slepen van de camper

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

slepen van de camper

Bericht door jan »

Volgende week ga ik mijn inmiddels motorloze bussie naar de garage slepen en vraag me daarbij af of de regelgeving voor het slepen de zelfde is als het maximum te trekken gewicht m.b.t. de slepende auto.
Ik kan me zo voorstellen dat zolang het gesleepte voertuig nog gestuurd wordt en nog kan remmen de regelgeving anders is als het maximum te trekken gewicht van een aanhanger. Kan er niets over vinden op het net.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: slepen van de camper

Bericht door Bommes »

Mag je niet alleen maar slepen naar de dichtstbijzijnde veilig plek..??
Oftewel niet voor transport..??
Maar dat weet ik niet zeker, weet wel zeker dat je niet de snelweg op mag.
Als je daar gesleept moet worden naar de eerste afrit/tankstation en niet weer terug de snelweg op.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: slepen van de camper

Bericht door DVIII »

slepen , met een bestuurder in het gesleepte voertuig is niet het zelfde als het slepen van een aanhanger
voor berging is een gelijk of zwaarder voertuig de basisregel. onder berging wordt verstaan het in veiligheid brengen van een defect voertuig.
feitelijk praat je niet over een berging als de motor uit het defecte voertuig is verwijderd. in de praktijk is dat ten eerste niet zomaar zichtbaar en ten tweede moeilijk te verbaliseren omdat er altijd situaties meespelen, omdat het gevaar dat de agent misschien wel ziet , voor jou onzichtbaar is.
het bergen van een gesleept defect voertuig is niet onwettig als je het voertuig naar een garage sleept of naar een plek om te stallen. voorwaarde is dat je geen gevaar oplevert , direct of indirect voor de overige weggebruikers.
met direct wordt verstaan dat het voertuig bestuurd wordt ( dus het is geen berging als je triangel sleept) , geen vloeistof lekt , goed rolt, eventueel remt en verlichting kan voeren of moet voeren ( zoals bij donker) . remt het voertuig niet dan moet er een stang gebruikt worden om het slepen onder controle te houden en moet het trekkende voertuig feitelijk zwaarder zijn dan het gesleepte object.
indirect wordt bedoelt dat je geen oliespoor achterlaat (of krassen in het wegdek), geen onderdelen verliest , het gesleepte voertuig goed kan besturen , geen ondeugdelijk verbinding hebt tussen de trekker en het gesleepte en er geen kans bestaat op escalatie die weldegelijk te voorzien was ( bv geen lading verwijderd van de kapotte auto, of een auto met aanhanger slepen) gaat het dan mis dan is de eigenaar van het gesleepte voertuig in ieder geval aansprakelijk voor de schade.
ik denk dat er best ergens geschreven regels te vinden zijn maar de meeste dingen waar je op moet letten zijn zelf best te bedenken ( ik zag ooit een landbouwtractor achter een auto hangen op de snelweg , dat mag dus niet)
als je een auto zonder motor sleept moet je gewoon niemand tegenkomen die ook een pet draagt , en niet op de snelweg komen :roll:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: slepen van de camper

Bericht door jan »

Ik zal dan eerst de grille maar even terugplaatsen. :wink:

groet,

Jan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten