Okee, ik heb dus waarschijnlijk geen originele radiateur.
Ik heb hem nu vergeleken met een originele 508.
Mijn radiateur is groter dan het origineel.
Er heeft een airco in gezeten, waarbij er voor de radiateur, de radiateur van de airco gemonteerd zat.Deze aircoinstallatie heb ik verwijderd,want deze werkte niet meer.
Om genoeg koelvermogen te houden is er waarschijnlijk gekozen voor een grotere radiateur.
Maar om nu nog even terug te komen op het meetpunt, wat is dan een beter punt om te meten?
Hoog in de radiateur, waar, neem ik aan het heetste water binnenkomt of laag om te zien dat het water werkelijk wordt afgekoeld. Ik neem aan dat het heetste water dus boven binnen komt en het koudere water van onder weer het blok binnengaat
Als er op de cilinderkop van een originele 508 de temperatuur wordt gemeten, neem ik aan dat dit het punt is waar het water de allerhoogste temperatuur bereikt, welke je dan ook op meter te zien krijgt.
Na een paar ritten volgas (85 a 90 km. per uur) op de snelweg bereik ik soms een temperatuur van 100 graden op de meter.
Bij iets mindere snelheid weer naar de 80 graden en ook bij stationair weer netjes op de 80.
Maar volgend jaar in Frankrijk bij 35 graden buiten heb ik dus mijn twijfels over het koelvermogen.
Iemand ideen of suggestie,s?
Gr. Robin