Wie heeft ervaring in de bouw van een OM 314 in een MB 407
-
- Contacteer:
Wie heeft ervaring in de bouw van een OM 314 in een MB 407
Wie mag/kan ik bellen of mailen
Twee maanden geleden heeft de OM 616 in mij MB 407 D het door oververhitting begeven.
Bij de beslissing op welke wijze we ( mijn zoon Maarten en ik) het herstel zouden aanpakken kwamen we tot de conclusie dat een iets sterkere motor toch wel een pré zou hebben. Ik rij veel in Frankrijk en de OM 616 had veel moeite met de bergen.
Bij de werkgroep onderdelen hebben we een 508 D donor bus gekocht met een OM 314.
Inmiddels zijn we aan de uitbouw van de motoren van de 407D en 508 D begonnen.
We lopen echter tegen diverse verschillen aan, zodat het erg prettig zou zijn als we zouden kunnen overleggen met forumleden die eenzelfde project gedaan hebben of mee bezig zijn. Aangezien de 508D een korte uitvoering is en onze 407D een lange uitvoering heeft moet er heel wat gebeuren met de aandrijflijn. In de 407D zijn de dwarsbalken bevestigd met klinknagels en zitten de ophangpunten eveneens op andere plaatsen op het chassis zodat er veel gehakt moet worden.
Ervaringen van anderen hiermee zouden ons dus veel tijd en zoekwerk kunnen besparen.
Graag hoor ik jullie reacties.
Met Vriendelijke groet,
Wim van ´t Verlaat
Twee maanden geleden heeft de OM 616 in mij MB 407 D het door oververhitting begeven.
Bij de beslissing op welke wijze we ( mijn zoon Maarten en ik) het herstel zouden aanpakken kwamen we tot de conclusie dat een iets sterkere motor toch wel een pré zou hebben. Ik rij veel in Frankrijk en de OM 616 had veel moeite met de bergen.
Bij de werkgroep onderdelen hebben we een 508 D donor bus gekocht met een OM 314.
Inmiddels zijn we aan de uitbouw van de motoren van de 407D en 508 D begonnen.
We lopen echter tegen diverse verschillen aan, zodat het erg prettig zou zijn als we zouden kunnen overleggen met forumleden die eenzelfde project gedaan hebben of mee bezig zijn. Aangezien de 508D een korte uitvoering is en onze 407D een lange uitvoering heeft moet er heel wat gebeuren met de aandrijflijn. In de 407D zijn de dwarsbalken bevestigd met klinknagels en zitten de ophangpunten eveneens op andere plaatsen op het chassis zodat er veel gehakt moet worden.
Ervaringen van anderen hiermee zouden ons dus veel tijd en zoekwerk kunnen besparen.
Graag hoor ik jullie reacties.
Met Vriendelijke groet,
Wim van ´t Verlaat
Het leven wordt vooruit geleefd en achteraf verklaard!
Website http://wim-vantverlaat.magix.net/website/
Website http://wim-vantverlaat.magix.net/website/
-
- Contacteer:
Re: Wie heeft ervaring in de bouw van een OM 314 in een MB 407
hallo
als je 407 een wielbasis heeft van 4.25m, de langste uitvoering dus, dan heb ik een aandrijfas en ook nog een achteras liggen, wat heet: een complete motor kan ik leveren ( alles van een 508 )
in ieder geval succes
groet
johan
als je 407 een wielbasis heeft van 4.25m, de langste uitvoering dus, dan heb ik een aandrijfas en ook nog een achteras liggen, wat heet: een complete motor kan ik leveren ( alles van een 508 )
in ieder geval succes
groet
johan
-
He hoi, ik woon vast wat ver weg maar heb een 406 met om 314. (Steenwijk)
Als je wilt kijken of zegt, maak es hier of daar een foto van, geen probleem!
Laat maar horen.
Mijn wielbasis is 3.5 meter, ben wel erg blij met die 314 er in.
vr gr AA
Als je wilt kijken of zegt, maak es hier of daar een foto van, geen probleem!
Laat maar horen.
Mijn wielbasis is 3.5 meter, ben wel erg blij met die 314 er in.
vr gr AA
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
406/8 D '69
- winand
Je mag ook bij mij eens komen kijken hoor, in Eindhoven.
Ik heb een Hanomag F40Ka, ofwel MB 406, die voorzien is van een OM314.
In het volgende topic zie je ook wat fotootjes van de onderzijde van mijn bus:
viewtopic.php?f=23&t=1915
Ik heb een Hanomag F40Ka, ofwel MB 406, die voorzien is van een OM314.
In het volgende topic zie je ook wat fotootjes van de onderzijde van mijn bus:
viewtopic.php?f=23&t=1915
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
Hallo Wim en zoon,
ik ken diverse omgebouwde bussen en de problemen daarmee .
wat op het eerst zo makkelijk lijkt is bij nader inzien niet zo heel eenvoudig.
allereerst moet vermeldt worden dat de chassisbalken van de beide bussen gelijk zijn van uitvoering maar dat de verstevigings hoeklijnen in de voorkant van het 314 chassis langer zijn dan die van de 615 /616.
je zal dus ook de hoeklijnen moeten verlengen of over moeten zetten.
het eerste is niet zo'n degelijk idee en het laatste kost veel uitboren van klinknagels, maar wie mooi wil zijn ....
de chassis traverse die normaal onder het motorblok doorloopt moet er helemaal tussenuit ! dat kan zomaar omdat de nieuwe 314 traverses die taak overnemen.
alle gaten voor de motorophangingen zitten er al je hoeft niets bij te boren.
de aandrijfassen voor de 295 wb passen natuurlijk niet , maar de aanbiedingen voor 350 wb vliegen hier om de oren.
let op dat je de aandrijving van je teller mee verhuist uit de donorauto !
en vergeet niet de achteras mee te doneren omdat een 314 nu eenmaal 25 % langzamer draait , vakanties worden dan wel een kwart langer maar het moet meestal in de zelfde drie weken :mrgreen:
als je zover bent dat het chassis klaar is kun je de motor in de bus plaatsen daarvoor laat je het makkelijkst de voorste steunen zo lang mogelijk weg pas als de motor achter in zijn steunen staat gaan de voorste steunen op hun plaats.
bedenk van tevoren dat de voorkant van de bus zwaarder wordt dus misschien is het ook slim om de voorveren mee te doneren aan je 407.
ook het luchtfilter gaat mee en de voorgestanste plaatsparingen mag je met een hamer uit de carrosserie slaan.
neem ook de beschermrandjes mee uit de donor.
de bedrading van de dynamo en startmotor moet je naar de andere kant brengen evenals de bedrading van de oliedruk meter ,maar dan de andere kant op.
je kunt verlengen in de meeste gevallen maar de laadstroomdraad en de startmotorvoeding moeten als het even kan mee verhuizen van de donorauto.
in principe is de radiateur hetzelfde maar de voorste balk in je chassis, die met het trekoog is van de 616 anders dan die van de 314, namelijk de radiateur staat hoger en beter voor de nieuwe positie van de fan.
die verhuis je dus ook mee.
uitlaat , kachelslangen en dergelijke zijn met de donor ernaast zeer makkelijk te realiseren , eigenlijk ben je al bijna klaar
veel plezier ! Dave.
ik ken diverse omgebouwde bussen en de problemen daarmee .
wat op het eerst zo makkelijk lijkt is bij nader inzien niet zo heel eenvoudig.
allereerst moet vermeldt worden dat de chassisbalken van de beide bussen gelijk zijn van uitvoering maar dat de verstevigings hoeklijnen in de voorkant van het 314 chassis langer zijn dan die van de 615 /616.
je zal dus ook de hoeklijnen moeten verlengen of over moeten zetten.
het eerste is niet zo'n degelijk idee en het laatste kost veel uitboren van klinknagels, maar wie mooi wil zijn ....
de chassis traverse die normaal onder het motorblok doorloopt moet er helemaal tussenuit ! dat kan zomaar omdat de nieuwe 314 traverses die taak overnemen.
alle gaten voor de motorophangingen zitten er al je hoeft niets bij te boren.
de aandrijfassen voor de 295 wb passen natuurlijk niet , maar de aanbiedingen voor 350 wb vliegen hier om de oren.
let op dat je de aandrijving van je teller mee verhuist uit de donorauto !
en vergeet niet de achteras mee te doneren omdat een 314 nu eenmaal 25 % langzamer draait , vakanties worden dan wel een kwart langer maar het moet meestal in de zelfde drie weken :mrgreen:
als je zover bent dat het chassis klaar is kun je de motor in de bus plaatsen daarvoor laat je het makkelijkst de voorste steunen zo lang mogelijk weg pas als de motor achter in zijn steunen staat gaan de voorste steunen op hun plaats.
bedenk van tevoren dat de voorkant van de bus zwaarder wordt dus misschien is het ook slim om de voorveren mee te doneren aan je 407.
ook het luchtfilter gaat mee en de voorgestanste plaatsparingen mag je met een hamer uit de carrosserie slaan.
neem ook de beschermrandjes mee uit de donor.
de bedrading van de dynamo en startmotor moet je naar de andere kant brengen evenals de bedrading van de oliedruk meter ,maar dan de andere kant op.
je kunt verlengen in de meeste gevallen maar de laadstroomdraad en de startmotorvoeding moeten als het even kan mee verhuizen van de donorauto.
in principe is de radiateur hetzelfde maar de voorste balk in je chassis, die met het trekoog is van de 616 anders dan die van de 314, namelijk de radiateur staat hoger en beter voor de nieuwe positie van de fan.
die verhuis je dus ook mee.
uitlaat , kachelslangen en dergelijke zijn met de donor ernaast zeer makkelijk te realiseren , eigenlijk ben je al bijna klaar
veel plezier ! Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
Kom binnenkort even koekeloere hoe het project vordert 

Vandaag is een Kadootje
-
- Contacteer:
DVIII: Als je de achteras nu eens laat zitten en er een snel pignon/kroonwiel in monteert?
Of praten we over een heel andere achteras van een 407 tov een508?
Of praten we over een heel andere achteras van een 407 tov een508?
-
wel , het zit zo , als je al een diffset van een 508 hebt is dat maar al te vaak verpakt in een 508 achteras.
en dan is het overbouwen net zo veel werk als de as verwisselen.
daarbij komt dat het stellen van de diff en pignon een precair werkje is wat bij een kant en klare 508 as al gedaan is .
ik zou voor de as compleet kiezen !.
daarbij komt dat het stellen van de diff en pignon een precair werkje is wat bij een kant en klare 508 as al gedaan is .
-
- Contacteer:
maar als ik nu aan een los snel setje pignon/kroonwiel zou kunnen komen en die in de 407 monteer?DVIII schreef:wel , het zit zo , als je al een diffset van een 508 hebt is dat maar al te vaak verpakt in een 508 achteras.
-
dan ben je spekkoper, en een paar uur zoet