remkracht verdeler

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
karogegro

remkracht verdeler

Bericht door karogegro »

Onder de kamper tussen de achterwielen zit een zg remkracht verdeler. En als ik de theorie van dat ding goed begrepen heb zorgt deze ervoor dat naarmate de aslast (gewicht) toeneemt de remvertraging of remkracht ook toe neemt. Zou het in theorie kunnen zijn dat als je de wielen middels een bijv krik vrij van de grond hebt, en je bediend vervolgens het rempendaal de wielen door de rem heen getrokken kunnen worden.
Overigens werken de remmen prima, want tijdens een noodstop blokkeerden ze.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph

Re: remkracht verdeler

Bericht door Frank.fjph »

Dat ventiel moet er voor zorgen dat je achterremmen niet te hard remmen als de belading achter gering is.
Als ik het plaatje van jou zie,denk ik dat dat bij jou niet snel voorkomt (gezien de achteroversteek)
Wel is het verstandig een keer de afstelling van dat ventiel te controleren.

Die dingen willen wel eens vast gaan zitten,maar als het goed is wordt het bij de APK gecontroleerd.

Frank
karogegro

Bericht door karogegro »

Die APK is nu juist het dillema.
Vorig jaar werdt hij op de achterremmen afgekeurd omdat hij de achterwielen door de rem kon trekken.
Thuis gekomen heb ik vervolgens de linkerzijde op de krik gezet, de hele remmerij aan die kant gereinigd, de boel weer in elkaar gezet en hij remde als een tiet. Overigens wordt die remkracht verdeler door het achterste rechter achterwiel bediend. Vervolgens de rechter zijde hetzelfde verhaal als de linkerkant en idd, mooi dat ik hem door de rem heen trok. Waar het mij nu om gaat, is dat als er een extreme wieluitslag is, en dat is er als alle wielen van de grond zijn, het kan zijn dat het ventiel zo geknepen wordt dat er nauwelijks sprake is van remkracht. Of moet ten alle tijde dat ventiel dusdanig open staan, ook met de wielen van de grond, dat er voelde remkracht is.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph

DAt klop precies, als je dewielen van de grond haalt denkt de regelaar dat het voertuigleger dan leeg is en gaat maximaal knijpen. Ik heb ook wel eens de afstelling van het ventiel versteld zodat ie op de bank extra hard remde.

Frank
karogegro

Bericht door karogegro »

Sjuust, dan tijdens de aankomende APK een manier vinden om de wielen vrij te krijgen zonder dat het de remkracht verdeler beinvloed.
Ze hebben daar nl geen remmenbank :mrgreen:.
Toine.
Frank.fjph

Aha is dat het probleem,.... kun je ze nu uitleggen waarom hij niet remt, of gewoon de regelaar zostrak zetten dat ie blijft remmen, bij de 508 serie kun je het stangetje tussen de regelaar en chassis er tussenuit halen

Succes
Frank
Bommes
Contacteer:

Bericht door Bommes »

die verdeler is niet verplicht, en zeker met de belading die jullie camper heeft kan hij er ook gerust uit.
Er zal toch ten alle tijde de maximale remkracht naar achteren gaan.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
karogegro

Bericht door karogegro »

Dat wilde ik dus horen. :twisted: der uit met dat ding.
Scheelt ook weer een paar kilo aan stangen en andere troep :mrgreen:.
Mvg toine
Frank.fjph

Voor je het doet wel effe checken of ie niet APK afgekeurd wordt als ze weten dat het ding erooit op zat, ook aan risico denken als je ooit een ongeluk krijgtr en de vberzekering komt er achter,dan kan een probleem ontstaan omdat desituatie afwijkt van de typegoedkeuring.

Dit Zijn zo wat dingen die bij mij opborrelen, laten andern (deskuniger) ook er iets over zeggen.....Dave ?....ea...

FRank
karogegro

Bericht door karogegro »

Als ze op de hoogte waren van de aanwezigheid van de verdeler en wisten hoe die werkt dan hadden ze hem mijns inziens ook niet kunnen keuren, bij gebrek aan een remmen bank. Dus wat mij betreft, deruit met dat ding en net doen of ik stom ben :mrgreen: (lukt me vrij aardig)
Mvg toine
Plaats reactie