In Nederland zijn we gewend aan lijnen op de wegen, doorgetrokken lijnen waar we niet overheen mogen en onderbroken lijnen waar we overheen mogen als de omstandigheden dit toelaten.
De snelheid daarentegen wordt aangegeven met borden en sommige wegbeheerders zetten dan ook heel veel verkeersborden neer langs vooral provinciale wegen.
Er komt verandering: De lijnen gaan voor wegen buiten de bebouwde kom (geen snelwegen) ook de snelheid aangeven.
Een weg zonder middenstrepen zal een maximum snelheid van 60 km/u hebben.
Een weg met dubbele middenstrepen zal een maximum snelheid van 80 km/u hebben.
Een weg met dubbele middenstrepen met groen tussen die strepen zal een maximum snelheid van 100 km/u hebben.
De middenstrepen kunnen zowel onderbroken als doorgetrokken zijn, met de oude betekenis van wel en niet inhalen.
Hardnekkig is het gerucht dat je over sommige doorgetrokken middenstrepen toch mag inhalen. Dit is onzin! Een doorgetrokken streep mag NIET overschreden worden. Ook niet als er precies 18 cm tussen de strepen zit! Trouwens: hoe zou je dat willen bepalen op een 80 km/u weg……?

In alle gevallen gaan verkeersborden (in het bijzonder snelheid en inhaalverbod) boven de belijning. Hierdoor kunnen lokale situaties veiliger gemaakt worden.
In de komende jaren zullen de nieuwe strepen overal ingevoerd worden. De overgangsperiode is tot 2015 dus het kan nog even duren.
Wegbeheerders zijn er goed in gebleken om ook andere kleuren wegdek aan te brengen, de centrale overheid is bezig dit te beperken tot alleen wat hierboven aangegeven is.
Kijk op http://www.strepenopdeweg.nlvoor meer informatie.
Arnold Smeets
30-04-09