Bandenspanning
- Roger 1100
- Contacteer:
Bandenspanning
Voor de afwisseling weer eens een vraagje over bandenspanning:
Bij aankoop van mijn bus (ledig gewicht 2880 Kg.) bevond zich gelukkig ook een origineel onderhoudsboekje. Op de allerlaatste pagina hiervan bevind zich een bandenspanningstabel. De vorige eigenaar (of de eigenaar daarvoor) heeft hier met potlood bepaalde spanningen en asdrukken op aangestreept. Bij banden staat aangestreept '6.50 R 16 C Radial'. Bij 'enkele montage' staat de asdruk 1800 Kg. aangestreept waaronder 4,5 bar. Ik heb aldus de banden van de voorwielen op 4,5 bar gepompt, waardoor de banden mooi rond zijn.
Bij de achterbanden echter. Hierbij staat onder dubbele montage (wat op dubbellucht, dubbele banden zal duiden) een asdruk van 2200 Kg. 2,5 bar aangestreept. Als ik de vier achterbanden echter op 2,5 bar pomp (of eerder leeglaat), dan zakt mijn busje door de knieen en lijkt op slappe sokken te staan. Nu lijkt het me sterk dat dit de bedoeling is. Ik heb de achterbanden dus maar voor de zekerheid op 4 bar gepompt. Kortom, kan ik de achterbanden ook op 4,5 bar zetten zonder (veiligheids)problemen zodat ook deze 'gebruikelijk(?)' rond ogen?
Maar toch, hoeveel bar is nu werkelijk de bedoeling en verantwoord in de zin dat ik de banden dusdanig op druk zet dat een klapband het gevolg kan zijn? Ergens anders in dit onderhoudsboekje staat onder de kop' bandenvulaansluiting', dat de maximum druk voor het oppompen van banden 10 bar bedraagt. Kun je deze ronde dingen werkelijk dusdanig volpompen zonder een knal te horen? Als dit zo is, dan maakt een halve bar meer of minder druk waarschijnlijk niet zo gek veel uit met het oog op de veiligheid, toch?
Groeten, Roger
Bij aankoop van mijn bus (ledig gewicht 2880 Kg.) bevond zich gelukkig ook een origineel onderhoudsboekje. Op de allerlaatste pagina hiervan bevind zich een bandenspanningstabel. De vorige eigenaar (of de eigenaar daarvoor) heeft hier met potlood bepaalde spanningen en asdrukken op aangestreept. Bij banden staat aangestreept '6.50 R 16 C Radial'. Bij 'enkele montage' staat de asdruk 1800 Kg. aangestreept waaronder 4,5 bar. Ik heb aldus de banden van de voorwielen op 4,5 bar gepompt, waardoor de banden mooi rond zijn.
Bij de achterbanden echter. Hierbij staat onder dubbele montage (wat op dubbellucht, dubbele banden zal duiden) een asdruk van 2200 Kg. 2,5 bar aangestreept. Als ik de vier achterbanden echter op 2,5 bar pomp (of eerder leeglaat), dan zakt mijn busje door de knieen en lijkt op slappe sokken te staan. Nu lijkt het me sterk dat dit de bedoeling is. Ik heb de achterbanden dus maar voor de zekerheid op 4 bar gepompt. Kortom, kan ik de achterbanden ook op 4,5 bar zetten zonder (veiligheids)problemen zodat ook deze 'gebruikelijk(?)' rond ogen?
Maar toch, hoeveel bar is nu werkelijk de bedoeling en verantwoord in de zin dat ik de banden dusdanig op druk zet dat een klapband het gevolg kan zijn? Ergens anders in dit onderhoudsboekje staat onder de kop' bandenvulaansluiting', dat de maximum druk voor het oppompen van banden 10 bar bedraagt. Kun je deze ronde dingen werkelijk dusdanig volpompen zonder een knal te horen? Als dit zo is, dan maakt een halve bar meer of minder druk waarschijnlijk niet zo gek veel uit met het oog op de veiligheid, toch?
Groeten, Roger
Carpe Noctem.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Bandenspanning
Hoi Roger,
Je zou moeten kijken naar de maximale asdrukken, dus niet naar het ledig gewicht.
Als voorbeeld: neem eens een maximum van 5 ton (je hebt per slot van rekening een 508, nietwaar), met de natte vinger verdeeld in ca. 2.1 t op de vooras en 3.3 t op de achteras.
De tabel (ook te raadplegen op de ledensite-werkgroepen-techniek-kaartenbak-Word) geeft dan bij een bandenmaat 6.50 R 16 C (dat heb je toch geverifieerd? Zo'n boekje is makkelijker te ruilen dan zes wielen...): 5.5 bar voor en 4.25 bar achter.
Dus je hebt het goed gezien: 2.5 bar hoort niet bij een Düsseldorfer!
Je zou moeten kijken naar de maximale asdrukken, dus niet naar het ledig gewicht.
Als voorbeeld: neem eens een maximum van 5 ton (je hebt per slot van rekening een 508, nietwaar), met de natte vinger verdeeld in ca. 2.1 t op de vooras en 3.3 t op de achteras.
De tabel (ook te raadplegen op de ledensite-werkgroepen-techniek-kaartenbak-Word) geeft dan bij een bandenmaat 6.50 R 16 C (dat heb je toch geverifieerd? Zo'n boekje is makkelijker te ruilen dan zes wielen...): 5.5 bar voor en 4.25 bar achter.
Dus je hebt het goed gezien: 2.5 bar hoort niet bij een Düsseldorfer!
- De Rooie Reus
Spannend
Ik geloof dat ik op elke band 4.75 heb staan.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Roger 1100
- Contacteer:
bandenmaat
De bandenmaat komt overeen met de vermelding in het boekje. Misschien dat inderdaad een druk van 4,75 bar per band een goede tussenweg is?
Groet, Roger
Groet, Roger
Carpe Noctem.
- Ernst
- Contacteer:
- Roger 1100
- Contacteer:
slijtage
Bij een te hoge bandenspanning staat het profiel 'bol', waardoor de binnenkant van het profiel meer slijt dan de buitenkant. Bij te lage bandenspanning staat het profiel 'hol' waardoor het profiel vooral aan de buitenkanten slijt. Voor een gelijkmatige slijtage dienen de banden op de juiste druk te zijn:

Groeten, Roger

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
- Ernst
- Contacteer:
Bandenspanning
Dat hol en bol klopt. Maar bol bereik je pas bij een véél hogere spanning.
Een ander deel van het verhaal is dat bij een te lage spanning de wangen verder ingedrukt worden en daardoor bij een lange reis door de inwendige wrijving erg heet worden.
Daarom blijf ik bij mijn advies: volg de tabel in het boekje, v.w.b. bandenmaat en aslast (bij oorspronkelijke maximumgewicht). Eventuele latere administratieve terugkeuring heeft immers geen gevolg voor de techniek.
Een ander deel van het verhaal is dat bij een te lage spanning de wangen verder ingedrukt worden en daardoor bij een lange reis door de inwendige wrijving erg heet worden.
Daarom blijf ik bij mijn advies: volg de tabel in het boekje, v.w.b. bandenmaat en aslast (bij oorspronkelijke maximumgewicht). Eventuele latere administratieve terugkeuring heeft immers geen gevolg voor de techniek.
Met vriendelijke groeten,
Ernst Sittig
Ernst Sittig
- Roger 1100
- Contacteer:
maximale asdruk
Tot nu toe heb ik alle zes de banden op een druk van 4,5 bar gezet. Volgens het onderhoudsboekje van mijn 508 bedraagt de bandenspanning bij enkele montage en een maximum asdruk van 2100 Kg. 5,0 bar. Bij de dubbele montage en een maximum asdruk (althans bij deze banden) van 4100 Kg. bedraagt de bandenspanning ook 5,0 bar. In principe zou ik alle banden dus op 5,0 bar kunnen zetten. Althans per as bekeken.
Roger
Roger
Carpe Noctem.
- Ernst
- Contacteer:
asdrukken
Kan geen kwaad (voor de banden), maar je rekensommetje klopt niet: TGG (Totaal Geladen Gewicht) = asdruk voor + asdruk achter. Met een natte vinger: 2 t (voor) + 3 t (achter) = 5 t.
Met vriendelijke groeten,
Ernst Sittig
Ernst Sittig
- Roger 1100
- Contacteer:
tgg
Ik ben uitgegaan van de maximum asdrukken die in het boekje vermeld staan. Samen opgeteld kom je inderdaad boven het 'totaal geladen gewicht' van een 508 uit, maar dat komt doordat deze handleiding zowel voor de 508, de 608 en de o309 geschreven is. En voor een 608 zit je dan op 6200 Kg. Maar aangezien de tandenborstels, potten pindakaas, etc. nooit een dergelijk gewicht zullen vormen, maakt het wat dat betreft weinig uit denk ik. Een 508 en een 608 zijn als camper eigenlijk hetzelfde, op een bladveer meer of minder na.
Carpe Noctem.
- Roger 1100
- Contacteer:
gelijke bandenspanning
Hoi Ben,
Ik heb zelf ondertussen, net als Martin, alle banden op 4,75 bar gezet. De banden zien er nu gewoon netjes vol uit. Ze hangen niet door en staan niet te sterk op spanning. Ze ogen en voelen zoals ze behoren. Dus ik zal gewoon die 4,75 bar per band aan blijven houden. Ik denk dat de gegevens uit de handleidingen toch echt gebaseerd zijn op het vervoeren van zware vrachten, waarbij er uiteraard veel meer druk op de achterwielen komt te liggen. Bij een camper zal het gewicht echter zo goed als gelijk verdeeld zijn over alle wielen. Een gelijke bandenspanning per band is denk ik wel de beste oplossing.
Groeten,
Roger
Ik heb zelf ondertussen, net als Martin, alle banden op 4,75 bar gezet. De banden zien er nu gewoon netjes vol uit. Ze hangen niet door en staan niet te sterk op spanning. Ze ogen en voelen zoals ze behoren. Dus ik zal gewoon die 4,75 bar per band aan blijven houden. Ik denk dat de gegevens uit de handleidingen toch echt gebaseerd zijn op het vervoeren van zware vrachten, waarbij er uiteraard veel meer druk op de achterwielen komt te liggen. Bij een camper zal het gewicht echter zo goed als gelijk verdeeld zijn over alle wielen. Een gelijke bandenspanning per band is denk ik wel de beste oplossing.
Groeten,
Roger
Carpe Noctem.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Dankjewel Ernst, ik begreep uit dit topic al dat het ergens te vinden moest zijn, maar ik zat verkeerd te zoeken.
Ik keek bij "documentatie".
Nu heb ik de tabel gevonden :~)
(als het goed is, is m'n bus vanavond klaar en als m'n gezondheid mee werkt ga ik dit weekend naar België rijden...)
Spannend!
Ik keek bij "documentatie".
Nu heb ik de tabel gevonden :~)
(als het goed is, is m'n bus vanavond klaar en als m'n gezondheid mee werkt ga ik dit weekend naar België rijden...)

- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
- KWF-704
hoi
in Belgie daar is het goed
Antwerpen is een mooie stad
er is op de linker oever van de schelde een kleine betaalbare kamping
"De molen"
Daar wacht de "onsgedrietjes" rustig tot wij tijd en zin hebben om er op uit te trekken.
Als we niet weg gaan is het ons buitenverbijfje waar onze zoon naar hartelust kan spelen
Groetjes Johan Manuela Jonathan
in Belgie daar is het goed
Antwerpen is een mooie stad
er is op de linker oever van de schelde een kleine betaalbare kamping
"De molen"
Daar wacht de "onsgedrietjes" rustig tot wij tijd en zin hebben om er op uit te trekken.
Als we niet weg gaan is het ons buitenverbijfje waar onze zoon naar hartelust kan spelen
Groetjes Johan Manuela Jonathan
- Bert Steenhuis
- Contacteer:
Re; banden spanning
Hallo allemaal,
Ik ga niet verder aan de discusie deelnmen, mijn 508 WB 4,10 mtr. banden maat 6.50 x16, weegt geladen bijna,(hoop ik) 5 ton, ik rijd ik 13 jaar met voor 4,5 bar en achter met 4 bar.
Groeten Bert Steenhuis.
Ik ga niet verder aan de discusie deelnmen, mijn 508 WB 4,10 mtr. banden maat 6.50 x16, weegt geladen bijna,(hoop ik) 5 ton, ik rijd ik 13 jaar met voor 4,5 bar en achter met 4 bar.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
- GerardM
- Contacteer:
PR getal
Vandaag bij de bandenboer nog iets nieuws geleerd: op de banden van mijn 508 staan veel getallen, en ook PR10. De monteur vertelde mij dat er een eenvoudige truuk is om de juiste spanning te bepalen: deel het PR getal door 2 en tel er 0,5 bar bij op. Aldus 5,5 bar erin en daarna gebalanceerd. Rijdt als een tierelier !
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard
- De Rooie Reus
Riding The Mountains
Hoi Gerard, wat een sensatie door het heuvelland te rijden met de 508. Ik doe het altijd graag vooral omdat ik in jouw streek het idee heb al in het buitenland te zijn. Bij jullie schijnt immers vaker de zon en is het eerder voorjaar dan bij ons.
Wat ik over die Ply Rating hoorde is dat jij nu de uiterste grens hanteert m.b.t. de bandenspanning. Als je een aantal uren gereden hebt, wordt de band nog warmer en kan de spanning hoger oplopen. Misschien moet je er een beetje uitlaten: de mijnen staan (sinds ik op Spanje rijd) op 4,75.
Groeten uit Udenhout van
Martin
n.b. hoe is de sfeer bij jullie?
Wat ik over die Ply Rating hoorde is dat jij nu de uiterste grens hanteert m.b.t. de bandenspanning. Als je een aantal uren gereden hebt, wordt de band nog warmer en kan de spanning hoger oplopen. Misschien moet je er een beetje uitlaten: de mijnen staan (sinds ik op Spanje rijd) op 4,75.
Groeten uit Udenhout van
Martin
n.b. hoe is de sfeer bij jullie?
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- GerardM
- Contacteer:
Dank
Tjsa, misschien had ik er wat lachebekjes omheen moeten zetten want ik vond het ook een zotte bewering en probeer de wetenschappelijke onderbouwing te vinden; die heb ik nog niet gevonden... en jullie zijn het dus met mij eens. Zoals Mark al schreef zitten er ook stickers op de bus die zeggen dat 4,75 de goede spanning is. Dat komt ook overeen met hetgeen in het boekje staat voor de banden die eronder liggen en de asdruk zoals bij RDW ooit gemeten. Ik ga straks even de druk met 0,75 verlagen dus; handig als je een eigen compressor hebt.
Groeten vanuit een zonnig Maastricht !
Gerard
PS Martin, alhoewel de spanning te hoog is, is de sfeer uitstekend !
Groeten vanuit een zonnig Maastricht !
Gerard
PS Martin, alhoewel de spanning te hoog is, is de sfeer uitstekend !
- GerardM
- Contacteer:
Gelijk
Ja Ben je hebt helemaal gelijk, maar toevallig is het nu wel zo dat de uitkomst van jouw aanbeveling met de tabel 4,75 is en dat staat ook op de sticker. Of is het geen toeval maar moet het gewoon zo zijn.
Groet en bedankt voor je bezorgdheid.
Gerard
Groet en bedankt voor je bezorgdheid.
Gerard
- GerardM
- Contacteer:
Slaap zacht
Ben, Martin,
slaap gerust; ik heb vanmiddag de spanning van de voorbanden met 1 bar verlaagd, tot 4.5 bar.
De voorbanden zijn 6.50R16XCA, de asdruk voor is 1300 kg (destijds bij weging RDW) en enkele montage. Voor 1900 kg schrijft de tabel 4,75 voor.
In diezelde tabel staat overigens dat je deze band ook wel tot 5.5 bar mag oppompen, maar bij een hogere asdruk.
Verder vandaag de 'bloembak' verwijdert en de deurscharnieren gesmeerd. Nu weten jullie alles.
Groet,
Gerard
slaap gerust; ik heb vanmiddag de spanning van de voorbanden met 1 bar verlaagd, tot 4.5 bar.
De voorbanden zijn 6.50R16XCA, de asdruk voor is 1300 kg (destijds bij weging RDW) en enkele montage. Voor 1900 kg schrijft de tabel 4,75 voor.
In diezelde tabel staat overigens dat je deze band ook wel tot 5.5 bar mag oppompen, maar bij een hogere asdruk.
Verder vandaag de 'bloembak' verwijdert en de deurscharnieren gesmeerd. Nu weten jullie alles.
Groet,
Gerard