v-snaar spannen

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Bert_s

v-snaar spannen

Bericht door Bert_s »

Er is hier al eens eerder over geschreven . Het spannen van de v-snaar van een 508D is moeilijk omdat er zo weinig ruimte is, de boel is vastgeroest etc. Ik ben er nu ook aan toe, heb in het handboek van defensie gekeken, bij onderstaande foto wordt gemeld dat je naast de moeren van de spanbout (nrs 2 en 3) TWEE moeren moet losdraaien (nrs. 5 en 1). Waarom eigenlijk twee, wat is eigenlijk het draaipunt van de dynamo?
Afbeelding

verder nog tips?
bert
Laatst gewijzigd door Bert_s op 10 sep 2009, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Helmut

Re: v-snaar spannen

Bericht door Helmut »

Hallo Bert.
Volgens mij hoef je niets te doen met bout no 1
Je moet no 3 eerst losmaken dan no 5 en met no 2 kun je de dynamo spannen.
Moer no 5 is de borging van no 2.

groeten Helmut
DVIII

Bericht door DVIII »

handboek of niet , ook foto's leiden niet altijd tot oplossingen . kijk en ontdek, de onderste lange M10 bout met die rare kop is het draaipunt van de gehele dynamo. van boven zit een onbereikbaar stuk M12 draad(#4) wat met een M10(#1) in het blok geschroeft is. helaas heeft een werkloze ontwerper er een heel project van gemaakt. Dus op de dynamo zit een klem met een M12 (#5) er doorheen om de klem te spannen en de klem aan de dynamo vast te houden. in de klem zit een draadbus(#3,2) waar het genoemde M12 draad in geschroeft zit aan de draadbus zit een M12 kop. alles zit moervast omdat je er bijna niet bij kan komen. je moet de bout in de lengte van de auto lossen om de bus te verstellen die dan de dynamo kantelt . zodoende stel je de riem(en) het beste kan je de hele radiateur uitbouwen en de boel flink ontroesten in de copaslip smeren en bijhouden .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Bert_s

Bericht door Bert_s »

Nou het is gelukt om de v-snaar te vervangen, en zelfs zonder de radiateur uit te bouwen. De vogel die deze constructie bedacht heeft mogen ze wat mij betreft een poosje op water en brood zetten.....
Laatst gewijzigd door Bert_s op 03 okt 2009, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Berthil

Bericht door Berthil »

Als je die vogel op water en brood wil zetten, is de kans groot dat je'm eerst moet opgraven, want het ontwerp is al zo'n 50 jaar oud. :wink:
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie