onderhoud / vervangen remvloeistof

Plaats reactie
edgar

onderhoud / vervangen remvloeistof

Bericht door edgar »

Wie kan mij iets vertellen over wanneer en hoe remvloeistof vervangen dient te worden (mercedes 608)?

Ik weet dat het vocht aantrekt en dat daarom ongeveer elke drie jaar de remvloeistof vervangen dient te worden. Is het merkbaar aan het remgedrag of is er iets aan de remvloeistof te zien dat het minder van kwaliteit is??

Groet,
edgar
Anton

Re: onderhoud / vervangen remvleoistof

Bericht door Anton »

Hoi Edgar,

Inderdaad kun je wat merken aan het remgedrag.
Remvloeistof trekt water aan, dat dus gaat koken als je remmen warm worden bij een afdaling in de bergen bv.
Het vervangen is vrij simpel net als ontluchten begin je bij de verst gelegen remcylinder tot er schone vloistof uit komt en dan de volgende.
Er zijn ook apparaatjes voor die op de druk van het reservewiel werken.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
karogegro

Bericht door karogegro »

Zo'n apparaatje zoals Anton beschrijft heb ik ook. Bij brezan voor een paar tientjes. Het bestaat uit een voorraad fles die met een slang naar het reserve wiel gaat, en een tweede slang die je met bijgeleverde dop op het remolie reservoir schroeft. Druk van de reserve band erop, ontluchtings nippel opendraaien waar je een bijgeleverd stukje slang op hebt zitten, die je in een bijv lege rode bieten pot hangt en je kunt perfect zien wanneer de schone olie eruit komt. Wel in de gaten houden dat je voorraad fles voldoende vol is, anders blaas je lucht in het systeem.
Na de remperikellen mbt de apk dit jaar vindt ik het voor die paar eurie's een prima investering, alleen had ik aan de reserve band niet genoeg, want het leek wel appelstroop wat uit die nippels (niples) kwam. Heel veel remolie (2,5L) om de boel door te spoelen voordat er eindelijk eens heldere olie uit kwam en twee banden met lucht.
Op deze manier is remolie vervangen een eenvoudig klusje.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Houd er wel rekening mee dat die setjes in het algemeen zijn gemaakt voor een personenauto, d.w.z. voor een bandendruk van 2 à 2.5 bar. Als je er 5 of 6 bar van je bus op zet, heb je kans dat het systeem leeg is voor je er erg in hebt...
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro

Bericht door karogegro »

Yep, klopt helemaal.
Dat was ik (excuse moi) vergeten te vermelden. Dus voorzichtig an de nippeltjes open draaien. ( ik moet verdorie elke keer als ik nippel schrijf of zeg aan wat anders denken :oops:)
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Anton

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

We zijn in Nedreland dus geen probleem met Jannet Jackson............

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
edgar

Bericht door edgar »

Setje aangeschaft, twee liter remolie erbij en vier nippels, niples, ... in de handen gehad :lol:
oude vloeistof eruit, nu schone erin. Had aan een ruime halve liter genoeg.

Dank voor de tips, klusje is weer geklaard.

Groet,

Edgar
Plaats reactie