M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Kamer stemt in met belastingmaatregelen
Uitgegeven: 25 november 2008 16:19
Laatst gewijzigd: 25 november 2008 17:24
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met het belastingplan voor volgend jaar. Belangrijke punten daarin zijn de fiscale bonus voor mensen die na hun 62e jaar blijven doorwerken, het schrappen van de btw-verhoging en een eenvoudigere verpakkingsbelasting.
De oppositiepartijen VVD, SP en PVV stemden tegen. De Kamer debatteerde ruim 20 uur over de plannen. Grote wijzigingen werden er niet aangebracht. Wel is vastgelegd dat vanaf de start van de kilometerheffing, in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.
Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie toonde zich opgetogen met de beperking. Het wordt zo onaantrekkelijker om bijvoorbeeld oudere auto's te voorzien van een gastank met als doel daar vele kilometers mee te maken.
http://www.nu.nl/news/1856753/34/Kamer_ ... gelen.html
Uitgegeven: 25 november 2008 16:19
Laatst gewijzigd: 25 november 2008 17:24
DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met het belastingplan voor volgend jaar. Belangrijke punten daarin zijn de fiscale bonus voor mensen die na hun 62e jaar blijven doorwerken, het schrappen van de btw-verhoging en een eenvoudigere verpakkingsbelasting.
De oppositiepartijen VVD, SP en PVV stemden tegen. De Kamer debatteerde ruim 20 uur over de plannen. Grote wijzigingen werden er niet aangebracht. Wel is vastgelegd dat vanaf de start van de kilometerheffing, in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.
Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie toonde zich opgetogen met de beperking. Het wordt zo onaantrekkelijker om bijvoorbeeld oudere auto's te voorzien van een gastank met als doel daar vele kilometers mee te maken.
http://www.nu.nl/news/1856753/34/Kamer_ ... gelen.html
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
in 2012, de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt beperkt.
Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987.
Oltimers sterven een langzame dood dus.
Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987.
Oltimers sterven een langzame dood dus.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Ja, dat heet nou democratie!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 1646
- Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
- Locatie: Het mooie West Friesland
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Heb daar ook wel eens over nagedacht, maar die auto's worden ook steeds beter. M.a.w. er blijven er ook meer over -echte liefhebbers blijven er sowieso wel, er zijn tenslotte genoeg auto's over uit de tijden, dat de belastingvrijstelling ook nog niet bestond? Er zijn genoeg mensen die nu uit liefhebberij in een auto uit de jaren '80 of zelfs '90 rijden en die de wegenbelasting niet als belemmering zien. (vriend van me reed jarenlang in een BMW M535 uit 1986 ofzo -zuipt, roest en is zwaar... maar hij was er lijp van!)
Denk dat ik de Hano ook gewoon zou houden, als ik er belasting voor moest betalen.
Schraal is het desalniettemin wel, dat het de laatste hobby-centen van mensen moet komen.
Groeten Jeroen
Denk dat ik de Hano ook gewoon zou houden, als ik er belasting voor moest betalen.
Schraal is het desalniettemin wel, dat het de laatste hobby-centen van mensen moet komen.
Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
...de laatste hobby-centen...
Maar kijk eens wat een super-nuttige dingen die Rouvoet allemaal met die centen wil gaan doen :twisted:
Eigenlijk hoort politiek niet op dit forum. Maar zuur is 't wel!
Maar kijk eens wat een super-nuttige dingen die Rouvoet allemaal met die centen wil gaan doen :twisted:
Eigenlijk hoort politiek niet op dit forum. Maar zuur is 't wel!
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Voordat we wegzakken in een disc over de gedragsstoornissen van onze volksvertegenwoordigers
maar even een optimistische opmerking tussendoor:
Volgens mij wordt mijn "wagenpark" (lees rollend schroot) alleen maar meer waard door deze regeling.. :mrgreen:
Mvg, Leo.:D

Volgens mij wordt mijn "wagenpark" (lees rollend schroot) alleen maar meer waard door deze regeling.. :mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Ja, leuk hoor!
Mijn bus is van 1987.
Is ergens de officiele tekst te vinden van deze nieuwe regeling.
Als het afhankelijk wordt van de datum van invoering van de km-heffing(b.v. 25 jaar terug gerekend) dan heb ik nog wel hoop.
Zie het niet allemaal in 2012 gebeuren.
Kan me aan de andere kant echter moeilijk voorstellen dat ze de oldtimers tegen die tijd helemaal buiten schot houden.
Joop
Mijn bus is van 1987.
Is ergens de officiele tekst te vinden van deze nieuwe regeling.
Als het afhankelijk wordt van de datum van invoering van de km-heffing(b.v. 25 jaar terug gerekend) dan heb ik nog wel hoop.
Zie het niet allemaal in 2012 gebeuren.
Kan me aan de andere kant echter moeilijk voorstellen dat ze de oldtimers tegen die tijd helemaal buiten schot houden.
Joop
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Krijg er bijna hoofdpijn van, maar ik begrijp die laatste zin nog steeds niet.....Wat bedoeld ie daar in vredesnaam mee? :?Nu is het nog zo dat voor auto's van 25 jaar of ouder geen belasting hoeft te worden betaald. Straks geldt dat alleen nog voor auto's van voor 1987. Initiatiefnemer Ernst Cramer van de ChristenUnie toonde zich opgetogen met de beperking. Het wordt zo onaantrekkelijker om bijvoorbeeld oudere auto's te voorzien van een gastank met als doel daar vele kilometers mee te maken.
Mercedes 406 uit 1969
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Dit is bedacht door dezelfde mensen die auto's van voor 1992 willen weren uit de steden en er een slooppremie voor geven.
Op die manier hoef je geen belastingvrijstelling meer te geven, de oldtimerszijn ergewoon niet meer, en probleem opgelost.
Overigens antwoord op de vraag:
De oorzaak van dit voorstel is de categorie weggebruikers die zich met een (in het buitenland gekochte) oude auto liefst op gas (of diesel) als gewone weggebruiker verplaatsen, dat zette kwaad bloed bij de wel betalende file-genoten
Frank
Op die manier hoef je geen belastingvrijstelling meer te geven, de oldtimerszijn ergewoon niet meer, en probleem opgelost.
Overigens antwoord op de vraag:
De oorzaak van dit voorstel is de categorie weggebruikers die zich met een (in het buitenland gekochte) oude auto liefst op gas (of diesel) als gewone weggebruiker verplaatsen, dat zette kwaad bloed bij de wel betalende file-genoten

Frank
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Ja leuk met m'n bussiecamper van '87
Nou vraag ik me wel af af het na invoeren van rekeningrijden erg veel zal uitmaken. In Nederland betaal je dan per km, dus als je snel de grens over 'piept' met de camper doet dat niet zoveel. En voor alle regeltjes in het buitenland (hoezo 1 Europa!) geldt de Nederlandse vrijstelling toch niet dus daar maakt het niks uit.
Groetjes,
Jan

Nou vraag ik me wel af af het na invoeren van rekeningrijden erg veel zal uitmaken. In Nederland betaal je dan per km, dus als je snel de grens over 'piept' met de camper doet dat niet zoveel. En voor alle regeltjes in het buitenland (hoezo 1 Europa!) geldt de Nederlandse vrijstelling toch niet dus daar maakt het niks uit.
Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
- Rene
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
- Locatie: Scharwoude
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Ja even de grens over!! Ik zit al 200 km van de grens 

Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
mijn oldtimertjes zijn tenminste ook nog eens van voor 1980, dus en geen dieseltest en geen belasting.
voor mij is het dus niet zo'n probleem , maar de laatste geproduceerde dusseldorfers zijn dus niet beschermd !
ergens is het natuurlijk zot dat het voorbeeld wat de minister aanhaalt helemaal niet zo'n negative milieu oplossing is , gas is een schone brandstof toch ?
voor mij is het dus niet zo'n probleem , maar de laatste geproduceerde dusseldorfers zijn dus niet beschermd !
ergens is het natuurlijk zot dat het voorbeeld wat de minister aanhaalt helemaal niet zo'n negative milieu oplossing is , gas is een schone brandstof toch ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- jooph
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
- Locatie: Holwerd
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Ik denk dat ze met de productie van Dusseldorfers al rond 1983/1984 zijn gestopt alleen zijn met name de 508(608) legervoertuigen pas in latere jaren officieel toegelaten.maar de laatste geproduceerde dusseldorfers zijn dus niet beschermd !
Joop
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4385
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Hesel (Ostfriesland)
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Onze oranje 608 was echt volledig civiel En toch van '87...
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Volgens mij is dat het laatste productiejaar, want de bus die ik in dec 1987 bestelde was een van de eerste "ecovans" de opvolger van de dusseldorfers.
Frank
Frank
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Dat wordt zoeken, meestal komt dit soort informatie pas na enige tijd op de overheidswebsite te staan.jooph schreef:Is ergens de officiele tekst te vinden van deze nieuwe regeling.
Het betreft een wetsvoorstel voor de kilometerheffing en dat wetsvoorstel is nog niet aangenomen. Het concept zou te vinden moeten zijn.
Op dat wetsvoorstel is een amendement gemaakt met de hierboven bedoelde regeling. Dat amendement is aangenomen maar het wetsvoorstel nog steeds niet.
Nu zal dat wetsvoorstel voor die kilometerheffing op enig moment wel aangenomen worden, al dan niet gewijzigd, maar voorlopig is het allemaal nog niet keihard.
De Fehac is er ook nog steeds mee bezig, andere groepen oldtimers zitten nog in de knel.
Dat er op enig moment een einde aan de vrijstelling zou komen was al enkele jaren geleden onderwerp van gesprek, de Fehac heeft toen een overzicht gemaakt van voertuigen ouder dan 25 jaar en hun gebruik. Het aantal van die voertuigen dat wezenlijk kilometers maakt was zo klein dat het verwaarloosbaar was. Helaas heeft een te groot deel van de politiek die boodschap nooit tot zich laten doordringen.
Ik zou nog een opmerking kunnen toevoegen maar ik laat het maar bij deze opmerking, zonder die andere opmerking

Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- De Rooie Reus
- Berichten: 906
- Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Voor de schokkende cijfers omtrent het aantal oudere bedrijfswagens heb ik alleen de stand per 1 januari 2007 kunnen vinden:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 338-wm.htm
Lees ik het nu goed: 24.000 all-in!!
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/ver ... 338-wm.htm
Lees ik het nu goed: 24.000 all-in!!
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Wat cijfers uit een Fehac publicatie, n.a.v. een grote Fehac/Fiva enquete in 2007:
Slechts 9% van de historische voertuigen rijdt meer dan 3500 km per jaar.
43% van de historische voertuigen rijdt minder dan 500 km per jaar.
Het gemiddelde is uitgekomen op 1894 km.
Dat de gemiddelde vertegenwoordiger niet in een klassiek voertuig rijdt is al lang bekend in heel Nederland met uitzondering van de politici in Den Haag.
Enkele redenen voor niet zakelijk gebruik:
Het comfort van zo'n auto is zelden vergelijkbaar met dat van moderne auto's.
Ze moeten meestal per 5000 km een kleine beurt hebben en per 10000 km een grote beurt.
Ze verbruiken een slokje meer. Of twee.
In 2000 was 2,2% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.
In 2007 was 3,3% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.
Auto's worden steeds beter, er wordt dan ook steeds langer mee gereden. Volgens de Fehac blijven er per modeljaar gemiddeld zo'n 10.000 voertuigen over die de grens van 25 jaar halen en overschrijden.
Die groei is voor 50% afkomstig van personenauto's.
1978 is blijkbaar een topjaar geweest, er schijnen uit dat jaar nog steeds 12.578 voertuigen onder ons te zijn.
Wat mij opviel is dat er in 1978 (581.458) veel meer voertuigen verkocht werden dan in 2005 (465.196). Toch die betere kwaliteit?
Het aantal klassieke motoren groeit veel sneller dan het aantal klassieke auto's, maar ja: die heb je ook makkelijker onderdak gebracht dan een kampeerauto.....
Groet,
Arnold
Slechts 9% van de historische voertuigen rijdt meer dan 3500 km per jaar.
43% van de historische voertuigen rijdt minder dan 500 km per jaar.
Het gemiddelde is uitgekomen op 1894 km.
Dat de gemiddelde vertegenwoordiger niet in een klassiek voertuig rijdt is al lang bekend in heel Nederland met uitzondering van de politici in Den Haag.
Enkele redenen voor niet zakelijk gebruik:
Het comfort van zo'n auto is zelden vergelijkbaar met dat van moderne auto's.
Ze moeten meestal per 5000 km een kleine beurt hebben en per 10000 km een grote beurt.
Ze verbruiken een slokje meer. Of twee.
In 2000 was 2,2% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.
In 2007 was 3,3% van het totaal aantal voertuigen ouder dan 25 jaar.
Auto's worden steeds beter, er wordt dan ook steeds langer mee gereden. Volgens de Fehac blijven er per modeljaar gemiddeld zo'n 10.000 voertuigen over die de grens van 25 jaar halen en overschrijden.
Die groei is voor 50% afkomstig van personenauto's.
1978 is blijkbaar een topjaar geweest, er schijnen uit dat jaar nog steeds 12.578 voertuigen onder ons te zijn.
Wat mij opviel is dat er in 1978 (581.458) veel meer voertuigen verkocht werden dan in 2005 (465.196). Toch die betere kwaliteit?
Het aantal klassieke motoren groeit veel sneller dan het aantal klassieke auto's, maar ja: die heb je ook makkelijker onderdak gebracht dan een kampeerauto.....
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Als de Fehac dan ook nog uitzoekt hoeveel van die kilometers in het buitenland worden verreden, slaat de graaiactie van de christenunie waarschijnlijk helemáál op niks.Arnold Smeets schreef:Wat cijfers uit een Fehac publicatie, n.a.v. een grote Fehac/Fiva enquete in 2007:
Slechts 9% van de historische voertuigen rijdt meer dan 3500 km per jaar.
43% van de historische voertuigen rijdt minder dan 500 km per jaar.
Het gemiddelde is uitgekomen op 1894 km.
Wat denk jij Arnold, kunnen/moeten we als forum nog iets ondernemen of zijn we een veel te kleine speler?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Moeilijk te zeggen Leo, het duurt altijd even voordat de gewone burger precies weet wat er wel en niet vast staat.
Ik kwam vanmiddag op Nu.nl nog dit tegen:
quote
Strenger belasting- èn bijtellingsregime oude auto
Uitgegeven: 25 november 2008 17:20
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto's zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto's voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, met bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
(c) autoweek.nl
Unquote.
Omdat de Fehac er mee bezig is denk ik dat er voor ons weinig meer te redden is. Diegenen die lid zijn van een historische automobiel club kunnen hun clubbestuur proberen zover te krijgen dat die de Fehac actief steunen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet vaak genoeg gebeurt.
Als een bestuur actief is met haar lidmaatschap van de Fehac weten ze ook eerder dat er hulp nodig is. Helaas ben ik de laatste tijd die actieve hulp niet tegengekomen.
Diegenen die lid zijn van de CU kunnen proberen het bestuur van de CU er op te wijzen dat ze niet erg zinvol bezig zijn.
Maar als wat Nu.nl schrijft waar is dan heeft het allemaal geen zin meer.
Wordt gevolgd en vervolgens vervolgd.
Groet,
Arnold
Ik kwam vanmiddag op Nu.nl nog dit tegen:
quote
Strenger belasting- èn bijtellingsregime oude auto
Uitgegeven: 25 november 2008 17:20
Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto's zwaar wordt aangescherpt.
Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto's voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief.
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto's waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
De rest van het belastingplan 2009, met bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen.
(c) autoweek.nl
Unquote.
Omdat de Fehac er mee bezig is denk ik dat er voor ons weinig meer te redden is. Diegenen die lid zijn van een historische automobiel club kunnen hun clubbestuur proberen zover te krijgen dat die de Fehac actief steunen. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit niet vaak genoeg gebeurt.
Als een bestuur actief is met haar lidmaatschap van de Fehac weten ze ook eerder dat er hulp nodig is. Helaas ben ik de laatste tijd die actieve hulp niet tegengekomen.
Diegenen die lid zijn van de CU kunnen proberen het bestuur van de CU er op te wijzen dat ze niet erg zinvol bezig zijn.
Maar als wat Nu.nl schrijft waar is dan heeft het allemaal geen zin meer.
Wordt gevolgd en vervolgens vervolgd.
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- Janneman
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
Tja, NU.nl bezigt wel meer een Popie-jopie taal.
In dit geval, het is niet definitief maar moet eerst nog door de eerste kamer. Waar dan weer wel bijgezegd dient te worden dat dat meestal slechts een formaliteit is.
Groetjes,
Jan
In dit geval, het is niet definitief maar moet eerst nog door de eerste kamer. Waar dan weer wel bijgezegd dient te worden dat dat meestal slechts een formaliteit is.
Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 02 jan 2008, 19:18
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
heb dus net geluk, mijn bus van 29-11-1985
of geldt hierbij de "Datum eerste afgifte Nederland" ? want ik heb een import bus ...
of geldt hierbij de "Datum eerste afgifte Nederland" ? want ik heb een import bus ...
- catch
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
- Locatie: t'Gooi
Re: M.i.v 2012 verandering van oldtimer-regeling.
mede sleutelaars
enige tijd geleden heb ik al geinformeerd bij de belastingdienst
er werd gezegd dat de discussie omtrend het oldtimer kenteken in 2012 verder gevoerd zou worden en een van de voorstellen was om het dan uit te voeren zoals er beschreven word
ik denk zelf dat dat er wel door komt ,net zoals het grijs kenteken afgeschaft is maar het is nog niet door de (schorem)kamer
ik zelf hoef niet meer te werken na mijn 62 want zoals leo al schreef de oldtimers stijgen enorm in waarde,en ik heb er nog 3 staan
willem
enige tijd geleden heb ik al geinformeerd bij de belastingdienst
er werd gezegd dat de discussie omtrend het oldtimer kenteken in 2012 verder gevoerd zou worden en een van de voorstellen was om het dan uit te voeren zoals er beschreven word
ik denk zelf dat dat er wel door komt ,net zoals het grijs kenteken afgeschaft is maar het is nog niet door de (schorem)kamer
ik zelf hoef niet meer te werken na mijn 62 want zoals leo al schreef de oldtimers stijgen enorm in waarde,en ik heb er nog 3 staan

willem
Gaan als de Brandweerauto
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast