Technische keuring Belgie
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Technische keuring Belgie
Omdat we vanmorgen toch op pad gingen met Dr. Wolff, het keuringsstation maar in de route opgenomen. Moest toch eens voor het eind van de maand. Nou, we hebben weer een staaltje bureaucratie (en creativiteit) mogen meemaken.
We hadden een goedbedoelende, maar geheel onervaren jongeman als keurmeester. In z'n ene hand z'n checklist, in z'n andere hand z'n zaklantaarntje... Bij elke onzekerheid werd er een collega bijgeroepen. Kwestie van tijd van leven hebben!
De achterremmen voldeden ruimschoots aan de remvertraging, maar hadden wel 36 % verschil (maximum: 25 %). Ik had op weg naar de keuring al 5 km snelweg gereden met slepende remmen, maar nog steeds... Na 5 maal langzaam remmen tot de aanslag zaten we nog steeds op 32 %. Ik hield m'n hart al vast. Toen vertelde de keurmeester me dat het wel te maken zou hebben met het lange stilstaan, maar dat de wijzers zo mooi gelijk op gingen dat het wat hem betreft in orde was. Gouden kereltje!
Vervolgens werd me omstandig uitgelegd dat er sinds 1-1-08 een nieuwe regel was voor motorhomes: die moesten allemaal gewogen worden. Reden: als je wordt aangehouden en je weegt meer dan 3500 kg, heb je een probleem. "Ja, u natuurlijk niet, want u mag zwaarder dan 3500 kg..." Maar toch wegen. Vorig jaar zat er nog een geijkte weeginstallatie ìn de remmenbank, nu moest dat nog een keer apart. Befehl ist Befehl!
Achteraf toch weer een eye-opener: met een volle brandstoftank hebben we nog maar 360 kg laadvermogen (de standaard-reisbagage was aan boord). En bij de watertank kon nog wel 250 kg! Natuurlijk weegt het aggregaat een paar honderd kilo, maar waar ik nooit rekening mee had gehouden is dat we op papier 3 + 1 zitplaatsen hebben (2 slechts geschikt voor geamputeerden) en dat er voor elke zitplaats 75 kg wordt afgetrokken. Dus maar eens kijken wat we niet per se hoeven mee te schleppen; het leek zo probleemloos!
Maar na een uur mochten we toch weer voor een jaar de baan op, zonder één aantekening!
Voor de liefhebber de kosten:
Weging: 11.50
Keuring +3.5 t: 43.50
Remtest: 12.00
Roetmeting: 9.00
Hahahaha, ik heb het systeem toch lekker belazerd, want ik weeg meer dan 75 kg :mrgreen:
We hadden een goedbedoelende, maar geheel onervaren jongeman als keurmeester. In z'n ene hand z'n checklist, in z'n andere hand z'n zaklantaarntje... Bij elke onzekerheid werd er een collega bijgeroepen. Kwestie van tijd van leven hebben!
De achterremmen voldeden ruimschoots aan de remvertraging, maar hadden wel 36 % verschil (maximum: 25 %). Ik had op weg naar de keuring al 5 km snelweg gereden met slepende remmen, maar nog steeds... Na 5 maal langzaam remmen tot de aanslag zaten we nog steeds op 32 %. Ik hield m'n hart al vast. Toen vertelde de keurmeester me dat het wel te maken zou hebben met het lange stilstaan, maar dat de wijzers zo mooi gelijk op gingen dat het wat hem betreft in orde was. Gouden kereltje!
Vervolgens werd me omstandig uitgelegd dat er sinds 1-1-08 een nieuwe regel was voor motorhomes: die moesten allemaal gewogen worden. Reden: als je wordt aangehouden en je weegt meer dan 3500 kg, heb je een probleem. "Ja, u natuurlijk niet, want u mag zwaarder dan 3500 kg..." Maar toch wegen. Vorig jaar zat er nog een geijkte weeginstallatie ìn de remmenbank, nu moest dat nog een keer apart. Befehl ist Befehl!
Achteraf toch weer een eye-opener: met een volle brandstoftank hebben we nog maar 360 kg laadvermogen (de standaard-reisbagage was aan boord). En bij de watertank kon nog wel 250 kg! Natuurlijk weegt het aggregaat een paar honderd kilo, maar waar ik nooit rekening mee had gehouden is dat we op papier 3 + 1 zitplaatsen hebben (2 slechts geschikt voor geamputeerden) en dat er voor elke zitplaats 75 kg wordt afgetrokken. Dus maar eens kijken wat we niet per se hoeven mee te schleppen; het leek zo probleemloos!
Maar na een uur mochten we toch weer voor een jaar de baan op, zonder één aantekening!
Voor de liefhebber de kosten:
Weging: 11.50
Keuring +3.5 t: 43.50
Remtest: 12.00
Roetmeting: 9.00
Hahahaha, ik heb het systeem toch lekker belazerd, want ik weeg meer dan 75 kg :mrgreen:
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Tewchnische keuring
Hoi Ernst,
Rare jongens die Belgen............
Groet Anton
Rare jongens die Belgen............
Groet Anton
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Tewchnische keuring
Dan zullen sommige mensen waarschijnlijk wel een probleem krijgen in belgie met hun laadvermogen. Veel tupperware dozen zitten al ver richting maximaal.
Ter vergelijking onze kosten in NL
RDW invoerkeuring annex APK:
Kosten technische keuring: €104
Tenaamstelling: €9
Roetmeting zwaar: €20
Weging >3500kg: €22,50
Samen €155,50
We zaten op 2880kg leeg met een volle tank. Vooras 1450kg, Achteras 1430kg.
Roetmeting was heel goed. Onze UPS werd op een zachtaardige manier gemeten!
Dennis
Ter vergelijking onze kosten in NL
RDW invoerkeuring annex APK:
Kosten technische keuring: €104
Tenaamstelling: €9
Roetmeting zwaar: €20
Weging >3500kg: €22,50
Samen €155,50
We zaten op 2880kg leeg met een volle tank. Vooras 1450kg, Achteras 1430kg.
Roetmeting was heel goed. Onze UPS werd op een zachtaardige manier gemeten!
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring
@ Anton
Dat zei Obelix ook al...
@Dennis
Dit is een jaarlijkse keuring, te vergelijken met de APK. Die is in Nederland ook minder dan een invoerkeuring.
Dat zei Obelix ook al...
@Dennis
Dit is een jaarlijkse keuring, te vergelijken met de APK. Die is in Nederland ook minder dan een invoerkeuring.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring
Van de BMHC:
INFO UBMC – URGENTIEPROCEDURE
BEZOEK TECHNISCHE KEURING VAN MOTORHOMES 3500 kg
OPGELET:
Sinds 14 januari 2008 zullen alle motorhomes terug worden gewogen BIJ IEDERE CONTROLEBEURT (bijkomende kosten hiervoor van € 11,50)
Onderstaand vindt U de verklaring en uitleg bij deze instructie aan de keuringsstations, gekend onder nr. V3/43.12/2007-10-:
Bij iedere controlebeurt, zowel jaarlijks als tussentijds, zal de motorhome opnieuw moeten worden gewogen teneinde de totale massa te bepalen. De tarra van voormelde voertuigen zal de massa bepalen van de rijklare voertuigen door middel van:
Het koetswerk
De uitrusting
Alle toebehoren
volle friswatertank en gevulde gastank (wordt nagezien aan de leegloopkraan)
de brandstoftank dient tenminste gevuld te zijn tot 75% van zijn totale inhoud. een simulatie van de massa van de brandstoftank in kg dient te worden opgemaakt tot zijn vulling 100 %.
De verhouding tussen TARRA en het AANTAL ZITPLAATSEN zal worden bepaald volgens de formule: MMA – (TARRA + (75 x N) ³ 10 x (N+L)
Indien bij een jaarlijkse of tussentijdse controlebeurt wordt vastgesteld dat bij voertuigen ³ 1500 kg het verschil bij vorige beurt kleiner is dan 70 kg. Dient het identificatierapport niet te worden aangepast.
Wordt echter vastgesteld bij een controlebeurt dat het verschil groter is zal het identificatierapport moeten worden aangepast in functie van de nieuwe tarra.
Een voorlopig goedkeuringsbewijs 609/3 van 3 maanden zal worden afgeleverd en de eigenaar van het voertuig zal zijn eenvormigheidattest moeten laten aanpassen.
HET IS DUS DUIDELIJK :
Dat bij een volgende technische keuring van het voertuig de TARRA bepalend zal zijn (leeggewicht) en dat hierdoor het aantal zitplaatsen zal worden vastgesteld en eventueel herzien.
Wij hebben reeds enkele voorbeelden waarbij nog slechts één persoon mag plaatsnemen in de motorhome.
Ondertussen hebben wij reeds contact opgenomen met de BCCMA (Belgian caravan-camping & motorhome association, die alle verkopers en bouwers van motorhomes groepeert) teneinde een tussenkomst te vragen aan de nieuwe minister van mobiliteit en vervoer.
In afwachting van een antwoord en een aanpassing van deze wetgeving raden wij U aan:
ER VOOR TE ZORGEN DAT UW VOERTUIG ZOVEEL MOGELIJK WORDT LEEGGEMAAKT ALVORENS U AAN TE BIEDEN OP HET PUNT VAN DE TECHNISCHE CONTROLE.
INFO UBMC – URGENTIEPROCEDURE
BEZOEK TECHNISCHE KEURING VAN MOTORHOMES 3500 kg
OPGELET:
Sinds 14 januari 2008 zullen alle motorhomes terug worden gewogen BIJ IEDERE CONTROLEBEURT (bijkomende kosten hiervoor van € 11,50)
Onderstaand vindt U de verklaring en uitleg bij deze instructie aan de keuringsstations, gekend onder nr. V3/43.12/2007-10-:
Bij iedere controlebeurt, zowel jaarlijks als tussentijds, zal de motorhome opnieuw moeten worden gewogen teneinde de totale massa te bepalen. De tarra van voormelde voertuigen zal de massa bepalen van de rijklare voertuigen door middel van:
Het koetswerk
De uitrusting
Alle toebehoren
volle friswatertank en gevulde gastank (wordt nagezien aan de leegloopkraan)
de brandstoftank dient tenminste gevuld te zijn tot 75% van zijn totale inhoud. een simulatie van de massa van de brandstoftank in kg dient te worden opgemaakt tot zijn vulling 100 %.
De verhouding tussen TARRA en het AANTAL ZITPLAATSEN zal worden bepaald volgens de formule: MMA – (TARRA + (75 x N) ³ 10 x (N+L)
Indien bij een jaarlijkse of tussentijdse controlebeurt wordt vastgesteld dat bij voertuigen ³ 1500 kg het verschil bij vorige beurt kleiner is dan 70 kg. Dient het identificatierapport niet te worden aangepast.
Wordt echter vastgesteld bij een controlebeurt dat het verschil groter is zal het identificatierapport moeten worden aangepast in functie van de nieuwe tarra.
Een voorlopig goedkeuringsbewijs 609/3 van 3 maanden zal worden afgeleverd en de eigenaar van het voertuig zal zijn eenvormigheidattest moeten laten aanpassen.
HET IS DUS DUIDELIJK :
Dat bij een volgende technische keuring van het voertuig de TARRA bepalend zal zijn (leeggewicht) en dat hierdoor het aantal zitplaatsen zal worden vastgesteld en eventueel herzien.
Wij hebben reeds enkele voorbeelden waarbij nog slechts één persoon mag plaatsnemen in de motorhome.
Ondertussen hebben wij reeds contact opgenomen met de BCCMA (Belgian caravan-camping & motorhome association, die alle verkopers en bouwers van motorhomes groepeert) teneinde een tussenkomst te vragen aan de nieuwe minister van mobiliteit en vervoer.
In afwachting van een antwoord en een aanpassing van deze wetgeving raden wij U aan:
ER VOOR TE ZORGEN DAT UW VOERTUIG ZOVEEL MOGELIJK WORDT LEEGGEMAAKT ALVORENS U AAN TE BIEDEN OP HET PUNT VAN DE TECHNISCHE CONTROLE.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring
Via de BMHC:
De autokeuringstations hebben al tientallen motorhomes afgekeurd, sinds de strengere regelgeving 2 weken geleden in werking trad.
De Belgian Motorhome Club vraagt dat mobiliteitsminister Yves Leterme (CD&V) tussenbeide komt.
Sinds 14 januari is de keuring van motorhomes of zwerfwagens in ons land een pak strenger geworden. ‘We stelden in de praktijk vaak vast dat motorhomes veel te zwaar wogen. Da’s gevaarlijk want ze hebben daardoor een slechte wegligging en een langere remafstand’, zegt GOCA-directeur Martin Van Houtte, verantwoordelijk voor de keuringen.
Motorhomes worden daarom voortaan bij elke keuringsbeurt gewogen. ‘Vroeger gebeurde die weging maar één keer, door de constructeur, die vaak met een bijna lege motorhome langs de keuring passeerde. Door die manier van werken bouwden constructeurs trouwens motorhomes die net geen 3,5 ton wogen, de limiet voor eigenaars met een rijbewijs B’, zegt Theo Hoste, voorzitter van de Belgian Motorhome Club (BMHC).
‘Diezelfde motorhome moet nu opnieuw op de weegbank, helemaal ingericht ondertussen én verplicht met een volle water- en benzinetank. Gevolg: 8 op de 10 motorhomes zal volgens onze schattingen worden afgekeurd wegens zwaarder dan 3,5 ton.’
Die eigenaars staan nu voor de keuze: ‘Of het interieur van hun motorhomes uitbreken om het gewicht naar beneden te halen, of het aantal toegelaten passagiers verminderen’, aldus nog Hoste. ‘Al is dat laatste geen optie voor motorhome-eigenaars die er met hun gezin op uittrekken. Je kan moeilijk één van je kinderen thuis laten.’
De motorhome-verenigingen dringen er nu bij mobiliteitsminister Leterme op aan tussenbeide te komen. ‘Er zou een overgangsregeling moeten komen’, beklemtoont Hoste die er ook op wijst dat zwerfwagens zeer zelden bij verkeersongevallen zijn betrokken.
Leterme gaat zich over het protest van de ruim 33.000 Belgische motorhome-eigenaars buigen. ‘We zijn zeker bereid de discussie aan te gaan over het nut van deze nieuwe regelgeving’, zegt zijn woordvoerder Peter Poulissen. (wer)
Met vriendelijke groeten,
Werner Rommers
redacteur
Het Nieuwsblad - Het Volk - De Gentenaar
De autokeuringstations hebben al tientallen motorhomes afgekeurd, sinds de strengere regelgeving 2 weken geleden in werking trad.
De Belgian Motorhome Club vraagt dat mobiliteitsminister Yves Leterme (CD&V) tussenbeide komt.
Sinds 14 januari is de keuring van motorhomes of zwerfwagens in ons land een pak strenger geworden. ‘We stelden in de praktijk vaak vast dat motorhomes veel te zwaar wogen. Da’s gevaarlijk want ze hebben daardoor een slechte wegligging en een langere remafstand’, zegt GOCA-directeur Martin Van Houtte, verantwoordelijk voor de keuringen.
Motorhomes worden daarom voortaan bij elke keuringsbeurt gewogen. ‘Vroeger gebeurde die weging maar één keer, door de constructeur, die vaak met een bijna lege motorhome langs de keuring passeerde. Door die manier van werken bouwden constructeurs trouwens motorhomes die net geen 3,5 ton wogen, de limiet voor eigenaars met een rijbewijs B’, zegt Theo Hoste, voorzitter van de Belgian Motorhome Club (BMHC).
‘Diezelfde motorhome moet nu opnieuw op de weegbank, helemaal ingericht ondertussen én verplicht met een volle water- en benzinetank. Gevolg: 8 op de 10 motorhomes zal volgens onze schattingen worden afgekeurd wegens zwaarder dan 3,5 ton.’
Die eigenaars staan nu voor de keuze: ‘Of het interieur van hun motorhomes uitbreken om het gewicht naar beneden te halen, of het aantal toegelaten passagiers verminderen’, aldus nog Hoste. ‘Al is dat laatste geen optie voor motorhome-eigenaars die er met hun gezin op uittrekken. Je kan moeilijk één van je kinderen thuis laten.’
De motorhome-verenigingen dringen er nu bij mobiliteitsminister Leterme op aan tussenbeide te komen. ‘Er zou een overgangsregeling moeten komen’, beklemtoont Hoste die er ook op wijst dat zwerfwagens zeer zelden bij verkeersongevallen zijn betrokken.
Leterme gaat zich over het protest van de ruim 33.000 Belgische motorhome-eigenaars buigen. ‘We zijn zeker bereid de discussie aan te gaan over het nut van deze nieuwe regelgeving’, zegt zijn woordvoerder Peter Poulissen. (wer)
Met vriendelijke groeten,
Werner Rommers
redacteur
Het Nieuwsblad - Het Volk - De Gentenaar
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring
De weging is sinds gisteren afgeschaft. Maar laten we ons niet blij maken met een dode mus...


Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: Technische keuring
33 januari? Rare jongens, die Belgen! ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring
... om over het werkwoord "opschorsen" maar te zwijgen!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Technische keuring
Hoi,
Wat ik mij afvraag; hoeveel zou er nederland niet van de weg af moeten?
Hier worden ook campers verkocht met minimaal laadvermogen.
Twee personen en een mud aardappels en ze zitten al op hun gewicht!
Groet Anton
Wat ik mij afvraag; hoeveel zou er nederland niet van de weg af moeten?
Hier worden ook campers verkocht met minimaal laadvermogen.
Twee personen en een mud aardappels en ze zitten al op hun gewicht!
Groet Anton
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Technische keuring
Ernst,
Als je die zitplaatsen voor geamputeerden nou laat vervallen, kan je dan niet 150 kg aardappelen meer meenemen?????????????
Frank
Als je die zitplaatsen voor geamputeerden nou laat vervallen, kan je dan niet 150 kg aardappelen meer meenemen?????????????
Frank
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Technische keuring
Ik denk zo rond de 50% of meer.Anton schreef:Hoi,
Wat ik mij afvraag; hoeveel zou er nederland niet van de weg af moeten?
Hier worden ook campers verkocht met minimaal laadvermogen.
Groet Anton
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: Technische keuring Belgie
Als je die zitplaatsen voor geamputeerden nou laat vervallen, kan je dan niet 150 kg aardappelen meer meenemen?????????????
Als we niet zouden proberen aan Atkins te doen, zou ik meteen twee mud inladen
Als we niet zouden proberen aan Atkins te doen, zou ik meteen twee mud inladen

Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten