omzetten van TL, ventilatie, etc op hh accu

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

omzetten van TL, ventilatie, etc op hh accu

Bericht door vendel »

Ik wil in mijn legerambulance de ventilatie,TL , etc ... in het woondeel aansluiten op mijn hh accu's.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen hoe ik deze klus het best kan klaren.

groet,
Rob
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Van alle verbruikers die je van de voertuigaccu wilt overzetten op de huishoudaccu, zul je de herkomst van de kabel moeten achterhalen. Van de ventilator is dat vrij eenvoudig, normalerwijze heb je twee schakelaars (voor richting en aan/uit) links van de klokken in het dashboard. Als je de draad van de zekering naar die schakelaars zoekt en losmaakt, sluit je de schakelaars vervolgens aan op een draad van de huishoudaccu, bij voorkeur ook via een zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Gebruik minimaal dezelfde draaddiameter als die Mercedes (of de carrosseriebouwer) oorspronkelijk heeft gebruikt. En gebruik flexibele (zgn. litze-) draad.

Voor de TL en andere verbruikers is het wat meer werk. Neem een voor een de zekeringen los tot de lamp uitgaat. Dan weet je waar de voeding vandaan komt. Controleer dan eerst of er met die ene zekering eruit nog andere verbruikers niet werken, anders schiet je misschien je doel voorbij!

Het is nogal een gepuzzel, maar het is heel goed te doen. Ik heb indertijd hetzelfde gedaan bij mijn 608, de verlichting van de laadruimte, de ventilator, de aanjagers achterin en de standkachel (heel dikke draad voor permanente voeding, normale draad voor aan/uit-schakelaar of thermostaat).

Succes!
Ernst
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door vendel »

Daar was ik al bang voor.
Ik weet teminste nu hoe ik dit varkentje ga wassen. :lol:

Bedankt Ernst, wat moet de club toch zonder al jouw technische kennis.

groet,
Rob
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bedrading ambu spul

Bericht door GerardM »

hoi,

jazeker heeft Ernst gelijk en ik kan je nog wat concreter tippen, tenminste als je een Nederlandse ex-ambu hebt. Voor de specifieke ambulance zaken als hoorn, ventilators in ziekenruimte, TL-verlichting en plafonniere zijn de zekeringen te vinden in de linker zekeringkast onder middelste klep van de verwarmingsbediening. Je ziet daar een hele brei aan zekeringen, relais en dikke rode draden. De voeding zit als ik me goed herinner aan de bovenkant, kun je ook herkennen aan een aantal doorgeluste pennen. Deze losnemen en vervangen door de voeding van de hh accu.

Succes en groet,

Gerard
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

Rob,

Ik heb niets veranderd aan de bedrading in mijn 508 ex-ambulance.
Als ik de startaccu uitschakel met de schakelaar op het daschboard en de h.h. accu's zijn verbonden (middels een extra schakelaar) met de startaccu's, dan werkt de hele electrische installatie op de h.h. accu's zonder de startaccu's te belasten en zonder bedrading aan te passen.
Ook als je de startaccu's weer 'aanzet' werkt alles weer zoals de oude situatie.
Let op ! als je 2 accusets aan elkaar schakelt kan er een grote stroom lopen als de accu's ongelijk geladen zijn.
Neem voldoende draaddikte (min 6mm2, liefst meer, afhankelijk van de Ah van de accu's)
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
Herman508
Berichten: 126
Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Herman508 »

.

en Rob, wat ga je doen ?

zijn er meer (ambulance) bus eigenaren die hun elektrische installatie onveranderd laten ?
Groet, Herman

.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
Locatie: Eindhoven

Bericht door Eduard »

Mijn ex-duitse-leger-ambulance heeft een 24 volt uitrusting. Ik heb een apart huishoudnet van 12 volt. Maar de TL lamp, de dakventilator is nogsteeds aangesloten op de 24 voltsaccu zodat als indien mocht ooit het huishoudgedeelte leeg zijn ik minimaal iets licht heb.
En sowieso altijd kan starten.
Met vriendelijke groet,
Eduard
Gebruikersavatar
vendel
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 jan 2005, 21:44
Locatie: Amsterdam

Bericht door vendel »

Het is gelukt. :D

Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk.
Ik heb het advies opgevolgd. De ventilator, verlichting om de ventilator, en verduisteringslamp heb ik achter het paneel met elkaar verbonden, vervolgens de de plus draad bij de ventilator weggenomen en een nieuwe draad met zekering afkomstig van de hh accu's daarop aangesloten.
De TL verlichting was iets meer werk. Ik heb een nieuwe draad getrokken naar de zekering van de TL verlichting. De bovenste rode draad van de zekering houder wegenomen en de nieuwe draad aangesloten.
Alles werkt nu prima op de hh accu's

gr,
Rob
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten