Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Op een ander forum (w123club) zag ik een leuk topic ontstaan over wat we allemaal meemaken met onze wagens in deze barre wintertijden 8) . Liefst nog aangevuld met weetjes over starten in de kou, beslagen ramen, winterbanden en wat er nog allemaal bij komt kijken.
Ik zal even aftrappen. Omdat ik een straatsleutelaar ben en mijn oprit te klein is, wissel ik regelmatig de wagens tussen stalling en oprit. Vorige week mocht de 508D een weekje op de oprit en de 280TE in de stalling logeren. Op zondag de wagens teruggewisseld; tot dan had het in Maastricht niet veel gesneeuwd, maar wel veel gevroren. De 508D had na een week stilstaan wel een paar slagen nodig om tot leven te komen, maar liep toch rap. In de stalling de besneeuwde 280TE gevonden, portierslot bevroren maar van de achterklep gelukkig niet, dus vandaaruit de wagen geopend. Sleutel in het kontakt en meteen lopen natuurlijk - en binnen een paar minuten lekker warm binnen, zodat de ruiten konden ontdooien.
Zie onder de wagens in de stalling:
Zijn er meer van dit soort verhalen ?
Ik zal even aftrappen. Omdat ik een straatsleutelaar ben en mijn oprit te klein is, wissel ik regelmatig de wagens tussen stalling en oprit. Vorige week mocht de 508D een weekje op de oprit en de 280TE in de stalling logeren. Op zondag de wagens teruggewisseld; tot dan had het in Maastricht niet veel gesneeuwd, maar wel veel gevroren. De 508D had na een week stilstaan wel een paar slagen nodig om tot leven te komen, maar liep toch rap. In de stalling de besneeuwde 280TE gevonden, portierslot bevroren maar van de achterklep gelukkig niet, dus vandaaruit de wagen geopend. Sleutel in het kontakt en meteen lopen natuurlijk - en binnen een paar minuten lekker warm binnen, zodat de ruiten konden ontdooien.
Zie onder de wagens in de stalling:
Zijn er meer van dit soort verhalen ?
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
-
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
- Locatie: united urk a/d greppel
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Ehh, nou een beetje saai, maar gewoon op de parkeerplaats en gewoon starten. Of ie nou 1, 2 of 3 weken stilstaat maakt geen r..k uit.
Toine
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
- vanhooltje
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
- Locatie: Vrouwenparochie
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Helaas kan ik er niet over mee praten :(
Die van mij staan altijd binnen (op de bedrijfs auto's na). :D
grt peter
Die van mij staan altijd binnen (op de bedrijfs auto's na). :D
grt peter
Groet, Peter
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek
http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT
Ook op
- Wim
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
- Locatie: Alkmaar
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Ook ik ben een straat sleutelaar , een oprit heb ik niet .
Ik ben in 't bezit van 2 voertuigen , een VolksWagen LT35D bj 1984 en een Aixam A540twin (brommobiel in gebruik bij m'n meisie) . De LT geeft geen problemen , is in dagelijks gebruik en slaaat altijd direct aan . Gewoon koudstart versneller uittrekken , starten , lopen . 8) De Aixam had twee kapotte gloeiers en sloeg daardoor slecht aan , die vervangen en probleem verholpen .
Ik mag dus niet klagen . :shock:
Groeten Wim
Ik ben in 't bezit van 2 voertuigen , een VolksWagen LT35D bj 1984 en een Aixam A540twin (brommobiel in gebruik bij m'n meisie) . De LT geeft geen problemen , is in dagelijks gebruik en slaaat altijd direct aan . Gewoon koudstart versneller uittrekken , starten , lopen . 8) De Aixam had twee kapotte gloeiers en sloeg daardoor slecht aan , die vervangen en probleem verholpen .
Ik mag dus niet klagen . :shock:
Groeten Wim
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Die van mij staat onder de carport.
Wilde hem verzetten zodat onze gewone auto er ook bij onder kon.
Het was een paar graden onder nul...... startmotor deed het prima, maar verder geen spat! :oops:
Zal wel de nog aanwezige zomerdiesel zijn (parafine).Of kan de stopkabel vastgeplakt zitten?
Ik wil er toch nog even niet mee weg, dus groot is het probleem niet.
Maar toch!!!!
Peter
Wilde hem verzetten zodat onze gewone auto er ook bij onder kon.
Het was een paar graden onder nul...... startmotor deed het prima, maar verder geen spat! :oops:
Zal wel de nog aanwezige zomerdiesel zijn (parafine).Of kan de stopkabel vastgeplakt zitten?
Ik wil er toch nog even niet mee weg, dus groot is het probleem niet.
Maar toch!!!!
Peter
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 10:58
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
De 207D (OM616) stond zondag nog in Duitsland, alwaar die nacht het record van -30 graden was gemeld......het starten kostte hem veel moeite,en ook de eerste kilometers.
