Nóg een keer over de accu's

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Unknown User

Nóg een keer over de accu's

Bericht door Unknown User »

Ik heb verschillende discussies op dit forum gelezen over start en HH accu's, toch kom ik er nog niet helemaal uit.
Overigens moet ik hier meteen bij vermelden dat ik dus een clublid ben die geheel mechanisch is ingesteld! Zodra het draadjes worden breekt over het algemeen een lichte vorm van paniek bij mij uit!
Wat ik heb gedaan in mijn ex-ambu: Mijn startaccu's zijn 72Ah en de hh accu's 105Ah, vraag 1: mogen die twee sets ongelijk zijn?
Vraag 2: Met een Bosch scheidingsrelais van 24V / 50A wil ik de hh accu's scheiden van de startaccu's, wat ik nu gedaan heb is een draadje getrokken vanaf de aan/uit schakelaar op het dashbord (die ene die het hele systeem aan en uit zet) naar dit scheidingsrelais.
Als ik dus nu deze (hoofd)schakelaar aanzet wordt er ook een verbinding gemaakt met de hh accu's, mag dat zo?
Ik heb de bus nog niet gestart want ik bedacht opeens dat ik nu tijdens het starten de hh accu's hier ook bij betrek (wat geloof ik niet de bedoeling is)
Is het beter om die draad te trekken vanaf de dynamo? vanaf welk punt?
Tja, ondanks dat ik alle discussies gelezen heb vraag ik het toch liever nóg maar een keer!

groeten Vincent.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Vincent,

Wat ik heb gedaan in mijn ex-ambu: Mijn startaccu's zijn 72Ah en de hh accu's 105Ah, vraag 1: mogen die twee sets ongelijk zijn?

Ja, zolang niet een van beide accugroepen diep ontladen wordt, geen probleem.

Vraag 2: Met een Bosch scheidingsrelais van 24V / 50A wil ik de hh accu's scheiden van de startaccu's, wat ik nu gedaan heb is een draadje getrokken vanaf de aan/uit schakelaar op het dashbord (die ene die het hele systeem aan en uit zet) naar dit scheidingsrelais.
Als ik dus nu deze (hoofd)schakelaar aanzet wordt er ook een verbinding gemaakt met de hh accu's, mag dat zo?

Dat is niet zo handig. Je moet eerst even nagaan wat je wilt:
1 -beide batterijen laden als de motor draait;
2- voorkomen dat je ooit met een lege startbatterij komt te staan door afname van "huishoudelijke verbruikers".

Dus als je een scheidingsrelais wilt gebruiken, moet je zorgen dat dat pas kan aantrekken als de generator een bepaalde spanning gaat leveren. Als bron van informatie over de generator wordt veelal het "rode dasboardlampje" gebruikt.

Ik heb de bus nog niet gestart want ik bedacht opeens dat ik nu tijdens het starten de hh accu's hier ook bij betrek (wat geloof ik niet de bedoeling is)

Inderdaad. De hh-accu's zijn veelal van het type "semi-tractie", die zijn ontworpen om lange tijd een normale stroom te kunnen leveren. Startaccus daarentegen kunnen korte tijd een extreem hoge stroom leveren.

Is het beter om die draad te trekken vanaf de dynamo? vanaf welk punt?

Alle details over de aansluiting van het scheidingsrelais (en andere manieren om de gewenste scheiding te bereiken) kun je zien in een gepikt document op http://www.sittig.nl/pdf/Diodebrug.PDF .

Ik hoop dat je hiermee wat verder komt. Anders meld je je maar.

Groeten,
Ernst
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten