eberspaecher 3DL 220V?

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
namaskar
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2009, 14:06

eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door namaskar »

In mijn Mercedes 209D bj 1984 zit een Ebrspaecher 3DL diesel standkachel, 300W. 2 standen. Op de laagste stand trekt ie het 7 uren alvorens de batterij leeg is. Wat een uitvinding! Mijn vraag: Als ik die wagen aan 220V koppel, gaat die standkachel dan ook automatisch zijn stroom van die 220 pakken?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door DVIII »

zit er een batterijlader in je inrichting/ 220 systeem of zitten er enkel een paar stopkontacten in de wagen ?
je kunt alles wel inprikken , maar als er geen batterijlader in de installatie zit gaat die kachel gewoon verder met het opeten van motoraccu/ boordaccu. en als je toch kijkt, levert die lader dan die 300 watt , dat is 25 ampére !!!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
namaskar
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 nov 2009, 14:06

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door namaskar »

Foutje, die kachel is niet 300, maar 32000 watt en dat is output.
Ik neem aan dat er geen gelijkrichter in zit om de accus te laden.
Maar dat is nu juist mijn vraag, of normaal gesproken die kachel van 220 gebruik gaat maken of niet..via de accu..
Ik kom er natuurlijk vanzel achter door hem een keer op het net aan te sluiten.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door DVIII »

echte campeerauto apparaten zijn in de luxe uitvoering wel eens zo ingericht , eberspacher staat niet bekend om zijn multi voltage , en als het al zo is gaat dat met een aparte voeding die dan twee keer zo groot is als de kachel (bij wijze van spreken). de meeste blazer kachels die dus diesel verbranden in een soort tunneltje en apart warme lucht maken ( waar dan dus geen verbrandingsgassen in voorkomen) trekken zo'n 10 amp. dus de lader die je zoekt moet dat kunnen leveren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door Clement »

Dag Namaskar,


Voor zover ik weet werken Eberspächer toestellen steeds enkelop gelijkstroom, óf op 12V, óf op 24V. Het zal dus zaak zijn om daarvan steeds voldoende te kunnen betrekken:
- Ofwel uit je akku, en dus zal die akku steeds voldoende moeten worden bijgevuld (voertuig-alternator, fotovoltaïsche panelen + regelaar, paal + laadapparaat, windmolen + regelaar, stroomgroep). - Ofwel via een transformator die bijvoorbeeld 230V wisselspanning van de paal omzet naar 12V of 24V gelijkspanning zoals je standverwarming die nodig heeft.

Het gaat hier dus niet over een kenmerk van de standverwarming, maar over een kenmerk van het koncept van je voertuig en zijn stroomvoorziening.

N.B.: Misschien ligt de warmte-opbrengs ook wel ergens tussenin de 300 en de 32.000 W die je aanhaalde...
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Frank 207+508
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door Frank 207+508 »

In mijn 207D zit een 1800 W Webasto, ik denk dat jouw kacheltje dan 3200W is , en het stroomverbruik is dan een paar ampere op 12V, bij mij zit er gewoon een simpel V&D ladertje in, levert max iets van 3 Amp, dus als de kachel aan staat en er 220V op de bus staat, dan gaat dat best lang goed,de accu wordt zelfs nog een beetje opgeladen.
Bovendien zit er een thermostaat op bij mij, dus schakelt het ding nog uit ook als de temp. goed is.

Frank
Johannes

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door Johannes »

Hallo Namaskar,

Je hebt vermoedelijk een D3L waarschijnlijk op 12 volt?

Vollast levert die 3200 watt in deellast 1600 watt. tijdens het starten verbuikt hij 280 watt en in contineu bedrijf 45 watt alles met een tolerantie van 10%.
45 / 12 = 3.75 ampere dat keer de tijd, 3,75A x 7h = 26 Ah.
Die energie zul je ook weer in de accu moeten stoppen. Een acculader van 25 A doet daar theoretisch 1 uur over.
Of zoals al eerder opgemerkt , je hebt een acculader die bijvoorbeeld 5 A levert en aan staat tijdens dat de verwarming ook aan staat en zodoende de accu op peil houd.
Overigens hoop ik voor jou dat je in die 7 uur wel wat meer stroom verbruikt want een accu die maar 26 Ah kan leveren is niet erg groot of is erg slecht of is zowieso niet goed geladen.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door Admin »

Namaste Pieter,

Ik voel me geroepen twee aanvullingen te geven op jouw post:

3,75A x 7h = 26 Ah. Die energie zul je ook weer in de accu moeten stoppen. Een acculader van 25 A doet daar theoretisch 1 uur over.
Dat is wel een héél optimistische benadering! Een acculader van 25 A levert een maximale stroom van 25 A. Dat is over een weerstand van 0 Ω, dus een dik stuk koperdraad! Maar de inwendige weerstand van de accu neemt toe met de ladingstoestand. Bij toepassing van een stroombron van 25 A zou de accu al snel drooggekookt zijn. Dus heeft de industrie al die slimme laders op de markt gezet met zoveeltraps laadcurve, IUoUo-karakteristiek, bulk, float en absorption laadspanningen en hoe ze het verder maar noemen... Warm aanbevolen voor de levensduur van je accu, maar alleen zinvol in combinatie met voldoende geduld!

een accu die maar 26 Ah kan leveren is niet erg groot
Te meer, daar het voor de levensduur van de accu absoluut beter is, de accu niet dieper dan 50 % van z'n capaciteit te ontladen (vuistregel, er zijn een heleboel verschillende types en elke fabrikant roept wat anders. Maar met 50 % zit je wel goed.)
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: eberspaecher 3DL 220V?

Bericht door Johannes »

नमस्ते ernst,
Ik kan mij vinden in jou antwoord.

ter complementering,
bij het laden ga ik van het volgende uit.
1.De accu zal in de praktijk max tot 80% van zijn capaciteit door de dynamo geladen zijn.
2.Vanaf 30% to 80% laadtoestand accepteerd een (huishoud)accu elke aan hem aangeboden laadstroom.
3.Een robuste lader die ook echt doet wat er op staat.

Uw nedererige dienaar, Pieter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten