truma boiler

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
ljhendriks

truma boiler

Bericht door ljhendriks »

Camper Forum vrienden,
truma boiler,type bo 10/15 liter, onsteek niet , geheel gedemonteerd(1991),brander bed zat dicht met roest, schoongemaakt, onstekings pennen schoongemaakt,ionisatie penn enz enz .
Geheel gemonteerd, onsteking werk , na 3 sec op storing, 5 x geprobeerd.Volgens mijn werk magneet klep niet, voor de gas doorlaat, ik ruik ook niks, zit volgens mijn vast
Hier zitten een rode -groene en een zwarte draad aan. Hoe kan ik die magneet klep los krijgen cq uitproberen.
Ik durf er geen 12 volt op te zetten daar hij met de printplaat verbonden is.
deze klep zit aan de achterkant tussen de boiler en de buiten wand van de camper, dus moeilijk te bereiken als de zaak weer geinstalleerd is.
Hoe kan ik dit proberen zonder de zaak te demonteren, of toch demonteren.
In afwachting op reactie
Leen

Re: truma boiler

Bericht door DVIII »

die drie seconden zijn de tijd die de print heeft om de controle uit te voeren "of er wel vuur is" , als er dan geen warmte is van een vlam, schakelt de print de gastoevoer weer uit.
ik denk dat je storing in de thermosensor zit , dat is dat stokje in de vlam. misschien heb je de afstelling tussen de diverse dingetjes die je schoongemaakt hebt wat verstoort ..... die ionisatie electroden misschien ?
logisch gezien het je gas maar gaat de klep dicht , of begrijp ik je verhaal verkeerd ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
ljhendriks

DV III,
Ik krijg geen gas, klep ga niet open,
Inmiddels de zaak weer open gehad, bij start goede ontsteking maar stop na drie sec,
magneet klep ga niet open.
Nogmaals geprobeerd onsteking en verwarmen van ion termokoppel, geen gas en op storing.
Dus naar een nieuwe klep op zoek denk ik, of wat anders ?????
Leen
DVIII

Bericht door DVIII »

ik kan nog steeds niet snappen wat je bedoelt met goede ontsteking ??? heb je dan wel gas ? of vonkt de boel alleen maar en heb je nooit gas of heb je dan wel gas maar gaat die weer uit na 3 seconden :roll:
ljhendriks

Magneet gasklep gaat niet open.
Maar ontsteking werk wel, maar ga na 3 sec weer uit om dat er geen gas kom,
en de ionisatie pen geen warte krijg.
Dus de spoel van de magneet klep vermoedelijk defect is,
daar die de gasklep moet activeren voor open te houden.
Leen
DVIII

Bericht door DVIII »

als je een beetje doorzoekt welke kant van de aansluitingen van de klep massa is , dan is de andere automatisch de plus, daar zou je een draadje met plus op kunnen houden , kijken wat er dan gebeurt....
ljhendriks

DvIII,

Inmiddels terug van weg geweest,camper naar de stalling, de boiler gedemonteerd en inmiddels
aan het zoeken, spoel magneet klep getest door er een schroef in te leggen, deze word gelijk door spanning op de spoel aan getrokken, daarna de spoel op de klep geplaatst, spanning er op en gelijk geblassen op de gasleiding of hij open ga, tot na de ontsteking , ik kan er geen lucht doorgeblazen krijgen, zou klep vast kunnen zitten ? en is de magneet klep open te krijgen ?.inmiddels een tweede hands boiler gekocht met alle onderdelen er bij , allen de printplaat is defect.
ook deze geprobeerd met spanning enz als vorige , maar het zelfde.
Je moet hier echt electronica voor kunnen om er uit te komen denk ik.
Heb jij nog een idee,
Leen
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

lees eens hier de blauwe steker op de print veroorzaakt veel problemen

http://www.wvopzeeland.nl/trumastoring.html

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
ljhendriks

Anton,

Zeer interesant om weer verder uit te gaan proberen.
Je hoor het verloop wel weer.
Leen
ljhendriks

Anton,

Inmiddels ook de bestanden van de boiler ontvangen.
Ik kan voorlopig weer vooruit met zoeken.
bedankt en ik laat weer wat horen als ik wat gevorderd ben.
Bedankt leen
Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

Oke!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
ljhendriks

Waar ben ik inmiddels mee bezig geweest in mijn schuurtje,
Spanning er op gezet 12volt, termstaat omhoog gedraaid , onsteking kom in en slaat na + 3 seconden weer uit , roode lampje ga branden op de termstaat, maar kom geen gas via de magneet klep en de toevoer gasfles. GETEST MAGNEET KLEP klep spoel DOOR ER een schroef in TE LEGGEN, termostaat ingeschakeld en deze werd met de proceduren wel magneticht en trok de schroef aan.dus dit moet goed zijn.Opnieuw de spoel op de magneet klep gezet en de zelfde proceduren gevolgd als hier voor maar de gasklep werd niet open getrokken.reserve gas klep geprobeerd en de resultaten het zelfde als met de vorige klep.Opnieuw geprobeer, inschakelen via de termstaat en ionisatie pen verwarmd dat zgn de gasklep open was lukte ook niet , en dan is de logiche volgorde voor mijn eigelijk op.
inmiddels nieuwe sugesties ontvangen berteffende de printplaat dingen te doen en te controleren , en wil deze graag delen met een deskundig iemand die mijn verder wil helpen, daar ik dat niet meer kan volgen deze elect techniek.
Camper dealer vraag 75 eur p/u wat wel erg duur is, hopelijk woon iemand in de buurt(zevenbergen nbr) die mijn wil helpen,hoef het niet voor niks te doen. Wie o wie .
ljhendriks

Te koop truma boiler met extra onderdelen

Camper vrienden,

aangeboden via Marktplaats link

VERKOCHT
Plaats reactie