Truma boiler
Truma boiler
Mijn vriendin en ik zijn eindelijk een eind gevorderd met de inbouw van onze bus. Dus ga je alles aanschaffen en afronden. Dus loop je tegen het verwarmen van water aan, dus tegen een boiler. Dus gaan we voor een Truma boiler, de B14 of de BS14. Dus stonden we al bij de kassa en keken gelukkig nog even in de doos, om te zien hoe groot het geheel nou eigenlijk is. De grootte viel wel mee, maar we schrokken van de kast die je aan de buitenkant moet plaatsen, voor de ontluchting.
Even wat aanvullende informatie, we proberen onze bus zo weinig mogelijk op een camper te laten lijken, dus de buitenkant is - op een aantal héle kleine raampjes na - eigenlijk origineel. Dus wil ik ook niet zo'n grote bak aan de buitenkant hebben. Er moet dus een andere oplossing zijn, maar volgens de verkoper hebben "alle campers met een Truma boiler zo'n kast aan de buitenkant"! Alleen heb ik (toch heel wat campers gezien) nog nooit zo'n bak gezien!
Wie kent het probleem of heeft hier een oplossing voor? Ik heb het idee dat ik ook gewoon 2 kleine af- en aanvoerslangen kan gebruiken ipv de grote kast...
Ik ben benieuwd...
Even wat aanvullende informatie, we proberen onze bus zo weinig mogelijk op een camper te laten lijken, dus de buitenkant is - op een aantal héle kleine raampjes na - eigenlijk origineel. Dus wil ik ook niet zo'n grote bak aan de buitenkant hebben. Er moet dus een andere oplossing zijn, maar volgens de verkoper hebben "alle campers met een Truma boiler zo'n kast aan de buitenkant"! Alleen heb ik (toch heel wat campers gezien) nog nooit zo'n bak gezien!
Wie kent het probleem of heeft hier een oplossing voor? Ik heb het idee dat ik ook gewoon 2 kleine af- en aanvoerslangen kan gebruiken ipv de grote kast...
Ik ben benieuwd...
- Sylvia
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
- Locatie: Großenkneten
- Contacteer:
al gekocht?
Heb je die boiler al gekocht? Zo niet, dan zijn er wel elegantere oplossingen. Laat maar even weten, dan komen we daar nog op terug.
Sylvia & Ernst
Sylvia & Ernst
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
In plaats van een gasgestookte boiler, kun je ook gebruik maken van een boiler die wordt opgewarmd doordat het koelwater van de motor erdoorheen circuleert. Vooral als je dagelijks rijdt, is dat een elegante oplossing. En helemaal nix geen schoorstenen!
In ons geval zit de standkachel (Webasto) ook nog eens in serie met het koelwater, dus als je niet rijdt, kan de standkachel, behalve het interieur en de motor, ook de warmwatervoorraad verwarmen.
Voor als je langere tijd "aan de paal" staat, zit er ook nog een 600W 230V spiraal in. Die hebben wij pas twee keer gebruikt. Juist, tijdens de Dubbellucht-weekends
Onze boiler komt van Reimo uit Duitsland http://www.reimo.de (in Nederland vertegenwoordigd door De Wit in Schijndel), plaatje staat op http://sittig.nl/campers/608/boiler.html .
Wij hebben een inhoud van 15 l, net genoeg voor twee korte douches en een ontbijtafwasje. Voor ons volgende project gaan we voor een iets grotere.
Heb je nog vragen? Gewoon stellen, op dit forum of per mail!
Groeten,
Ernst & Sylvia
In ons geval zit de standkachel (Webasto) ook nog eens in serie met het koelwater, dus als je niet rijdt, kan de standkachel, behalve het interieur en de motor, ook de warmwatervoorraad verwarmen.
Voor als je langere tijd "aan de paal" staat, zit er ook nog een 600W 230V spiraal in. Die hebben wij pas twee keer gebruikt. Juist, tijdens de Dubbellucht-weekends

Onze boiler komt van Reimo uit Duitsland http://www.reimo.de (in Nederland vertegenwoordigd door De Wit in Schijndel), plaatje staat op http://sittig.nl/campers/608/boiler.html .
Wij hebben een inhoud van 15 l, net genoeg voor twee korte douches en een ontbijtafwasje. Voor ons volgende project gaan we voor een iets grotere.
Heb je nog vragen? Gewoon stellen, op dit forum of per mail!
Groeten,
Ernst & Sylvia
Boiler
Hoi Dees en Jeroen,
Ik ben zelf ook een camper aan het bouwen en heb ook een boiler gekocht die aangesloten is op het koelwater, alleen in mijn geval heb ik een 60 liter boiler gekocht met een 220 volt/500 watt verwarmingselement van het merk Allpa. Dit zijn boilers die vooral in schepen worden gebruikt. Het voordeeel van deze boiler is dat de mantel van r.v.s is gemaakt en wanneer hij op temperatuur is en de motor niet meer draaid de boiler 1 graad per uur daald in warmte. Dat komt neer op 3 dagen warm water. Deze boilers zijn in veel verschillende uitvoeringen te krijgen. Succes
Ik ben zelf ook een camper aan het bouwen en heb ook een boiler gekocht die aangesloten is op het koelwater, alleen in mijn geval heb ik een 60 liter boiler gekocht met een 220 volt/500 watt verwarmingselement van het merk Allpa. Dit zijn boilers die vooral in schepen worden gebruikt. Het voordeeel van deze boiler is dat de mantel van r.v.s is gemaakt en wanneer hij op temperatuur is en de motor niet meer draaid de boiler 1 graad per uur daald in warmte. Dat komt neer op 3 dagen warm water. Deze boilers zijn in veel verschillende uitvoeringen te krijgen. Succes
- Eduard
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 11 dec 2004, 21:15
- Locatie: Eindhoven
rvs boiler
Die langzame temeperatuur daling!
Dan moet je dus drie dagen geen warm water tappen!
Eduard
Dan moet je dus drie dagen geen warm water tappen!

Eduard
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
boiler
Bedankt allemaal voor de reacties, maar ik heb nog een aantal vragen. De Allpa boiler is alleen interessant als je veel aan de paal staat. Wij niet... Is dan de enige optie een 'koelwater-boiler'? Want die functioneert alleen als je rijdt. Dus als ik ergens een aantal dagen wil staan, wordt het water niet verwarmd! En dat is toch wel de bedoeling, net als een aantal dagen stilstaan... Dus moet de boiler aangesloten worden op de verwarming? We krijgen een dieselkachel, dus moet ik die dan laten draaien als ik warm water wil? Dan is het dus ook de bedoeling dat de boiler ergens voorin de camper komt te liggen...
Veel vragen, maar ik hoop ook nog op iemand die gegoocheld heeft met een Truma gasboiler... Daar wil ik ook graag wat over lezen.
En de kosten, zit daar veel verschil tussen? Als je bedenkt dat een Truma boiler zo'n 400-500 euro kost...
Weer alvast bedankt!
Groeten Jeroen
Veel vragen, maar ik hoop ook nog op iemand die gegoocheld heeft met een Truma gasboiler... Daar wil ik ook graag wat over lezen.
En de kosten, zit daar veel verschil tussen? Als je bedenkt dat een Truma boiler zo'n 400-500 euro kost...
Weer alvast bedankt!
Groeten Jeroen
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
De Allpa-boilers hebben ook een warmtewiselaar waardoorheen de koelvloeistof circuleert.
In mijn ervaring is een half uurtje Webasto voldoende om een volledig afgekoelde boiler op te warmen om weer twee keer te kunnen douchen.
Aangezien de standkachel (als dat tenminste een waterverwarmer is, er zijn ook luchtverwarmers) in serie staat met het koelwatercircuit, vereist het geen extra inspanning je boiler te verwarmen. Je moet wel even kijken hoe je je standkachel en je boiler aansluit in relatie tot de kachelkraan. Voorin betekent minder slang. Zeker als je de slang in een isolatiejasje steekt, kan de boiler ook rustig achterin. Koop wel goede kwaliteit hitte- en drukbestendige slang (automaterialenhandel). Die is niet echt goedkoop. Maar reken eens uit wat er gebeurt als je motor opeens niet meer gekoeld wordt...
Een heel andere richting kun je inslaan met de elctrische verwarmingsspiraal die in de meeste boilers zit. Voor de scheepvaart zijn die er ook op 24V. 600W bij 24V trekt 25A. Dat lijkt heel veel, maar als je een uur nodig hebt om je boiler te verwarmen, kost je dat 25Ah. Vrijwel alle boilers slaan af op een ingebouwde thermostaat. Uit een 200Ah huishoudaccu kun je ruwweg 100Ah trekken, dus vier dagen boiler verwarmen (als je verder niets zou verbruiken).
En als je een zonnepaneel hebt van 100W betekent dat dat je in 6h de huishoudaccu weer vol hebt.
Een spiraal op 230V vereist een omvormer. Dat kan ook, maar daarmee introduceer je een extra verliesfactor van 10 Ã 20%.
NB Mooi weer betekent dat je de standkachel niet hoeft te draaien, maar dat er wel voldoende zonlicht is
Groeten,
Ernst
In mijn ervaring is een half uurtje Webasto voldoende om een volledig afgekoelde boiler op te warmen om weer twee keer te kunnen douchen.
Aangezien de standkachel (als dat tenminste een waterverwarmer is, er zijn ook luchtverwarmers) in serie staat met het koelwatercircuit, vereist het geen extra inspanning je boiler te verwarmen. Je moet wel even kijken hoe je je standkachel en je boiler aansluit in relatie tot de kachelkraan. Voorin betekent minder slang. Zeker als je de slang in een isolatiejasje steekt, kan de boiler ook rustig achterin. Koop wel goede kwaliteit hitte- en drukbestendige slang (automaterialenhandel). Die is niet echt goedkoop. Maar reken eens uit wat er gebeurt als je motor opeens niet meer gekoeld wordt...
Een heel andere richting kun je inslaan met de elctrische verwarmingsspiraal die in de meeste boilers zit. Voor de scheepvaart zijn die er ook op 24V. 600W bij 24V trekt 25A. Dat lijkt heel veel, maar als je een uur nodig hebt om je boiler te verwarmen, kost je dat 25Ah. Vrijwel alle boilers slaan af op een ingebouwde thermostaat. Uit een 200Ah huishoudaccu kun je ruwweg 100Ah trekken, dus vier dagen boiler verwarmen (als je verder niets zou verbruiken).
En als je een zonnepaneel hebt van 100W betekent dat dat je in 6h de huishoudaccu weer vol hebt.
Een spiraal op 230V vereist een omvormer. Dat kan ook, maar daarmee introduceer je een extra verliesfactor van 10 Ã 20%.
NB Mooi weer betekent dat je de standkachel niet hoeft te draaien, maar dat er wel voldoende zonlicht is

Groeten,
Ernst
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
truma boiler (en wat kan je er nog meer mee...)
Nu we het toch over boilers en verwarming hebben, heb ik een ideetje waarop ik graag commentaar wil hebben.
Veel campereigenaren hebben het volgende probleem:
het is verboden om met een geopende gaskraan te rijden (dus geen gasverwarming tijdens het rijden) maar de motorverwarming verwarmd allen het voorste gedeelte van de camper.
Een diesel Webasto kachel heb ik al verwijderd, die is mij te luidruchtig en stinkt teveel.
Mijn idee is om een voorraadvat (10 liter water?) als warmte opslagbuffer te maken waar d.m.v warmtewisselaars de verwarming (vloerverwarming en convector met blazer) en verwarmd tapwater zijn aangesloten.
Dit voorraadvat wordt door de gasverwarming (Truma boiler) middels een warmtewisselaar verwarmd als de motor stilstaat.
Tijdens het rijden wordt het voorraadvat verwarmd middels een warmtewisselaar door de motorwarmte.

Dus :
1 : Boiler geeft warmte aan voorraadvat
2 : Motor geeft warmte aan voorraadvat
3 : Verwarming onttrekt warmte uit voorraadvat
4 : Tapwater wordt verwarmd door voorraadvat
Vloerverwarming, luchtverwarming en tapwaterverwarming kan onafhankelijk van elkaar werken (met een truma C boiler)
Dus naar keuze, in de winter verwarming & warm water en in de zomer alleen warm water.
inmiddels weet ik dat een eenvoudige platenwarmtewisselaar zo'n E 400,- kost. Dat wordt deze zomer dus veel zelf klussen...
Wat denken jullie dubbelluchters hiervan ? is er al iets van ervaring op dit gebied ?
groeten, Herman.
Veel campereigenaren hebben het volgende probleem:
het is verboden om met een geopende gaskraan te rijden (dus geen gasverwarming tijdens het rijden) maar de motorverwarming verwarmd allen het voorste gedeelte van de camper.
Een diesel Webasto kachel heb ik al verwijderd, die is mij te luidruchtig en stinkt teveel.
Mijn idee is om een voorraadvat (10 liter water?) als warmte opslagbuffer te maken waar d.m.v warmtewisselaars de verwarming (vloerverwarming en convector met blazer) en verwarmd tapwater zijn aangesloten.
Dit voorraadvat wordt door de gasverwarming (Truma boiler) middels een warmtewisselaar verwarmd als de motor stilstaat.
Tijdens het rijden wordt het voorraadvat verwarmd middels een warmtewisselaar door de motorwarmte.

Dus :
1 : Boiler geeft warmte aan voorraadvat
2 : Motor geeft warmte aan voorraadvat
3 : Verwarming onttrekt warmte uit voorraadvat
4 : Tapwater wordt verwarmd door voorraadvat
Vloerverwarming, luchtverwarming en tapwaterverwarming kan onafhankelijk van elkaar werken (met een truma C boiler)
Dus naar keuze, in de winter verwarming & warm water en in de zomer alleen warm water.
inmiddels weet ik dat een eenvoudige platenwarmtewisselaar zo'n E 400,- kost. Dat wordt deze zomer dus veel zelf klussen...
Wat denken jullie dubbelluchters hiervan ? is er al iets van ervaring op dit gebied ?
groeten, Herman.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Hoi Herman,
Theoretisch klopt je plaatje wel, maar ik zie wel wat problemen:
- Waarom verwarm je je boiler niet rechtstreeks uit je motor?
- 10 l water lijkt me erg weinig om tijdens de wintersportvakantie de woonruimte een hele nacht vorstvrij te houden. Ik zie meer in een aantal tientallen kilo's stenen, zoals die ook in electrisch accumulatorkachels worden gebruikt (dan heb je een veel grotere warmtecapaciteit).
- die twee extra circulatiepompen kosten ook energie!
- Jammer dat je je Webasto hebt weggedaan, misschien had je het geluid wat kunnen dempen. En als de brander schoon is, ruik je 'm nauwelijks!
Benieuwd waarmee je de winter 2005/06 op vakantie gaat! :)
Groeten,
Ernst
Theoretisch klopt je plaatje wel, maar ik zie wel wat problemen:
- Waarom verwarm je je boiler niet rechtstreeks uit je motor?
- 10 l water lijkt me erg weinig om tijdens de wintersportvakantie de woonruimte een hele nacht vorstvrij te houden. Ik zie meer in een aantal tientallen kilo's stenen, zoals die ook in electrisch accumulatorkachels worden gebruikt (dan heb je een veel grotere warmtecapaciteit).
- die twee extra circulatiepompen kosten ook energie!
- Jammer dat je je Webasto hebt weggedaan, misschien had je het geluid wat kunnen dempen. En als de brander schoon is, ruik je 'm nauwelijks!
Benieuwd waarmee je de winter 2005/06 op vakantie gaat! :)
Groeten,
Ernst
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Ernst,
Ik ben geen wintersport liefhebber maar als het te koud wordt in de bus dan kan de Truma C ook hete lucht bijverwarmen (op het schema linksonder).
Deze Truma (C 3402) verwarmt lucht EN water.
Dan is de boiler inhoud plus de buffer inhoud (samen ± 20 liter op 60 C) genoeg om de vloerverwarming redelijk constant van warmte te voorzien. (± 35 C). Ondertussen ontsteekt de Truma weer als het buffer onder de 40C komt.
Daarom wil ik dus de buffer op de truma C EN op de motor aansluiten.
De circulatie pompen hoeven niet veel voor te stellen. Integendeel, de stroomsnelheid mag niet te groot zijn (i.v.m. optimale warmteafgifte)
Ook heeft het water (of beter antie vries) al een natuurlijke strooming (warm naar boven, koelt af, stroomd naar beneden, wordt verwarmd, naarboven, enz. enz.) De pompen moeten slechts een duwtje in de rug geven. (ook minder geluid in pompen en leidingen).
En de Webasto, tja die lag bij de knevels doormidden, er kwam tegelijk diesel en rook uit !
Ik heb mij laten vertellen dat als de verstuivers met bijbehorende druktoleranties niet meer te repareren zijn het hele apperaat waardeloos is. Aan de buitenkant leek het of deze een keer in de brand heeft gestaan.
Voldoende redenen voor mij om 'm maar weg te gooien !
Voor de aanstaande winter wil ik de verwarming klaar hebben. Ik ben dus ook benieuwd wat het gaat worden (en of het werkt .....)
Nog een ding; de diesel is al bijna 1 Euro ! Tijd om op slaolie te gaan rijden en... dat past ook makelijk in dit verwarmingsschema. ;-)
groet, Herman
Ik ben geen wintersport liefhebber maar als het te koud wordt in de bus dan kan de Truma C ook hete lucht bijverwarmen (op het schema linksonder).
Deze Truma (C 3402) verwarmt lucht EN water.
Dan is de boiler inhoud plus de buffer inhoud (samen ± 20 liter op 60 C) genoeg om de vloerverwarming redelijk constant van warmte te voorzien. (± 35 C). Ondertussen ontsteekt de Truma weer als het buffer onder de 40C komt.
Daarom wil ik dus de buffer op de truma C EN op de motor aansluiten.
De circulatie pompen hoeven niet veel voor te stellen. Integendeel, de stroomsnelheid mag niet te groot zijn (i.v.m. optimale warmteafgifte)
Ook heeft het water (of beter antie vries) al een natuurlijke strooming (warm naar boven, koelt af, stroomd naar beneden, wordt verwarmd, naarboven, enz. enz.) De pompen moeten slechts een duwtje in de rug geven. (ook minder geluid in pompen en leidingen).
En de Webasto, tja die lag bij de knevels doormidden, er kwam tegelijk diesel en rook uit !
Ik heb mij laten vertellen dat als de verstuivers met bijbehorende druktoleranties niet meer te repareren zijn het hele apperaat waardeloos is. Aan de buitenkant leek het of deze een keer in de brand heeft gestaan.
Voldoende redenen voor mij om 'm maar weg te gooien !
Voor de aanstaande winter wil ik de verwarming klaar hebben. Ik ben dus ook benieuwd wat het gaat worden (en of het werkt .....)
Nog een ding; de diesel is al bijna 1 Euro ! Tijd om op slaolie te gaan rijden en... dat past ook makelijk in dit verwarmingsschema. ;-)
groet, Herman
boiler
Inderdaad, dankjewel voor deze resumé! Ik bedoel inderdaad precies die kast. Zal op de meeste campers niet opvallen naast de serviceluiken, waterinlaten, ramen en 220V-stekkers! Maar op die van ons zit dit alles niet, vandaar dat we ook die kast niet willen! Ik heb nu al meerdere andere mogelijkheden gehoord, maar nog niets over deze boiler. Want ik blijf erbij dat het ook anders moet kunnen (misschien zonder fabrieksgarantie?), bijvoorbeeld met opgelaste stukken (?). Geef me maar advies...
Groeten Jeroen
Groeten Jeroen
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Dees & Jeroen,
Ik was laatst bij een Truma importeur in de Meern (Utrecht) en heb daar wel alle een heleboel uitlaten gezien.
Helaas was de technische man/vrouw al naar huis dus kan ik alleen maar gissen naar de diverse oplossingen.
Volgens mij is jullie boiler een redelijk nieuw ontwerp. Daarmee wil ik zeggen dat de eisen voor de aan en afvoer van lucht en rook steeds strenger zijn geworden, de uitlaten zijn ook meer opzichtig ontworpen.
Tegenwoordig zit er al een schakelaar op het raam dat de gasbrander uitzet als het raam geopend wordt, dan komt er geen 'rook' binnen.
De oude ringverwarming (alleen warme lucht) E 1800 kon simpel door de vloer zijn afvoergassen kwijt. In dit apparaat zit een ventilator die de rook helpt af te voeren. Werkt jullie boiler ook met dit principe?
Het rooster helpt ook om bij luchtdrukverschillen (wind buiten de camper) het verbrandingsproces regelmatig te houden. Somige kachels waaien uit tijdens het rijden.
Maar als ik onder mijn vloer een verticaal schotje plaats en monteer (nadat de rookafvoer door de vloer is weggewerkt) daar een rooster/uitlaat dan moet dat toch hetzelfde werken ?
Ik ben benieuwd of er een foutje in deze redenering zit, ik wil namelijk ook zo weinig mogelijk 'vreemd' plastic aan de buitenkant.
groeten, Herman.
Ik was laatst bij een Truma importeur in de Meern (Utrecht) en heb daar wel alle een heleboel uitlaten gezien.
Helaas was de technische man/vrouw al naar huis dus kan ik alleen maar gissen naar de diverse oplossingen.
Volgens mij is jullie boiler een redelijk nieuw ontwerp. Daarmee wil ik zeggen dat de eisen voor de aan en afvoer van lucht en rook steeds strenger zijn geworden, de uitlaten zijn ook meer opzichtig ontworpen.
Tegenwoordig zit er al een schakelaar op het raam dat de gasbrander uitzet als het raam geopend wordt, dan komt er geen 'rook' binnen.
De oude ringverwarming (alleen warme lucht) E 1800 kon simpel door de vloer zijn afvoergassen kwijt. In dit apparaat zit een ventilator die de rook helpt af te voeren. Werkt jullie boiler ook met dit principe?
Het rooster helpt ook om bij luchtdrukverschillen (wind buiten de camper) het verbrandingsproces regelmatig te houden. Somige kachels waaien uit tijdens het rijden.
Maar als ik onder mijn vloer een verticaal schotje plaats en monteer (nadat de rookafvoer door de vloer is weggewerkt) daar een rooster/uitlaat dan moet dat toch hetzelfde werken ?
Ik ben benieuwd of er een foutje in deze redenering zit, ik wil namelijk ook zo weinig mogelijk 'vreemd' plastic aan de buitenkant.
groeten, Herman.
- berriaaf
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26
En ergens las ik in dit onderwerpo dat men niet met een geopende gaskraan mag rijden, nu dat mag wel want de kachel en oif koelkast mag gewoon onder het rijden aan odf de Truma boiler,
Alleen als je met de Ferry gaat moet je de gaskraan afsluiten, en krijg je vaak een sticker die je er dan op plakken moet
En een Truma boiler bevalt ons zeer goed en nooit problemen mee, is direct warm en gebruikt ook weinig gas omdat de truma goed geisoleerd is
Bertus
Alleen als je met de Ferry gaat moet je de gaskraan afsluiten, en krijg je vaak een sticker die je er dan op plakken moet
En een Truma boiler bevalt ons zeer goed en nooit problemen mee, is direct warm en gebruikt ook weinig gas omdat de truma goed geisoleerd is
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Elgena boiler
Ik ben inmiddels maar van de gasboiler afgestapt, ik zie geen andere mogelijkheden voor af -en aanvoer. Maar de "koelwaterboiler" van Elgena blijkt er in veel meer varianten te zijn dan die paar die Reimo verkoopt. En allemaal verschillen in wattage, voltage, inhoud en uitvoering. Ik zag ook een koelwatervariant met een 12V verwarmingselement. Zie http://www.elgena.de voor details.
Ik ben er inmiddels achter dat er ook een Nederlandse "importeur" is, maar dat contact loopt moeizaam. Het schijnt daar nog in de kinderschoenen te staan en degene die ik moet hebben, is altijd buiten het bedrijf... Daar moet ik dus nog achteraan. En anders maar in München (de thuisbasis van Elgena) een boiler ophalen, meteen een leuk uitje!
Als er nog iemand weet waar ik anders Elgena boilers kan verkrijgen (vooral ruime keuze is van belang!), dan lees ik dat graag. En als ik contact krijg met de importeur, dan laat ik het weten. Voor eventueel andere geinteresseerden...
Ik ben er inmiddels achter dat er ook een Nederlandse "importeur" is, maar dat contact loopt moeizaam. Het schijnt daar nog in de kinderschoenen te staan en degene die ik moet hebben, is altijd buiten het bedrijf... Daar moet ik dus nog achteraan. En anders maar in München (de thuisbasis van Elgena) een boiler ophalen, meteen een leuk uitje!
Als er nog iemand weet waar ik anders Elgena boilers kan verkrijgen (vooral ruime keuze is van belang!), dan lees ik dat graag. En als ik contact krijg met de importeur, dan laat ik het weten. Voor eventueel andere geinteresseerden...
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Dees & Jeroen,
Ik ben weer bij een Truma verkoper geweest, op de boiler kan inderdaad alleen dit rooster geplaatst worden.
Dit komt door de vorm van de in en uitlaat van de boiler.
Je mag wel door de vloer afvoeren als de afvoergassen zich maar niet kunnen ophopen onder de wagen.
Hier zuigt de boiler / verwarming ook zijn verse lucht aan voor de verbranding.
Als deze van minder goede kwaliteit is zal de gasvlam geel kleuren i.p.v. blauw.
Het apparaat ziet dit en schakelt zichzelf uit.
Ik ga dus wel door de vloer afvoeren maar fabriek zelf wat in elkaar zodat ik de in en uitlaat enigzins uit elkaar plaats.
Als dit niet werkt kan ik altijd nog door de wand heen.
Groeten, Herman.
Ik ben weer bij een Truma verkoper geweest, op de boiler kan inderdaad alleen dit rooster geplaatst worden.
Dit komt door de vorm van de in en uitlaat van de boiler.
Je mag wel door de vloer afvoeren als de afvoergassen zich maar niet kunnen ophopen onder de wagen.
Hier zuigt de boiler / verwarming ook zijn verse lucht aan voor de verbranding.
Als deze van minder goede kwaliteit is zal de gasvlam geel kleuren i.p.v. blauw.
Het apparaat ziet dit en schakelt zichzelf uit.
Ik ga dus wel door de vloer afvoeren maar fabriek zelf wat in elkaar zodat ik de in en uitlaat enigzins uit elkaar plaats.
Als dit niet werkt kan ik altijd nog door de wand heen.
Groeten, Herman.
- ludo
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 20:55
- Locatie: Laakdal (B)
van deze boiler bestaat ook een type bs14
bootsboiler of zoiets...
deze heeft een dak-of wandafvoer door een dubbele buis
foto staat op
http://www.truma.com
groet
ludo
bootsboiler of zoiets...
deze heeft een dak-of wandafvoer door een dubbele buis
foto staat op
http://www.truma.com
groet
ludo
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Hallo Gerard,
Er zit toch een hulpventilator in die de verbrandingsgassen geforceerd afvoerd ?
Heb jij een dakschoorsteen ? (ik zit met een pijp die ik dan slecht kan plaatsen en wegwerken).
groet, Herman.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar zo'n heeeeel klein stukie ?Kijk een beetje uit met afvoergassen door de vloer, want dit gaat niet vanzelf, of bij jou moet warme lucht naar beneden zakken, bij mij wil het alleen maar omhoog.
Er zit toch een hulpventilator in die de verbrandingsgassen geforceerd afvoerd ?
Heb jij een dakschoorsteen ? (ik zit met een pijp die ik dan slecht kan plaatsen en wegwerken).
groet, Herman.
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Hallo Berriaaf,
Je zegt dat je wel mag rijden met de gaskraan open.
Misschien dat er verschil is tussen flessengas en een LPG tank.
Maar volgens mij moet er dan zeker een elektrisch ventiel op de tank zitten die de tank afsluit als de motor afgezet wordt (of bij een ongeluk).
Maar dan kan je weer niet koken als je stilstaat...
Open of dicht, volgens mij heb ik hierover al eens eerder op het oude forum iets over gelezen.
Wat denk jij Berriaaf (en mededubbelluchters ? (3x woordwaarde!))
groet, Herman.
Je zegt dat je wel mag rijden met de gaskraan open.
Misschien dat er verschil is tussen flessengas en een LPG tank.
Maar volgens mij moet er dan zeker een elektrisch ventiel op de tank zitten die de tank afsluit als de motor afgezet wordt (of bij een ongeluk).
Maar dan kan je weer niet koken als je stilstaat...
Open of dicht, volgens mij heb ik hierover al eens eerder op het oude forum iets over gelezen.
Wat denk jij Berriaaf (en mededubbelluchters ? (3x woordwaarde!))
groet, Herman.
Hi all
Toch maar weer eens over een boiler hebben.
Ik ga denk ik zelf een boiler maken, zonder eigen verwarming.
Ik dacht aan een 20 liter boilertje. Het water zal hoofzakelijk gebruikt worden voor de afwas, heel misschien een douchje.
Als verwarmings bronnen wil ik de volgende dingen gebruiken
- Mijn absorptie koelkast, deze zal in de zomer best wel wat werk te verrichten hebben en dus ook veel warmte af moeten staan.
- Mijn ringverwarming, standkachel op diesel en een gas kachel ) deze zullen in de koudere dagen ook wel wat warmte kwijt kunnen aan de boiler.
Ik kan vrij simple een controle unit maken die de tempratuur vergelijkt in de boiler met de tempratuur in het kachel circuit en het koelkast circuit en vervolgens water pompjes die gaan pompen als de tempratur in de boiler lager is.
Nog een extra mogelijkheid is om een zonneboiler op het dak er bij te doen.
Bart
Toch maar weer eens over een boiler hebben.
Ik ga denk ik zelf een boiler maken, zonder eigen verwarming.
Ik dacht aan een 20 liter boilertje. Het water zal hoofzakelijk gebruikt worden voor de afwas, heel misschien een douchje.
Als verwarmings bronnen wil ik de volgende dingen gebruiken
- Mijn absorptie koelkast, deze zal in de zomer best wel wat werk te verrichten hebben en dus ook veel warmte af moeten staan.
- Mijn ringverwarming, standkachel op diesel en een gas kachel ) deze zullen in de koudere dagen ook wel wat warmte kwijt kunnen aan de boiler.
Ik kan vrij simple een controle unit maken die de tempratuur vergelijkt in de boiler met de tempratuur in het kachel circuit en het koelkast circuit en vervolgens water pompjes die gaan pompen als de tempratur in de boiler lager is.
Nog een extra mogelijkheid is om een zonneboiler op het dak er bij te doen.
Bart
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Truma boiler
Door de nieuwe ontwikkwling op dit draadje zag ik het schema van Herman uit 2005, dat is wel iets voor onze discussie met Paul en cs over de waterbuffer.
Frank
Frank
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten