vreemde remmerij

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
wouter_
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 okt 2008, 22:29

vreemde remmerij

Bericht door wouter_ »

Beste mensen!

Ik heb een vraag over mijn bus. Toen ik de bus kocht lekte er enorm veel remvloeistof weg, na het vervangen van de werkcilinder van de koppeling en het vervangen van de remlichtschakelaar is dit al een stuk minder geworden. Toch loopt er nog steeds erg veel remvloeistof weg, vooral na een tijdje filerijden is het peil flink gezakt.
Ik heb al flink gezocht naar andere eventuele lekken. Ik heb de remtrommels er nog niet af gehad maar de wielen zijn wel helemaal droog. Ook de bij de hoofdremcilinder/bekrachtiger is alles droog en het reservoir en de slangen van het reservoir naar de koppeling en hoofdremcilinder heb ik vernieuwt en zijn dus ook helemaal dicht.
Het enige wat ik zelf nog kan verzinnen is dat de vloeistof allemaal de vacuümpomp in verdwijnt, hoe zou ik dat kunnen onderzoeken?

Daarnaast heb ik nog iets anders vreemds gemerkt, ongeveer 2 weken geleden was ik aan het rijden en merkte ik dat de rem ineens veel hoger zat, dit is daarna ook niet meer weggezakt. Het remvloeistofverbruik is hetzelfde gebleven maar rond dezelfde tijd blijven mijn remlichten soms ook aan! Dit zou erop wijzen dat er constant een klein beetje druk is in het remsysteem wat de schakelaar om doet slaan. Als ik het remlichtenprobleem heb en de motor opnieuw start is het probleem eventjes verdwenen, maar later gaan ze toch weer gewoon permanent branden.

De bus remt verder prima, nadat de rem veel hoger is komen te zitten remt hij zelfs nog veel scherper dan hij al deed.

Weet iemand in welke richting ik de oplossing van deze problemen moet zoeken?

hartelijk dank voor het meedenken in elk geval!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: vreemde remmerij

Bericht door Frank.fjph »

Een van de (vele) mogelijkheden is dat de hoofdremcilinder lekt en er geen of een dichtgeslibt lekgaatje in zit,zodat de remvloeistof langzaam de rembekrachtiger vult.
Dit is iets wat wel vaker voor komt.

Een andere is een lekke koppelingcilinder aan de versnellingsbak, als het zootje daar beneden toch al vet is dan zie je een beetje remvloeistof snelover het hoofd.

Succes met zoeken.....ik zou het maar niet uitstellen,want een beetje remmen op zijn tijd is best handig.. :lol:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: vreemde remmerij

Bericht door DVIII »

Ha Wouter, ik merk aan je verslag dat je goed kan zoeken en beredeneren, dat helpt al geweldig.
remmen kunnen bij slecht dokteren een rode draad vormen in je hele buscarriere dus dat wil je in elk geval niet.
net als wat je bedacht zou het kunnen zijn dat je vloeistofverlies in de bekrachtiger verdwijnt . daar blijft het zitten tussen het membraan en de buitenwand. er af halen is de enige manier om te zien of het daar ook lekt omdat je voorlasnog geen lekkage bij een van de wielen hebt. maar het zou ook kunnen dat je een spuiter hebt . dat is een flinterdunne scheur in één van de stalen leidingen. daar spuit de vloeistof als een wolk naar buiten en dan vind je nooit een gelekte plas of druppel.
het hoger gaan zitten van het rempedaal is inderdaad een gevolg van een vastzittende of verstopte ontlastklep, maar het kan ook komen door lucht in je leidingen. die lucht zet uit als het warm wordt en gaat dan uit zich zelf remmen. niet hard maar voldoende om de voeringen op te eten en de dieseltank sneller leeg te krijgen.
met lucht in het systeem werkt de hele remmerij en de ontlastklep niet goed , als de lucht eruit is werkt alles tenminste zoals het hoort. ontluchten kun je met een schone oliespuit gevuld met remvloeistof > tegen de richting in , dus vanuit de wielen remvloeistof in het systeem pompen. na verloop van tijd loopt het rempotje over , dat moet je dan evt wegzuigen totdat alle luchtbellen uit het systeen zijn. voor het gemak koop je een meter of 10, 5 mm slang (inwendig) en knoop je die tussen de remontluchter op het wiel en de oliespuit. (kun je daar gaan pompen/staan waar je het potje kan zien)
als je het echt goed wilt aanpakken begin je meestal met het vervangen van de stalen leidingen voor koperen. levenslang geen gezeur meer met corrosie.
daarna is het zaak de wielcilinders in tiptop conditie te houden , met speciaal remmenvet conserveer en smeer je de cups in je cilinders en houdt je vuil uit de werking van de cups en bullits (die duwen de remschoen aan).
de hoofdremcilinder is ook gevoelig voor vuil en daar kun je de buitenste (gezien van de open zijde) keerring apart vervangen.
ik weet niet of je boven of onder pedalen hebt en of je een enkele of tandem cilinder hebt , beide zijn nog te repareren of leverbaar bij de betere auto onderdelen handel en bij de dealer.
het maakt niet zo veel uit wat voor systeem je hebt ook een 406 zonder enige bekrachtiging kan remmen als een anker.
ik heb al wel een paar bus bezitters laten schrikken met waar de remmen toe in staat zijn. Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: vreemde remmerij

Bericht door winand »

"Maakt niet uit wat voor bus je hebt"?
Voor die remlichten die contstant blijven branden in ieder geval wel;
Ik weet niet wat voor bus ie heeft, maar bij mijn HH F40 zit de schakelaar voor de remlichten boven het rempedaal. Als je het rempedaal intrapt, gaat het pedaal van de schakelaar en maakt contact.
Als ie dan constant zou branden kan alleen maar als het rempedaal niet meer terug omhoog komt.
(of een defecte schakelaar)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: vreemde remmerij

Bericht door vanhooltje »

Hallo winand,

Op mijn van hool zit de schakelaar op de rem leiding, bij druk gaan de contacten dicht en de lampen branden!
Ik ver moed dat hij ook zo,n systeem heeft!

grt, peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
wouter_
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 okt 2008, 22:29

Re: vreemde remmerij

Bericht door wouter_ »

Allereerst erg bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb inderdaad zo'n schakelaar die reageert op de druk van de remvloeistof op m'n F40 zitten! Mijn bekrachtiger en alles zit onderop de bus onder de bestuurdersstoel ongeveer. Niet onder de motorkap zoals bij een 508 dacht ik?
Ik ga gezien jullie reacties toch maar eens de hoofdremcilinder en de bekrachtiger demonteren, en als ik er zelf niet uitkomt door een kenner laten bekijken en zo mogelijk reviseren. Ook het eventueel vervangen van de leidingen door koperen leidingen lijkt me inderdaad nuttig. De financiële middelen zijn op het moment erg beperkt dus ik zal alles even uit moeten stellen nog, maar inderdaad niet te lang.

Ik heb overigens nog een kleine vraag: Op mijn bekrachtiger zit een transperant slangetje wat richting de vacuumpomp van de OM314 gaat, die kan ik wel verklaren, maar daarnaast lijkt er op het gedeelte waar mijn pedaal is aangesloten ook een hele dikke slang te zitten, die loopt naar een chassisbalk en daar vervolgens in verdwijnt. Ik kan die slang daarna ook niet meer terugvinden. De slang lijkt er op van die dikke tuinslang en ik vermoed dat dit er in het verleden aangebeunt is. Heeft iemand enig idee waar deze slang voor zou kunnen zijn? Ik kan de aansluiting bij de remmen niet goed zien omdat daar niet goed bij te komen is.

groeten! Wouter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: vreemde remmerij

Bericht door vanhooltje »

Ik ken jou type auto niet,maar vemoed waar deze voor is!
Je zegt dat je rembekrachtiger onder je bus hangt!
een rem bekrachtiger heeft achter het membraam ook een luchtkamer (kant waar je pendaal aan zit), bij intrappen zuigt hij lucht aan. en bij het loslaten van het pendaal blaast hij via deze slang.
Ik vermoed dat deze slang eindigd in je balk zodat hij geen vuil aan kan zuigen.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: vreemde remmerij

Bericht door DVIII »

eh.. nee, die slang naar de traverse is een extra buffer onderdruk , dus als je veel remt levert de vacuumpomp misschien iets te weinig ( tenminste ,volgens een paar productiejaren naar het schijnt) ( het zit niet op alle bussen gedurende de productie periode) , je praat dan over de orginele F40 motor.
de 314 is veel krachtiger en sneller op (onder)druk. maar 90'er 609 bussen hebben toch ook weer zo'n extra buffer.
denk maar zo het kan geen kwaad als je teveel onderdruk in voorraad hebt.
het een en ander hangt ook van de soort bekrachtiger af en de optie die je vooral in de jaren '60 had om een bekrachtiger op de aanhanger toe te passen met een verbindings "tussen"slang voor de benodigde onderdruk.
ik heb ergens nog een snelkoppeling voor remvloeistof liggen , daarmee koppelde je de aanhanger door met het remsysteem van de auto.
Die drukschakelaars zijn notoir voor falen , daarvoor past men vaak liever een trekschakelaar toe , ergens verbonden met je duwstang .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wouter_
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 okt 2008, 22:29

Re: vreemde remmerij

Bericht door wouter_ »

Beste mensen!

Ik dacht laat ik eens een update geven over wat ik tot nu toe allemaal gedaan heb met jullie adviezen.
Een paar dagen geleden heb ik mijn bus voor de APK aangeboden, dat ging allemaal vrij voorspoedig, het remverschil voor was prima, alleen achter had ik een remverschil van 100% wat er dus op neerkwam dat het linkerachterwiel helemaal niet remt.
Nou heb ik de remtrommels achter eraf gehaalt en werd het probleem duidelijk, de remvoeringen waren bijna helemaal weg en ook de remcilinders lekken duidelijk bij 3 van de 4 wielen. Bij beide achterremmen zijn de remvoeringen nu vernieuwt en zijn de cupjes in de remcilinders vervangen.

Ik heb overigens 88 euro betaalt voor 4 nieuwe voeringen voor achter, en 10 euro per cupje. Is dat niet veel te veel voor zo'n plastic dopje? De prijs van de voeringen viel me erg mee.

Bij het plaatsen van de voeringen heb ik de stelschroef helemaal naar binnen moeten draaien en toen wouden de trommels er nog steeds niet op, dus heb ik de randjes waar de stelschroef mee vastzit een klein beetje ingevijld, nu kunnen de trommels goed dicht. Heeft iemand anders dit ook weleens gehad? Ik heb de korte en de lange voering niet verkeerdom gedaan.

Ik had voor ik aan de klus begon trouwens ook last van het bekende probleem dat de bus na het koud wegrijden de eerste paar keer heel vervelend remt, dit was over nadat ik de trommels van binnen helemaal schoon had gespoten met de luchtspuit, er zat allemaal zwart poeder in, ik denk dat dit mijn oude voeringen waren in poedervorm :).

Ik ga in elk geval bij de remmen voor de cupjes nog vervangen en die nog wat strakker afstellen, en dan maar weer op de remmentest!

De bekrachtiger laat ik nog even zitten omdat de remvloeistof lekkage misschien is opgelost na het opfrissen van de wielremcilinders. Ook de slang tussen beide koppelingcilinders heb ik nog vervangen, die was ook helemaal broos geworden.

Nog over de tip van het maken van koperen leidingen omdat daar geen haarscheurtjes in komen: ik heb nog eens goed gekeken en ik heb al koperen remleidingen! Dus dat is helemaal in orde!

groeten! Wouter
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: vreemde remmerij

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Wouter,

Als je 10,= voor eenrubbertje hebt betaald,is datwelduur, want een revisiesetje bij de MB dealer kost iets van 21,= en dan hebje 2 cups,2 cilinders en nog wat los spul.....

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: vreemde remmerij

Bericht door DVIII »

de voeringen zijn goedkoop de cupjes wat duur , maar dat schrijf je weer weg met de goedkope voering.
ze vragen rustig dik 6 euro per cupje dus.
dat je moet afvijlen om de boel te passen is niet ongewoon . de eerste overmaat is snel een mm dikker dus.
fijn dat je weer wat betrouwbare remmen hebt .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wouter_
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 okt 2008, 22:29

Re: vreemde remmerij

Bericht door wouter_ »

Hallo allemaal!

Het hele remdrama is een beetje slepend geworden, de bus is inmiddels al een aantal keer op de remmentest geweest maar ik heb nog steeds een remverschil van 70% achter volgens de garage, ondanks de nieuwe voeringen. Voor de volgende keuring wil ik het echt gewoon even goed voor elkaar hebben dus ik wou graag jullie advies nog een keer vragen!

Zoals in dit topic ook staat heb ik dus nieuwe remvoeringen, die ik erin heb gekregen door de stelschroef een klein beetje uit te vijlen. Zou het helpen om de trommels links en rechts achter om te wisselen? Of kun je hiermee slechts enkele procentjes corrigeren.

Is er nog kans dat er een kleine opstopping zit in mijn remleiding naar een van de wielen? Hoe is dit eventueel te controleren?

Ik hoop dat jullie nog wat tips hebben!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: vreemde remmerij

Bericht door Anton »

Hoi,

Hebben de remschoenen zich wel gezet?
Dat doe je door zowel achteruit als vooruit een paar keer te remmen, de schoenen kunnen zich dan zetten.
Na dat je dat gedaan nhebt is het verstandig om de afstelling te controleren.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: vreemde remmerij

Bericht door Leo »

Bij de O303 heb ik de nieuwe schoenen passend laten slijpen op de trommels.
De straal van trommels en schoenen waren zó verschillend dat er van normaal remmen geen sprake kon zijn.
Dus misschien is dat een optie?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: vreemde remmerij

Bericht door DVIII »

ik neem aan dat de schoenen hun plek wel gevonden hebben , maar nu je de voeringen nieuw hebt moet je toch in de remcilinders zoeken , als die opgeknapt zijn met een hoonbeurt en nieuwe cuppies zit er toch nog het een en ander niet goed , de achteras krijgt met één slangetje op ee Tstuk zijn voeding dus als de cilinders niet hetzelfde doen is er in elk geval één cilinder onherstelbaar stuk . maar de vraag is heb je de cilinders schoongemaakt en opgeknapt en heb je de leiding(en) gecontroleerd door die door te blazen ( met de mond ( voor de feeling) )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: vreemde remmerij

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb ook wel wonderlijke dingen gehoord over trommels wisselen,.......zelfs dat een verschil als bij jou er mee weg was, dus proberen is een optie, wetenschappelijk verantwoord is het advies in ieder geval niet :lol: :lol:
wouter_
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 okt 2008, 22:29

Re: vreemde remmerij

Bericht door wouter_ »

dag allemaal!

ik dacht laat ik eens verslag uitbrengen van hoe het nou allemaal afgelopen is met mijn remmerij.
Door gebrek aan tijd en geld is het project een beetje traag verlopen maar afgelopen zaterdag is de bus dan toch eindelijk eens positief door de remmentest gekomen!
Uiteindelijk was het een flinke klus:
- Lekke hoofdremcilinder (en door verwaarlozing misschien ook een kapotte bekrachtiger?)
- 4 lekke wielremcilinders
- voeringen op de achteras versleten
- verstopte leiding linksachter
- lek reservoir

Daarnaast nog een hoop geschuurd en remmenreiniger gespoten in de trommels.
De wielremcilinders zijn dus voorzien van nieuwe cups, de hoofdremcilinder en bekrachtiger zijn in hun geheel vervangen door een 2e hands exemplaar.

Positieve kant van het verhaal is wel dat ik het remsysteem van alle kanten heb leren kennen door de reparatie. De bus stuurt nog wel enigszins naar links tijdens het remmen maar je hand alleen al tegen het stuur aan houden tijdens het volop in de remmen gaan is al voldoende om hem toch rechtdoor te laten rijden, dit was in het verleden wel anders. De trommel linksvoor is een klein beetje ovaal maar volgens mijn remmentester mocht dit voor de APK geen punt zijn.

Deze week maar eens naar de keuring!

Bedankt voor de adviezen allemaal!

edit: nog even over die bekrachtiger, weet iemand of een bekrachtiger kan beschadigen door lange tijd vol remvloeistof te staan? Zo niet: dan heb ik een goede bekrachtiger in de aanbieding en een enkele hoofdremcilinder die toe is aan nieuwe cups.
camper 408
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 okt 2006, 21:27
Locatie: Espel

Re: vreemde remmerij

Bericht door camper 408 »

Hallo Wouter
Het scheef remmen van onze dusseldorfers is een
bekend iets je hoort er veel mensen over ,maar dat
hoeft echt niet ik heb alle vier remslangen naar de
wiellen vervangen en hij remd nu altijd recht.
Gr Willem
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: vreemde remmerij

Bericht door DVIII »

Ja willem je hebt helemaal gelijk , die rare verhalen zijn slechts geruchten en fabels. elke auto heeft zijn kuren maar een goed onderhouden bus kan prima remmen. natuurlijk moet je wel aan de voorwaarden voldoen zoals remmen stellen , sporing controleren , goede banden monteren en van tijd tot tijd onderdelen vervangen . ook het schoonhouden van de remtrommels is een terugkerend karwei. soms alleen met water soms met complete demontage. ben wel verbaast waar jij die vierde remslang hebt zitten ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten