turbo en om616
-
turbo en om616
Hallo allen
zijn er mensen die een turbo op een OM616 motor geplaatst hebben?
ik ben ontzettend tevreden over deze motor
heb er een overdrive 5bak achterzitten
verbruik 1 op 10/11 op de snelweg
mijn busje weegt ook niet zoveel 2100 kg denk ik
ik wil echter naar een verbruik van 1 op 14 wellicht 1 op 15
dat kan wellicht met een turbo en een grotere bandenmaat van 6.00 naar 6.50 r16 (omtrek scheelt zo ongeveer 3 a 4%)
nu wil ik niet een turbo zoals normaal gelijk op het inlaatspruitstuk daarvoor is geen ruimte onder de inwendige moterkap
die ik graag origineel wil houden.....heb ook wel eens een filmpje gezien waarbij men bij een oude vw bus halverwege de
uitlaat een turbo monteerde
wie o wie weet meer over mogelijkheden enzovoorts
bedankt rob
zijn er mensen die een turbo op een OM616 motor geplaatst hebben?
ik ben ontzettend tevreden over deze motor
heb er een overdrive 5bak achterzitten
verbruik 1 op 10/11 op de snelweg
mijn busje weegt ook niet zoveel 2100 kg denk ik
ik wil echter naar een verbruik van 1 op 14 wellicht 1 op 15
dat kan wellicht met een turbo en een grotere bandenmaat van 6.00 naar 6.50 r16 (omtrek scheelt zo ongeveer 3 a 4%)
nu wil ik niet een turbo zoals normaal gelijk op het inlaatspruitstuk daarvoor is geen ruimte onder de inwendige moterkap
die ik graag origineel wil houden.....heb ook wel eens een filmpje gezien waarbij men bij een oude vw bus halverwege de
uitlaat een turbo monteerde
wie o wie weet meer over mogelijkheden enzovoorts
bedankt rob
-
Re: turbo en om616
Kijk maar eens bij earocharger.com
Alle maten en soorten en een eigen smeersysteem. Ben er zelf ook mee bezig. Prima informatie voorziening en er wordt meegedacht...ook niet geheel onbelangrijk.
Toine
Alle maten en soorten en een eigen smeersysteem. Ben er zelf ook mee bezig. Prima informatie voorziening en er wordt meegedacht...ook niet geheel onbelangrijk.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- Maxer
- Contacteer:
Je kunt niet straffeloos een turbo op een atmosferische motor plaatsen. Een turbo motor heeft andere zuigers, lagers en drijfstangen om de hogere drukken en krachten te kunnen weerstaan. M.a.w. je motor gaat geheid stuk als je er een turbo op plaatst. Ooit heb ik dit grapje uitgehaald op een Mercedes 200d en na 5000 km een klap en . . over met de pret. Niet doen dus! Een compleet turbo blok (eventueel met intercooler) plaatsen is de enige zinvolle oplossing.
- vanhooltje
Ook ik heb dat eens geprobeerd met een mini motor, na 30 km BOEM, over out.
Niet doen krijg je echt spijt van, het is net wat maxer zegt een ander motorblok met turbo is de enige echte oplossing.
Ook in mijn van Hool heb ik een ander blok geplaatst kijk maar op onderstaande link.
Het gaat makkelijker dan je denkt.
grt peter
Niet doen krijg je echt spijt van, het is net wat maxer zegt een ander motorblok met turbo is de enige echte oplossing.
Ook in mijn van Hool heb ik een ander blok geplaatst kijk maar op onderstaande link.
Het gaat makkelijker dan je denkt.
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Ook op

- herbie
Hallo, deze link gaat over het monteren van een turbo op een 617.
http://www.campercafe.nl/viewtopic.php? ... 326#p17297
Volgens mij zit er een verschil tussen het plaatsen van een turbo op een benzine- of dieselmotor.
Bij een diesel is dit relatief eenvoudig.
gr Herbert
http://www.campercafe.nl/viewtopic.php? ... 326#p17297
Volgens mij zit er een verschil tussen het plaatsen van een turbo op een benzine- of dieselmotor.
Bij een diesel is dit relatief eenvoudig.
gr Herbert
L 407 D (OM 617)
- Admin
- Site Admin
- Contacteer:
Het monteren is de kunst niet. Als je niet meer dan één linkerhand hebt, tenminste.
Zoals verschillende mensen al hebben aangegeven, is de kans groot dat je van je verkregen extra power niet zo lang plezier hebt...
Ter illustratie: ik heb een OM366A in Dr. Wolff zitten. Die ziet er van buiten volkomen hetzelfde uit als een OM366. Behalve dan die turbine tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatbocht. Maar als je de doorsnede van het blok ziet en je puzzelt een beetje, zie je dat de 366A een aantal oliekanaaltjes heeft die bij de 366 ontbreken. En ik weet zeker dat er niet iemand op de ontwikkelafdeling van Mercedes is gaan boren omdat-ie het setje dat-ie voor z'n verjaardag had gekregen, wilde uitproberen :P
Zoals verschillende mensen al hebben aangegeven, is de kans groot dat je van je verkregen extra power niet zo lang plezier hebt...
Ter illustratie: ik heb een OM366A in Dr. Wolff zitten. Die ziet er van buiten volkomen hetzelfde uit als een OM366. Behalve dan die turbine tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatbocht. Maar als je de doorsnede van het blok ziet en je puzzelt een beetje, zie je dat de 366A een aantal oliekanaaltjes heeft die bij de 366 ontbreken. En ik weet zeker dat er niet iemand op de ontwikkelafdeling van Mercedes is gaan boren omdat-ie het setje dat-ie voor z'n verjaardag had gekregen, wilde uitproberen :P
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
- paul snip
- Contacteer:
De OM616 wordt in India nog steeds met Turbo geleverd. In een terrein-auto die een soort van Mercedes G-klasse kloon is.
Her en der zijn ook wel wat verhalen bekend van mensen die een turbo op een standaard OM616 gezet hebben.
google maar eens op "OM616 turbo"
Heb jij nog het oude type OM616? Met de dikke gloeiers? Ik heb in mijn 407 een motor uit een MB100 gemonteerd. Deze levert echt veel meer vermogen. Het is een motor uit '95 in goede staat. Voor een dergelijke motor (of complete bus) betaal je 500-1000 euro. Mijn bus weegt leeg 2600 kg en loopt nu 105 echte, geijkte, km's. Met een 5 bak zou hij nog wel wat harder lopen denk ik.
De OM616 is zwaar overbemeten gebouwd. De motor kan dus zeker een niet al te heftige turbo aan.
Bij de 5 cilinder OM617turbo zit alleen verschil in de zuigerkoeling dmv oliesproeiers. Verder zijn de blokken gelijk.
Her en der zijn ook wel wat verhalen bekend van mensen die een turbo op een standaard OM616 gezet hebben.
google maar eens op "OM616 turbo"
Heb jij nog het oude type OM616? Met de dikke gloeiers? Ik heb in mijn 407 een motor uit een MB100 gemonteerd. Deze levert echt veel meer vermogen. Het is een motor uit '95 in goede staat. Voor een dergelijke motor (of complete bus) betaal je 500-1000 euro. Mijn bus weegt leeg 2600 kg en loopt nu 105 echte, geijkte, km's. Met een 5 bak zou hij nog wel wat harder lopen denk ik.
De OM616 is zwaar overbemeten gebouwd. De motor kan dus zeker een niet al te heftige turbo aan.
Bij de 5 cilinder OM617turbo zit alleen verschil in de zuigerkoeling dmv oliesproeiers. Verder zijn de blokken gelijk.
-
Je kunt niet zomaar het vermogen van een blok verhogen. Ok het was een TDI en geen OM616 maar ik heb mijn leergeld betaald,....
Ik denk dat er een verschil is tussen een nieuwe OM616 uit India en een blok wat al een heel leven achter de rug heeft.
Mijn mening: Niet doen, spaar je centen en moeite en koop een zwaarder blok of andere camper.
Dennis
Ik denk dat er een verschil is tussen een nieuwe OM616 uit India en een blok wat al een heel leven achter de rug heeft.
Mijn mening: Niet doen, spaar je centen en moeite en koop een zwaarder blok of andere camper.
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
klinkt eigenlijk geweldig , halverwege de uitlaat plaatsen , kun je ook in elke straat één turbo plaasten , pak je meteen alle auto's aan :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Leo
- Site Admin
Da's mooi.karogegro schreef:en er wordt meegedacht...
Betalen ze ook mee als je sleetse kar aan puin loopt?

Het maakt mij allemaal niks uit wat iemand met zijn motor uitvreet.
Ik ben ook geen braaf boontje geweest met al dat testen wat ik gedaan heb.
Alleen ben ik er niet voor JanDoedel mee opgehouden.

Bij mij kostte het alleen een koppakking, maar anderen waren minder gelukkig en konden een hele motor gaan vervangen.
Is een OM616 zodanig overbemeten dat hij wel een turbo kan hebben?
In nieuwstaat ben ik het met die stelling eens.
Alleen moet je toch eens bij een meeting gaan kijken/luisteren/ruiken in welke bedonderde staat de meeste karretjes verkeren.
Veel motoren zijn zodanig versleten dat je verbaasd bent dat ze uberhaupt nog starten.
Leuk als je daar een turbo op zet die zijn compressie- en verbrandingsdrukken gaat verhogen.
De laatste klap is dan niet ver meer weg. :(
Maar zoals zo vaak praat ik tegen dovemansoren wanneer het om opvoeren gaat.. :?
Want op het web zijn alleen de successtory's te vinden.
Ook wel logisch, want geen hond wil voor joker staan omdat ie door zijn eigen stomme schuld een kapotte motor heeft.
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
:| Zullen we er maar over ophouden, ik geloof niet dat dit topic en turbo's op ouwe gebakkie's in z'n algemeenheid gaat bijdragen aan een goed stukkie leesvoer :(
Toine
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- Leo
- Site Admin
Hoe dat zo Toine?
Omdat sommige medetechneuten het er niet mee eens zijn?
Op dit forum mag iedereen reageren mits er argumenten gebruikt worden.
Onderbuikgevoelens en "van horen zeggen" hebben we liever niet.
Techniek is om te lezen vaak dodelijk saai en de techneuten zijn het vrijwel nooit met elkaar eens.
Als ik alles moet gaan schrappen wat geen mooi leesvoer is, kan ik de tent wel sluiten. :shock:
En dáár heb ik nog geen aanleiding toe gezien.
Kop op Toine, je doet nou eenmaal iets waar sommigen de kriebels van krijgen.
Als ik alleen maar had gedaan wat anderen wilden...
Omdat sommige medetechneuten het er niet mee eens zijn?
Op dit forum mag iedereen reageren mits er argumenten gebruikt worden.
Onderbuikgevoelens en "van horen zeggen" hebben we liever niet.
Techniek is om te lezen vaak dodelijk saai en de techneuten zijn het vrijwel nooit met elkaar eens.
Als ik alles moet gaan schrappen wat geen mooi leesvoer is, kan ik de tent wel sluiten. :shock:
En dáár heb ik nog geen aanleiding toe gezien.
Kop op Toine, je doet nou eenmaal iets waar sommigen de kriebels van krijgen.
Als ik alleen maar had gedaan wat anderen wilden...

-
Leo, en alle anderen die zich aangesproken voelen, ik onderschrijf volmondig de stelling dat het een heeeeeeeel slecht idee is om zomaar een turbo op een rochelend stukkie antiek te schroeven. Dat leidt idd alleen maar tot brokken. Maar........als je karretje in redelijke tot goede staat verkeert en je vergt niet het uiterste van je blok, dus niet een brullende monstertruck, maar net voldoende om wat meer koppel te krijgen, zoals ik al eerder gesteld heb, dan moet het goed te doen zijn. Ik heb vorige week het living proof mogen aan schouwen, waarbij de earocharger die eerder in dit topic noemde al meer dan 100.000 KM probleemloos en tot volle tevredenheid gebruikt wordt. Des gevraagd wil ik best eens vragen of de persoon een stukje wil schrijven op dit forum en desnoods de discussie aangaan. Zelf heb ik niet gekozen voor deze earocharger om dat het zo hele dure extra pk'tjes worden, maar voor een gewone turbo (gebruikte) turbo. Kijk, ik kan dit hele verhaal niet met cijfers en feiten onderbouwen, wil ik ook niet, maar ik merk wel dat er tegengestelde meningen en opvattingen zijn, en om een oeverloze discussie te voorkomen dus gesteld om er over op te houden. Blijkbaar is het dus wel een " levend " onderwerp dus, Leo, i am your man, we lullen lekker door :P
Toine
Toine
- Leo
- Site Admin
Hij 's fijn Toine.:)
Die persoon hier uitnodigen vind ik een strak plan.
Dan kunnen we alvast een levendige discussie verwachten.
Die persoon hier uitnodigen vind ik een strak plan.
Dan kunnen we alvast een levendige discussie verwachten.

-
Prima, ga hem direct een mailtje sturen.
Toine
Toine
- vanhooltje
inderdaad een wijs besluit lekker over door gaan. :D
En het is net wat leo zegt, het is mijn bankrekening niet.
Maar proberen is ook leren, ook ik heb dit proef ondervindelijk gedaan.
Het koste een motorblok, maar werd hierdoor met sleutelen een stuk handigger.
En zo leer je weer bij, en misschien als je hem temperd dat het een tijd goed gaat wie weet.
Maar een ding is zeker de slijtage van je blok word hierdoor versneld en stuk gaat ie. :o
Maar het is ook wel spannend om het uit te proberen :mrgreen:
grt peter
En het is net wat leo zegt, het is mijn bankrekening niet.
Maar proberen is ook leren, ook ik heb dit proef ondervindelijk gedaan.
Het koste een motorblok, maar werd hierdoor met sleutelen een stuk handigger.
En zo leer je weer bij, en misschien als je hem temperd dat het een tijd goed gaat wie weet.
Maar een ding is zeker de slijtage van je blok word hierdoor versneld en stuk gaat ie. :o
Maar het is ook wel spannend om het uit te proberen :mrgreen:
grt peter
Groet, Peter
Ook op
Ook op

- Hymermofiel
Heren,
Ik ontving een email van Toine.
Ik ben enkele jaren geleden het project aangevangen een Turbo op een bestaande diesel te zetten. Op een Mercedes OM617 om precies te zijn. Die had toen ruim 190.000 gelopen en inmiddels zit ik tegen de 300.000.
De turbo is van Aerocharger en draait op ca 0,7 barO. Loopt geweldig, niet harder maar wel vlotter en vooral stiller en dus al ruim 100.000 km. Aan de motor is niets aangepast, sterker nog; dit voorjaar heb ik er een intercooler achter gezet en de brandstofpomp nog wat verder opgeschroefd voor net even wat extra oempf. Wel is er een extra oliekoeler op geplaatst
In Duitsland zijn hele series diesels voorzien van aftermarket turbo's eind jaren 90. In de VS gebeurt dit nog altijd aktief, alleen in NL blijft de "hobby" vreemd genoeg achter.
Een diesel is bij uitstek geschikt, type zuigers e.d zag ik de revue al passeren maar dat heeft er allemaal niets mee te maken. Een TD is nagenoeg gelijk aan een gewone, atmosferische motor. Wel zorgen voor wat extra oliekoeling dus een oliekoeler bijplaatsen.
Een benzinemotor is een ander verhaal, die krijgen problemen met de compressie/pingelen (detoneren). Een benzinemotor draait op een lager compressie of met klopsensors en dus is deze motor eigenlijk niet ideaal voor een turbo. Een diesel daarentegen is bij uitstek geschikt. Waarom zou hij stuk gaan? Je gaat natuurlijk niet de hele dag vol gas trappen maar dat is ook zonder turbo of bij een fabrieksturbo geen goed idee.
Los van de Turbo, wat leidingwerk (en een gescheurde slang als gevolg van verkeerde keuze) heb ik minder dan Euro 2.000 geinvesteerd in dit project. We zijn nu 100.000 km verder en alles is nog heel. Voor ons was en is het DE uitkomst omdat we erg tevreden zijn met de camper maar het vermogen (88pk / 174 Nm) te wensen overliet. Nu draaien we ca 120 pk en 260 Nm en dat is toch echt een heel andere camper.
Toine is hier geweest en heeft de Aerocharger gezien en een vrolijk deuntje horen fluiten.
Een OM616 (240D) is dus ook een geweldig project. Kun je echt wel van 65 pk (of heb je de 72?) naar een 90 pk. Maar de grootste toename is je koppel en dat merk je.
Overigens lieten we ook Aerochargers achteraf inbouwen op straatveegmachines voor gebruik in de bergen bij mijn voorgaande werkgever. Ook dat waren MB motoren. Probleem hier was wel dat ze veelal de hele dag op vol vermogen draaiden. De motoren bleven wel heel, de turbo's gingen er dan uit op de lagers. Dit was voor mij aanleiding het project op een camper aan te pakken.
Ik begrijp de hele nietes welles discussie niet zo goed op het forum. Wil je het wel dan doe je het, niet; dan toch niet?
Ik ontving een email van Toine.
Ik ben enkele jaren geleden het project aangevangen een Turbo op een bestaande diesel te zetten. Op een Mercedes OM617 om precies te zijn. Die had toen ruim 190.000 gelopen en inmiddels zit ik tegen de 300.000.
De turbo is van Aerocharger en draait op ca 0,7 barO. Loopt geweldig, niet harder maar wel vlotter en vooral stiller en dus al ruim 100.000 km. Aan de motor is niets aangepast, sterker nog; dit voorjaar heb ik er een intercooler achter gezet en de brandstofpomp nog wat verder opgeschroefd voor net even wat extra oempf. Wel is er een extra oliekoeler op geplaatst
In Duitsland zijn hele series diesels voorzien van aftermarket turbo's eind jaren 90. In de VS gebeurt dit nog altijd aktief, alleen in NL blijft de "hobby" vreemd genoeg achter.
Een diesel is bij uitstek geschikt, type zuigers e.d zag ik de revue al passeren maar dat heeft er allemaal niets mee te maken. Een TD is nagenoeg gelijk aan een gewone, atmosferische motor. Wel zorgen voor wat extra oliekoeling dus een oliekoeler bijplaatsen.
Een benzinemotor is een ander verhaal, die krijgen problemen met de compressie/pingelen (detoneren). Een benzinemotor draait op een lager compressie of met klopsensors en dus is deze motor eigenlijk niet ideaal voor een turbo. Een diesel daarentegen is bij uitstek geschikt. Waarom zou hij stuk gaan? Je gaat natuurlijk niet de hele dag vol gas trappen maar dat is ook zonder turbo of bij een fabrieksturbo geen goed idee.
Los van de Turbo, wat leidingwerk (en een gescheurde slang als gevolg van verkeerde keuze) heb ik minder dan Euro 2.000 geinvesteerd in dit project. We zijn nu 100.000 km verder en alles is nog heel. Voor ons was en is het DE uitkomst omdat we erg tevreden zijn met de camper maar het vermogen (88pk / 174 Nm) te wensen overliet. Nu draaien we ca 120 pk en 260 Nm en dat is toch echt een heel andere camper.
Toine is hier geweest en heeft de Aerocharger gezien en een vrolijk deuntje horen fluiten.
Een OM616 (240D) is dus ook een geweldig project. Kun je echt wel van 65 pk (of heb je de 72?) naar een 90 pk. Maar de grootste toename is je koppel en dat merk je.
Overigens lieten we ook Aerochargers achteraf inbouwen op straatveegmachines voor gebruik in de bergen bij mijn voorgaande werkgever. Ook dat waren MB motoren. Probleem hier was wel dat ze veelal de hele dag op vol vermogen draaiden. De motoren bleven wel heel, de turbo's gingen er dan uit op de lagers. Dit was voor mij aanleiding het project op een camper aan te pakken.
Ik begrijp de hele nietes welles discussie niet zo goed op het forum. Wil je het wel dan doe je het, niet; dan toch niet?
-
:shock: pfffff, na dit topic: viewtopic.php?f=21&t=1314, was ik even genezen.
Ik hoop dat ik nu genoeg antistoffen heb tegen dit virus.., hoewel..
, voorlopig volg ik dit draadje met een mondkapje
.
Peter
Ik hoop dat ik nu genoeg antistoffen heb tegen dit virus.., hoewel..

Peter
- Leo
- Site Admin
Jij kunt ook niks hebben Peter.. :mrgreen:
Je link is een draadje van dik 3 jaar oud waar geen enkele directe gebruikerservaring op te lezen was. Het was slechts "van horen zeggen" én er kwamen ook nog wat gasdecipelen tussendoor.
Ook nog eens een onvolledig topic omdat kleinzielige personen hun berichten gingen verwijderen in een ijdele poging om dit forum te ontwrichten.. :?
Nu hebben we Toine die het gaat proberen met een gewone turbo, en Hymermofiel die al een ton of wat met een speciale turbo rond rijdt. En ook nog eens met een Merrukkedes.
Mooier kun je toch niet hebben? :)
Of ben je bang dat het turbobloed weer bij je gaat borrelen? 8)
Je link is een draadje van dik 3 jaar oud waar geen enkele directe gebruikerservaring op te lezen was. Het was slechts "van horen zeggen" én er kwamen ook nog wat gasdecipelen tussendoor.
Ook nog eens een onvolledig topic omdat kleinzielige personen hun berichten gingen verwijderen in een ijdele poging om dit forum te ontwrichten.. :?
Nu hebben we Toine die het gaat proberen met een gewone turbo, en Hymermofiel die al een ton of wat met een speciale turbo rond rijdt. En ook nog eens met een Merrukkedes.
Mooier kun je toch niet hebben? :)
Of ben je bang dat het turbobloed weer bij je gaat borrelen? 8)
- Leo
- Site Admin
Hoi Hymerofiel.
Om te beginnen welkom hier.:)
Bovenstaande manier van denken is niet de opzet van dit forum. Dan heb je namelijk helemaal geen technisch forum meer nodig.
Ongefundeerde welles nietes, hatelijke reacties en dom gel*l laten we graag aan andere fora over. Voor dat dom gel*l hebben we een speciaal plekje en voor die twee anderen is hier geen plaats.
De bedoeling van dit forum is om alle technische voor en tegens op een beschaafde en begrijpelijke manier te bespreken zodat een ieder -gewapend met die kennis- voor zichzelf kan uitmaken wat hij/zij gaat doen. Dat scheelt een hoop schade, kosten en moeite en helpt mee om de vloot oude voertuigen op de weg te houden.
Natuurlijk worden die discussies wel eens scherp, maar dat is eigenwijze techneuten eigen. 8)
Je eerste bijdrage is alvast goed doortimmerd, en het zal m.i. een hele klus worden om de nadelen of onmogelijkheden van jouw systeem boven water te krijgen. Áls ze er al zijn.
Ik heb me al een klein beetje ingelezen door op jouw turbo-merk te googelen en aldoende ontstonden een paar vraagjes.
Maar voordat ik die stel zou ik het op prijs stellen dat je even iets meer over die speciale turbo en zijn inbouw vertelt.
Uit je stukje begrijp ik ook dat je beroepservaring met aftersale-turbo's hebt. Misschien kun je daar ook ff dieper op in gaan. Want hoe meer mensen uit de praktijk met voorbeelden, hoe beter.
Anders krijgen we een disc die geen hond kan volgen, en dat is zonde van ieders tijd toch?
Ik zou het zeer op prijs stellen als je hier je ervaring & kennis wilt delen en de discussie met ons wil aangaan.
moderator en zeer eigenwijze techneut.
Om te beginnen welkom hier.:)
Nah, onze eerste botsing is al een feit.:DHymermofiel schreef:Ik begrijp de hele nietes welles discussie niet zo goed op het forum. Wil je het wel dan doe je het, niet; dan toch niet?
Bovenstaande manier van denken is niet de opzet van dit forum. Dan heb je namelijk helemaal geen technisch forum meer nodig.
Ongefundeerde welles nietes, hatelijke reacties en dom gel*l laten we graag aan andere fora over. Voor dat dom gel*l hebben we een speciaal plekje en voor die twee anderen is hier geen plaats.
De bedoeling van dit forum is om alle technische voor en tegens op een beschaafde en begrijpelijke manier te bespreken zodat een ieder -gewapend met die kennis- voor zichzelf kan uitmaken wat hij/zij gaat doen. Dat scheelt een hoop schade, kosten en moeite en helpt mee om de vloot oude voertuigen op de weg te houden.
Natuurlijk worden die discussies wel eens scherp, maar dat is eigenwijze techneuten eigen. 8)
Je eerste bijdrage is alvast goed doortimmerd, en het zal m.i. een hele klus worden om de nadelen of onmogelijkheden van jouw systeem boven water te krijgen. Áls ze er al zijn.

Ik heb me al een klein beetje ingelezen door op jouw turbo-merk te googelen en aldoende ontstonden een paar vraagjes.
Maar voordat ik die stel zou ik het op prijs stellen dat je even iets meer over die speciale turbo en zijn inbouw vertelt.
Uit je stukje begrijp ik ook dat je beroepservaring met aftersale-turbo's hebt. Misschien kun je daar ook ff dieper op in gaan. Want hoe meer mensen uit de praktijk met voorbeelden, hoe beter.
Anders krijgen we een disc die geen hond kan volgen, en dat is zonde van ieders tijd toch?
Ik zou het zeer op prijs stellen als je hier je ervaring & kennis wilt delen en de discussie met ons wil aangaan.
moderator en zeer eigenwijze techneut.

-
Dit is zeker mooi Leo! En Hymermofiel welkom!
Als ik straks terug ben van mijn 85pk vakantie heb ik weer wat te lezen!
Peter
Als ik straks terug ben van mijn 85pk vakantie heb ik weer wat te lezen!
Peter
-
En met meer dan 85 pk ben je toch ook niet eerder terug.... 

-
Die gaat voor "spreuk van de maand"!Frank.fjph schreef:En met meer dan 85 pk ben je toch ook niet eerder terug....

Peter
- Hymermofiel
Dank voor het warm welkom.
Ik zei al even tegen Toine dat ik eigenlijk te weinig tijd heb om me nog met een forum bezig te houden.
Dit antwoordje dan ook even op verzoek van Toine... anders had ik mogelijk over een week of later gereageerd.
Ik vrees dat jullie een te hoge verwachting hebben van mij bijdrage hier. Heeft niets met jullie of het forum te maken maar alles met het gegeven dat ik 2 BV's door de recessie aan het loodsen ben (kost iets meer tijd dan een normale werkdag/week). Op verzoek van Toine dus een "kort" berichtje over mijn Aerocharger, ik was niet voornemens te gaan dicussieren over de mogelijke zin of onzin van een turbo. Ik heb ook ooit eens mijn verhaal op een ander forum gezet (geen idee meer welk).
De Aerocharger werkt gewoon goed voor mij en dat dus al ruim een ton. Mocht je meer technische details willen neem dan contact op met Steve van Aerocharger. Die heeft mij ook uitstekend geholpen en kon mij ook vertellen dat TSH tuning in Duitsland een redelijk aantal campers op basis van Mercedes TN en Fiat Ducato van Aerochargers heeft voorzien eind jaren 90. Ook zou er een bedrijf in Belgie zijn dat Aerochargers gemonteerd heeft.
www.aerocharger.com
Ik zei al even tegen Toine dat ik eigenlijk te weinig tijd heb om me nog met een forum bezig te houden.
Dit antwoordje dan ook even op verzoek van Toine... anders had ik mogelijk over een week of later gereageerd.
Ik vrees dat jullie een te hoge verwachting hebben van mij bijdrage hier. Heeft niets met jullie of het forum te maken maar alles met het gegeven dat ik 2 BV's door de recessie aan het loodsen ben (kost iets meer tijd dan een normale werkdag/week). Op verzoek van Toine dus een "kort" berichtje over mijn Aerocharger, ik was niet voornemens te gaan dicussieren over de mogelijke zin of onzin van een turbo. Ik heb ook ooit eens mijn verhaal op een ander forum gezet (geen idee meer welk).
De Aerocharger werkt gewoon goed voor mij en dat dus al ruim een ton. Mocht je meer technische details willen neem dan contact op met Steve van Aerocharger. Die heeft mij ook uitstekend geholpen en kon mij ook vertellen dat TSH tuning in Duitsland een redelijk aantal campers op basis van Mercedes TN en Fiat Ducato van Aerochargers heeft voorzien eind jaren 90. Ook zou er een bedrijf in Belgie zijn dat Aerochargers gemonteerd heeft.
www.aerocharger.com
-
Hallo Hymermofiel (Kees klinkt beter...)
Fijn dat je toch de moeite neemt je situatie uit te leggen. Bij mij is de situatie net omgekeerd, door de recessie loods ik minder!
Maar ik kan je vertellen dat we het ergste gehad hebben en ik, zeker na mijn vakantie, weer lekker aan de bak kan. Hoop dan ook dat het met die twee bv's dan ook weer wat beter gaat en je wat tijd over hebt voor dit forum.
Laat je niet van de wijs brengen door Leo's preek....., hij was nogal direct. Maar dus ook dat je, met je bijdragen, juist welkom bent!
Peter
Fijn dat je toch de moeite neemt je situatie uit te leggen. Bij mij is de situatie net omgekeerd, door de recessie loods ik minder!
Maar ik kan je vertellen dat we het ergste gehad hebben en ik, zeker na mijn vakantie, weer lekker aan de bak kan. Hoop dan ook dat het met die twee bv's dan ook weer wat beter gaat en je wat tijd over hebt voor dit forum.
Laat je niet van de wijs brengen door Leo's preek....., hij was nogal direct. Maar dus ook dat je, met je bijdragen, juist welkom bent!
Peter