Versnellingsbak verwisselen?

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
johan millenaar
Contacteer:

Versnellingsbak verwisselen?

Bericht door johan millenaar »

hallo

omdat ik een versnellingsbak van een MB 508 over heb, die een aansluiting heeft, waardoor bij het achteruit rijden b.v. de achteruitrijlampen aangaan, wil ik die wisselen met de versnellingsbak van mijn MB 613, die die aansluiting niet heeft.
nu heb ik vernomen, dat deze versnellingsbakken identiek zijn; klopt dat ?
en zo ja, hoe zit het met de snelheidaanduiding ? er zitten verschillende grootte's aan banden onder deze MB's ( 7.00/ 16 bij de 508 en 8.25/17.5 bij de 613 )
geeft dat problemen, zo nee: mooi, en zo ja, hoe los ik die op?
zijn er nog andere zaken, waar ik op moet letten bij het ( indien mogelijk ) wisselen ?

bedankt alvast voor reacties

groet

johan
Frank.fjph

Re: Versnellingsbak verwisselen?

Bericht door Frank.fjph »

Vraag 1: kun je niet voor de bestaande bak gewoon een achteruitrij schakelaar kopen bij MB???
Heb ik bij mijn 508 bak ook gedaan.
Er schijnen wel 2 uitvoeringen te bestaan.
Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

Johan, ik denk dat je eerst de rolmaat moet pakken want volgens de boeken is de bak van een 613 niet dezelfde als in een 508. ik denk dat je dan een paar cm aan je transmissieas moet aanplakken.
overgens nogal drastisch om de bak te verwisselen voor een wat minder belangrijke optie , die wellicht zoals Frank al meldde ook voor je eigen bak te verkrijgen is. :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
johan millenaar
Contacteer:

Bericht door johan millenaar »

hallo

op de bak van de 508 zit er ( van achteren bekeken rechtsboven ) de aansluiting voor lampen e.d.

op de bak van de 613 zit er geen mogelijkheid voor die aansluiting, anders had ik die van de 508 er wel opgezet.

trouwens, het verwisselen schijnt niet zo'n klus te zijn, maar uit het antwoord van dv3 schijnen ze niet identiek te zijn, dus dan vervalt die optie

en aan wat voor schakelaar moet ik denken, frank ? en waar wordt 'ie gemonteerd?

in ieder geval al dank voor de antwoorden

groet

johan
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Volgensmijn gegevens zijn er 2opties (afh van welke bak) een rechts boven tegen de achterkant aan gekeken, en een bovenop de bak.
Maar als het een originele chassis/moto/versnellingsbak kombinatie is, dan ga je gewoon naar de MB dealer en dan geeft de (EPC van de) magazijnman zo aan wat je nodig hebt.....
In mijn geval een simpel schakelaartje meteeniets minder simpelprijskaartje.. :cry: :wink:

Frank
Plaats reactie