lawaai tijdens het rijden
lawaai tijdens het rijden
Hallo experts,
In mijn laatste maandje voor vertrek loop ik ineens tegen een aantal zaken aan die nog gerepareerd moeten worden. Zo is er nog het "geluid tijdens het rijden".
Het is een vreemd woewoewoewoewoewoewoewoewoe geluid, dat zich alleen voordoet met gas erop. Het maakt niet uit welke snelheid of welke versnelling. Het maakt ook niet uit of je vol gas geeft of een heel klein beetje. Mijn gedachten gaan dan automatisch uit naar lagers of zoiets en dan uiteraard in de aandrijving...
Maar ik wil ook graag jullie gedachten weten. Zal wel lastig zijn op afstand...
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Jeroen
In mijn laatste maandje voor vertrek loop ik ineens tegen een aantal zaken aan die nog gerepareerd moeten worden. Zo is er nog het "geluid tijdens het rijden".
Het is een vreemd woewoewoewoewoewoewoewoewoe geluid, dat zich alleen voordoet met gas erop. Het maakt niet uit welke snelheid of welke versnelling. Het maakt ook niet uit of je vol gas geeft of een heel klein beetje. Mijn gedachten gaan dan automatisch uit naar lagers of zoiets en dan uiteraard in de aandrijving...
Maar ik wil ook graag jullie gedachten weten. Zal wel lastig zijn op afstand...
In ieder geval alvast bedankt voor de reacties.
Groeten Jeroen
woewoewoe
Bedankt voor je reactie Ben.
Maar het geluid doet zich alleen voor als ik gas geef! Als ik dan het gas los laat, dan stopt het geluid. Dan kan het toch haast niet van de voorwielen afkomen? Of zie ik dat verkeerd...
Want als ik op snelheid alles uitzet (dus in de vrij doorrol), dan hoor ik het ook niet...
Groeten Jeroen
Maar het geluid doet zich alleen voor als ik gas geef! Als ik dan het gas los laat, dan stopt het geluid. Dan kan het toch haast niet van de voorwielen afkomen? Of zie ik dat verkeerd...
Want als ik op snelheid alles uitzet (dus in de vrij doorrol), dan hoor ik het ook niet...
Groeten Jeroen
Re: woewoewoe
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 08 aug 2007, 06:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- KWF-704
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
- Locatie: Antwerpen
hoi
dan lijkt het mij geen lagers anders zou je het horen als ie in z'n vrij en met de motor af loopt
dan denk ik dat je het aan de motor zelf moet zoeken
de riemen misschien of de verbinding met de lucht filter als die stuk is gaat hij ook lekker brullen
hoor je het ook als je niet rijdt en dan gas geeft
of hoor je het als je het koppelings pedaal indrukt
of juist niet misschien moet je dat eens testen
Groetjes Johan
PS na de foto's geluid op het forum ik wil die woewoe woe wel eens horen
dan lijkt het mij geen lagers anders zou je het horen als ie in z'n vrij en met de motor af loopt
dan denk ik dat je het aan de motor zelf moet zoeken
de riemen misschien of de verbinding met de lucht filter als die stuk is gaat hij ook lekker brullen
hoor je het ook als je niet rijdt en dan gas geeft
of hoor je het als je het koppelings pedaal indrukt
of juist niet misschien moet je dat eens testen
Groetjes Johan
PS na de foto's geluid op het forum ik wil die woewoe woe wel eens horen
woewoewoe
Bedankt voor het meedenken, maar jullie zijn nog niet helemaal op het goede spoor.
Het is absoluut geen hard geluid en al helemaal geen brullen. Het is meer een vervelend geluid dat bij het ene toerental beter te horen is dan bij de ander. Mijn bus is absoluut goed onderhouden, alleen de V-snaar (of riem - wat je wilt) kan ik nog vervangen. Dat zou kunnen...
Het geluid is voor de duidelijkheid alleen te horen als ik gas geef tijdens het rijden. Met gas los is er niets aan de hand. Bij stilstand en draaiende motor is er ook niets aan de hand. Tijdens het rijden met alles uit (dus in de vrijloop met de motor uit) is er ook niets aan de hand.
Dus...?
Ik weet het niet. Ik heb nog een reservesnaar (die wilde ik toch voor vertrek nog vervangen), dus dan doe ik dat eerst maar. Meer info kan ik volgens mij echt niet geven...
En succes met het overpeinzen...!
Groeten Jeroen
Het is absoluut geen hard geluid en al helemaal geen brullen. Het is meer een vervelend geluid dat bij het ene toerental beter te horen is dan bij de ander. Mijn bus is absoluut goed onderhouden, alleen de V-snaar (of riem - wat je wilt) kan ik nog vervangen. Dat zou kunnen...
Het geluid is voor de duidelijkheid alleen te horen als ik gas geef tijdens het rijden. Met gas los is er niets aan de hand. Bij stilstand en draaiende motor is er ook niets aan de hand. Tijdens het rijden met alles uit (dus in de vrijloop met de motor uit) is er ook niets aan de hand.
Dus...?
Ik weet het niet. Ik heb nog een reservesnaar (die wilde ik toch voor vertrek nog vervangen), dus dan doe ik dat eerst maar. Meer info kan ik volgens mij echt niet geven...
En succes met het overpeinzen...!
Groeten Jeroen
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
woewoewoe ???
Beste Jeroen.
Je zou nog kunnen proberen om 'n stuk(je) te gaan rijden zonder motorkap. Zoals jij het uitlegt klinkt het alsof er iets(?) resoneert.
Als je met z'n tweeën 'n stukje gaat rijden kan de bijrijder ondertussen kijken, voelen en luisteren of er iets trilt/resoneert. Of het geluid localiseren. Dit geldt uiteraard alleen als het geluid uit de buurt van de motor vandaan komt.
Pas a.u.b. wel goed op met draaiende delen (V-snaar e.d.) en hitsige onderdelen (uitlaat bijv.).
Komt het geluid van onder de wagen moet je even iemand bereidt vinden om 'n kilometertje of tien onder de wagen te gaan hangen.
Pas dan wel 'n beetje op met verkeersdrempels. :shock:
Probeer verder alles uit.
Beetje rommelen met versn.pook, tijdens rijden handrem er (even) op zetten, gas geven in z'n vrijloop, koppeling intrappen, sturen, enz.
Heb je toevallig een P.T.O./tussenbak?
Dan zou het namelijk ook nog kunnen dat de P.T.O. of tussenbak nog ingeschakeld staat. Dat maakt ook zo'n zingend geluid.
Niet dat dat mij ooit eens gebeurt is, natuurlijk. :oops: :oops:
Succes,
Peter.
Je zou nog kunnen proberen om 'n stuk(je) te gaan rijden zonder motorkap. Zoals jij het uitlegt klinkt het alsof er iets(?) resoneert.
Als je met z'n tweeën 'n stukje gaat rijden kan de bijrijder ondertussen kijken, voelen en luisteren of er iets trilt/resoneert. Of het geluid localiseren. Dit geldt uiteraard alleen als het geluid uit de buurt van de motor vandaan komt.
Pas a.u.b. wel goed op met draaiende delen (V-snaar e.d.) en hitsige onderdelen (uitlaat bijv.).
Komt het geluid van onder de wagen moet je even iemand bereidt vinden om 'n kilometertje of tien onder de wagen te gaan hangen.

Pas dan wel 'n beetje op met verkeersdrempels. :shock:
Probeer verder alles uit.
Beetje rommelen met versn.pook, tijdens rijden handrem er (even) op zetten, gas geven in z'n vrijloop, koppeling intrappen, sturen, enz.
Heb je toevallig een P.T.O./tussenbak?
Dan zou het namelijk ook nog kunnen dat de P.T.O. of tussenbak nog ingeschakeld staat. Dat maakt ook zo'n zingend geluid.
Niet dat dat mij ooit eens gebeurt is, natuurlijk. :oops: :oops:
Succes,
Peter.
woewoewoe en bedankt
Heren heren,
Bedankt voor het meedenken. Ik ga eerst alle suggesties maar proberen (ik hang mijn vriendin er gewoon onder...!
), daarna verdere hulp zoeken bij een bevriende monteur. Het is dus duidelijk geen veel voorkomend probleem bij de 508...
Ik blijf het alleen vreemd vinden dat het alleen voorkomt als ik gas geef in de versnelling. Dan zou het toch eigenlijk iets moeten zijn in de aandrijving?
Ik laat nog van me horen, in ieder geval bedankt!
Groeten Jeroen
Bedankt voor het meedenken. Ik ga eerst alle suggesties maar proberen (ik hang mijn vriendin er gewoon onder...!

Ik blijf het alleen vreemd vinden dat het alleen voorkomt als ik gas geef in de versnelling. Dan zou het toch eigenlijk iets moeten zijn in de aandrijving?
Ik laat nog van me horen, in ieder geval bedankt!
Groeten Jeroen
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
Re: woewoewoe ???
Heb je toevallig een P.T.O./tussenbak?
Dan zou het namelijk ook nog kunnen dat de P.T.O. of tussenbak nog ingeschakeld staat. Dat maakt ook zo'n zingend geluid.
¨
Bij een PTO?
Het is toch OF de motor drijft de achteras aan OF de motor drijft de as naar de brandweerpomp aan.
Ik heb een afsluitbare stalen kast om de PTO handle gebouwd. Nu zou je de motor kunnen starten, in de versnelling zetten maar je komt niet weg
Dan zou het namelijk ook nog kunnen dat de P.T.O. of tussenbak nog ingeschakeld staat. Dat maakt ook zo'n zingend geluid.
¨
Bij een PTO?
Het is toch OF de motor drijft de achteras aan OF de motor drijft de as naar de brandweerpomp aan.
Ik heb een afsluitbare stalen kast om de PTO handle gebouwd. Nu zou je de motor kunnen starten, in de versnelling zetten maar je komt niet weg
woewoewoe
Ik zou niet weten wat een PTO of tussenbak is. Is dat een soort tweede aandrijving naar een eventuele pomp? Ik heb in ieder geval geen brandweerwagen, dus ik weet het niet. Maar ik weet ook niet hoe een PTO of tussenbak eruit ziet...
Waar staat PTO eigenlijk voor?
Groeten Jeroen
Waar staat PTO eigenlijk voor?
Groeten Jeroen
- L1
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:36
- Locatie: Alblasserwaard
- Contacteer:
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
- Locatie: Noordwolde
Misschien ruimte op de motor en/of versnellingsbaksteunen, zodat als de motor moet trekken deze iets gaat verhangen en ergens tegenaan resoneert!
Of de uitlaat ergens tegenaan resoneert!
Auto op de rem houden en koppeling voorzichtig laten opkomen en kijken wat het motorblok doet en/of extra lawaai maakt!
Of de uitlaat ergens tegenaan resoneert!
Auto op de rem houden en koppeling voorzichtig laten opkomen en kijken wat het motorblok doet en/of extra lawaai maakt!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Mercedes L613D Bus Camper
onderzoek?
Helaas wordt dat een weekend-onderzoek, dus ik kan zondag ergens pas een mededeling doen over eventuele resultaten. Maar ik ga het zeker allemaal uitproberen (ik weet alleen nog steeds niet of mijn meisje er al onder wil hangen...).
Jullie horen het wel...
Groeten Jeroen
Jullie horen het wel...
Groeten Jeroen
- Peter
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 30 dec 2004, 17:51
- Locatie: groene hart
P.T.O. 2 standen
Beste Leen.
Dat jouw tussenbak 2 standen heeft zou kunnen.
Alleen, de mijne heeft er 3:
1- rijden zonder pompaandrijving.
2- rijden met pompaandrijving.
3- alleen pompaandrijving.
Dus als ik weer eens 'n keer aan het rommelen geweest ben, en per ongeluk tegen de pook gestoten heb, begint de hele hut te gonzen als ik ga rijden.
Stand 2 van de tussenbak was 'n extra optie om 'n lopend vuurtje te kunnen blussen. Dan konden ze met het vuurtje meerijden.
Peter.
P.S: Hoezo, off topic ??
Dat jouw tussenbak 2 standen heeft zou kunnen.
Alleen, de mijne heeft er 3:
1- rijden zonder pompaandrijving.
2- rijden met pompaandrijving.
3- alleen pompaandrijving.
Dus als ik weer eens 'n keer aan het rommelen geweest ben, en per ongeluk tegen de pook gestoten heb, begint de hele hut te gonzen als ik ga rijden.
Stand 2 van de tussenbak was 'n extra optie om 'n lopend vuurtje te kunnen blussen. Dan konden ze met het vuurtje meerijden.

Peter.
P.S: Hoezo, off topic ??
Re: P.T.O. 2 standen
geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 08 aug 2007, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten