dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: dynamo 28 Volt / HH. gedeelte 12 Volt ??? Hoe te doen ??

Bericht door Admin »

Hoi Gerard,

Omdat ik verder niets weet van dat relais, kan ik je moeilijk adviseren op dat punt. Ik vertel liever niets dan dat ik je op het verkeerde been zet. Staat er niet een schema'tje op het blokje? Zo ja, kun je dat op de scanner leggen of er een ontcijferbare foto van maken? Anders moet je misschien wachten tot Anton terug is van z'n vakantiereis :cry:
Groeten,

Ernst / Admin

If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.

No man can deny, die Gedanken sind frei!
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hoi Ernst,

ik kan alleen proberen te omschrijven hoe het schema eruit ziet, foto lijkt nergens op, scannen lukt me niet.

boven links staat nr:3 vanaf daar loopt een lijntje naar rechts die in het midden schuin omhoog loopt. ietsje onder het uiteinde van dat schuine lijntje loopt een ander lijntje naar rechts met daarnaast het nr: 5

een stukje naar beneden vanaf links gezien staat het nr: 1 dan loopt er een lijntje naar een blokje toe met daarin een schuin lijntje als symbool, vanaf dat blokje loopt een lijntje naar rechts met het nr: 2.

hoop dat het een beetje begrijpelijk is omschreven.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Zoiets maar dan met andere cijfers vermoed ik?

Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Leo bedankt voor het fotootje,
klopt helemaal, alleen volgens mij heeft deze 5 aansluitingen en die ik heb heeft er 4.

Ik begrijp niet hoe ik dat controlelampje moet aansluiten :oops:
Moet ik deze op de draad tussen het contact en het relais ansluiten ? zoja, hoe werkt het dan ?
Als ik het contact aanzet heb ik direct een + stroom op de draad, die komt op het lampje en een massa draad van het lampje naar chassis, dan brandt het lampje tot zover kan ik het volgen, echter waarom zou het lampje uitgaan als ik start ?
er blijft dan toch gewoon plus op staan?

Mijn plan was om zo dadelijk het spul aan te gaan sluiten, maar begin nu behoorlijk te twijfelen :cry:
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gerard,

Als je Leo's schema een kwart slag linksom draait, is het dan gelijk aan jouw relais (behalve die tweede 87 dan, natuurlijk)?
Ik zal later prioberen de hele draad nog eens te lezen en een duidelijke schets te maken.
Probleem is dat de camper waarin Internet is, momenteel niet dichtbij het huis staat.
Groeten,

Ernst / Admin

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Correct Ernst, ondanks de goede bedoeling werd het mij helemaal onduidelijk wat ik moet doen.
Ben momenteel bezig met aansluiting toch echter alleen wat ik zeker weet dat goed is. Heb momenteel een heeeele dikke kabel van de dynamo naar de HH accu gebracht en ben de D+ kabel nu naar binnen aan het brengen om op het relais aan te sluiten, daarna een kabel waar contineu + op staat (in principe rechtstreeks van de accu) naar de relais en dan kijk ik weer even verder. Zit nog steeds met het probleem waar en hoe ik het controlelampje moet aansluiten, wat een ellende als je er niets van af weet :evil:

alvast bedankt en we gaan vol goede moed verder,
Gerard
BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo beste mensen,

even een tussenstand van de werkzaamheden.
ik heb alles aangesloten zoals ik denk dat het hoort te zitten :mrgreen:
daarna de voltmeter op de HH accu, 13,10 volt, daarna gestart ........ 13,10 volt :cry: :cry: :cry:
alles 2500 keer ongeveer nagekeken en peinsen, D+ checken geen ... stroom :shock: :shock:
extra massa kabel aan de dynamo gezet en het chassis, stroom op D+
weer HH accu meten, 13,10 volt ... gestart en .................14,20 volt.
Als ik het goed begrijpt wordt de accu dus nu wel geladen :lol: :lol: :lol:

echter het controlelampje heb ik nog niet aangesloten, weet niet hoe ik dat moet doen, dus dat doe ik alsnog zodra ik dat weet.

Tot zover wil ik allen hier hartelijk danken voor de moeite die jullie hebben genomen om het met heel veel geduld :wink:
het mij duidelijk te maken, enne ik weet eindelijk waar een relais voor dient :oops:

Jongens bedankt en hoop snel te vernemen hoe ik dat controlelampje moet aansluiten.
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kennelijk laadt de nieuwe dynamo goed. Gefeliciteerd!

Maar... zit het relais er nu tussen? Zo niet, dan weet ik niet wat er gebeurt als de motor stilstaat. Ook even meten kan geen kwaad. V.w,.b. dat lampje meld ik me binnenkort. Moet even de hele thread doorlezen. Er staat een boel ruis tussen!
Groeten,

Ernst / Admin

Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Gerard, ben ik weer (op het parkeerterrein).

Je bent er volgens mij bijna! Nog even over het aansluiten van de dynamo:

Ten eerste: ik neem aan dat het een wisselspanningdynamo (alternator) betreft.

Zit de spanningsregelaar ìn de dynamo of hoort er een apart kastje bij?

Bij een ingebouwde spanningsregelaar zijn (in het algemeen) de volgende aansluitingen te vinden:
B+ ... kan blijvend aan de plus van je hh-accu worden aangesloten (dikke draad)
B- ... met een stevige aardstrip aan het chassis (maar dat hat je al voor elkaar, heb ik gelezen)
D+ ... via een schakelaar (normaal het contactslot; in jouw geval de normaal open contacten van het relais) en via een gloeilampje naar de plus hh-accu.

Als je contact maakt, loopt er een stroompje via het lampje en de dynamo van plus naar massa. Zodra de dynamo gaat laden, wordt D+ óók +12 en gaat het lampje uit (tussen plus accu en plus dynamo-veldaansluiting staat dan geen potentiaalverschil meer, dus het lampje kàn ook niet branden).

De spoel van het relais sluit je aan tussen een punt dat plus krijgt zodra je de sleutel omdraait, en massa. Als je met de universeelmeter (of een lampje of een testzoemertje) meet tussen je zekeringen en massa, vind je al heel snel zo'n punt.

Als je in de toekomst dan je contact aanzet, gaan er twee laadstroomcontrolelampjes branden. En als je bij draaiende motor je hh-accu meet, moet-ie tussen de 13 en 14.4 V uitkomen. Maar die meting had je zelf al verzonnen!

Bij een externe regelaar verandert er niet zo veel. Je moet dan de aansluitingen B+ op de regelaar zoeken en die aan de accu leggen. Ook D+ (soms DF of EXC genaamd) zit op de regelaar. Aansluiting precies hetzelfde als hierboven geschetst. Als je er niet uitkomt, moet je even goed kijken wat er bij alle aansluitingen staat en dat even op het forum zetten.

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Ernst,

inderdaad zit de regelaar in de dynamo ingebouwd. Echter zonder controlelampje vind ik het maar niks, vraag me iedere keer af of het spul werkt. waarschijnlijk heel erg stom maar juist dat lampje begrijp ik niet, een lampje heeft een plus en een min draad, kan jij mij vertellen op welke draad ik de + van dat lampje moet aansluiten?
1. op de constante + vanaf de accu naar relais
2. op de + vanaf contact naar relais
3. op de D+ vanaf dynamo naar relais

en waar moet ik de min aansluiten van het lampje?

alvast bedankt,
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Gerard,

Het laadcontrolelampje is een apart geval, die heeft 2 plusdraden, tenminste als de dynamo het goed doet, want dan is het lampje uit doordat aan beide kanten 12 volt + staat.
Als dynamo niet loopt én contact staat aan dan staat aan de ene kantde + van het contact ( 15) en aan de andere kant krijgt het lampje een massa via de wikkelingen van de dynamo, die omdat ze stil staan geen spanning opwekken. De aansluiting op de dynamo speciaal voor dat lampje heet D+ of (61) en vaak ook zo aangegeven op schema of dynamo.

Frank
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Gerard,

Frank heeft het met andere woorden ook nog eens gezegd: Als je contact maakt, loopt er een stroompje via het lampje en de dynamo van plus naar massa. Zodra de dynamo gaat laden, wordt D+ óók +12 en gaat het lampje uit (tussen plus accu en plus dynamo-veldaansluiting staat dan geen potentiaalverschil meer, dus het lampje kàn ook niet branden).

Dus de ene kant van het laadstroomcontrolelampje (het heeft als het goed is geen plus en min, mag ook geen LED zijn) komt aan de plus die via het relais aan gaat als je contact maakt, de andere kant aan de D+ van de dynamo.
Groeten,

Ernst / Admin

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Frank en Ernst, sorry voor m'n late reactie, is een beetje heel erg druk hier. Dat laadstroomlampje is dat geen gewoon lampje dan ? omdat het geen plus en min heeft ? Op dit moment controleer ik steeds met de multimeter (kan eerlijk gezegd nog steeds niet geloven dat ik iets van elektriek in elkaar heb gepruts en dat het nog werkt ook :mrgreen: )
Maar wil wel dat het uiteindelijk is zoals het hoort.
Even een vraagje: als ik de motor start en de voltmeter op de accupolen zet heb ik circa 12,8 volt en dan langzaam neemt dat toe tot circa 14 volt, scheelt wel eens een tiende volt of zo met ene keer en de andere keer. Heb 2 HH accu van elk 230Amp, is dat normaal dat ie niet direct op 14 Volt laadt maar daar effe tijd voor neemt ?
paulv

Bericht door paulv »

Kijk Gerard als je het in plus en mintermen wilt weten zal ik het zo proberen uit te leggen;

Als de moter uit is en het contact aan is, zit één kant van het :idea: (zeg maar de +) aan de + van de accu en de andere kant van het :idea: (zeg maar de -) aan het D+ contact (gewoon een naam van het contactje, had netzogoed A genoemd kunnen worden) van de dynamo, daar maakt hij dwars door de dynamo massa(-).

(accu, +12V)+++++++ :idea: (brandt)---------("D+ dynamo", moter uit, maakt massa, -12V )

Maar nu start je de moter en gaat de dynamo aan de slag, op die D+ aansluiting kumt nu 12-14V te staan, de dynamo laadt. Dus aan één kant van het :idea: heb je je accu met 12V en aan de andere kant maakte het lampje eerst massa, maar nu (omdat de dynamo laad) staat er ook 12V op. Links en rechts van het lampje staat er 12V op en het lampje gaat uit.

(accu, +12V)++++++++ :idea: (uit)++++++++("D+ dynamo", moter loopt, dynamo laadt, +12V)

Ik hoop dat het zo duidelijker is :lol:

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 27 jul 2008, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Gerard,

Dat laadstroomlampje is dat geen gewoon lampje dan ? omdat het geen plus en min heeft ?

Ik snap je vraag niet helemaal: een "gewoon" gloeilampje heeft nooit een plus en een min. Door de vorm van de fitting heb je vaak de plus, d.w.z. de pool die niet aan massa ligt, aan het middelste punt van de fitting, maar andersom brandt het lampje net zo goed. Denk maar eens aan de oude Engelse wagens met de plus aan massa... Bij een "LED-lampje" is het wezenlijk anders. De LED is een Light Emitting Diode, door een diode kan de stroom maar één kant op. Dus een LED die je verkeerd om aansluit, blijft gewoon donker!

Op dit moment controleer ik steeds met de multimeter (kan eerlijk gezegd nog steeds niet geloven dat ik iets van elektriek in elkaar heb gepruts en dat het nog werkt ook

Kom, kom! Je hebt het echt zelf gedaan. Als ik iets niet weet, zoek ik het ook op. Of ik vraag het aan iemand die het wèl weet.

Maar wil wel dat het uiteindelijk is zoals het hoort.

Wat wil je nog anders/beter? Je zou een digitaal paneelmetertje kunnen monteren. Dan zie je in één oogopslag de resultante van lading en ontlading... Ik heb goede ervaringen met een Conrad-metertje dat z'n voeding betrekt uit de te meten spanning.

Even een vraagje: als ik de motor start en de voltmeter op de accupolen zet heb ik circa 12,8 volt en dan langzaam neemt dat toe tot circa 14 volt, scheelt wel eens een tiende volt of zo met ene keer en de andere keer. Heb 2 HH accu van elk 230Amp, is dat normaal dat ie niet direct op 14 Volt laadt maar daar effe tijd voor neemt ?

Dat klopt helemaal. Dat je niet meteen 14 V meet, komt omdat het even duurt voordat de hh-accu die spanning bereikt heeft. De eindspanning zou ergens rond de 14.4 V moeten uitkomen, maar dat kan vele uren duren. Denk even aan een grote tank die je met de tuinslang vult. Op het moment dat je de waterstroom aanzet, is de tank niet meteen helemaal vol; dat duurt een poosje, afhankelijk van de dikte van de slang en de druk op het water.
Groeten,

Ernst / Admin

BT-BS-31

Bericht door BT-BS-31 »

Hallo Ernst en Paul,

sorry voor de late reactie maar was weer effe op en neer naar NL. :mrgreen:
Ik heb inderdaad zo'n metertje geplaatst met allemaal led lampjes (votronic) en daaraan zie ik dat ie uiteindelijk op 14,5 volt laad.

Deze rit was echt super, constant stroom, geen stress of ik de koelkast draaiende kan houden etc... We zijn op ons gemakkie langs de Donau (in Oostenrijk) afgezakt, in Nederland nog een dagie tussendoor in Volendam gestaan (leuk voor het vrouwtje :D )
en daarna heerlijk rustig terug (caravan erachter vol met handel)

Allemaal nogmaals dank voor jullie geduld en vele malen uitleg,
Gerard en Roxana
Plaats reactie