het raamrubber is aan de peeszijde wat boller dan de andere zijde.
groet,
Kasper
Ik ga ramen terugplaatsen aan de zijkant van mijn bus. De ramen plaats ik in nieuwe rubber met nieuwe pees. In de oude situatie zat de pees aan de buitenzijde van de bus. Maakt het uit of de peeszijde van het raamrubber aan de binnenkant of buitenkant van de bus zit?
Het raamrubber is aan de peeszijde wat boller dan de andere zijde.
groet,
Kasper
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Anton en anderen,
Ik heb er maar niet te lang meer over nagedacht en ben maar gewoon aan de slag gegaan. Pees dus gewoon weer aan de buitenzijde. Over een raam van ca 50x70 cm 1 uur en een kwartier gedaan. Gezien een eerdere slechte ervaring viel mij dat erg mee. Tips waar ik baat bij heb gehad:
- In plaats van een pezentrekker kan je een ringsleutel gebruiken. Het kost denk ik wel wat meer kracht dan een echte pezentrekker maar als je die niet kan lenen is dit een alternatief. Sleutel 9 heb ik gebruikt. Dit is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de pees.
- Voor het 'inlepelen' van het glas respectievelijk het omduwen van de flappen van het raamrubber heb ik een stukje hardhout gebruikt van ca 1x1x25 cm. Uiteinde daarvan heb ik afgeplat in de vorm van een schroevendraaier en enigszins afgerond. Een metalen schroevendraaier is af te raden.
- Natuurlijk veel groene zeep. Vaseline kan ook.
Groet,
Kasper
Ik heb er maar niet te lang meer over nagedacht en ben maar gewoon aan de slag gegaan. Pees dus gewoon weer aan de buitenzijde. Over een raam van ca 50x70 cm 1 uur en een kwartier gedaan. Gezien een eerdere slechte ervaring viel mij dat erg mee. Tips waar ik baat bij heb gehad:
- In plaats van een pezentrekker kan je een ringsleutel gebruiken. Het kost denk ik wel wat meer kracht dan een echte pezentrekker maar als je die niet kan lenen is dit een alternatief. Sleutel 9 heb ik gebruikt. Dit is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de pees.
- Voor het 'inlepelen' van het glas respectievelijk het omduwen van de flappen van het raamrubber heb ik een stukje hardhout gebruikt van ca 1x1x25 cm. Uiteinde daarvan heb ik afgeplat in de vorm van een schroevendraaier en enigszins afgerond. Een metalen schroevendraaier is af te raden.
- Natuurlijk veel groene zeep. Vaseline kan ook.
Groet,
Kasper
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Dennis,
De pees is dat witte streepje wat door je raamrubbers loopt.
Je doet het rubber in de sponning, zet het glas er in, en dan de pees: zit ie mooi strak er in!
Oja, ik heb voor de originele stukje gereedschap €22.00 betaalt maar ik moest dan wel wat meer raamrubbers vervangen.
Groet Anton
De pees is dat witte streepje wat door je raamrubbers loopt.
Je doet het rubber in de sponning, zet het glas er in, en dan de pees: zit ie mooi strak er in!
Oja, ik heb voor de originele stukje gereedschap €22.00 betaalt maar ik moest dan wel wat meer raamrubbers vervangen.
Groet Anton
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
a En b
als je A zegt moet je ook uitleggen wat B eigenlijk is, namelijk een normaal rubber zoals mercedes ramen in bussen gebruiken is een Z of S rubber , die klemmen door dat ze als een letter Z of S respectivelijk over de carrosserie en onder de ruit steken , in doorsnede gezien dan.
Een rubber met pees montage is een rubber dat het toelaat dat de ruit op het zelfde vlak als de plaat waar hij in gemonteerd wordt ligt.
en daarvoor moet A het glas wat je plaatst iets kleiner zijn dan het gat waar het in moet en B het rubber moet zo gevormd zijn dat je een dam hebt tussen glas en carrosserie , als je dan nagaat dat er weinig mogelijkheid is om te vervormen ,dit omwille van de stevigheid. Een Pees rubber is namelijk als een soort letter K gevormd , waarmee het mogelijk is het glas te plaatsen . Zodra het glas in het rubber zit vul je de open ruimte tussen de spreekwoordelijke schuine < van het rubber met een pees zodat je als het ware een H rubber krijgt
Hé hé lastig uitleggen zo'n eenvoudig begrip
Een rubber met pees montage is een rubber dat het toelaat dat de ruit op het zelfde vlak als de plaat waar hij in gemonteerd wordt ligt.
en daarvoor moet A het glas wat je plaatst iets kleiner zijn dan het gat waar het in moet en B het rubber moet zo gevormd zijn dat je een dam hebt tussen glas en carrosserie , als je dan nagaat dat er weinig mogelijkheid is om te vervormen ,dit omwille van de stevigheid. Een Pees rubber is namelijk als een soort letter K gevormd , waarmee het mogelijk is het glas te plaatsen . Zodra het glas in het rubber zit vul je de open ruimte tussen de spreekwoordelijke schuine < van het rubber met een pees zodat je als het ware een H rubber krijgt
Hé hé lastig uitleggen zo'n eenvoudig begrip
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Hoi,
Ja DVIII je hebt gelijk. De ramen (ja meervoud, vanavond weer ééntje gedaan, nu binnen het uur) waar ik op doel zitten achter aan de zijkant van mijn bus. Het zijn geen Mercedes ramen. Het raamrubber is gewoon standaard en dus niet van Mercedes.
Schoot me nog wat te binnen wat ik voor het forum meldenswaardig acht: Als je de pees net geplaatst hebt is deze uitgerekt. Je moet hem dus niet direct op maat afkorten. Probeer deze zo veel mogelijk 'terug' te schuiven en laat hem dan een tijdje zitten voordat je hem definitief op maat afsnijdt. Als je dat niet doet en wel direct afsnijdt zal er door krimp een spleet ontstaan.
O ja ik heb nog één raam te gaan. Ik ga voor de 3 kwartier..
groet,
Kasper
Ja DVIII je hebt gelijk. De ramen (ja meervoud, vanavond weer ééntje gedaan, nu binnen het uur) waar ik op doel zitten achter aan de zijkant van mijn bus. Het zijn geen Mercedes ramen. Het raamrubber is gewoon standaard en dus niet van Mercedes.
Schoot me nog wat te binnen wat ik voor het forum meldenswaardig acht: Als je de pees net geplaatst hebt is deze uitgerekt. Je moet hem dus niet direct op maat afkorten. Probeer deze zo veel mogelijk 'terug' te schuiven en laat hem dan een tijdje zitten voordat je hem definitief op maat afsnijdt. Als je dat niet doet en wel direct afsnijdt zal er door krimp een spleet ontstaan.
O ja ik heb nog één raam te gaan. Ik ga voor de 3 kwartier..
groet,
Kasper
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
- Locatie: prov. Groningen
Re: Peeszijde raamrubber binnen of buiten?
Een waarschuwing.
Ik ben er achter gekomen dat groene zeep ('zachte zeep', uit zo'n rond potje, ziet er geel doorzichtig uit) niet goed is voor de bepaalde lak die ik heb toegepast in de raamsponningen! De lak vlakbij de raamrubber gaat op sommige plaatsen rimpelen en wrijf ik er daarna zo af. Ik had de groene zeep ook toegepast in de groef van het raamrubber dat over metaal van de bus gaat.
De lak waar het om gaat is of Wijzonol Industrielak met bijbehorende grondverf, OF Flexa metaallak. Ik weet niet meer welke lak ik bij welke sponning had toegepast. Ik vind het merkwaardig. Wijzonol Industrielak staat toch goed aangeschreven. Van de Flexa metaallak weet ik niet zo veel. Maar het was duur genoeg... Bovendien, groene zeep is toch niet agressief? Op het potje van de zeep staat daar niets over vermeld.
Hebben anderen deze ervaring ook?
Ik raad een ieder aan dus vaseline te gebruiken in plaats van zeep of vooraf een testje te doen.
Alle nieuw geplaatste ramen gaan er dus weer uit voor een inspectie van de sponningen en eventueel op nieuwe schilderen. Zonde van de tijd want de voortgang is al niet groot...
Groet,
Kasper
Ik ben er achter gekomen dat groene zeep ('zachte zeep', uit zo'n rond potje, ziet er geel doorzichtig uit) niet goed is voor de bepaalde lak die ik heb toegepast in de raamsponningen! De lak vlakbij de raamrubber gaat op sommige plaatsen rimpelen en wrijf ik er daarna zo af. Ik had de groene zeep ook toegepast in de groef van het raamrubber dat over metaal van de bus gaat.
De lak waar het om gaat is of Wijzonol Industrielak met bijbehorende grondverf, OF Flexa metaallak. Ik weet niet meer welke lak ik bij welke sponning had toegepast. Ik vind het merkwaardig. Wijzonol Industrielak staat toch goed aangeschreven. Van de Flexa metaallak weet ik niet zo veel. Maar het was duur genoeg... Bovendien, groene zeep is toch niet agressief? Op het potje van de zeep staat daar niets over vermeld.
Hebben anderen deze ervaring ook?
Ik raad een ieder aan dus vaseline te gebruiken in plaats van zeep of vooraf een testje te doen.
Alle nieuw geplaatste ramen gaan er dus weer uit voor een inspectie van de sponningen en eventueel op nieuwe schilderen. Zonde van de tijd want de voortgang is al niet groot...
Groet,
Kasper
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: Peeszijde raamrubber binnen of buiten?
Hallo Kasper,
Dat is lullig, zeg. Gelukkig heb je nu aardig wat ervaring met het plaatsen van ramen en kunnen we beschouwen als deskundige op dat gebied :)
Dacht dat groene zeep ook vrij onschuldig was maar heb het even opgezocht op Wikipedia en dan krijg je toch een ander idee:
Tegenwoordig wordt groene zeep meestal van andere goedkope plantaardige olie gemaakt, bijvoorbeeld sojaolie of koolraapolie. De zeep is week doordat de olie verzeept wordt met kaliumhydroxide inplaats van natriumhydroxide, zoals bij harde zeep. De kleur is tegenwoordig afkomstig van een toegevoegde kleurstof.
Groene zeep heeft de naam een bijzonder goede ontvetter te zijn. Het wordt gebruikt om bijv. extra vervuilde (smeerolie)handen schoon te krijgen, maar ook bij het verwijderen van hardnekkige (vet)vlekken uit stoffen.
Succes verder!
Joop
Dat is lullig, zeg. Gelukkig heb je nu aardig wat ervaring met het plaatsen van ramen en kunnen we beschouwen als deskundige op dat gebied :)
Dacht dat groene zeep ook vrij onschuldig was maar heb het even opgezocht op Wikipedia en dan krijg je toch een ander idee:
Tegenwoordig wordt groene zeep meestal van andere goedkope plantaardige olie gemaakt, bijvoorbeeld sojaolie of koolraapolie. De zeep is week doordat de olie verzeept wordt met kaliumhydroxide inplaats van natriumhydroxide, zoals bij harde zeep. De kleur is tegenwoordig afkomstig van een toegevoegde kleurstof.
Groene zeep heeft de naam een bijzonder goede ontvetter te zijn. Het wordt gebruikt om bijv. extra vervuilde (smeerolie)handen schoon te krijgen, maar ook bij het verwijderen van hardnekkige (vet)vlekken uit stoffen.
Succes verder!
Joop
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Peeszijde raamrubber binnen of buiten?
het is wat , maarre wijzonol en flexa zijn toch wel net als groene/gele zeep middeleeuwse producten met dito problemen , al eens aan een echt hechtende conservering gedacht.
een hechtprimer en PU coating . hoed u voor namaak
een hechtprimer en PU coating . hoed u voor namaak
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten