De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door winand »

Ik ben sinds september lid van Dubbellucht en maak veelvuldig gebruik van het forum, echter even voorstellen zat er nog niet in.
Nou, bij deze dan.

Onze bus is een Hanomag Henschel F40 Ka uit 1974, voorzien van een OM314 motor. Het is een oorspronkelijk nederlandse bus die waarschijnlijk dienst heeft gedaan bij werkwerkzaamheden, want ik zag dat ie ooit oranje was en dat er op het dak twee zwaailichten hebben gezeten, een voor en een achter.

Afbeelding
'Het Brikje', zoals de vorige eigenaar 'm noemde.
Afbeelding
Eerst gevallen sneeuw van 2006!
Afbeelding
Foto nog van vorige eigenaar.
Afbeelding
Nog een van de vorige eigenaar.

Eind augustus in Zwaagwesteinde (FR) hebben wij deze bus gekocht van een familie. Zij hadden de bus sinds 7 jaar in hun bezit had ik begrepen. Daarvoor was ene H. Bijker uit dezelfde straat in Zwaagwesteinde de eigenaar. Hij was ook lid van dubbellucht met lidnummer 0228. Herkent iemand mijn bus, en is dhr. of mevr. Bijker nog steeds lid? Ik ben er nieuwsgierig naar.

Aanvankelijk had de bus nog wat achterstallig onderhoud. Schakelen ging enorm moeizaam en zwaar. Afstellen van de mechanische koppeling deed wonderen. Ook was de startmotor aan vervanging toe omdat deze niet meer betrouwbaar was. Nieuwe olie in motor, bak en differentieel en de bus reed weer prima. Hoewel de bus aan de buitenkant nogal hulpbehoevend is, is de onderkant en chassis prima in orde. Zo heb ik het liever als andersom..

Omdat de indeling voor ons nog net niet ideaal was, ben ik meteen het een en ander gaan verbouwen. Oorspronkelijk zat er een vast stapelbed in. Ik heb deze weggehaald en er een 2 persoons dinette van gemaakt, die evt. nog om te bouwen is in een slaapplaats. De tussenwand tussen woondeel en cabine was aanvankelijk erg smal. Nu het stapelbed eruit was heb ik een groot stuk van deze tussenwand eruit gezaagt (geslepen, gehakt, gewrikt.. valt niet mee als je het overige interieur heel wilt laten) wat een hoop extra licht oplevert. Uiteindelijk een nieuwe zijwand erin en bekleed met een trendy behangetje. Overgangen van oud naar nieuw hout heb ik perfect kunnen wegwerken doordat er nog een pot orginele lak in de bus stond, ideaal. Inmiddels hebben we de bekleding ook een frisse groene kleur gegeven wat je al op een paar foto's kunt zien.

Afbeelding
Deze foto van de vorige eigenaar toont het stapelbed voor de verbouwing.
Afbeelding
Dinette na de verbouwing.

De vloerbedekking heb ik eruit gehaald. Vervolgens de vloer eenvoudig geisoleerd en er zeil overheen gelegd wat praktisch is i.v.m. onze hond.
Met geluidsdempend schuim heb ik de motorkist van binnen opnieuw bekleed en de motorruimte. Na een recente hagelbui ging het toch al slechte dakluik echt aan diggelen. Hiervoor is een vervangende geplaatst die tevens meer licht binnen laat.
De koelkast en de kachel wilden beiden niet werken op gas. Uiteindelijk heb ik de koelkast gerepareerd (vonkgever schoongemaakt) en de kachel afgeschreven. Een klein kacheltje zonder afvoerkanaal leek me al niet erg veilig. Er moet nog een andere kachel in.

De cabine heb ik ook een opknapbeurt gegeven. Hierin werd het vloerzeil doorgetrokken en het oude, zwarte dashboard heb ik in een klassieke cremekleur gespoten, de klokkenkast blauw. De 'vensterbank' direct achter de voorruit heb ik bekleed met donkerblauw skai-leder; Voor de ruimtes links en rechts van de kachel heb ik plankjes gezaagd. Hierop 4mm dik schuim gelijmd voor een gepolsterde look, waarna het skai erop gelijmd kon worden. De deksel van de kachel-unit is ook bekleed met schuim en skai, evenals de panelen in de deuren.

Afbeelding
Mijn vriendin Anne-Marie aan het stuur.
Afbeelding
Het dashboard met de god Ganesha die waakt over alle reizigers.

In de standaard radio-uitsparing in het dashboard zit nu een antieke autoradio met cassette en analoge tuner voor de oude look, hij werkt niet. De werkende Radio-CD speler zit in een plafondkast bovenin de cabine. Ook zit hier een bakkie in en een LCD schermpje in voor de toekomstige achteruitrij-camera. Er is daarnaast nog ruimte voor CD's en wegenkaarten. De speakers zitten ook in dit kastje. De apparatuur in het kastje krijgt spanning van de huishoudaccu als het kastje open gaat. alles gaat uit als het kastje gesloten wordt. Aan de onderkant van het kastje heb ik twee ventilatortjes gemonteerd die ook op deze manier gevoed worden (uiteraard met extra schakelaartje). Ook zit er zowel links als rechts een interieurlampje dat aan gaat wanneer een portier geopend wordt. Hiervoor is ook een 'uit' schakelaar als je op de camping het portier bijna heel de dag open laat staan.

Afbeelding
kastje dicht.
Afbeelding
kastje open.

De lampjes zijn niet alleen handig in het donker, maar hebben ook een belangrijke functie. Ik heb een eenvoudig alarm ingebouwd dat reageert op spanningsval van de huishoudaccu zoals het aangaan van een lamp. Dit is dus ook bij het openen van een portier en het openen van het cabinedak-kastje en achterklep. Het alarm reageert tevens op schokken en hellingshoekverandering (bijv. bij wegslepen). Het alarm bedien ik met een afstandsbediening.

Echte problemen/storingen hebben we nog niet gehad. Tijdens noodweer op de snelweg hielden de ruitenwissers er ineens mee op. Zekering was doorgebrand. Even stoppen bij tankstation en een reserve zekering gepakt. Het geheel werkte weer voor 5 minuten. Toen gebeurde weer hetzelfde. Na thuis de boel doorgemeten te hebben bleek dat mijn claxon was overleden aan een overvloed aan water, waardoor deze kortsluiting maakte, en deze deelde de zekering met de ruitenwissers. Nieuwe claxon was zo gemonteerd.
Tijdens onze eerste reis naar de Franse Alpen bleek een steek-as olie te lekken (zie elders op dit forum) wat vooral te maken had met de moeren die ontzettend los zaten!.
We zijn van plan om vanaf 1 september 2007 drie maanden door europa te trekken.

Voor mensen die een nieuwe indeling voor hun bus plannen en hiermee puzzelen heb ik wellicht een leuke tip. Op http://sketchup.google.com kun je gratis Google SketchUp downloaden. Dit is een 3d modeleringsprogramma dat je in staat stelt eenvoudige 2d en 3d weergaven te maken van je ontwerpen. Ook kun je op de mm nauwkeurig werken (standaard gebruikt het programma inches enzo, maar cm en mm kun je ook invoeren) Hieronder een paar afbeeldingen van mijn eerste werk met SketchUp:

Afbeelding
De indeling in 3D
Afbeelding
..en vanuit een andere hoek
Afbeelding
Mijn eerste probeersel van de oude situatie met stapelbed (tekening zonder bovenkastjes)


Enkele wensen voor de toekomst:
- Een kachel (wordt al aan gewerkt)
- Dakrek!! (zeer belangrijk ivm surfplanken, maar het lukt me niet om een passende te vinden)
- Comfortabele stoel(en) (Met mijn 194cm vallen mijn schouderbladen over de rugleuning van de
standaard bestuurdersstoel, het lijkt wel een krukje!)
- Zonnepanelen (lange termijn wens ivm de hoge aanschafprijs)


Groeten,
Winand & Anne-Marie
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Winand & Anne-Marie

Hallo

Dat noem ik nou noig eens voorstellen op het forum van dubbellucht al is het dan ook een beetje laat, direct fotos erbij gezet en ook nog eens een goed verhaal erbij

En zoals veelen je kunt eigelijk niet om google heen want ze hebben gewoon hele leuke en bruikbaare programmas

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Mooi stukje Winand, m'n complimenten. :)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Winand en Anne-Marie,

Mooi, informatief verhaal! Die 3D-tekeningen zijn helemaal geweldig!

Eind augustus in Zwaagwesteinde (FR) hebben wij deze bus gekocht van een familie. Zij hadden de bus sinds 7 jaar in hun bezit had ik begrepen. Daarvoor was ene H. Bijker uit dezelfde straat in Zwaagwesteinde de eigenaar. Hij was ook lid van dubbellucht met lidnummer 0228. Herkent iemand mijn bus, en is dhr. of mevr. Bijker nog steeds lid? Ik ben er nieuwsgierig naar.

Zonder inbreuk te doen op de persoonlijke levenssfeer kan ik je melden dat de naam Bijker in het ledenbestand niet voorkomt. Onder 0228 is sinds januari 2005 een 608 in Sassenheim geregistreerd.

Goede reis! Moge jullie bus vliegen als Garud, moge Ganesh over jullie waken en moge Kali ver van jullie blijven :wink:

Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 27 nov 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Dat lijkt ons nu ook super als we niet meer werken hoeven

Er enkele maanden vandoor met de camper of wat voor vervoermiddel dan ook

We zijn van plan om vanaf 1 september 2007 drie maanden door europa te trekken.

Veel plezier

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Complimenten, mooi gedaan!
Ach en wat te wensen hou je toch!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ferris
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006, 12:33
Locatie: Amsterdam

Bericht door ferris »

mooi interieur zeg, vooral het dashboard ziet er flits uit, maakt het helemaal anders die lichte kleur maar het houdt of versterkt zelfs de klassieke uitstraling.

Zal binnenkort wat foto's maken van het spartaanse interieur van onze Hanoman(ook een hindu-god, hij staat afgebeeld op de motorkap in de o van HanOman).
En dan over een half jaar weer: in het voorjaar willen we wat aan de bekleding e.d. doen, je dashboard metmorfose is een geweldig idee.

Toch eerst maar eens wat sleutelen.
"Hanoman", HH F40 KA
OM602, dec. 1971
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Hallo Winand en Anne-marie,

Ziet er goed uit man!! En jullie zijn al klaar, ben jaloers.....

Vind het kastje in de cabine erg mooi zo, zat zelf ook al een beetje te denken om daar zoiets te maken, ennuu, flitsende kleurtjes daar ook.
8)

Heb jij trouwens stahoogte in de bus?

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Winand,
Mooi verhaal, ik denk dat ik al op een of ander onderwerp van jou heb gereageerd.
Wat jouw dakdragerwens betreft: ik heb een set dragers gekocht bij de automaterialenhandel in de buurt hier voor een tientje of twee.
Dit zijn 4 gootsteunen die net hoog genoeg zijn om over het hoge dak heen te komen. Ik heb er 2 alum. profielen die de steunen verbinden. Het is de bedoeling dat er een zonnepaneel op komt dat ik nog in de schuur heb klaarstaan.

Toen ik laatst bij die firma was heb ik gevraagd of die steunen nog leverbaar waren alsmede de originele dwarsbalken:
Antwoord: ja nog leverbaar en de warsbalk tot 2.30 meter lengte.


Groeten
Frank
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

He hoi, mooie mail!
goed idee dat witte dashboard.Was al blij met een " hameritte zwart" dashboard maar nu ik dit zo zag, wordt hij ook wit :-)
veel plezier met de bus!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Otto, Volgens mij hebben we een stahoogte van ong. 190cm.
Dus voor mij (194cm) eigenlijk net geen stahoogte, alleen bij het dakluik :)

Frank, die 20 euro, is dat per steun (dus in jouw geval 20 x 4)?
Voor een fatsoenlijk dakrek van 3 tot 4 meter heb ik wel 4 steunen aan elke kant nodig denk ik. Maar het is zeker een idee als ik het met deze steunen opbouw. Bijna elk tweedehands dakrek kan ik er dan gewoon met bouten op bevestigen.
Enne, waar heb je die steunen gehaald? (winkel, plaats)
Weet je wellicht zo te vertellen hoe hoog de steunen zijn (of het dak..)?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Nee dat was voor 4 steunen, in de opruiming
Steunen zijn hoog genoeg voor mijn en jouw dak.
Zie verder PB.

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Wauw! geweldig. Die dingen moet ik hebben!
Helaas heb ik geen persoonlijk bericht van je ontvangen.
Frank, laat me snel iets weten waar ik die steunen kan halen.
Mocht het ver weg zijn, kunnen ze die ook versturen denk je ?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik denk dat Eindhoven - Vught wel te doen is om op te halen. Ik zal hem eens bellen hoe het met prijs , levertijd en zo zit.


Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Graag!
je me ook een e-mailtje sturen als dat makkelijker voor je is.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door winand »

Ik heb gisteren mijn bus-website operationeel gemaakt.
Ik heb het in elkaar geknutseld tijdens mijn verblijf in Oostenrijk (winter 2007-2008). Ik heb toen samen met mijn vriendin een chalet gerund voor wintersport-gasten.
Ik probeer zoveel mogelijk zaken/klusjes op foto vast te leggen en met tekst te ondersteunen zodat anderen er ook iets aan hebben / geinspireerd raken.

Het adres:
http://bus.winand.nl
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door winand »

Website functioneerde niet zoals bedoeld was.
Zo was de website in een vreemde opmaak te zien en waren de plaatjes niet zichtbaar.
Dit had alles te maken met een niet goed functionerende webserver hier.
(op het interne netwerk functioneerde het allemaal naar behoren, dus werd ik er gelukkig door Ernst op geattendeerd, waarvoor dank)
Bekijk de site nu nog eens, het zal er geheel anders uit zien nu:

http://bus.winand.nl

Afbeelding
Afbeelding

UPDATE:
Net een berichtje van Ernst ontvangen dat het nog niet werkt..
Heb aanpassingen gedaan in de DNS records van het adres. Dit kan even duren voordat alle DNS servers op internet dit hebben overgenomen. Dus mocht je na twee dagen na plaatsing van dit bericht nog geen website zien, laat het me dan even weten :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door piede »

Hee, de link naar je website doet het niet. Ik ben erg benieuwd naar detailfoto's van de kabine, de houten schotjes waar je het over hebt, hoe je het skai hebt bekleed. Misschien allemaal te vinden op je website?

Laat het me weten!

Ps, heb een 208 james cook '78, gekocht om veel te kunnen kitesurfen....
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door winand »

Hmm, probleempjes met subdomein denk ik.. vreemd.
Ik heb de link wat aangepast zodat ie nu wel zou moeten werken. :)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door piede »

Super, de link werkt nu wel! Heb je hele blog ff in 1 keer uitgelezen. Je schrijfstijl leest makkelijk weg en de foto's zijn zeer verduidelijkend! Mooi om te lezen dat je er zoveel plezier in hebt, en hoe je alles oplost.

Ik ga hier zeker nog wat aan hebben, er zijn een aantal wensen voor mijn bus die overeenkomen met de jouwe. Thanks :mrgreen:
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door Detlev »

Nou de Dubbellucht link nog :D
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door Anton »

Hoi,

Zitten we daar om verlegen?
Detlev schreef:Nou de Dubbellucht link nog :D
Na veel gedoe ben ik eindelijk lid-af van die club.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
piede
Berichten: 57
Lid geworden op: 09 jan 2009, 15:00

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door piede »

Hmm, ik ben er net lid van geworden vanwege de documentatie die je er kan krijgen. Waarom ben je lid-af geworden?
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door Saskia »

Dit gaan jullie hopelijk over de PB bespreken? Het blijft hier dan gezellig!
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: De HH F40 Ka van Winand en Anne-Marie

Bericht door Anton »

Hoi,

Voor mij is het een afgesloten hoofdstuk waar ik niet opnieuw op in ga.
Als je je daar prettig voelt: van mij mag het :lol:
Saskia en Herman schreef:Dit gaan jullie hopelijk over de PB bespreken? Het blijft hier dan gezellig!
Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten