Olie ?

Graag het type motor waarover het gaat vermelden!
Plaats reactie
Dennis en Nancy

Olie ?

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik snap het niet meer helemaal,..

Er gaat een minerale 15w40 in een OM314?

De automaterialenzaken snappen me niet en willen me een semisyntheet te verkopen. Dat zou hetzelfde zijn.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Re: Olie ?

Bericht door Leo »

Wil je écht weten hoe ik er over denk Dennis?

Ik donder er in wat ik aan 15/40 te pakken kan krijgen.
Nu zijn we bezig met een vaatje Shell Nautica.
Gezien de specs is het een vrij moderne olie.
Dus zal hij wel gedeeltelijk syntheet zijn.
Draait prima.

Mensen doen veel te moeilijk over die olie.
Mercedes 314/615/616 zijn ouwe lijken die alles zuipen, maar ook weer niet zó oud dat ze meteen uit al hun poriën gaan zweten wanneer je er moderne olie in gooit.

Het verhaaltje over plotseling loskomend vuil neem ik maar voor kennis aan.
Wanneer een motor zodanig vervuild is dat er hele kluiten shit van binnen zitten, heeft ie zijn beste tijd tóch al gehad.
Daar komt bij dat die kluitjes eerst door het filter worden gepompt, voordat er kwetsbare delen mee worden gesmeerd.
So, what's the problem?
Een nieuw filtertje op zijn tijd is veel belangrijker dan dat geneuzel over mineraal of half syntheet.

Voor mij is de prijs het belangrijkste.
Aan mij verkoopt een automaterialenzaak geen druppel motorolie. Veul te duur..

Dat vaatje kostte niks, want ik koop van z'n levensdagen geen dure Shell-olie natuurlijk.. :P

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy

Leo schreef:Wil je écht weten hoe ik er over denk Dennis?

Het verhaaltje over plotseling loskomend vuil neem ik maar voor kennis aan.
Een nieuw filtertje op zijn tijd is veel belangrijker dan dat geneuzel over mineraal of half syntheet.

Aan mij verkoopt een automaterialenzaak geen druppel motorolie. Veul te duur..
Ok duidelijk Leo,

Dat blokkie van ons is fris (2006 volledige revisie) dus het vuilverhaal maak ik me niet druk om.
Aangetaste keerringen door aggresieve toevoegingen wel. Misschien is het toeval maar ik vond het wel typisch dat onze 406 vlak na de 3500km naar kroatie de Lidl olie aan alle kanten uit het blok begon te lekken.

Die koffiemolen van ons Lekt helemaal NIET en gebruikt namenlijk zo goed als GEEN olie. Dat wilde ik zo houden.

De lidl en aldi olie vallen voor mij dus al af. Zal eens ff vragen wat voor een olie ze op de zaak in de vrachtwagens kiepen. :mrgreen:

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Dennis, die 406 van jullie was helemaal op.
Die schrok zich dood dat ie opeens moest gaan werken.

Van ellende huilde hij tranen met tuiten. :lol:

Als dat blok van jullie in 2006 is gereviseerd zijn de keerringen van modern materiaal.
Dan kan ie overal tegen.
wesse321

Bericht door wesse321 »

Wil je écht weten hoe ik er over denk Dennis?

Nu zijn we bezig met een vaatje Shell Nautica.
Gezien de specs is het een vrij moderne olie.
Dus zal hij wel gedeeltelijk syntheet zijn.
Draait prima.
Leo kan ik ongestraft die lekkere goedkope Lidl olie in mijn OM352 gooien?
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Ik hou je niet tegen Piet. :)

Je moet het zo zien:
Lidll heeft echt nergens een smeeroliefabriekje staan ofzo.
Ook Ah of Makro hebben die weelde niet.
Dat spul komt allemaal bij een paar grote spelers vandaan.

Als je gaat kijken wat smeerolie van de oliemaatschappij-merken in grootverpakking kost, dan kom je als eindverbruiker uit op zo'n 3 euro per liter voor de zeer goede oliesoorten (API-CG, CH).

Voor grote bedrijven als Lidll is het dus niet zo moeilijk om een redelijke kwaliteit huismerk (API-CC en hoger) voor een redelijke prijs te leveren. De verpakking kost waarschijnlijk nog het duurste.
En een redelijke kwaliteit is goed genoeg voor een motor die ontworpen is in de tijd van Bartje.
Hou ff in de gaten of het geschikt is voor dieselmotoren (API-C.) en neem voor een turbomotor minimaal API-CD, maar voor de rest?

Maar wat ik me nou altijd afvraag: Welke olie gebruik je nú dan?
Want naar mijn bescheiden mening zijn de ouderwetse vol-mineralen voor viertaktmotoren niet eens meer verkrijgbaar?

Maxer
Contacteer:

Bericht door Maxer »

Iedereen maakt zich druk om die olie, maar geloof maar dat er geen slechte olie bestaat. Zoveel indianenverhalen, niet goed wordt je er van! Zo zou je geen volsyntheet in een oude motor kunnen gebruiken. Wat een onzin! In mijn B10M (1982) zit nu Kroon 5W40 full-syntheet en wat denk je? Heeft op 4000 km 1 liter verbruikt en lekt niet enz. Ik heb informatie ingewonnen bij Volvo en die raden dat aan, niet vanwege het blok maar vanwege de turbo. Dat verhaal over die stukken vuil stamt uit de jaren 20 toen er nog geen dopes en multigrade olie bestond. Vergeten dat verhaal! Overigens is de term synthetisch niet helemaal goed want er bestaat geen synthetische olie, alleen minerale. De term wordt gebruikt bij olie die zo bewerkt is dat de specs overeind blijven, ook bij extreme belastingen. Verder is het zo dat je best 50000 km met dezelfde olie kunt doen, tussentijds een nieuw oliefilter is veel belangrijker dan verversen. En verbruikt ie een liter op 2000 km of daaromtrent? Dan hoef je helemaal nooit meer te verversen want dan vul je de dopes e.d. steeds weer aan.
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Maxer schreef: Dat verhaal over die stukken vuil stamt uit de jaren 20 toen er nog geen dopes en multigrade olie bestond. Vergeten dat verhaal!
Toch even een kleine kanttekening op deze stelling Nico.
Laatst nog een Cat van 6 jaar oud uit elkaar gehaald met 36000 uur op de klok.
Tot verbazing van de oliemaatschappij had die toch nog wel wat vuilafzetting in het blok zitten. Weliswaar niet gevaarlijk, maar tóch..
En dat bij een blokkie wat écht precies op tijd werd ververst met de modernste olie en van verse filtertjes voorzien.
Nu ligt vuilafzetting tegenwoordig wel meer aan de constructie van het blok dan aan de olie.
Heb je een blok waar de olie op veel plaatsen gemakkelijk blijft liggen, dan zul je ook meer afzetting hebben dan bij een blok waar alles direct naar het carter druipt.

Bij lekke klepgeleiders onstaat er vaak in de kop nogal wat afzetting.
Een moderne olie krijgt dat soort afzetting ook niet van zijn plaats.
En áls het per ongeluk loskomt is er nog geen man overboord, want de tandwielen van de smeeroliepomp vreten dat spul met gemak op en persen het naar het filter.
Zit er nog een gaasfilter voor de aanzuigbuis dan kan dat op een gegeven moment verstoppen.
En dáár zijn de meeste motoren vroeger op kapot gelopen. Want zo'n metertje wat op nul staat of zo'n rood lampie? Die zullen wel kapot zijn... 8)

Maar zoals ik al eerder schreef: Een motor die aan puin loopt omdat door een betere olie opeens van alles loskomt, was tóch al rijp voor de hoogovens.

Mvg, Leo.
DVIII

Bericht door DVIII »

zoveel koks , zoveel recepten , en sommigen propageren ramadan ! , ik heb nog nooit een motor stuk zien draaien op goedkope olie , dat wil zeggen , te weinig olie valt niet onder de categorie goedkoop !!
te dure olie waar te weinig van wordt gebruikt werkt ook niet , te veel olie duur of goedkoop is ook niet goed .
standtijd , dat is de tijd die olie gebruikt wordt dus bv één, twee of meer jaren is wel een slechte vriend van je motor.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
wesse321

Bericht door wesse321 »

Maar wat ik me nou altijd afvraag: Welke olie gebruik je nú dan?
Want naar mijn bescheiden mening zijn de ouderwetse vol-mineralen voor viertaktmotoren niet eens meer verkrijgbaar?
Hallo,
Ja das een goeie vraag, want ik heb mijn bussie sinds maart van dit jaar en de vorige eigenaar, een zoon van een transportondernemer, heeft er erg goed voor gezorgd en er olie ingegooid die ze in grote hoeveelheden binnen het bedrijf gebruiken. Heb daar nog een paar liter van mee gekregen, maar geen idee wat of welke specificaties. Tijdens de vakantie, zo'n 3000km weggetikt en er moest gewerkt worden want veel steile kluchten, maar geen druppel olie gebruikt.

In mijn 940 (Volvo redblock 2.3i) gooi ik al jaren Lidl olie. 1 keer per jaar en dan een nieuw filtertje etc. rijdt ie jaarlijks zo'n 45.000 km zonder problemen. Wel op LPG. Je geloofd je ogen niet als je ziet dat de olie na een jaar nog steeds amberkleurig is. Gebruik tijdens dat jaar ongeveer 1 a 2 liter olie. Motor heeft inmiddels dik 450.000 km gedraaid, waarvan de laatste 4 jaar zonder een sleutel aan het blok.
Frank 207+508

Bericht door Frank 207+508 »

Nogmaals onderschrijf ik de opmerking dat de filter belangrijker is dan de olie, ooit dacht men dat je om de olieverversbeurt het filter moest vervangen, maar dat is al lang niet meer....en verder kan je nu langer met de olie doen dan toen, maar de motor is nog steeds dezelfde als toen men verversen om de 5000 km voorschreef.
Na mijn laatste klusje aan de 314 mot ik ook ineens over die dingen nadenken, want hij verbruikt geen olie meer, dus kan ik niet meer een keertje olie VV overslaan omdat ik in en vakantie 10 liter bijvulde....

Frank
Dennis en Nancy

We hebben heel decadent gedaan en de olie gekocht bij de Mercedes Dealer. De tijd was te kort en ik zat nog in het buitenland dus alles kwam weer op Nancy neer, zij was dus bij de dealer om de filtertjes op te halen en had van mij de opdracht om even naar de olie te informeren. De medewerker die zich met de discussie kwam bemoeien was wat op leeftijd en had klaarblijkelijk een verborgen passie voor de oudjes.

Om een lang verhaal kort te maken. Nancy heeft 12 liter Bulk 15w40 meegenomen in 3 mooi kannetjes voor circa 6 euro de liter inclusief de BTW en de kannetjes.

Zoals ik al zei,.. ik wilde geen Lidl olie ondanks het feit dat die spotgoeiekoop is. Verder was dit dus het goedkoopste spul hier in de regio.

Dennis

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Voordat ik de LIDL ontdekte haalde ik vaak mijn olie ( vaak Shell ) in vaatjes, 58 of 24 liter dacht ik bij of een oliehandel of een bunkerschip voor de binnenvaart.De prijs is dan in ieder geval ook aantrekkelijk, hoeweldie dealer van jou ook niet de hoofdprijs vraagt.

Het voordeel destijds was aanzienlijk, ik betaalde bij een 60 litervat iets van 3,= gulden /liter terwijlhet aan de pomp al een gulden of 7 a 8 was.

FRank
Detlev

Bericht door Detlev »

En last (maar waarschijnlijk not least) Bij Aldi/Lidl hebben ze ook echt wel "minerale" olie (mocht je je daar druk over maken) ik haal die daar al jaren hoor 8)
Mercedes 406 uit 1969
Dennis en Nancy

He detlev,

No disrespect maar ik heb in dit topic al 2 keer gezegd dat ik GEEN Lidl olie wil.

Ook heb ik al gezegd dat het waarschijnlijk toeval was dat de lidl olie tegen het einde van de vakantie aan alle kanten uit het blok liep dus neem het me niet kwalijk als ik het goedje laat staan. Tegen het einde van de vakantie hadden we mee olie op de zij en achterkant van het blok dan in het carter.

En ik ga geen klein kapitaal investeren in een 50 of 60 liter vaatje zo net voor de vakantie. :mrgreen:

Groeten Dennis

" One Life,.. Live it "
DVIII

Bericht door DVIII »

okay ik heb het een beetje bijgehouden en er is twee keer gezegd door Dennis dat hij geen lidl olie wil. en er is vijf keer wel lidl olie aangeraden en vier keer geadviseerd dat het niet zoveel uitmaakt. en er is door negen mensen is gereageerd.
verder heb ik met wat eenvoudig rekenen uitgevonden dan je bij lidl voor 72 euro 60 liter olie kan kopen.
het is inderdaad moeilijk kiezen als de score 50-50 is (Dennis meegerekend) en de uitgave gelijk is.
en aangezien de motor van Dennis zogoed als geen olie verbruikt maakt het dus in geld niets uit. en als je bij die olie een goed gevoel hebt prima toch !
Leo
Site Admin

Bericht door Leo »

Aldus onze huis-statisticus. :mrgreen:

Maar is er niet een gezegde: "Er zijn leugens, grote leugens, en er zijn statistieken." ? :roll:

Anton

Bericht door Anton »

Hoi,

De Consumentenbond heeft daar al is een keer onderzoek naar gedaan, conclusie: olie mooi laten zitten maar wel het oliefilter op tijd vervangen.
Als zo'n club dat beweert zou je toch kunnen aannemen dat er veel geld verloren gaat met te dure olie en onnodig verversen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......

Afbeelding
Frank.fjph

Bericht door Frank.fjph »

Anton,

Die wijsheid had ik 30 jaar geleden ook al opgedaan bij DAF Nederland toen we een stu maakten over ondehoudsschema's voor voertuigen met een gering aantal Km'sper jaar.

En verder komt mijn LIDL enthousiasme voort uit het hoge verbruik, tot dit jaar was dat ruim 10liter per vakantie ( a 5000km).Bij het huidig verbruik zou ik mogelijk ook duurdere olie er in gegooid kunnen hebben, maar ach het beesje is nu zo gewend aan dat LIDL voedsel dat je dat niet moet veranderen........... :lol: :wink:

Frank
DVIII

Bericht door DVIII »

grappig om te lezen dat mensen minder olie voor meer geld willen kopen, dat kom ik vaker tegen. als je het mij vraagt is dat de strop om je eigen nek binden. ook zet je marketeers op een heel gevaarlijk been.
het is net zoiets ls de balastingdienst imponeren met flinke bedragen. het is een menselijke eigenschap waar flink geld aan verdient wordt !
Plaats reactie