Doorvoer sluis van cabine naar bak en doorzichtig dak vragen

Plaatwerk, ramen, deuren, zonnekleppen en zo voorts
Plaats reactie
plotseling

Doorvoer sluis van cabine naar bak en doorzichtig dak vragen

Bericht door plotseling »

Hoi,

Ik heb een 508 bakwagen en zou graag een doorvoer (sluis) van de cabine naar de bak (woongedeelte) maken.

Is dit o.k. om te doen of levert dat onvoorziene problemen op?
Is dit mogelijk?
Zijn daar kant en klare sets voor te koop?
Heeft iemand hier al eens zoiets gedaan en zou ik dat eens mogen komen bekijken?

Ook wil ik het dak waar nu slechts 2 'lichtdoorlatende' panelen in zitten geheel van doorzichtig kunststof maken. (mijn eigen Sky channel creëren)

Wat voor materiaal kan ik hier het beste voor gebruiken?
Dikte?
Word dan de constructie sterkte van de bak niet te erg aangetast? (De ribben laat ik natuurlijk zitten!)

Ben erg benieuwd naar jullie adviezen en tips.

vriendelijke groet, Martijn
DVIII

Re: Doorvoer sluis van cabine naar bak en doorzichtig dak vragen

Bericht door DVIII »

Aha , dat is A heel simpel en B ook wel simpel .
maar het vraagt wel de nodige plaatwerkers ervaring , een 508 cabine is geen vierkante doos en geen jonge kaas .
Daar moet je dus wel het een en ander flink onder handen nemen. allereerst heb je een stel ramen in je cabineachterwand.
daar moet je dan of alleen de middelste mee uitzagen of de hele wand eruitzagen (of de twee rechtse) dan kan je wat mij betreft (en ik heb een beetje carrosseriebouwers ervaring) de cabine vast aan de koffer schroeven of lassen.
een 508 is geen terreinwagen en de cabine tordeert sowieso niet extreem ten opzichte van de bak.
als je een vak uit je achterwand slijpt met zo'n eng haaks slijpertje ( wel de boel eromheen afplakken alsof het om schilderwerk gaat) (en ook je dashboard etc.) hoef je niet tot op de bodem te gaan , zeg maar , vanaf een paar cm onder de dakgoot tot aan de accubak hoogte en je kan al zonder al te veel hamburgerhangbuik in en uit de cockpit klimmen.
je moet om de boel goed star te maken wel de bak stevig aan de cabine vast zetten dit kan met een paar platen 1 mm autoplaatwerk ( bij de betere smit of autospullenboer ) denk er aan koop wel anticorrosie behandeld spul anders roest het erg snel weg ! .
die platen blik maak je net zo hoog als de doorgang en deze bout je met boutjes M5 of M6 om de tien centimeter vast in de rand van de doorgang , de breedte van de plaat laat je afhangen van de eerste de beste balk in je kopschot van je bak of tenminste een cm of 40 a 50 om een niet al te grote sprong te maken naar je kopschot.
daar bout je de boel ook om de 10 cm vast en je cabine is torsie vast aangesloten aan de bak. voor de uitzetting en de buiging heb je nu bewegingsvrijheid van voor naar achter , maar niet van links naar rechts.
de rest van de opening tussen cabine en bak werk je af met neopreen "leiding" isolatiebuis en kit.
vragen ? ,Dave.
ps in het dak van de bak kun je het net zo gek maken als je wilt , platen lexan en autokit en je bent koopman !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
dinand

Bericht door dinand »

hi,

ik ken een aantal mensen die hun bak met de wagen verbonden hebben en ik ga t zelfde doen bij mijn bakkie, maar iedereen heeft de cabine NIET vast gemaakt aan de cabine. Dave beweert dat t hele gebeuren niet heel veel tordeert, bij mijn wagen is het zeker 2 centimeter.

Ik heb verschillende oplossingen gezien, het meest met vrachtwagenzeil (bizonil) en rubber matten ter isolatie. En dan ruim aanbrengen zodat de boel lekker kan schudden.
DVIII

Bericht door DVIII »

ja , dat klopt natuurlijk wel maar de basisregel voor carrossiers is dat je dat, kan en mag star maken.
een gesloten bus is net zo star !
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

De constructie die iknoemde was voor voertuigen met kantelcabine waar de achteropbouw vast ophet chassis stond, soms als een geheelmet de comletee achteropbouwcarrosserie.

Daar was dus een starre verbinding geen optie.

Ennneh, als je de opbouw met flexibele ophanging maakt, dan zou ik zeker niet de cabine er star aanmaken.
Bij de originele bestelwagenuitvoeringen is de ophaning daar wel op uitgerekend,bij de eigenbouw moet je dat maar afwachten of gokken................

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

het gaat hier toch om een 407/508 dus geen terreinauto of zo
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

OK

het zullen wel geen decimeters zijn, maar als je een starre verbinding maakt levert een kleine beweging toch een behoorlijk kracht op de verbinding op, en dat geeft niet als de zaak extra lomp is gemaakt, maar bij lichtere constructie lijkt mij risico van scheuren wel aanwezig.

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

zucht, bij alle lichte constructies kan er wat mis gaan toch ? :roll:
plotseling

@ DVIII, weet jij toevallig ook wat voor kit er wordt gebruikt tussen de spanten en het plaatwerk van een bak?
en hoe dik lexan is het beste om te gebruiken voor het dak?

Ik vind het star verhaal een beetje eng merendeels omdat ik bang ben om het niet lomp genoeg te maken en dat daardoor lekkages enz. ontstaan.
Ik denk dat ik een sluis ga maken met bisonyl. (op de plek van het middelste raam.) Eerst een laagje neopreen op het staal plakken dan de bisonyl dan weer een laagje neopreen en vervolgens een alu strip en dan klinken/vastbouten op de bak cq de cabine. En dan een deurtje in de cabine maken voor de geluiddemping tijdens het rijden.
DVIII

Bericht door DVIII »

lexan 4 a 6 mm (hangt van de grootte af) en sikaflex kitproducten of alternatieven uit de carrosserie handel.
dinand

Bericht door dinand »

hi plotseling,

neopreen is niet waterdicht he, beter maak je de eerste laag met bizonyl. Vooral de randen van de bak/cabine goed in de kit zetten water sijpelt er zo doorheen.
plotseling

Hi Dinand,
Doe je dat ook met sikaflex kit?

en met welke sikaflex doe je dat DVIII (er zijn zoveel verschillende soorten :oops: )
Laatst gewijzigd door plotseling op 05 sep 2009, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmut

Bericht door Helmut »

Plotseling

Misschien heb je hier wat aan.
Op dat forum hebben ze meer ervaringen met dat soort problemen.

http://www.allrad-lkw-gemeinschaft.de/p ... hp?t=16794

groeten Helmut.
dinand

Bericht door dinand »

ja of een ander merk kit. Hangt er vanaf welke t best blijft plakken op staal en pvc en t goedkoopst is he.

kijk ook nog ff in Frankrijk anders:

http://www.mercotribe.net/phpBB3/viewto ... ne#p102135
Plaats reactie