Remlichten aansluiten op Retarder.
- balou
Remlichten aansluiten op Retarder.
Hallo,
Is het mogelijk om de remlichten aan te sluiten op de Retarder.
Dit is beter voor het achterop komend verkeer om te zien dat er geremd wordt.
Balou.
Balou.
-
Re: Remlichten aansluiten op Retarder.
Ik zou het niet weten maar dat is geen gek idee!balou schreef:Hallo,
Balou.
Hoe word de retarder bediend? Electrisch?
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Als je de plus voor de remlichten ergens van de retarder kunt aftakken, aannemende dat het een elektrisch geactiveerde retarder is, moet je een diode (8A/40V is altijd genoeg, ook met een aanhanger) in de richting van de remlichten opnemen, om te voorkomen dat de retarder aanspreekt op elk moment dat je de voetrem aanraakt (al was het maar om de cruise control uit te schakelen)...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
-
hmmmm, op een beetje retarder (kloft, voith etc ) zit een extra ralais voor de remlichten, gewoon effe zoeken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- balou
Het is een Retarder van Kloft, geen extra relais kunnen ontdekken.
Balou.
Balou.
-
dat nou vreemd , kloft heeft juist een extra relais of een extra stel aansluitingen op de eerste relais om de remlichten mee te laten werken , je kunt natuurlijk in de voeding van de satelliet ( dat is het bedieningshandle) een relais in "breek" meenemen zodat als je voeding gebruikt "maak" wordt gemaakt voor je remlicht , parallel met je remlichtschakleaarschakelaar. D.
- balou
Extra draad gevonden, + als de retarder wordt ingeschakeld.
Ik dacht dat is makkelijk, relais aansluiten op deze draad en parallel aan de remlichtschakelaar de relais schakelaar.
Dit zou moeten werken.
Maar bij lopende motor, anders komt de retarder niet in, als ik de retarder inschakel gebinnen het nieuwe relais en een ander te klapperen(aan / uit).
De retarder is zo geschakeld dat indien ik de rem bekrachtigt de retarder wordt uitgeschakeld.
Ik vermoed dat dit daar iets mee te maken heeft.
Schakeling weer los gehaald.
Balou
Ik dacht dat is makkelijk, relais aansluiten op deze draad en parallel aan de remlichtschakelaar de relais schakelaar.
Dit zou moeten werken.
Maar bij lopende motor, anders komt de retarder niet in, als ik de retarder inschakel gebinnen het nieuwe relais en een ander te klapperen(aan / uit).
De retarder is zo geschakeld dat indien ik de rem bekrachtigt de retarder wordt uitgeschakeld.
Ik vermoed dat dit daar iets mee te maken heeft.
Schakeling weer los gehaald.
Balou
-
het een schijnt dus het ander te beinvloeden. klapperende relais duidt op een voorwaarde fout , dus er wordt met het inschakelen van het ene , datzelfde uitgeschakeld, daar zit tijdsverschil tussen en voila een oscilator.
maar waarom schakeld de ret. uit als je gaat remmen , die extra remkracht doe je toch juist erbij om mooi te doseren.
normaal is alle actie van de ret. met de hand te bedienen , ik bedoel je zet hem zelf aan en uit ! .
als je hem vergeet op nul te zetten is je accu op den duur leeg , maar daar zit een verklikkerlampje op.
maar waarom schakeld de ret. uit als je gaat remmen , die extra remkracht doe je toch juist erbij om mooi te doseren.
normaal is alle actie van de ret. met de hand te bedienen , ik bedoel je zet hem zelf aan en uit ! .
als je hem vergeet op nul te zetten is je accu op den duur leeg , maar daar zit een verklikkerlampje op.
- balou
Misschien heeft het ook te maken dat ik een Allison automaat er onder heb zitten.
Balou.
Balou.
-
Even een domme vraag, Maar wat is een retarder

- balou
Retarder is een elektrische rem.
Het voordeel is dat er geen mechanische koppeling is met de motor, geen slijtage van onderdelen.
Bij mij zit de retarder om de aandrijfas, werkt als een motor, als er spanning op gezet wordt remt deze de aandrijfas af.
Kan deze schakelen in 4 trappen.
Gebruik de retarder heel veel in plaats van de normale rem.(minder slijtage van de remmen)
Balou.
Het voordeel is dat er geen mechanische koppeling is met de motor, geen slijtage van onderdelen.
Bij mij zit de retarder om de aandrijfas, werkt als een motor, als er spanning op gezet wordt remt deze de aandrijfas af.
Kan deze schakelen in 4 trappen.
Gebruik de retarder heel veel in plaats van de normale rem.(minder slijtage van de remmen)
Balou.
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Ik laat volgende week bij Kloft een retarder inbouwen. Ook in combinatie met een Allison bak.
Volgens de gegevens die ik heb heeft de retarder (type P5, 10-15 ton) een aansluiting voor de ABS en voor de cruise control. Als die cruise control geen impuls is, moet het mogelijk zijn daarvan je remlichten af te halen, direct of geïnverteerd.
Volgens de gegevens die ik heb heeft de retarder (type P5, 10-15 ton) een aansluiting voor de ABS en voor de cruise control. Als die cruise control geen impuls is, moet het mogelijk zijn daarvan je remlichten af te halen, direct of geïnverteerd.
Groeten,
Ernst / Admin
Ernst / Admin