startmotor
- Bommes
- Contacteer:
startmotor
Of het onder dit deel van het forum valt twijfel ik maar goed toch een vraag.
Onze startmotor deed weer ff vreemd. (vanochtend 1 keer en gisteren ook 1 keer)
Na het drukken op de startknop begon hij wel te draaien, en kwam hij ook een stukkie naar de starter krans maar net niet genoeg, dus zo een riiingggg geluidje.
Knop ff los, en weer proberen toen deed hij het wel.
Niet veel aan de hand zou je denken.. maar onze geschiedenis:
2 jaar terug op vakantie startmotor stuk, vervangen terplekke, 2 weken later op de zelfde vakantie weer stuk.
Bij terug komst in Nederland bleek de in Frankrijk aangeschafte gereviseerde startmotor slechts opnieuw zwart gespoten te zijn, en van binnen met plakband aan elkaar te zijn geplakt.. :twisted:
Startmotor weer vervangen voor een nederlands revisie exemplaar.
Contakt slot omzeilt door een extra relais te plaatsen tussen startmotor en contact slot.
Dus nu contact slot om voor te gloeien, en dan een startknop op het dashboard die via een relais de startmotor bekrachtigt.
Flinke tijd goed gegaan.. maar op de heen weg van onze huwelijkreis (notabene) weer raak..
Weer het zelfde weer kapot..
Terug naar huis, ander vakantie middel gepakt en startmotor een 2 weken later weer laten checken,
wederom kapot, en weer gereviseerd.
Tot nu toe geen probleem (een dikke 7000Km verder) maar nu dus dit weer..
Dus ik twijfel aan het geheel, en als ik mijn vrouw het laat uiten..:
Weg met dat ding ik vertrouw het voor geen gulden meer..!!!
Dan vat ik het nog netjes samen..
Wat en hoe heb ik dus nu weer..??
Word het tijd om deze camper vaarwel te zeggen of stellen we ons aan en is het gewoon zondag morgen gedrag van de startmotor.
Onze startmotor deed weer ff vreemd. (vanochtend 1 keer en gisteren ook 1 keer)
Na het drukken op de startknop begon hij wel te draaien, en kwam hij ook een stukkie naar de starter krans maar net niet genoeg, dus zo een riiingggg geluidje.
Knop ff los, en weer proberen toen deed hij het wel.
Niet veel aan de hand zou je denken.. maar onze geschiedenis:
2 jaar terug op vakantie startmotor stuk, vervangen terplekke, 2 weken later op de zelfde vakantie weer stuk.
Bij terug komst in Nederland bleek de in Frankrijk aangeschafte gereviseerde startmotor slechts opnieuw zwart gespoten te zijn, en van binnen met plakband aan elkaar te zijn geplakt.. :twisted:
Startmotor weer vervangen voor een nederlands revisie exemplaar.
Contakt slot omzeilt door een extra relais te plaatsen tussen startmotor en contact slot.
Dus nu contact slot om voor te gloeien, en dan een startknop op het dashboard die via een relais de startmotor bekrachtigt.
Flinke tijd goed gegaan.. maar op de heen weg van onze huwelijkreis (notabene) weer raak..
Weer het zelfde weer kapot..
Terug naar huis, ander vakantie middel gepakt en startmotor een 2 weken later weer laten checken,
wederom kapot, en weer gereviseerd.
Tot nu toe geen probleem (een dikke 7000Km verder) maar nu dus dit weer..
Dus ik twijfel aan het geheel, en als ik mijn vrouw het laat uiten..:
Weg met dat ding ik vertrouw het voor geen gulden meer..!!!
Dan vat ik het nog netjes samen..
Wat en hoe heb ik dus nu weer..??
Word het tijd om deze camper vaarwel te zeggen of stellen we ons aan en is het gewoon zondag morgen gedrag van de startmotor.
- Leo
- Site Admin
Voule vous un Citroen?
Soms zit het mee, soms zit het tegen..
Doch als moeders de vrouw begint te zeuren moet je gaan oppassen. 8)
Maarreuhh, waar halen die startknop + relais hun prik vandaan?
Want als dat over het contactslot gaat, ben je nog niet veel opgeschoten..
De massakabel van chassis naar motor heb je goed nagekeken neem ik aan?
Accupoolklemmen en hun bevestigingen goed?
Zit de massa vanaf de accu goed op het chassis?
Want geen grotere moordenaar voor een startmotor als te weinig prik.
Mvg, Leo.:D
Doch als moeders de vrouw begint te zeuren moet je gaan oppassen. 8)
Maarreuhh, waar halen die startknop + relais hun prik vandaan?
Want als dat over het contactslot gaat, ben je nog niet veel opgeschoten..

De massakabel van chassis naar motor heb je goed nagekeken neem ik aan?
Accupoolklemmen en hun bevestigingen goed?
Zit de massa vanaf de accu goed op het chassis?
Want geen grotere moordenaar voor een startmotor als te weinig prik.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Bommes
- Contacteer:
Re: startmotor
Die startknop en het relais halen hun spanning via het contact slot en daarna de start onderbreker.
(zo een ding met een pennetje dat je op contactjes moet houden op het dashbord).
Ik heb die knop en ralias geplaatst op deze manier om de spannings val /verlies van het contact slot uit te sluiten.
Ik gebruik dus niet meer de start stand van het contact slot, enkel de contact stand.
De spanning die daar dan door heen gaat is enkel een paar miliamperes om het relais te bekrachtigen.
De massa kabel is al los geweest gereinigd en op nieuw gemonteerd.
Het is dus niet dat stroom weg valt, de start motor komt wel in, draait ook rond, alleen net niet op de starter krans.
Je hoort hem die wel raken... rrriiiinnnggg.. (ja met marius.. maar daar kon de vrouw niet mee lachen).
Eigenlijk hebben we het gezeik met dit campertje wel gehad om eerlijk te zijn, maar om nou voor iets als dit dat ding de deur uit te doen (na een reparatie van 2000 euro een paar maanden geleden) vind ik wel erg zonde.
(zo een ding met een pennetje dat je op contactjes moet houden op het dashbord).
Ik heb die knop en ralias geplaatst op deze manier om de spannings val /verlies van het contact slot uit te sluiten.
Ik gebruik dus niet meer de start stand van het contact slot, enkel de contact stand.
De spanning die daar dan door heen gaat is enkel een paar miliamperes om het relais te bekrachtigen.
De massa kabel is al los geweest gereinigd en op nieuw gemonteerd.
Het is dus niet dat stroom weg valt, de start motor komt wel in, draait ook rond, alleen net niet op de starter krans.
Je hoort hem die wel raken... rrriiiinnnggg.. (ja met marius.. maar daar kon de vrouw niet mee lachen).
Eigenlijk hebben we het gezeik met dit campertje wel gehad om eerlijk te zijn, maar om nou voor iets als dit dat ding de deur uit te doen (na een reparatie van 2000 euro een paar maanden geleden) vind ik wel erg zonde.
- Leo
- Site Admin
Mist je vliegwiel niet een paar tandjes of zijn ze misschien beschadigd door al dat gekloot?
Hoort er misschien een hitteschild tussen uitlaat en startmotor? (tegen het wegsmelten van het interne vet)
Ik doe maar een paar losse flodders hoor, geen idee hoe zo'n Citroen in elkaar zit. 8)
Het gevoel van "er klaar mee zijn" en "hem niet vertrouwen" is hier zeer bekend Marius. (dat krijg je als je meestal ouwe zooi koopt.. :oops: )
Bij ons gaat het lijdend voorwerp dan linea recta de laan uit.
Jammer van het geld, maar dat is dan niet anders.
Hoort er misschien een hitteschild tussen uitlaat en startmotor? (tegen het wegsmelten van het interne vet)
Ik doe maar een paar losse flodders hoor, geen idee hoe zo'n Citroen in elkaar zit. 8)
Het gevoel van "er klaar mee zijn" en "hem niet vertrouwen" is hier zeer bekend Marius. (dat krijg je als je meestal ouwe zooi koopt.. :oops: )
Bij ons gaat het lijdend voorwerp dan linea recta de laan uit.
Jammer van het geld, maar dat is dan niet anders.
- Bommes
- Contacteer:
De starter krans zou ik eens moeten controleren, das een goeie.
De startmotor zit aan de voorzijde van de motor, tussen de motor en de uitlaat.
Voorheen zonder kap, en na het ding drie te hebben vervangen zit er nu een origineel hitte schild tussen.
Starter krans ga ik dus controleren, startmotor is er trouwens redelijk vlug onderuit (tja je krijgt er handigheid in he) dus misschien dat ik hem ff naar een revisie bedrijf breng ter controle.
De startmotor zit aan de voorzijde van de motor, tussen de motor en de uitlaat.
Voorheen zonder kap, en na het ding drie te hebben vervangen zit er nu een origineel hitte schild tussen.
Starter krans ga ik dus controleren, startmotor is er trouwens redelijk vlug onderuit (tja je krijgt er handigheid in he) dus misschien dat ik hem ff naar een revisie bedrijf breng ter controle.
- Bommes
- Contacteer:
Starter krans op het vliegwel niet gecontroleerd omdat:
Even hard op beredeneren.
Als er een paar tandjes (of 1) van het vliegwiel af zijn en de startmotor staat daar precies voor tijdens het starten krijg je dit RRIIIINNGGG geluid.
Als je meteen weer start en hij doet het dan wel goed kan het dus niet de starter krans zijn.
Het vliegwiel is immers niks verdraait dus dat ene ontbrekende tandje staat nog steeds voor de startmotor.
Toch maar ff de startmotor er onder uit sleutelen en aan een inspectie onderwerpen.
Alhoewel... :|
Startmotors zijn er van het type dat pas begint te draaien als het tandwiel op de positie in de starter krans staat, maar ook in het type dat door een wormwiel het tandwieletje richting de starter krans slingert.
ggrr..
Toch er maar onder uit dus dat ding.
Als er een paar tandjes (of 1) van het vliegwiel af zijn en de startmotor staat daar precies voor tijdens het starten krijg je dit RRIIIINNGGG geluid.
Als je meteen weer start en hij doet het dan wel goed kan het dus niet de starter krans zijn.
Het vliegwiel is immers niks verdraait dus dat ene ontbrekende tandje staat nog steeds voor de startmotor.
Toch maar ff de startmotor er onder uit sleutelen en aan een inspectie onderwerpen.
Alhoewel... :|
Startmotors zijn er van het type dat pas begint te draaien als het tandwiel op de positie in de starter krans staat, maar ook in het type dat door een wormwiel het tandwieletje richting de starter krans slingert.
ggrr..
- Leo
- Site Admin
[quote="Bommes"]Starter krans op het vliegwel niet gecontroleerd omdat:
In theorie klopt bovenstaande.
Maar dan die verdomde praktijk he?
Het kan ook nog een braam zijn.
Wijs besluit op de maandagavond.:)
Kijk dan ook meteen naar de slijtageplekken op je ronsel, want misschien zit er wel een verkeerde startmotor onder die niet ver genoeg in kan komen.
Óf 1 die juist te vér inslaat.
Lijkt misschien ver gezocht, maar 3 startmotoren naar de gallemiezen vraagt om gekke oplossingen..
Hoe heb je die nieuwe startmotoren toendertijd besteld?
Via het motornummer of via het startmotornummer?
In theorie klopt bovenstaande.
Maar dan die verdomde praktijk he?

Het kan ook nog een braam zijn.
Wijs besluit op de maandagavond.:)
Kijk dan ook meteen naar de slijtageplekken op je ronsel, want misschien zit er wel een verkeerde startmotor onder die niet ver genoeg in kan komen.
Óf 1 die juist te vér inslaat.
Lijkt misschien ver gezocht, maar 3 startmotoren naar de gallemiezen vraagt om gekke oplossingen..
Hoe heb je die nieuwe startmotoren toendertijd besteld?
Via het motornummer of via het startmotornummer?
- Bommes
- Contacteer:
de eerste in frankrijk was op chassis nummer klaar gelegd, en bleek niet de juiste te zijn.
Na lang zoeken vonden ze in het magazijn toch nog eentje die het ook zou kunnen zijn bij dat type motor.
en ja hoor die paste..
Bleek overigens inderdaad slechts opnieuw zwart gespoten te zijn en daarmee heb ik de complete revisie van het ding wel beschreven.. :shock: :?
Die heb ik er in Nederland afgehaald en ingeleverd bij een bosch revisie bedrijf.
Daar kreeg ik te horen dat het ding niet meer waard was dan de oud ijzer prijs.
Aan de hand van de ingeleverde startmotor hebben hun een gereviseerde geleverd.
Nadat ook die weer kapot ging (wat er aan kapot was uiteindelijk weet ik nu nog niet) hebben ze die nogmaals gemaakt.
Die zit er nu nog onder.
Het hele hok is bij een bedrijf in België geweest voor het vervangen van de koppeling en uiteindelijk ook een nieuwe nokkenas :shock: :|
Ik heb daar niemand iets horen zeggen over de startmotor of dat het niet het juiste type zou zijn..
Maarja als ik daar ff over nadenk, ik denk dat careltje cola nog niet in de gaten zou hebben als er een andere vrouw naast hem in bed zou liggen.. :| :twisted:
Goed als ik vanavond tijd heb, gaat het ding er onderuit.
U hoort nog meer.. :arrow:
Na lang zoeken vonden ze in het magazijn toch nog eentje die het ook zou kunnen zijn bij dat type motor.
en ja hoor die paste..
Bleek overigens inderdaad slechts opnieuw zwart gespoten te zijn en daarmee heb ik de complete revisie van het ding wel beschreven.. :shock: :?
Die heb ik er in Nederland afgehaald en ingeleverd bij een bosch revisie bedrijf.
Daar kreeg ik te horen dat het ding niet meer waard was dan de oud ijzer prijs.
Aan de hand van de ingeleverde startmotor hebben hun een gereviseerde geleverd.
Nadat ook die weer kapot ging (wat er aan kapot was uiteindelijk weet ik nu nog niet) hebben ze die nogmaals gemaakt.
Die zit er nu nog onder.
Het hele hok is bij een bedrijf in België geweest voor het vervangen van de koppeling en uiteindelijk ook een nieuwe nokkenas :shock: :|
Ik heb daar niemand iets horen zeggen over de startmotor of dat het niet het juiste type zou zijn..
Maarja als ik daar ff over nadenk, ik denk dat careltje cola nog niet in de gaten zou hebben als er een andere vrouw naast hem in bed zou liggen.. :| :twisted:
Goed als ik vanavond tijd heb, gaat het ding er onderuit.
U hoort nog meer.. :arrow:
- Bommes
- Contacteer:
Hij is er onder uit, en het zand en de zooi zijn weer uit mijn ogen, dit is dus ook een klusje om een veiligheids brilletje op te zetten..
Net nog ff gestart (ja voordat de startmotor er onder uit was) eerste keer okay.
torretje uit, meteen weer proberen, en ja hoor TRRRIIINNNGGGG geen sjoege.
Knop los, weer starten en ja hoor alles weer okay en hij slaat weer aan.
weer uit nogmaals starten en ja hoor trriinngg.. weer geen sjoege.
Ding er onderuit en zo op het eerste oog is er niks mis mee.
Het is het type dat door de draaiende kracht het tandwiel naar buiten slingert richting de starterkrans.
Het kan dus wel eens zijn dat dat niet helemaal jofel meer werkt.
Overigens voorgaande keren was er niemand thuis in het starter huisje, dus geen klik, geen trrinng helemaal stil nada noppes.
Dit is dus weer wat anders, alhoewel het wel weer de startmotor is..

Net nog ff gestart (ja voordat de startmotor er onder uit was) eerste keer okay.
torretje uit, meteen weer proberen, en ja hoor TRRRIIINNNGGGG geen sjoege.
Knop los, weer starten en ja hoor alles weer okay en hij slaat weer aan.
weer uit nogmaals starten en ja hoor trriinngg.. weer geen sjoege.
Ding er onderuit en zo op het eerste oog is er niks mis mee.
Het is het type dat door de draaiende kracht het tandwiel naar buiten slingert richting de starterkrans.
Het kan dus wel eens zijn dat dat niet helemaal jofel meer werkt.
Overigens voorgaande keren was er niemand thuis in het starter huisje, dus geen klik, geen trrinng helemaal stil nada noppes.
Dit is dus weer wat anders, alhoewel het wel weer de startmotor is..

- Leo
- Site Admin
Ff die startmotor + relais uit elkaar en alle bewegende delen insmeren met kopervet (= hittebestendig).
Want dit lijkt gewoon op een droge startmotor.
Dan schuift hij te traag uit en draait bij aankomst van de starterkrans al zó snel dat hij niet meer in de tanden kan pakken.
Met een beetje geluk is die startmotor-ellende gewoon een gevalletje Murphy..
Maar controleer voor de zekerheid tóch maar ff wat we hiervoor besproken hebben.
Lekker zand happen is niet smerig.. :twisted:
Want dit lijkt gewoon op een droge startmotor.
Dan schuift hij te traag uit en draait bij aankomst van de starterkrans al zó snel dat hij niet meer in de tanden kan pakken.
Met een beetje geluk is die startmotor-ellende gewoon een gevalletje Murphy..

Maar controleer voor de zekerheid tóch maar ff wat we hiervoor besproken hebben.
Lekker zand happen is niet smerig.. :twisted:
-
om ook nog een duit in het zakje te doen , die Citroens en dan praat ik over de C35 waren en zijn echte mistery auto's , net als Leo al suggereerde kan net zo goed de verkeerde startmotor er op zitten die wel werkt maar nooit lang.
Fransen en electriciteit is evidement malaise , ik heb ooit drie starters ingebouwd om steeds de verkeerde te hebben
(er was zelfs een verkeerdom draaiend exemplaar bij van een links draaiende master bus) dus alle gegeven feiten nog eens goed checken. :mrgreen:
Fransen en electriciteit is evidement malaise , ik heb ooit drie starters ingebouwd om steeds de verkeerde te hebben
(er was zelfs een verkeerdom draaiend exemplaar bij van een links draaiende master bus) dus alle gegeven feiten nog eens goed checken. :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Bommes
- Contacteer:
Morgen vroeg gooi ik hem ff af bij het bosch service punt, ik hoop dat er iets mis mee anders wordt ik echt goed ziek onderhand.
Laat ze meteen ook eens goed uit zoeken of deze startmotor wel bij de U25 motor hoort.
Laat ze meteen ook eens goed uit zoeken of deze startmotor wel bij de U25 motor hoort.
- Bommes
- Contacteer:
3 berichten achter elkaar van de zelfde persoon... :oops:
Startmotor vanochtend naar AEP gebracht, een bosch service punt in eindhoven.
Probleem uit gelegd en in eerste instantie wees de man me op de olie + vuil resten op de startmotor.
Oftewel een lekkende krukas of prise as keering die olie lekt op de start motor.
Gratis smering zou je denken, maar in combinatie met het stof van de koppeling en de vuiligheid van straat niet echt bevorderlijk voor de soepele werking van de startmotor.
Hij zou hem toch even controleren voor me.
Smiddags weer op kunnen halen.
En een probleem gevonden.
Het start relais trekt een gafel omhoog.
Die gafel neemt het tandwieltje van de startmotor mee.
Op de uiterste stand sluit het relais de start contacten en gaat de startmotor pas draaien.
Het relais haalde de uiterste stand wel, maar de gafel kwam niet volledig mee.
Die gafel is af te stellen, en de borg moer is slechts van kunstof en die was los getrilt.
Oftewel het relais sloot wel volledig waardoor de startmotor ging draaien, maar de gafel kwam door de onmstane speling niet volledig in zijn eindstand en dus het tandwiel niet op de juiste plek.
De kunstof borg moer is nu vast gezet met loctite en er is een extra conta moer (een stalen) acfhter gedraait.
Gelukkig dus een duidelijke oorzaak, wel kwalijk dat er weer iets is mis was met die startmotor.
Overigens is vorig jaar deze startmotor door hun geleverd, en na een half jaar is het start relais vervangen.
Daarbij moet die buwuste moer los, dus ik vermoed dat er toen iets niet helemaal goed is vast gezet of niet helemaal over nagedacht dat een kunstof moer niet afdoende is.
Evengoed hebben ze het nu netjes zonder kosten opgelost (dat relais was overigens ook kostenloos vervangen toen).
Daardoor verdient dit bedrijf toch wel een pluim voor de goede service en betrokkenheid.
Straks ff het ding weer terug monteren en dan mijn tasje inpakken.
Moet morgen naar Drachten, en vrijdag en zaterdag naar Beilen, waar ik dus ook in een hotel blijf,
lang leve werk..het kost alleen zo verekkes veel vrije tijd :|
Startmotor vanochtend naar AEP gebracht, een bosch service punt in eindhoven.
Probleem uit gelegd en in eerste instantie wees de man me op de olie + vuil resten op de startmotor.
Oftewel een lekkende krukas of prise as keering die olie lekt op de start motor.
Gratis smering zou je denken, maar in combinatie met het stof van de koppeling en de vuiligheid van straat niet echt bevorderlijk voor de soepele werking van de startmotor.
Hij zou hem toch even controleren voor me.
Smiddags weer op kunnen halen.
En een probleem gevonden.
Het start relais trekt een gafel omhoog.
Die gafel neemt het tandwieltje van de startmotor mee.
Op de uiterste stand sluit het relais de start contacten en gaat de startmotor pas draaien.
Het relais haalde de uiterste stand wel, maar de gafel kwam niet volledig mee.
Die gafel is af te stellen, en de borg moer is slechts van kunstof en die was los getrilt.
Oftewel het relais sloot wel volledig waardoor de startmotor ging draaien, maar de gafel kwam door de onmstane speling niet volledig in zijn eindstand en dus het tandwiel niet op de juiste plek.
De kunstof borg moer is nu vast gezet met loctite en er is een extra conta moer (een stalen) acfhter gedraait.
Gelukkig dus een duidelijke oorzaak, wel kwalijk dat er weer iets is mis was met die startmotor.
Overigens is vorig jaar deze startmotor door hun geleverd, en na een half jaar is het start relais vervangen.
Daarbij moet die buwuste moer los, dus ik vermoed dat er toen iets niet helemaal goed is vast gezet of niet helemaal over nagedacht dat een kunstof moer niet afdoende is.
Evengoed hebben ze het nu netjes zonder kosten opgelost (dat relais was overigens ook kostenloos vervangen toen).
Daardoor verdient dit bedrijf toch wel een pluim voor de goede service en betrokkenheid.
Straks ff het ding weer terug monteren en dan mijn tasje inpakken.
Moet morgen naar Drachten, en vrijdag en zaterdag naar Beilen, waar ik dus ook in een hotel blijf,
lang leve werk..het kost alleen zo verekkes veel vrije tijd :|
- Leo
- Site Admin
Gevalletje Murphy dus. :mrgreen:
Alleen jammer dat je nu weet dat je een lekke keerring hebt..
Alleen jammer dat je nu weet dat je een lekke keerring hebt..

- Bommes
- Contacteer:
ja zeker omdat de bak er onderuit is geweest voor het vervangen van de koppeling.
Vervolgens is een week later de gehele motor er uit geweest voor een nieuwe nokkenas.
Die gast had dus wel ff mogen melden dat de keeringen vervangen moesten worden.
Dat is dan een werkje van niks als het toch los ligt.
Slechte ervaring dus met die garage, kareltje cola en herentals, Belgie (ja die van het camperforum).
Vervolgens is een week later de gehele motor er uit geweest voor een nieuwe nokkenas.
Die gast had dus wel ff mogen melden dat de keeringen vervangen moesten worden.
Dat is dan een werkje van niks als het toch los ligt.
Slechte ervaring dus met die garage, kareltje cola en herentals, Belgie (ja die van het camperforum).
- Leo
- Site Admin
Another garagebedrijf bites the dust..
Zoals DVIII elders al schreef: Er zijn bijna geen vakkundige mensen meer.. :(
Mvg van een dinosaurus.:D
Zoals DVIII elders al schreef: Er zijn bijna geen vakkundige mensen meer.. :(
Mvg van een dinosaurus.:D
- zamorasf
Dat is wat ik ook denk gezien het aantal problemen met de startmotoren
Pak de startmotor in met een hittewerend matriaal of creeer een hitteschild tussen het uitlaatspruitstuk en de startmotor.
ik ben er bijna zeker van na alles wat ik heb gelezen dat dat het euvel is de startmotor word gewoon te warm.
Heb dit probleem al zo vaak gezien bij personenauto's nu heb ik zelf ook een kapotte startmotor en na grondig zoekwerk ben ik er zeker van, de startmotor zit te dicht bij de downpijp van de uitlaat en te dicht bij het spruitstuk.
Pak de startmotor in met een hittewerend matriaal of creeer een hitteschild tussen het uitlaatspruitstuk en de startmotor.
ik ben er bijna zeker van na alles wat ik heb gelezen dat dat het euvel is de startmotor word gewoon te warm.
Heb dit probleem al zo vaak gezien bij personenauto's nu heb ik zelf ook een kapotte startmotor en na grondig zoekwerk ben ik er zeker van, de startmotor zit te dicht bij de downpijp van de uitlaat en te dicht bij het spruitstuk.
Leo schreef:Hoort er misschien een hitteschild tussen uitlaat en startmotor? (tegen het wegsmelten van het interne vet)