Verderop bleek dat ook het vermogen toch wel te wensen over liet, maar toch in 8 uur van Stuttgart naar NL gekomen.
Het vermoeden is dat: de filters (mogelijk door parrafinevorming???) wat dicht ziijn gaan zitten.
Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????
Frank
Verderop bleek dat ook het vermogen toch wel te wensen over liet, maar toch in 8 uur van Stuttgart naar NL gekomen.
Het vermoeden is dat: de filters (mogelijk door parrafinevorming???) wat dicht ziijn gaan zitten.
Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????
Frank
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Hier is weinig spectaculairs te melden.
Alle sterretjes starten en rijden gewoon.
Saai misschien, maar wel lekker makkelijk.:)
Mvg, Leo.:D
Alle sterretjes starten en rijden gewoon.
Saai misschien, maar wel lekker makkelijk.:)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Bussie staat naast de deur. Met dit weer waren de tanks, leidingen en pompje uiteraard bevroren. De gastank was al leeggestookt en op de camping hier ligt ruim 20cm sneeuw. Naar de pomp rijden zag ik dus ook niet zitten. :mrgreen: .
De diesel standkachel aangezet en 3 dagen laten lopen. (dan is die naar diesel omgebouwde 40liter lpgtank weer handig!)
Gisteren heeft nancy even de boel leeggetrokken.
Nu staat de UPS weer in rust langs het chalet. Dennis
De diesel standkachel aangezet en 3 dagen laten lopen. (dan is die naar diesel omgebouwde 40liter lpgtank weer handig!)
Gisteren heeft nancy even de boel leeggetrokken.
Nu staat de UPS weer in rust langs het chalet. Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Frank, Vorige week met de vrachtwagen door heel slecht weer moeten rijden. Na ooggetuige te zijn van diverse aanrijdingen wilde ik niet te veel afremmen. Op de weg waren 2 bandensporen platgereden tot ijs. Als ik met de combinatie in de sneeuw ging rijden/rollen dan werd de snelheid meteen minder. van 55 naar 40/45 in dit geval.Frank 207+508 schreef:
Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????
Frank
Dus ondanks dat je geen topsnelheid kon rijden kan het best eens zijn dat door de rolweerstand in de sneeuw je toch een hoger verbruik hebt. Het extra gewicht van de sneeuw op je dak zal niet de oorzaak zijn., :mrgreen:
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
- dereiziger
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
- Locatie: visvliet
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Mijn 508 net even bezocht bij de boer waar ie lekker warm in een koeienstal staat .. "schoon"wordt ie er niet van :shock: maar 1x op de startknop en gelijk een lekker ronkend geluid .. en dat na 2 maand stilstand .. :mrgreen: :mrgreen:
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 26 feb 2009, 10:21
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
lekker warm staat ie dan wel, maar die koeiendampen zijn niet al te best voor je lak. Tenminste, als ie in de buurt van koeien staat. Door de ammoniak dampen begint het gros van de spullen van m'n ouders toch behoorlijk eerder met roesten dan dat het zou moeten.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Hoi,
Gaat het dan allemaal niet ruiken naar koeiestal?
Lijkt mij niet fijn.
Groet Anton
Gaat het dan allemaal niet ruiken naar koeiestal?
Lijkt mij niet fijn.
Groet Anton
- gilles
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
beter laat dan nooit... hahhaa
afgelopen winter met die hevige sneeuwval dat heel nederland stilstond,was ik maar wat blij dat ik met mn bussie was.
ik moest vanuit haarlem waarderpolder naar de a200 en heb daar 2 uur in een heerlijk warm bussie overgedaan.
meteen op de A200 bij de benzine pomp even eten gehaald wat ik ook kon opwarmen (handig zo een gasfornuis..
zo had ik heerlijk gegeten voor ik verder ging met 3 uur snelweg ellende haha..
toppie een bussie in de winter!! :mrgreen:
afgelopen winter met die hevige sneeuwval dat heel nederland stilstond,was ik maar wat blij dat ik met mn bussie was.
ik moest vanuit haarlem waarderpolder naar de a200 en heb daar 2 uur in een heerlijk warm bussie overgedaan.
meteen op de A200 bij de benzine pomp even eten gehaald wat ik ook kon opwarmen (handig zo een gasfornuis..
zo had ik heerlijk gegeten voor ik verder ging met 3 uur snelweg ellende haha..
toppie een bussie in de winter!! :mrgreen:
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Inderdaad, beter laat dan nooit..
Of vroeg eigenlijk, want het duurt niet lang meer voordat het weer echt winter is hier.
De volgende foto's zijn van 5 maanden oostenrijk in 2007/2008 (helaas staat mijn bus altijd buiten..)
Snowboarden, hier in Sportgastein.
Dagje snowboarden in Dienten Hochkonig
Overnachtingsplek 8)
Daarna 's ochtends eerst een berg sneeuw van het dak af schuiven..
En weer op pad.. op zomerbandjes :? Uren rijden met sneeuwkettingen is ook niet fijn :shock:
Of vroeg eigenlijk, want het duurt niet lang meer voordat het weer echt winter is hier.
De volgende foto's zijn van 5 maanden oostenrijk in 2007/2008 (helaas staat mijn bus altijd buiten..)
Snowboarden, hier in Sportgastein.
Dagje snowboarden in Dienten Hochkonig
Overnachtingsplek 8)
Daarna 's ochtends eerst een berg sneeuw van het dak af schuiven..
En weer op pad.. op zomerbandjes :? Uren rijden met sneeuwkettingen is ook niet fijn :shock:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- a.de.boer
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
- Locatie: Zwervende
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Omdat ook het brandstofverbruik behoorlijk was toegenomen 1:7,2 tov 1:8,5 op heenweg, terwijll door de sneeuw de topsnelheid niet haalbaar was, vraag ik me af of dat verbandmet elkaar kan hebben????????
Frank[/quote]
Hallo Frank,
Wij zijn in februari 2009 naar Zweden geweest en hadden ook een hoger brandstof vebruik dan normaal,terwijl er geen sneeuw op de weg lag.Dus zit meer te denken dat het door de koude wordt veroorzaakt.
Onze camper (608) werd elke dag gebruikt en had wel wat moeite met het starten bij -25 graden, maar kreeg hem na een aantal slagen wel aan het lopen.Het werd minder toen die een paar dagen stil had gestaan, maar startpilot was toen een uitkomst.
Appie.
Frank[/quote]
Hallo Frank,
Wij zijn in februari 2009 naar Zweden geweest en hadden ook een hoger brandstof vebruik dan normaal,terwijl er geen sneeuw op de weg lag.Dus zit meer te denken dat het door de koude wordt veroorzaakt.
Onze camper (608) werd elke dag gebruikt en had wel wat moeite met het starten bij -25 graden, maar kreeg hem na een aantal slagen wel aan het lopen.Het werd minder toen die een paar dagen stil had gestaan, maar startpilot was toen een uitkomst.
Appie.
Groetn,
Appie uut ..........
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Appie uut ..........
Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer
Renovatie Clou liner 1985:
Blog
- Maxer
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
- Locatie: Berkhout
- Contacteer:
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Hier komen toch wel de voordelen van de Webasto standkachel om de hoek kijken. Niet alleen wordt het interieur opgewarmd maar ook de motor. Dus geen koude start en dat is best goed voor die motor. Bij temperaturen waarbij de koudstart nodig is laat ik altijd eerst een minuut of 10 de webasto draaien, waarna de koudstart niet nodig is.
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
tuurlijk als je tenminste een standkachel hebt die het koelmiddel verwarmt , je bent zo een paar kiloeuro verder voordat die er in zit. of je hebt hem al .....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Uhhh... pessimist!
Uit militaire voertuigen komen regelmatig Webasto's vrij. Als je een beetje goed zoekt op het web, vind je die voor heel wat minder dan jouw kiloeuro's!
Ik kocht b.v. bij Rocar een kruiwagen vol: een (volgens mij nog nooit gebruikte) DBW2010, drie blazers, thermostaat, grote lengtes slang en een kabelboom met wat relais erin voor € 300.
Uit militaire voertuigen komen regelmatig Webasto's vrij. Als je een beetje goed zoekt op het web, vind je die voor heel wat minder dan jouw kiloeuro's!
Ik kocht b.v. bij Rocar een kruiwagen vol: een (volgens mij nog nooit gebruikte) DBW2010, drie blazers, thermostaat, grote lengtes slang en een kabelboom met wat relais erin voor € 300.
Groeten,
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
Ernst / Admin
If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.
No man can deny, die Gedanken sind frei!
-
- Berichten: 2794
- Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
- Locatie: het koningklijk leuterveld
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
dat is natuurlijk helemaal waar, maar dan is het verhaal ook compleet , ik heb zelf geen water dinges maar wel een luchtkachel dus mij kwam het onvolledig over.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Re: Onze bussen in de winter (en kou en sneeuw)
Ik heb een eberspaecher koelwaterverwarmer in het tuinhuis liggen. Maar de bus start met -20 gewoon probleemloos en voor de binnenruimte heeft het geen zin, die stook je toch niet warm bij ons.
Dennis
Ik wil hier even een aantekening bij zetten. Als het kouder is dan -22/-23 graden word geadviseerd de vrachtwagens niet meer uit te zetten en ze te laten lopen, zeker in de scandinavische omstreken.Onze camper (608) werd elke dag gebruikt en had wel wat moeite met het starten bij -25 graden
Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "
" One Life,.. Live it "
" One Life,.. Live it "
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten